Forum
Compello.se

#5451 2012-10-19 22:00:52

240turbo
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2007-08-29

Re: Bloggtråden för bilar!

Pät skrev:

Ja så var det ja. Jag har så mycket stolthet att jag inte kör bilar med mindre vridmoment än hästkrafter.. det är ju för fjollor. big_smile

Jag kommer tillbaka 2013 01 01 lollollollol

Offline

 

#5452 2012-10-19 22:06:22

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Bloggtråden för bilar!

Mordiiax skrev:

Mötte en svart Civic Type R igår vid Hundskolan. Vilka cravings jag fick på att skaffa en igen.

EP3 eller?


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#5453 2012-10-19 23:05:09

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Ep3 ja smile

Sen tror jag vi måste ta en liten lektion här angående vridmoment, hästkrafter och effektkurvor. Ska även lägga in en liten lektion om VTC, VTEC och vad som är effektivast om man inte är ute efter att dra husvagn eller plöja en åker.

Summan av vridmomentet gånger varvet blir effekten.
Alltså spelar det ingen roll om du har 1000nm i vrid om du bara varvar pyttelite eller har 100nm och varvar jättemycket. Typisk diesel eller VW 1.8T där man har ett högt vrid på låga varv för att sedan dö ut på lite högre. En effektpuckel uppträder också och det känns som om bilen sticker riktigt bra på dom där verksamma 500 varven per minut. Inget som säger att bilen i sig går dåligt i en 0-240 km/h sprint om man spakar efter att effekten dalar av.

Samma gäller när man drar husvagn. För komfortens skull är det ju riktigt trevligt med en bil med maxeffekt på 2500-3000 rpm och med ett maxat register för vridet i den regionen för att alltid dra bra och kunna köra om. Bilen går effektivt och den känns rapp. Dom som dock har försökt att sladda med en t.ex BMW 320d e90 som ändå är ganska rapp av sig vet dock hur det blir på långsladden - varvet tar slut. Nästa växel och ett moment som stör sladden uppstår.

När man vill åka bana eller bara inspirerad gatkörning finns inte riktigt behovet av att ligga på 3000 rpm. Vikten av att ha 340nm i vrid och 200hk spelar absolut ingen roll alls mot för om man har 200hk och 196nm. Två hundra hästkrafter är lika mycket som två hundra hästkrafter. Samma arbete utförs men en bil kommer att låta lite ljusare än den andra. Troligen är den högvarvige motorn mindre och väger dessutom mindre så att bilen i sig kan vara mindre och väga mindre. Mindre vikt ger bättre acceleration och bättre decelration. Tror inte jag behöver gå in på fördelen med låg vikt...

Varför då Honda är så rapp på bana med sina fjuttiga 1.6, 1.8 och 2l motorer är pga VTEC först och främst.
Man har relativt gott vrid under en viss gräns för att ha motorn väldigt körbar och "vridstark" i låg och mellanregistret" för att sedan vips byta kamprofil genom att hydrauliskt låsa en vippa som aktiverar en tredje kamnock och därefter blir den högvarvig. Som om det satt små tomtar i motorn och bytte kammar beroende på varv. Vilken dröm va?
De flesta vet om hur lite vassare kammar kan få en bil att gå och låta som. Ojämnt, hostande och sen går den grönjävligt på högvarv men är totalt död under. Honda lyckades på slutet av 80-talet bygga in både Clark Kent och Stålmannen i samma motor.
Detta system finns nu hos nästan alla biltillverkare. VarioCam, Vanos, VVT-i osv osv.

I början på 2000-talet kom Honda med K-generationens motorer i Type R med ett system som heter VTC. Det detta gör kort och gott är att vrida kammen så att man nästan omedelbart har maxvrid.
Från ~3000rpm så har man maximalt vridmoment ända upp till 8200 rpm där varvstoppet ligger.
Effekten i sig är riktigt linjär och dom båda kurvorna möts någonstans vid 7500 rpm men effekten går vidare förbi original varvstopp om man så vill. Maskinen är god för det så att öka varvstoppet till strax under oljepumpens gräns finns det bara vinster med.

