Forum
Compello.se

#26 2006-10-23 22:52:12

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Det är ingen fara att köra med den inbyggda wg på dom aggen han som ska mappa min kör med en 3071 och han har bromsat 496hk utan några problem med skenande laddtryck, så det får bli med inbyggd för enkelhetens skull.

Kommer ju att köra mkt stripp körningar med den oxå, men det är ju inte kul att åka på gatan med en massa lagg blir säkert jobbigt i längden, så det får bli 3076 inte än dock är massa annat som ska fixas innan det är dax för turbon.

Offline

 

#27 2006-10-24 10:12:33

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: Candys S14

Aha ja man ha ju hört lite olika nu.. Kanske man ska testa den där med intern själv oxå då vet man ju sen...


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#28 2006-11-01 12:05:16

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Lite mer saker som är beställda:

Garrett GT3076R.
Hks wastegate.
Taka racing olja och vatten slangarna till turbon.
Xs power grenrör.
Xs power downpipe.
Xs power frontpipe.

Tänkte först köpa Dc-sports Aem grenrör, Greddy dp och fp men det skiljer 6k mot Xs  power prylarna och så himla mkt bättre är dom inte.

Till veckan kommer kolvarna, stakarna, termostaten, oljetråget, topppackningen och lagren så då blir det lite bilder:)

Offline

 

#29 2006-11-01 12:10:29

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Candys S14

jiss va de kostas på... går det inte att mecka några såna där prylar själv så man sparar några kronor?


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#30 2006-11-01 12:22:53

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Bengan skrev:

jiss va de kostas på... går det inte att mecka några såna där prylar själv så man sparar några kronor?

Visst går det att bygga sånt själv men matrial kostnaden för grenrör dp och fp översiger priset på Xs power prylarna om man ska ha det i rf vill säga.

Offline

 

#31 2006-11-06 16:50:53

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Idag kom ett av dom trevliga paketet:)

http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img454f592713e3a.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img454f593744f6d.jpg

Offline

 

#32 2006-11-09 15:49:37

RoGGaH
Medlem
Registrerad: 2006-08-11

Re: Candys S14

Candyman skrev:

Det som är lite oklart nu är turbon ska man nöja sig med ca 470 drivhjulhästar och köra med en GT3076R (största turbon med inbyggd wastegate) god för ca 520-530hk och passar på eftermarknads grenrör samt dp och fp.

Annars blir det till att gå på en större turbo med extern wastegate men då blir det mer jobb med grenrör, dp, fp olje och vatten slangar, tryckrör.

Största nackdelen med en ännu större turbo är ju spoolup tiden kommer ju inte hända mkt före 4500-5000varv så det lutar nog åt 3076:an fullt ladd vid 4000varv och det kommer ju att spinna rättså mkt ändå med den effekten samt att bilen blir mkt mer körbar på gatan där den kommer att rulla mest av tiden i allafall, så där ja nu svarade jag på min egna fråga:) tankar ideér någon?

Det finns GT35R med inbyggd wg, kan jag fixa åt dig om du vill wink
Jag skulle iaf föredra att köra med separat wg på en så pass stor turbo och så mycket hk
http://www.atpturbo.com/Merchant2/graphics/00000001/Catalog%20Images/Turbochargers/housing04.jpg
http://www.atpturbo.com/root/releases/images/release091506/internalgate_option.jpg
Jag personligen tycker inte man behöver inte mer än 500hk på gatan med en relativt lätt rwd bil som S14 är.
Man har inte användning för så mycket mer effekt, spinner mest och blir svårkört.
Men det är ju alltid balt med effekt
Sen skulle du ju ha knäckt Haga oxo big_smile

Offline

 

#33 2006-11-09 18:32:01

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Jo att knäcka haga skulle gå om jag gick upp i turbo storlek men jag vet inte, vill ha en rapp rolig gatbil som är snabb i rödljusen:)

Problemet med det avgashuset gör ju att jag inte kan använda bolton grenrör och dp som jag helst skulle vilja göra.

