Forum
Compello.se

#1 2006-11-27 19:01:33

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Billjudets gurus i livlig diskussion.

Nu vill jag höra här om den begynnande diskussionen i Decibels tråd, där DD ligger på bordet om det går att spela HiFi eller inte tongue
Ös på med annat billjudssnack också, kul att läsa för oss som inte är så bevandrad i alla dessa märken smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#2 2006-11-27 19:18:56

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Ok, jag kan ju ställa en fråga till de som jobbar med det här då:

Är DD 9910 det bästa valet om jag vill kunna spela all musik, säg med en rak frekvensgång mellan 15-80 Hz, gärna lägre då jag gillar orgelmusik.. Jag behöver inte spela högre än 120 dB.

Eller finns det måhända bättre element som gör detta bättre, och till lägre pris? Lådan behöver heller inte bli så överdrivet stor, men jag har gott om plats. Såg att FS låg rätt högt på 9910, vilket gör att man borde får kompensera rätt rejält på elektronisk väg för att komma ner runt 15 Hz

Jag har ett slutsteg som ger 200 ärliga watt..

Senast redigerat av Bengan (2006-11-27 19:24:28)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#3 2006-11-27 20:52:06

Decibel
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2006-11-13

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Hum, stämer du verkligen av lådan till 15hz ? eller menar du delningen 15-80, sen om basen inte kan spela det då?

Hänger inte riktigt med om jag ska va ärlig


BMW 325 E36 -- BMW 750iAL E38 -- Chevrolet Nomad G20

Offline

 

#4 2006-11-27 20:59:15

Decibel
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2006-11-13

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Tillägg, mina två 9910;or klarar sig ypperligt med 45 liter portat, avstämt till ~42hz (här bör man para ihop det med bilens egenresonans och saker också då den påverkar neråt oftast), då lirar dom hifi.
Sen ska man väl tillägga att att just DD är lite "rough" i ljudet, men det är en smaksak, jag gillar det.
Att sedan 200w är en fis i rymden för 9910;orna som gärna tar 6kw styck utan att lukta sallad saladi är kanske en annan aspekt att tänka på.

Personligen har jag testat många många märken (tror jag står för soundcenters halva omsättning), PG, Kicker, Boxter, JBL, Infinity m.m.
Då vi bygger lådor åt AVD också får vi prova på en hel del element och såklart provspelar vi alla i bil, hittils har inte jag hittat något som jag personligen smiskar DD varken i tyngd, rapphet eller attack, oavsett prisnivå.

Hade nyligen ett par Kicker L7;or, dom är inte ens på samma planet som 9910;orna med samma steg, slöare, slappare, peakar ut tidigare, däremot väldigt skön hifi-bas, bred och djup, dom kostade 3500kr styck om jag inte minns fel.

Hojta till om ni vill provåka lite DD om ni är i sundsvall, vi har två bilar med DD så bara vraka o välja, sen har krille @ soundcenter lite i butiken också.

Senast redigerat av Decibel (2006-11-27 21:00:57)


BMW 325 E36 -- BMW 750iAL E38 -- Chevrolet Nomad G20

Offline

 

#5 2006-11-27 21:42:15

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Jag vill ha en helt rak frekvensåtergivning mellan 15-80 Hz.. (+-0dB i avvikelse i registret alltså) Så avstämningen bör väl ligga rätt lågt, ja.. Givetvis kan man dela lite lägre om man har ett bra framsystem som går lågt..

Stämmer du av till 42 Hz tycker jag inte ens man kan kalla det sub-bas..  Har du nåt hörbart ljud alls under 30 då?

Ljud handlar väl om att kunna återge allt som finns inspelat, och inte bara vräka ur vissa frekvenser hur som helst.. Även om det kan va kul med dunka-dunka givetvis..

Tänk dig en hemmabiosub avstämd till 42 Hz.. då missar man ju nästan hela LFE-spåret på en DD eller DTS-inspelning om man inte kan kompensera nåt jävulskt med en DSP eller parametrisk EQ så man trollar ner frekvensen.. å andra sidan brukar man ju sabba effekttåligheten rejält..

