Fredagar är tydligen Infra Nords favoritdag att köra STRIXen på bdl 232 mellan Långsele och Västeraspby. Då den gamla granrisbanan som är riktigt vattensjuk rör på sig mycket så blir spårläget alltid föränderligt och det vet alla om. När mätvagnen gått så blir det varje gång tågstopp pga urspårningsfarliga skevningar i spårläget. Detta verkar vara standard att göra på en fredag så att det garanterat inte blir någon tidig hemgång utan snarare övertid.
Idag däremot var det annorlunda! I regel får vi ta våran trogna “Cobra” och domkrafter för att manuellstoppa och rikta spåret, men som tur var så hade vi en grävmaskin med stoppaggregat exakt på plats där skevningarna började och sen kunde vi transportera oss under A-skydd från Multråvägen till Långsele (som ändå varit planen) och fixa skevningarna på vägen dit. Vi var hemma till kl 15 och kunde då häva tågstoppet. Vi fick reda på detta vid ~10:10 tiden så det är nog nytt rekord i åtgärdande av C-fel på bdl 232 efter STRIX mätvagn 😉
Så, in your face, planerare på mätvagnen!
(Givetvis ingen bild idag heller pga defekt telefon…)