Offline

 

#34 2006-11-11 14:48:56

Coffa
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2006-02-11

Re: Candys S14

Hur går det då? trevlig koppling du skaffat smile


Skyline R33

Offline

 

#35 2006-11-11 21:53:08

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Coffa skrev:

Hur går det då? trevlig koppling du skaffat smile

Jo för faaan nu börjar det ramla in lite delar kolvar, stakar, oljtråg, acl lager, toppackning, nismotermostaten kommer på Onsdag då ska motorn in på Bäcks för borrning, toppdeckning, slipning av vev, balansering sen ska lagerspelen ökas lite, ram: 0,05mm vev: 0,06mm turbon dyker väl upp om några veckor tills dess blir till att plocka ihop motorn och en massa putsning det mesta har jag glasblästrat redan så det är väl d tråkiga kvar POLERINGEN:( grenrör, dp, och fp borde oxå dyka upp till veckan hoppas jag.

Så här såg den bilen ut idag, ser inte ut att trivas:(
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img455637da248ef.jpg

Offline

 

#36 2006-11-11 23:04:03

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Candys S14

Hehe, Perfekt till salu bild på blocket sedan tongue


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#37 2006-11-12 00:48:06

AndrAAx
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-13
Webbsida

Re: Candys S14

Jo bara vänta tills det snöat 50cm till, då är den helt perfekt! Och glöm inte att skriva i annonsen att bilen är VIT! big_smile


Importör / Distributör av: Incriminator Audio, StreetBeats, Shocker, Shok Industries, Taramps, ZED Audio, Kolfibervinyl & Toningsfilm för fram/baklysen.
Webshop - www.Bilstereoonline.se

Offline

 

#38 2006-11-12 09:14:28

Coffa
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2006-02-11

Re: Candys S14

Säg till då det är dax at plocka ihop så man får kolla lite på bygget ..... Du den ser kall ut!


Skyline R33

Offline

 

#39 2006-11-20 11:26:34

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Idag kom det efterlängtade paketet:)

http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img4561817a69eae.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img4561818e60738.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img456181961d2fd.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img456181a356076.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img456181aa9d6dc.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img456181afad219.jpg

Offline

 

#40 2006-11-20 14:50:28

z-krille
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2006-05-16
Webbsida

Re: Candys S14

oljetråget behövs verkligen som utfyllnad till den SKVÄTT den har original, sedan så bygger du ju denna motor på en kväll du har ju momentet i armen wink
har kenta lämnat någon kommentar till raset??
/Krille

Offline

 

#41 2006-11-20 16:50:12

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Dom här kom oxå idag, Förflyttar oken utåt som gör att det går att köra med 3000GT skivor dom är 316mm mot orginalets 280mm, passar S13, S14, S15, Skyline, Rx-7.

http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img4561cdfc11407.jpg

Offline

 

#42 2006-11-20 17:19:09

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: Candys S14

verka ju finnas gott om saker till dessa bilar, samt bra grejjor och tex Eagel mm.. Rätt kurser oxå på grejjorna.. Hmmm


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#43 2006-11-20 17:46:57

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Rogga skrev:

verka ju finnas gott om saker till dessa bilar, samt bra grejjor och tex Eagel mm.. Rätt kurser oxå på grejjorna.. Hmmm

Sugen på att byta till en S14 istället för vofflan? Det har exploderat med eftermarknads prylar dom sista åren, allafall till S14 i och med det så kommer priserna ner en hel del oxå.

Men det kostar endå rätt mkt pengar att bygga en seriös motor som klarar höga effekter, upp till ca 300hk är det inga problem men efter det så börjar det dra iväg, att bygga en seriös motor som klarar att hård köras utan ras ligger runt 100k med alla runtom kring grejjor, enda nackdelen med bilarna är växellådan som inte klara så mkt, utgåenda axeln går av i vissa fall med bara bpu trim om man har otur men då krävs det slicks och höga start varv för körning på gatan är det inga problem, visst det finns förstärknings kitt till lådan men då kostar dom från 40k och uppåt.

Senast redigerat av Candyman (2006-11-20 17:55:38)

Offline

 

#44 2006-11-20 19:40:21

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: Candys S14

Ja tanken har väl slagit...