Vad jag menade med inlägget i tidigare tråd var ju att man får en helvetes massa basar, av bra kvalitet för samma peng som ett par DD 9910 kostar nya.. Och har man då inte som mål att tävla i nån elementbegränsad klass eller spela massa över 130dB borde man ju rätt lätt hitta betydligt billigare alternativ som kan rocka ganska fett..

Även om jag vet att ett par 9910 kan prestera fruktansvärt höga ljudtryck blir det ju ändå inte samma sak om du lyssnar på dessa i 130 dB som när du lyssnar på 4-6 st 15"-basar i samma volym..

Ett element kan givetvis spela lägre frekvenser än det är angivet till så länge det får signalen..

Senast redigerat av Bengan (2006-11-27 21:49:05)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#6 2006-11-27 22:06:57

Decibel
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2006-11-13

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Inomhus behöver man inte ta i beaktning kupén, vilket gör att man kan mäta sig fram till bilens egenresonans och på så sätt få ner frekvensen, att lådan är avstämd till 42 säger nada om det slutliga resultatet, har sett folk spela ända neråt 18hz (lådan avstämd till 37).
Som du säger så gillar jag också lite djupare, runt 30 och uppåt för min del.

Därför man har utbytbara portar som regel mer än undantag när man bygger med DD, man vet aldrig var det slutar.
Just mina DD´s köpte jag beg. och betalade lite dryg halva nypriset, i den klassen finns det ett par lirare som klarar "roligare" hifiljud men då klarar dom mindre istället, jag vill ha båda smile

Men det är jag de, alla har vi olika smak när det gäller ljudet, det märker man allrahelst när man ska provlyssna någon annans ljudbygge.


BMW 325 E36 -- BMW 750iAL E38 -- Chevrolet Nomad G20

Offline

 

#7 2006-11-27 22:22:06

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Näe det e klart.. Fast egenresonans i kupen motsvaras väl av roomgain inomhus å andra sidan..

Men du kan väl hålla med om att det finns bättre alternativ om man sitter med 200 wrms och vill bygga en poplåda till kombin än att köpa ett par DD 9910 för 30 tusen riksdaler, jag skulle väl kunna gå längre å säga att även om de kostade 10 så skulle det finnas alternativ som ger mer för pengarna just med den låga effekten?

Sen blir det ju onaskerligen rätt dyr tom man tänker sig köpa ett maxat system med 2 såna basar till ordinarie pris.. Du lär väl inte få nåt slutsteg som driver ut dom för mycket mindre pengar heller.. Ã… vips så va man uppe i 50+ och då kan man ju nästan lattja ihop vad som helst..

Senast redigerat av Bengan (2006-11-27 22:23:51)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#8 2006-11-27 23:49:04

Decibel
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2006-11-13

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Jo, baserar man det på 200w funkar t.ex. JBLs P1222;a, har byggt ett par lådor till den och den riktigt mumsig som hifibas, kostar runt 2 bananas, ett JBL 1200.1 steg till den för 4 bananas och man har redig grund.

Som du säger, slutstegen kostar välan 10+ styck, å andra sidan får man en rapphet på höga volymer som inte existerar någon annan stans, what so ever.

Vill man ha alldaglig ljud med fräsh återgivning av hifistuket så finns det en uppsjö av basar, magnat-basarna vi bygger i pandan just nu t.ex, nån hundring styck smile


BMW 325 E36 -- BMW 750iAL E38 -- Chevrolet Nomad G20

Offline

 

#9 2006-11-28 05:50:03

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Jag gillar min Ur10 jag:)

Offline

 

#10 2006-11-28 15:30:05

AndrAAx
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-13
Webbsida

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Bengan: Missar lite av ditt resonemang nu! Vad ska du spela musik någon stans? I bilen eller hemmabio? Ge mig en orsak varför du ska ha rak frekvensgång ned till 15hz? Har aldrig sett en bas som har det själv så! Och sedan så får du ju en så liten och behändig låda!

