#1 2006-10-15 18:36:03
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Candys S14
K�pte bilen i tron om att det bara var n�n ventil som var krokig gick inte p� alla cylindrar och hade d�ligt komp p� 3:an och 4:an, drog ham bilen till garaget tog med mig toppen p� B�cks i M�ndags, dom ringde p� Ondag och sa att toppen var klar ingen ventil var krokig hur t�t som helst.
P� Fredag morgon b�rjade jag skruva ihop den lr r�ttare sagt is�r den Sr20 motorerna �r lite konstigt byggda man �r tvungen att riva av tr�get f�r att f� l�s k�pan f�r kamkedjan tog ett par timmar extra skruvning, sen var det dit med toppen och alla runtom kring grejjor, gav mig vid 18 tiden p� Fredagkv�ll hade inte turbon hemma s� det fanns inte s� mkt mer att g�ra.
Fick turbon p� L�rdag f�rmiddag vid 13 tiden kastade dit den startade upp vid 17 tiden, det var ingen trevlig s�ng man m�ttes av kan jag s�ga, inget oljetryck och knackade som faaan:( st�ngde av och funderade lite, rev l�s oljekylaren tog trckluften och bl�ste i slangarna och pr�vade starta igen d� fanns det oljetryck men knackade fortfarande, faan t�nkte jag vevlagerras, bara att ta tjuren vid hornen och riva ur motorn kl 19 var motorn redo att lyftas ur men d� gav jag upp orkade inte st� d�r l�ngre skitig och hungrig.
Upp kl 07 imorse och lyfte ur motorn och monterade den i stativet vid 11 tiden l�g den i delar p� b�nken tur att man skruvat med dom h�r f�rut �r s�kert sj�tte g�ngen jag river en sr20 f�rhoppningvis �r det den sista om inte polarn f�r f�r sig n�tt dumt under vintern.
S� nu st�r man h�r med rasade vev och ramlager repig vev, s� nu �r det bara till att beh�lla den �ver vinter allafall �r lika bra att stoppa i smidda kolvar och stakar n�r man �nd� �r och gr�ver i motorn samt acl race lager annan turbo, grenr�r.
Motorspec just nu: uppdat 07-01-26
-Blocket stressborrat till 86,5mm, toppdeckat, allting inv�gt och balanserat.
-Demonterad viskofl�kt (k�r bara elfl�kt).
-Garrett GT3582 med twinentry.
-Taka racing olja och vatten slangar till turbon.
-Kn luftfilter.
-Ombygggd vevhusvent + Cusco Oil Catch Tank.
-FMIC 300x600x100mm.
-Nismo termostat.
-Greddy oljetr�g.
-Xs power grenr�r(modifierat.
-3"avgas m racekat.
-Walbro soppapump 255l/h
-Z32 lmm.
-25R oljekylare.
-Kallare t�ndstift(Bcpr7es).
-Portad topp.
-Sard 850cc spridare.
-Cometic 1,5mm st�lpackn.
-Matchportat GReddy insug.
-60mm Spj�llhus.
-Matchportade insugsr�r.
-Eagle H profils stakar.
-Cp kolvar.
-Calico Acl lager p� ram och vev.
-Greddy rocker arm stoppers.
-HKS Step1 256´ Insugskam.
-HKS Step1 264´ Avgaskam.
-HKS SSQV.
-Os-Giken 2-skivig koppling(TS2BD).
-Os-Giken urtrampningslager.
-Os-Giken kopplingsarm.
-Nismo kopplingcylinder.
-Nismo St�lomspunnen slang till kopplingcylindern.
-Apexi Power FC + Commander.
Bilen i �vrigt:
-5-v�xlad manuell
--Diff
-80mm S�nkt
-Fj�derbenstag fram
-19/8,5" ACE Spider Runt om
-235/35 Dunlop Runt om
-Svart skinn & alcantara
-Recarostolar
-Svart innertak
-Ombyggd till -99 200sx S14a med kjolpaket fr�n Z-edition
-USA st�tf�ngare bak.
-Borttagen vinge och torkare bak.
F�r mer bilder kolla l�nken nedan.
Senast redigerat av Candyman (2007-01-26 20:25:17)
Offline
#4 2006-10-15 19:58:04
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Fr�n: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Ser ju ut att vara i v�ldigt fint skick, synd p� motorraset. Men motorn verkar ju vara rej�lt p�kostad
Vad �r tanken med denna d�? Vinterbil ist�llet f�r Skyline?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#5 2006-10-15 20:55:44
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
hawkiz skrev:
nice! h�nde me din gamma s13 d�?
Den �r s�ld f�r m�nga �r sen.
Offline
#6 2006-10-15 20:57:02
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Yxan skrev:
J�vulst fin den var. Har du inte mera bilder p� den ?
Ser ut � va samma f�lgar som larre hade p� sin
Om du klickar p� l�nken i min signatur s� hittar du lite fler bilder.
Offline
#7 2006-10-15 20:59:12
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Arson skrev:
Ser ju ut att vara i v�ldigt fint skick, synd p� motorraset. Men motorn verkar ju vara rej�lt p�kostad
Vad �r tanken med denna d�? Vinterbil ist�llet f�r Skyline?
Jo den �r duktigt p�kostad bara lite sm� grejor som ska dit p� motorn sen �r den perfekt, tanken...hmm...skulle ju bara g�ra i ordningen den och s�lja den men nu blev det s� h�r s� jag f�r se vart det b�r iv�g.
Blir till att skaffa sig en till bil att �ka i vinter med iallfall nu:(
Offline
#10 2006-10-16 05:07:42
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Malmsten skrev:
Äre Kennys du k�pt?