Finns det torrsumps kitt till dessa motorer?
100k även för en motor runt 450hk?
V-lådan kanske passar från nån annan bil? Kommer du köra med för låda i din?


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#45 2006-11-20 20:12:46

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Finns inget direkt kitt för torsump, är väl bara en som byggt om sin till det här i Sverige och det är Johan(Madtech) det går ju att plock ur 450hk med relativt lätta medel men då är det inte så säkert att den håller väldigt länge, för att den ska orkas med att plågas länge typ bankörning så går det inte att snåla på nått tyvärr...
Finns ingen låda som passar rakt på, finns adapter kitt att köpa som gör att man kan köra med 300zx låda lr Skyline låda ett sånt kitt inkl nyrenoverad låda ligger på runt 20k, annars går det ju alltid att montera en låda från M3 det är det ju allafall 2st som har sånna i Sverige men då skiter det sig med Hastighetsmätarn för den sitter på bakaxeln på M3:an.
Jag kommer att åka med orginal lådan tills den säger upp sig, eftersom det kommer till mestadels vara gatkörning med den så ska det inte vara några problem, när den rasar så får man se sig om efter andra alternativ.
Killen jag handlar prylar ifrån har fått hem sitt konverteringskitt till 300zx låda, har surrat med han lite om att  göra en kopia på grejjorna och börja sälja dom här i Sverige utan låda då, anledningen till att han inte vill ta hem några fler från dom som tillverkar dom är att det är väldigt lång leverans tid på det samt att när han väl fick hem grejjorna så saknades mellan axeln samt en massa små grejjor, väldigt dålig service från deras sida han har fått tjata på dom i flera månader för att få det skickat.

Här är en lista som bör göras för att ha en hållbar motor:

Turbo 10-15k
Ic 3-10k
Dump 1-3k
Stakar 4-8k
Kolvar 6-12k
Kammar 3-6k
Insug 3-5k
Portning 5-10k
Spridare 3-5k
Toppackning 1-2k
Lager 2k
Kamkedja 1k
Termostat 1k
Grenrör 2-6k
Avgas 2-8k
Wastegate 1-3k
Oljekylare 3-5k
Vattenkylare 4k
Soppapump 1-2k
Oljetråg 3-4k
Styrsystem 5-20k
Koppling 7-15k
Motor arbeten som borrning, balansering mm...5-10k
+ 3k till slangar och småprylar mm...som man inte räknar med.

Räknar man på dom dyraste alternativen så hamnar man på ca 120k på det lägsta ca 80k då är det ju alltid frågan om hur och var man får tag i prylarna och hur mkt man bygger själv.
Men du har en motor som klarar över 800hk.

Senast redigerat av Candyman (2006-11-20 20:18:24)

Offline

 

#46 2006-11-20 20:21:00

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: Candys S14

Hmm ja det kostar ungefär som min motor och runtom grejjorna då, trode det skulle va billigare i japps livet hehe..

tackar för infon iaf Candy...


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#47 2006-11-20 20:30:42

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Rogga skrev:

Hmm ja det kostar ungefär som min motor och runtom grejjorna då, trode det skulle va billigare i japps livet hehe..

tackar för infon iaf Candy...

Tyvärr så är det inte billigare, men med rätt kontakter och att du bygger mkt själv så går det ju att komma undan något billigare.
Finns ju dom som åker med 450hk med oöppnad motor men det är inget jag skulle rekomendera.

Offline

 

#48 2006-11-21 08:36:37

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Candys S14

Givetvis får du en snabbare bil för samma pengar om det är en Volvo Rogga smile


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#49 2006-11-21 10:21:42

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: Candys S14

Bengan skrev:

Givetvis får du en snabbare bil för samma pengar om det är en Volvo Rogga smile

Ja det är nog fan så...


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#50 2006-11-22 21:04:33

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Candys S14

Motorn är över lämnad till Bäcks nu så om nån vecka så kommer det lite bilder på jobbet dom gjort samt ihopsättningen av motorn.

Offline

 

Sidfot