Spärrfärdsäventyr på ERTMS bana

Var på kvällen i går ute och åkte spärrfärd med lokförare Björkman vid spakarna och undertecknad hade telefontjänst som tillsyningsman.
Ett långt tåg med syfte att lossa ett par långräler i Dynäs där spåret är drabbat av slirsår.

Vi utgick ifrån Långsele med Td 357.
Vi utgick ifrån Långsele med Td 357.
Rälståget stod på plats i Helgum så vi begav oss dit som första uppdrag. Vädret lämnade inget att önska. Strålande sol och härlig värme. Man blir rejält svettig av att traska kilometern som blir fram och tillbaka för att göra bromsprov.
Rälståget stod på plats i Helgum så vi begav oss dit som första uppdrag.
Vädret lämnade inget att önska. Strålande sol och härlig värme. Man blir rejält svettig av att traska kilometern som blir fram och tillbaka för att göra bromsprov.
Därefter körde vi tillbaka till Långsele och gav oss ut på gungiga sträckan mot Västeraspby.
Därefter körde vi tillbaka till Långsele och gav oss ut på gungiga sträckan mot Västeraspby.
Övergången från ATC till ERTMS gick klockrent i Prästmon och vi fick körtillstånd in i Västeraspby.
Övergången från ATC till ERTMS gick klockrent i Prästmon och vi fick körtillstånd in i Västeraspby.
I väntan på tåg så kan man ju alltid passa på att ta en bild eller två :)
I väntan på tåg så kan man ju alltid passa på att ta en bild eller två 🙂

Sedan blev det lite för mörkt för bilder tyvärr. Kvällen och natten fortsatte med framgångsrik lossning i Dynäs/Graningeverken. Rundgång i Dynäs för att fortsätta till Västeraspby – Långsele – Helgum för att lämna igen vagnarna till dess rätta dragare och sen blev det god natt för oss vid 4 tiden på morgonkvisten i Långsele. En trevlig afton över väldigt skiftande banor, trafikeringssystem och arbetsuppgifter.

Det finns många anledningar till att jag älskar mitt jobb och det här är en av dom 🙂