Så det där snacket med "haha, lolz åt mer effekt än vrid" stämmer bra det. Över 7500 varv per minut. Och som du vet, så skrattar man inte när man halkar längre och längre bak i depåkön när dom där högvarviga och vridsvaga maskinerna plockar position.
Så jag vet inte om man ska svänga sig med begrepp man inte behärskar riktigt eller kan riktigt hävda sig med.

Det är ju dock såklart individuellt att skryta om olika saker. Somliga föredrar relativt vridstarkt med 50 hk och 100nm och anser att det är rätt för deras bruk av bil. Somliga är nog fjollor som håller sig till att åka jämnt med Porsche 911 GT3 på banan med mer effekt än vrid smile

(Då jag gillar att strö lite salt i såren så så är det mer vrid i en 1.8l Type R motor än en Peugeot 405 MI16 motor på 1.9l. Effekten är inte ens lönt att dra upp, vill inte hälla hela saltpaketet i en öppen buk så att säga. Hade jag nämnt att Hondamotorn tål att år efter år tuktas på banan i originalutförande?)

En smiley för sakens skull wink

Tar gärna en saklig argumentation om det här. Jag kan ju ha fel, men tror inte det. Däremot kan jag gärna ta del i hur andra ser på det hela. För och nackdelar smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5454 2012-10-19 23:06:37

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Och Adrian aka 240turbo skrev att han ville åka på en liten resa bort på det andra motorforumet i regionen fram till nyår smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5455 2012-10-20 01:58:54

Clampster
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2005-11-22

Re: Bloggtråden för bilar!

För att förenkla det lite kan man säga att det är summan av effekten i det varvområde du använder dig av på växlarna som betyder allt. (Arean under kurvan)
Mellan vilka varv det är spelar i teorin ingen roll, bara du kan nyttja detta område praktiskt med dina växlar.

Bästa motorn för detta är givetvis varken en 427 SOHC från 1964 på 657hk eller en Honda ek9:a 33 år senare på monstruösa ¨185hk utan helt enkelt en elmotor.


Z28/V70/GSXR1000/XR600R

Offline

 

#5456 2012-10-20 07:33:34

nixu
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-10

Re: Bloggtråden för bilar!

Mordiiax skrev:

*Snip*

Måste bara hoppa in och tacka för det här inlägget, som väldigt okunnig när de kommer till motorer och faktiska funktionen av dom var det riktigt rolig och lärorik läsning.  Mer sådana inlägg smile

Senast redigerat av nixu (2012-10-20 07:34:06)


Pelle löfgren

Offline

 

#5457 2012-10-20 11:55:32

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Clampster skrev:

För att förenkla det lite kan man säga att det är summan av effekten i det varvområde du använder dig av på växlarna som betyder allt. (Arean under kurvan)
Mellan vilka varv det är spelar i teorin ingen roll, bara du kan nyttja detta område praktiskt med dina växlar.

Bästa motorn för detta är givetvis varken en 427 SOHC från 1964 på 657hk eller en Honda ek9:a 33 år senare på monstruösa ¨185hk utan helt enkelt en elmotor.

Helt klart en fin summering av det jag ville få fram tongue

En Tesla skulle vara otroligt roligt att prova. Där har man ju verkligen maximalt med allt direkt smile
Elmotorn är såklart grym och det jag skriver ovan gäller förbränningsmotorer.

Som kuriosa så kan jag nämna att de flesta typer av större diesellok på järnvägen är dieselelektriska. Man har en fet dieselmotor som driver en stor generator som ger ström till traktionsmotorer i hjulaxlarna. Dessa blir väldigt starka och effektiva till skillnad mot dieselhydrauliska som visserligen är billigare och innehåller färre komponenter, men som blir klen i jämförelse.

Elmotorn är nog framtiden, men frågan är i vilken form dom kommer bli mest framgångsrika. Som hjälpmotor? Som bensindrivna? Som batteridrivna? Kommer vätgastekniken att blir anpassad till Svenssonlöner?


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5458 2012-10-20 13:27:40

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: Bloggtråden för bilar!

Verkar som att mitt inlägg tog på en öm punkt... wink


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

#5459 2012-10-20 14:15:10

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Okunskap är alltid ömt tongue Hoppas att lektionen var till nytta bara så att fler pinsamma inlägg slipper uppstå smile

Hur ditt resonemang ser ut i mina ögon, Pät tongue
"Vad tycker ni i övrigt om en Ferrari 355? Jag är lite sugen på en, men vet inte om jag vill åka en fjollbil med mer effekt än vrid? Ska jag i stället satsa på en bubbla med dubbla vridet mot effekten för att behålla manligheten?