Japp
Offline
#11 2006-10-16 05:08:44
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Yxan skrev:
Ja se d�r fanns det mera bilder. Huva den �r s� Sjukt snygg.. men det d�r utbl�set som sitter p� nu l�r v�l inte leva s� l�nge ?
Nej d�, ligger en japs hemma och v�ntar.
Offline
#12 2006-10-17 12:54:48
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Jaha d� har man br�nt lite pengar d�, best�llningen gick iv�g idag.
Smidda Cp kolvar 86,5mm 8:5komp.
Smidda Eagle H-profils stakar.
Cometic 1,5mm st�ltoppackning.
Acl racelager p� ram och vev 0.25 �verdimm .
Nismo termostat �ppnar vid 65´.
Greddy oljetr�g rymmer 1½ liter mer.
Bilder kommer d� paketet kommit.
Senast redigerat av Candyman (2006-10-17 12:58:02)
Offline
#13 2006-10-17 15:47:16
- RoGGaH
- Medlem
- Registrerad: 2006-08-11
Re: Candys S14
Fint som fan det d�r!
Blir det ett 2 bils team n�sta �r? Team godisgubben
En drift och en stripbil.
Man m�ste f� komma f�rbi och ta en titt i garaget n�n dag.
Om det �r ok?
Mvh// RoGGaH
Offline
#14 2006-10-17 16:14:26
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
RoGGaH skrev:
Fint som fan det d�r!
Blir det ett 2 bils team n�sta �r? Team godisgubben![]()
En drift och en stripbil.
Man m�ste f� komma f�rbi och ta en titt i garaget n�n dag.
Om det �r ok?
Mvh// RoGGaH
Visst Rogga du f�r komma f�rbi men det �r en bit till garaget, och �n s� l�nge �r det inte s� mkt att se, ska komma ih�g att ringa dig n�n dag ang�nde mappning.
Offline
#15 2006-10-17 19:45:31
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Fr�n: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Candyman: Fixar du med mappning och s�nt?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#16 2006-10-17 21:42:31
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Arson skrev:
Candyman: Fixar du med mappning och s�nt?
N� det �verl�ter jag till dom som kan det riktigt, i mitt fall blir det sj�lvklart Stefan P�lsson som f�r mappa min bil.
www.japtuning.se
Offline
#17 2006-10-17 22:29:31
Re: Candys S14
Candyman skrev:
Arson skrev:
Candyman: Fixar du med mappning och s�nt?
N� det �verl�ter jag till dom som kan det riktigt, i mitt fall blir det sj�lvklart Stefan P�lsson som f�r mappa min bil.
www.japtuning.se
P�lsson verkar vara riktigt duktig och han verkar kunna det mesta om S14.
Han har ju f�tt bra fart p� sin egna ocks�
Jens Edin
Offline
#19 2006-10-18 22:15:24
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Jaha d� har man varit till Sollefte� och k�pt sig en �retruntbil d�, vart en Audi 80 Quattro 2,3 -92 dyng fr�sch.
Taget med mobilen
Senast redigerat av Candyman (2006-10-18 22:16:32)
Offline
#20 2006-10-23 15:22:02
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
D� har man handlat igen d�:
Os-Giken 2-skivig koppling(TS2BD).
Os-Giken urtrampningslager.
Os-Giken kopplingsarm.
Nismo kopplingcylinder.
Nismo St�lomspunnen slang till kopplingcylindern.
Synd bara att det �r s� l�ng leveranstid, vill ju kl�mma p� grejjorna ju:)
Senast redigerat av Candyman (2006-10-23 21:14:06)
Offline
#21 2006-10-23 16:08:50
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Fr�n: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
S�lja motorn?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#22 2006-10-23 21:25:50
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Arson skrev:
S�lja motorn?
Hahaha...nja b�rjar bli lite v�l p�kostad nu f�r att f� igen pengarna p� den, men jag kan bygga fler om det �r n�n som vill det.
Offline
#23 2006-10-23 21:27:13
- Candyman
- Medlem
- Fr�n: Sundsvall
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Candys S14
Det som �r lite oklart nu �r turbon ska man n�ja sig med ca 470 drivhjulh�star och k�ra med en GT3076R (st�rsta turbon med inbyggd wastegate) god f�r ca 520-530hk och passar p� eftermarknads grenr�r samt dp och fp.
Annars blir det till att g� p� en st�rre turbo med extern wastegate men d� blir det mer jobb med grenr�r, dp, fp olje och vatten slangar, tryckr�r.
St�rsta nackdelen med en �nnu st�rre turbo �r ju spoolup tiden kommer ju inte h�nda mkt f�re 4500-5000varv s� det lutar nog �t 3076:an fullt ladd vid 4000varv och det kommer ju att spinna r�tts� mkt �nd� med den effekten samt att bilen blir mkt mer k�rbar p� gatan d�r den kommer att rulla mest av tiden i allafall, s� d�r ja nu svarade jag p� min egna fr�ga:) tankar ideér n�gon?
Offline
#24 2006-10-23 21:35:31
- Bengan
- Medlem
- Fr�n: Sollefte�
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Candys S14
Ja du..ska du inte bara ha den p� strippen s� f�rst�r du ju sj�lv att en k�rbar bil e betydligt skojjigare �n en med max effekt �ven om det ox� e roligt.. Hellre 400 �rliga med j�mnt vrid �n 550 med bara 2-3000 varv att k�ra p�
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#25 2006-10-23 22:38:11
- Rogga
- Ryssen
- Fr�n: EDSELE
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Candys S14
Ja jag skulle sattsat p� den mindre ox�.. Sj�lv funderar jag p� en en liknande men med extern wg, tror inte p� dom inbyggda wg:arna p� dom d�r aggen, tycker den inbyggda wg �r f�r liten..
Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s
Offline