#1 2006-10-15 18:36:03
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Candys S14
Köpte bilen i tron om att det bara var nån ventil som var krokig gick inte på alla cylindrar och hade dåligt komp på 3:an och 4:an, drog ham bilen till garaget tog med mig toppen på Bäcks i Måndags, dom ringde på Ondag och sa att toppen var klar ingen ventil var krokig hur tät som helst.
På Fredag morgon började jag skruva ihop den lr rättare sagt isär den Sr20 motorerna är lite konstigt byggda man är tvungen att riva av tråget för att få lös kåpan för kamkedjan tog ett par timmar extra skruvning, sen var det dit med toppen och alla runtom kring grejjor, gav mig vid 18 tiden på Fredagkväll hade inte turbon hemma så det fanns inte så mkt mer att göra.
Fick turbon på Lördag förmiddag vid 13 tiden kastade dit den startade upp vid 17 tiden, det var ingen trevlig sång man möttes av kan jag säga, inget oljetryck och knackade som faaan:( stängde av och funderade lite, rev lös oljekylaren tog trckluften och blåste i slangarna och prövade starta igen då fanns det oljetryck men knackade fortfarande, faan tänkte jag vevlagerras, bara att ta tjuren vid hornen och riva ur motorn kl 19 var motorn redo att lyftas ur men då gav jag upp orkade inte stå där längre skitig och hungrig.
Upp kl 07 imorse och lyfte ur motorn och monterade den i stativet vid 11 tiden låg den i delar på bänken tur att man skruvat med dom här förut år säkert sjätte gången jag river en sr20 förhoppningvis är det den sista om inte polarn får för sig nått dumt under vintern.
Så nu står man här med rasade vev och ramlager repig vev, så nu är det bara till att behålla den över vinter allafall är lika bra att stoppa i smidda kolvar och stakar när man ändå är och gräver i motorn samt acl race lager annan turbo, grenrör.
Motorspec just nu: uppdat 07-01-26
-Blocket stressborrat till 86,5mm, toppdeckat, allting invägt och balanserat.
-Demonterad viskofläkt (kör bara elfläkt).
-Garrett GT3582 med twinentry.
-Taka racing olja och vatten slangar till turbon.
-Kn luftfilter.
-Ombygggd vevhusvent + Cusco Oil Catch Tank.
-FMIC 300x600x100mm.
-Nismo termostat.
-Greddy oljetråg.
-Xs power grenrör(modifierat.
-3"avgas m racekat.
-Walbro soppapump 255l/h
-Z32 lmm.
-25R oljekylare.
-Kallare tändstift(Bcpr7es).
-Portad topp.
-Sard 850cc spridare.
-Cometic 1,5mm stålpackn.
-Matchportat GReddy insug.
-60mm Spjällhus.
-Matchportade insugsrör.
-Eagle H profils stakar.
-Cp kolvar.
-Calico Acl lager på ram och vev.
-Greddy rocker arm stoppers.
-HKS Step1 256´ Insugskam.
-HKS Step1 264´ Avgaskam.
-HKS SSQV.
-Os-Giken 2-skivig koppling(TS2BD).
-Os-Giken urtrampningslager.
-Os-Giken kopplingsarm.
-Nismo kopplingcylinder.
-Nismo Stålomspunnen slang till kopplingcylindern.
-Apexi Power FC + Commander.
Bilen i övrigt:
-5-växlad manuell
--Diff
-80mm Sänkt
-Fjäderbenstag fram
-19/8,5" ACE Spider Runt om
-235/35 Dunlop Runt om
-Svart skinn & alcantara
-Recarostolar
-Svart innertak
-Ombyggd till -99 200sx S14a med kjolpaket från Z-edition
-USA stötfångare bak.
-Borttagen vinge och torkare bak.
För mer bilder kolla länken nedan.
Senast redigerat av Candyman (2007-01-26 20:25:17)
Offline
#4 2006-10-15 19:58:04
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Ser ju ut att vara i väldigt fint skick, synd på motorraset. Men motorn verkar ju vara rejält påkostad
Vad är tanken med denna då? Vinterbil istället för Skyline?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#5 2006-10-15 20:55:44
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
hawkiz skrev:
nice! hände me din gamma s13 då?
Den är såld för många år sen.
Offline
#6 2006-10-15 20:57:02
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Yxan skrev:
Jävulst fin den var. Har du inte mera bilder på den ?
Ser ut å va samma fälgar som larre hade på sin
Om du klickar på länken i min signatur så hittar du lite fler bilder.
Offline
#7 2006-10-15 20:59:12
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Arson skrev:
Ser ju ut att vara i väldigt fint skick, synd på motorraset. Men motorn verkar ju vara rejält påkostad
Vad är tanken med denna då? Vinterbil istället för Skyline?
Jo den är duktigt påkostad bara lite små grejor som ska dit på motorn sen är den perfekt, tanken...hmm...skulle ju bara göra i ordningen den och sälja den men nu blev det så här så jag får se vart det bär iväg.
Blir till att skaffa sig en till bil att åka i vinter med iallfall nu:(
Offline
#10 2006-10-16 05:07:42
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Malmsten skrev:
Äre Kennys du köpt?