Jag antar att 360, 430, och 458 också går bort. Typiskt vilka bilar som man inte vill ha pga fjollighet sad"


Skämt å sido. Jag skulle gärna ta del av resonemanget kring varför du tycker det är fjolligt med fler hästkrafter än vridmoment?


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5460 2012-10-20 16:07:27

Clampster
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2005-11-22

Re: Bloggtråden för bilar!

Måste väl kunna ta ett ironiskt inlägg utan att gå i taket....annars framstår man lätt som en stingslig och osäker individ.

När det kommer fram batterier som inte är så stora och som håller bra samt inte är svindyra finns det faktiskt ingen nackdel med elmotorer, färre rörliga delar som behövs och konstant vridmoment. Känns dock som rätt avlägset än så länge....

Senast redigerat av Clampster (2012-10-20 16:07:56)


Z28/V70/GSXR1000/XR600R

Offline

 

#5461 2012-10-20 17:09:36

Citgho
Hä gå bra're!
Från: Långsele
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Och sen är, tycker jag, laddningstider ett problem fortf


Compello.se ► Crew
Vardagsbil: Audi A6 1.8t Avant
Föredetting: Ford Granada 2.3T

Offline

 

#5462 2012-10-20 17:23:39

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Tycker jag har varit mer än saklig i mina argument och jag tycker mig inte kunna se något som talar mot det. Har svårt att låta osanningar fara obemärkt förbi tongue


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5463 2012-10-20 17:35:51

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Bloggtråden för bilar!

Vad gäller effektregister och Vtec märkte jag en klar nackdel med denna kombination vid bankörning med både S2000 och Type R.

Hade du fel växel tappade du helt enkelt för mycket kraft (tid) jämfört med en mer vridstark bil med lite större cylindervolym. Med andra ord inte speciellt förlåtande om man gör ett misstag...

Edit: Och det var precis det Clampster påpekade innan!

Senast redigerat av Arson (2012-10-20 17:37:37)


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#5464 2012-10-20 17:49:35

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

När det gäller S2000 så kan man jämföra Fodden mot Kraft på Mantorp. Kraft har turbo i sin och har nyss bänkat 453 häst medan Fodden åkte orginal i motorn på 240 häst. Skiljer 1 tiondel till Krafts fördel på banan. Kraft har lika mycket effekt redan på 6000rpm som Fodden hade vid 9000.
Men det är ju på en stor bana som Mantorp. Vet inte om du kört något där med Hondorna eller om det är tajt och knixig konbana? För där kan det helt klart vara gynsamt med starkt låg och mellanregister om man inte hinner varva upp. Vilket Honda också har såklart wink
Man måste växla som en japan och på varvstoppet för att inte ramla ur vtecområdet om man åker omappat.

Och om elmotorer. Om man nyttjar som en generator så bör man även kunna skifta polariteten på magentismen och nyttja den som elbroms. Perfekt med inga delar som rör varandra. Skonsamt och hypereffektivt. Redan idag så nyttjas ju motorbroms till att ladda batterierna i elhybriderna så tekniken borde finnas väldigt snart smile

På riktiga banor så klarar man sig rätt så gott att hålla sig inom tvåtusen varvsområdet. Men 3000 skadar helt klart inte. Här hör man hur jag kliver under vtecgränsen efter chikanen och i "tarmen" men det är ändå tillräckligt för att sätta spinna på innerhjulet i båda kurvorna. Så effektregistret räcker gott och väl till original - om man spakar riktigt.


Inte heller här tycker jag man kan skönja något urhalkat register trots under 200nm och 1.8l motor.


En annan viktig aspekt som jag helt missade att skriva om är ju växellådan. Herregud. Den är ju minst lika viktig som allt annat. Det gäller att ha en drevning som passar motorns register också!
Till EP3 finns t.ex EDM och JDM lådor med olika utväxlingar och öppen/bromsad diff. Ep3 toppar väl nånstans kring 250-260 blås enligt mätaren med filter och catback vilket är sjukt på en sådan liten racerbuss. JDM lådan är helt klart att föredra om man inte tänkt plåga den på motorvägar under längre perioder.