Över till basar!
Ska du ha en bas som lirar musik bra och med så lite distortion som möjligt så ska du kolla på DD eller andra tävlingsbasar! Dom är byggda för att ta så grymt med stryk så om du använder dem på "vanligt" sätt så spelar dom musik riktigt bra! Problemet med dessa är att dom vill ha lite effekt, och 200w i dag är inte mycket att komma med, kanske om det är vid 4Ohm och steget är 1Ohms stabilt! Men om du lastar ned det så mycket så tappar du nästan all dämpfaktor så då försvinner ju hela iden!

Så ska du spela hemma som sub till bion, så kanske 200w vid 8Ohm räcker, men inte till någon 15Hz! Allt under typ 30-35Hz är bara att elda för kråkorna, även i hemma miljö och i en bil så är det ganska meningslöst att stämma av under 35-40Hz!

Det är min tanke iaf!


Importör / Distributör av: Incriminator Audio, StreetBeats, Shocker, Shok Industries, Taramps, ZED Audio, Kolfibervinyl & Toningsfilm för fram/baklysen.
Webshop - www.Bilstereoonline.se

Offline

 

#11 2006-11-28 16:00:10

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

AndrAAx skrev:

Bengan: Missar lite av ditt resonemang nu! Vad ska du spela musik någon stans? I bilen eller hemmabio? Ge mig en orsak varför du ska ha rak frekvensgång ned till 15hz? Har aldrig sett en bas som har det själv så! Och sedan så får du ju en så liten och behändig låda!

Jag vill kunna lira det som finns inspelat helt enkelt.. Oavsett om det är i bilen eller hemma vill jag ju ha en rak frekvensåtergivning.

Tänkte mest höra om det finns några direkt argument för att köpa 2 st 9910 istället för t.ex 8 st billiga 15"-basar om man nu endast har som krav att kunna spela djupt och korrekt i rimliga ljudnivåer och att man har rejält med plats att bygga.. Du får ju trots allt rätt många vettiga element för 30 papp om du tittar runt..

Om vi t.ex leker med tanken att vi har 8st 15"-element med 100dB känslighet, tror jag inte du behöver speciellt mycket effekt för att spela 120 dB distfritt med dessa..  Och att de lär flytta luft e de väl ingen tvekan om..

Visst kräver frekvenser under 30Hz effekt, men så himla svårt e de inte att köpa/bygga nåt som klarar 20 och en bit under lätt.. Jag ser det som en självklarhet att försöka återge all hörbar information, och gärna sån som bara känns oxå..

Senast redigerat av Bengan (2006-11-28 16:04:29)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#12 2006-11-28 23:40:08

AndrAAx
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-13
Webbsida

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Lira det som är inspelat? Så du ska ha en skivspelare i bilen då? För du ska då inte tro att det finns frekvenser under 30-40hz på en normal CD skiva!

Låter som du är ute och svävar! 8x15" Det får inte plats i en vanlig bil ens!

Tror du bör ta en koll hur det ser ut i RL!

8st billiga basar kommer ALDRIG att kunna återge dom frekvenserna!
Så håll dig på mattan!
en 15" bas med en känslighet på 100db kommer aldrig att kunna spela en frekvens under typ 40-50hz, den är inte konstruerad på sådant sätt så den klarar av det! Kon rörelsen kommer att bli för stor!
Visst kommer du att kunna spela högt med 8x15" men törs nog lova att 9910 spelar högre ändå!
Blir så matt när jag läser detta så funderar på om du skämtar eller vad!?

This is RL
För att en bas ska kunna återge låga frekvenser, så måste den ha ett stort x-max! För att den ska kunna ha ett stort x-max måste spolen vara lång! När spolen blir lång måste magnetgapet bli större mellan spolen och magneten så inte spolen tar i. Och om magnetgapet blir större så blir kännsligheten lägre. Och när kännsligheten blir lägre krävs det mer effekt att spela högt!

Så med andra ord, en bas med HÖG kännslighet kan INTE återge låga bastoner! Thats it!