Japp
Offline
#11 2006-10-16 05:08:44
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Yxan skrev:
Ja se där fanns det mera bilder. Huva den är så Sjukt snygg.. men det där utblåset som sitter på nu lär väl inte leva så länge ?
Nej då, ligger en japs hemma och väntar.
Offline
#12 2006-10-17 12:54:48
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Jaha då har man bränt lite pengar då, beställningen gick iväg idag.
Smidda Cp kolvar 86,5mm 8:5komp.
Smidda Eagle H-profils stakar.
Cometic 1,5mm ståltoppackning.
Acl racelager på ram och vev 0.25 överdimm .
Nismo termostat öppnar vid 65´.
Greddy oljetråg rymmer 1½ liter mer.
Bilder kommer då paketet kommit.
Senast redigerat av Candyman (2006-10-17 12:58:02)
Offline
#13 2006-10-17 15:47:16
- RoGGaH
- Medlem
- Registrerad: 2006-08-11
Re: Candys S14
Fint som fan det där!
Blir det ett 2 bils team nästa år? Team godisgubben
En drift och en stripbil.
Man måste få komma förbi och ta en titt i garaget nån dag.
Om det är ok?
Mvh// RoGGaH
Offline
#14 2006-10-17 16:14:26
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
RoGGaH skrev:
Fint som fan det där!
Blir det ett 2 bils team nästa år? Team godisgubben
En drift och en stripbil.
Man måste få komma förbi och ta en titt i garaget nån dag.
Om det är ok?
Mvh// RoGGaH
Visst Rogga du får komma förbi men det är en bit till garaget, och än så länge är det inte så mkt att se, ska komma ihåg att ringa dig nån dag angånde mappning.
Offline
#15 2006-10-17 19:45:31
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Candyman: Fixar du med mappning och sånt?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#16 2006-10-17 21:42:31
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Arson skrev:
Candyman: Fixar du med mappning och sånt?
Nä det överlåter jag till dom som kan det riktigt, i mitt fall blir det självklart Stefan Pålsson som får mappa min bil.
www.japtuning.se
Offline
#17 2006-10-17 22:29:31
Re: Candys S14
Candyman skrev:
Arson skrev:
Candyman: Fixar du med mappning och sånt?
Nä det överlåter jag till dom som kan det riktigt, i mitt fall blir det självklart Stefan Pålsson som får mappa min bil.
www.japtuning.se
Pålsson verkar vara riktigt duktig och han verkar kunna det mesta om S14.
Han har ju fått bra fart på sin egna också
Jens Edin
Offline
#19 2006-10-18 22:15:24
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Jaha då har man varit till Sollefteå och köpt sig en åretruntbil då, vart en Audi 80 Quattro 2,3 -92 dyng fräsch.
Taget med mobilen
Senast redigerat av Candyman (2006-10-18 22:16:32)
Offline
#20 2006-10-23 15:22:02
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Då har man handlat igen då:
Os-Giken 2-skivig koppling(TS2BD).
Os-Giken urtrampningslager.
Os-Giken kopplingsarm.
Nismo kopplingcylinder.
Nismo Stålomspunnen slang till kopplingcylindern.
Synd bara att det är så lång leveranstid, vill ju klämma på grejjorna ju:)
Senast redigerat av Candyman (2006-10-23 21:14:06)
Offline
#21 2006-10-23 16:08:50
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Sälja motorn?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#22 2006-10-23 21:25:50
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Arson skrev:
Sälja motorn?
Hahaha...nja börjar bli lite väl påkostad nu för att få igen pengarna på den, men jag kan bygga fler om det är nån som vill det.
Offline
#23 2006-10-23 21:27:13
- Candyman
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Det som är lite oklart nu är turbon ska man nöja sig med ca 470 drivhjulhästar och köra med en GT3076R (största turbon med inbyggd wastegate) god för ca 520-530hk och passar på eftermarknads grenrör samt dp och fp.
Annars blir det till att gå på en större turbo med extern wastegate men då blir det mer jobb med grenrör, dp, fp olje och vatten slangar, tryckrör.
Största nackdelen med en ännu större turbo är ju spoolup tiden kommer ju inte hända mkt före 4500-5000varv så det lutar nog åt 3076:an fullt ladd vid 4000varv och det kommer ju att spinna rättså mkt ändå med den effekten samt att bilen blir mkt mer körbar på gatan där den kommer att rulla mest av tiden i allafall, så där ja nu svarade jag på min egna fråga:) tankar ideér någon?
Offline
#24 2006-10-23 21:35:31
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Candys S14
Ja du..ska du inte bara ha den på strippen så förstår du ju själv att en körbar bil e betydligt skojjigare än en med max effekt även om det oxå e roligt.. Hellre 400 ärliga med jämnt vrid än 550 med bara 2-3000 varv att köra på
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#25 2006-10-23 22:38:11
- Rogga
- Ryssen
- Från: EDSELE
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Candys S14
Ja jag skulle sattsat på den mindre oxå.. Själv funderar jag på en en liknande men med extern wg, tror inte på dom inbyggda wg:arna på dom där aggen, tycker den inbyggda wg är för liten..
Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s
Offline