På min Civic så bytte jag i somras låda från en "lång" till en "kort" låda om man ska använda sådana uttryck. Tappade mycket av långdragningsförmågan på varje växel men sju helsikes vad det tar undan i stället när man alltid ligger rätt i registret som för i min del ändå är rätt så tajt.
Mr Saab å andra sidan som har kompressor och ett betydligt längre spann med högre vridmoment än min har i stället bytt till den lådan jag bytte bort. Hans motor påminner om en stor motor i sitt mellanregister men varvar som en liten rackare. Ett komplett galet ös verkar i den bilen och är det bästa utav allt big_smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5465 2012-10-21 12:30:24

Mr Saab
Kundrådgivare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-10
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Kul läsning helt klart!
Tycker det är ganska logiskt hur mycket vrid olika motorer kan producera med tanke på volym och n/a eller annat. Självklart finns växellådan där av en anledning oxå lol
Kraft har kompressor i sin S2K btw.


http://www.garaget.org/?car=20346
Varför köpa dyr bil när man kan lägga ut mycket pengar på en billig?
Citroën​ Berlingo HDi Propack, 9st Saabar, Zündapp KS50 Super Sport 5 speed, Tomos Flexer och Yamaha DT50R SM

Offline

 

#5466 2012-10-21 12:39:04

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

My bad, var förra S2000 som hade turbo tongue


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5467 2012-10-21 22:03:23

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: Bloggtråden för bilar!

Mordiiax skrev:

Okunskap är alltid ömt tongue Hoppas att lektionen var till nytta bara så att fler pinsamma inlägg slipper uppstå smile

Hur ditt resonemang ser ut i mina ögon, Pät tongue
"Vad tycker ni i övrigt om en Ferrari 355? Jag är lite sugen på en, men vet inte om jag vill åka en fjollbil med mer effekt än vrid? Ska jag i stället satsa på en bubbla med dubbla vridet mot effekten för att behålla manligheten?

Jag antar att 360, 430, och 458 också går bort. Typiskt vilka bilar som man inte vill ha pga fjollighet sad"


Skämt å sido. Jag skulle gärna ta del av resonemanget kring varför du tycker det är fjolligt med fler hästkrafter än vridmoment?

http://www.wheninmanila.com/wp-content/uploads/2012/07/0bb69f87_954-not-sure-if-serious.jpeg

Det var nåt så enkelt som en liten gliring bara. Ren humor att läsa ditt försvar dock och även att du tar upp min lilla 50-tals glidarbil i den ensidiga diskussionen, du lägger verkligen ner tid på det! cool Allt detta bara för att du gav mig en gliring om rasade motorer.. jag startade visst en lavin. roll big_smile

Sen tycker jag inte du ska jämföra din Civic med gissningsvis hiiiiiiskeligt mycket pengar nerlagt i mot en helt original Peugeot, om du nu ska vara saklig i dina argument. wink Ska vi vara såna så tror jag väl att din bil original inte är nåt fartmonster direkt. Nåja, det är kul att läsa, men det jag skrev var, som sagt, inget annat än en ett litet skämt som svar på din kommentar som kom från ingenstans.. wink Och strö salt i såren som du sa längre upp, nja, kan du inte direkt lyckas med, jag tycker detta är ofantligt roligt! big_smile

Senast redigerat av Pät (2012-10-21 22:20:48)


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

#5468 2012-10-21 22:54:56

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Tycker det var ett bra tillfälle att skriva en liten artikel om det här förhållandet med vrid och effekt då folk har en tendens att fara med osanning kring ämnet. Sen om det är en gliring eller inte spelar mindre roll då det ändå yttras en åsikt som påvisar något dåligt kring mer effekt än vridmoment.
Så uppläxning och replikering i samma inlägg smile

Du tror inte min bil original är ett fartmonster men den har 125hk/150nm och det är ofjolliga siffror enligt dig och jag tolkar det som att det är det bästa. Vid köpet hade den 160hk/150nm. Fjolliga siffror enligt dig. Senaste bänkningen av motorn med fel insug, grenrör, mappning och spjällhus visade på 213hk/200nm. Fjolliga siffror enligt dig.
Så jag vet inte riktigt vad du fiskar efter. Kanske bara var en väldigt ogenomtänkt och dålig gliring som gick mig rakt över huvudet och jag på riktigt trodde du menade allvar tongue

Och jag vill mena att det hela startade med ett tycke om att min före detta bil och en bil jag gärna skulle äga igen är ful. Då är det klart att syrlig kommentar kommer hårt tillbaka wink


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5469 2012-10-21 23:04:56

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: Bloggtråden för bilar!

Alltså.. hmm.. lol Som jag skrev innan så fiskar jag inte efter nånting alls, jag trodde jag gjorde det tydligt i förra inlägget att det var bara ett skämt. Jag sa bara min lilla åsikt om vad jag tycker om en bil, det är ju heeeelt och hållet subjektivt, om folk inte gillar mina bilar så stör inte det mig, huvudsaken man själv gillar dom, right? Inte behöver du gå All in för det och försöka läxa upp någon om ett ämne jag inte bryr mig det minsta om. big_smile Min kommentar om mer vridmoment än effekt var ju lika ogenomtänkt och långsökt som din kommentar om att min motor rasade (som förövrigt hände för att jag hade för lite och för gammal olja).

Undrar vad Du fiskar efter då du fortfarande pratar om fjolliga siffror när jag, som sagt - än en gång, klargjort att det bara var ett litet skämt. Alla kan vi skämta lite elakt, likaså du, så det är väl inget man behöver ta åt sig så mycket av som du verkar ha gjort. smile

Senast redigerat av Pät (2012-10-21 23:12:37)


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

#5470 2012-10-21 23:14:32

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Vi har väl olika syn på vad som är roligt i sådana fall och kanske ska låta det stanna vid det.
Du kallade mig indirekt för fjolla och jag vet inte riktigt varför jag bara ska ta in och skratta åt det. Skulle aldrig göra det annars så varför här. Personangrepp är aldrig roligt.
Jag har alltid försökt påpeka att man ska se Compello som att man sitter här i min soffa och samtalar på en kompisnivå. Skulle du då säga att min entusiastbil är fjollig och jag är fjollig som kör den, ja, då halkar man rätt fort in på fel spår och så blev det också som synes ovan.
"240turbo" som exempel har väldigt fel attityd i varje inlägg och med samma grundtanke om min soffa, så fick han gå. En sådan gäst tolereras aldrig.

Mångfald bland åsikter välkomnar jag mer än gärna, tro inte något annat, men man kan välja hur man framställer dom. Så ser i alla fall jag på det hela.
Eller är jag fel ute?


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5471 2012-10-21 23:19:25

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: Bloggtråden för bilar!

Om jag haft bättre minne kunde jag nämna många specifika tillfällen då du lagt såna gliringar åt mitt håll och om franska bilar/mina bilar, men inte tar jag illa vid mig för det. Har du aldrig i ditt liv jäklats med någon och skämtat lite med glimten i ögat?

Bara för att jag sa att det var fjolligt med mindre vridmoment än effekt (la även till en stor fet smiley efteråt, för att det inte skulle gå att ta för seriöst) så betyder det väl inte att både Du och bilen Är fjollig..
Nu har det spårat ur alldeles för mycket, over and out..


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

#5472 2012-10-21 23:23:34

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

När det gäller franska bilar så håller jag mig till sakliga argument och fakta. Rasade motorer och knepiga konstruktioner går ju inte att förneka, som synes.
Men håller mig från att påstå att man är dum i huvudet, baskerbärare, snigelätare, baguettsugare osv bara för att man kör dom.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5473 2012-10-21 23:27:33

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: Bloggtråden för bilar!

Har inte sagt något liknande om varesig dig eller din bil heller. Vi skickade båda två varsin gliring åt varandra. Sen kan jag bara beklaga att du tog min lite mer seriöst än jag tog din. Rasade motorer är en väldigt fin generalisering också. Nåja, två tjurskallar ska inte "diskutera". Jag lägger mig.


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

#5474 2012-10-21 23:40:03

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Bloggtråden för bilar!

huehue pojkar, bägge era motor SUGER wink int min den har tuuuurbo, (så bara ibland)


//Marcus Saari

Offline

 

#5475 2012-10-22 07:54:06

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Bloggtråden för bilar!

Svenska Hollywood fruar.
Zajja: big_smile fyndigt.


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

Sidfot