Du tror väl inte alvarligt att du hör ner till 15hz? Skulle tro att om du skulle kolla hörseln så hör du nog inte under 30-35hz, du känner ljudet, men du hör det inte! Skulle ochså tro att du hör inte speciellt långt över 16khz i dag!
För att bygga en anläggning som du pratar om så krävs det MYCKET $$$$$$$! Och då snackar vi om kanske en cd spelare i prisklassen 25-30 000;- förstärkare i kanske 25-40 000;- och högtalare i 60-70 000;-! Och du pratar om billiga 15"are och ett 200w slutsteg!


Importör / Distributör av: Incriminator Audio, StreetBeats, Shocker, Shok Industries, Taramps, ZED Audio, Kolfibervinyl & Toningsfilm för fram/baklysen.
Webshop - www.Bilstereoonline.se

Offline

 

#13 2006-11-29 08:01:29

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Jag lägger ner detta och skrattar ihjäl mig istället..

Senast redigerat av Bengan (2006-11-29 10:22:09)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#14 2006-11-29 11:40:23

AndrAAx
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-13
Webbsida

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Tror det är bäst det!


Importör / Distributör av: Incriminator Audio, StreetBeats, Shocker, Shok Industries, Taramps, ZED Audio, Kolfibervinyl & Toningsfilm för fram/baklysen.
Webshop - www.Bilstereoonline.se

Offline

 

#15 2006-11-29 13:11:29

z-krille
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2006-05-16
Webbsida

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Anledningen till att jag frågade dig bengan om vad du vet ,var att jag undrade om du har mera koll på mina DD produkter änn vad jag har, då jag vill veta mer om allt och inte frågasätta dina kunskaper.
Man kan inte veta allt och man fortsätter att lära sig så länge man lever.

Sedan vad gäller "rak" frekensgång så är det alltid bra men tyvärr går det bara o få det rent teoretiskt då rummet alltid förstärker olika frekvenser oberoende om det är hemma eller i en bil, sedan spelar volymen på lådan roll, avstämningsfrekvensen på lådan, portad eller sluten osv. därför finns det EQ:s och andra "justeringsverktyg" för att hjälpa till.

Angående DD:s produkter så gäller "Ryktet" att dom är (alt 1)dyra och bara kan (alt 2)spela högt,  då alternativ 1 hängerihop med alternativ 2 så är ju det okså sant.
Varför är dom då så dyra? Jo allt görs för hand i en fabrik i usa och allt testas för hand innan produkten lämnar fabriken dessvärre hinner man inte göra 2000 basar om dagen på detta sätt som tex större delen av marknaden (billigare med stora upplagor men med sämre kvalite då endast stickprover görs) vilket även det gör att styckepriset är högre. men med kvalite kommer man långt vilket okså "crankheads" har upptäckt.
Anledningen till varför det inte finns någon DD bas i svenska EMMA tävlingar är ju enkel, i begränsade klasser är det dumt o slänga halva budgeten på en bas.

Senast redigerat av z-krille (2006-11-29 13:21:04)

Offline

 

#16 2006-11-29 13:26:17

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Var inte så jag menade Krille, jag tänkte väl mer specifikt på DD9910 pga den dels är väldigt dyr. Dels presenterar DD nästan inga värden överhuvudtaget på sin hemsida vilket gör att det är svårt för nån som är intresserad av "välljud" att se hur den basen skulle prestera i hifi-synpunkt.. De har ju faktiskt enbart presenterat FS, vikt och effekttåliget.. Svårt att baserat på dessa siffror uppskatta hur basen beter sig i nåt större frekvensområde med dessa saker..

Vissa människor diskuterar för att "få rätt" oavsett hur fel de är ute! Andra diskuterar för att få andra infallsvinklar och lära sig nya saker.

I sak finns det faktiskt ett absolut och omvänt samband mellan verkningsgrad och förmåga till basåtergivning i slutna och ventilerade system.

Att man inte skulle kunna spela djupare bas än 40-50Hz med ett stort element med hög känslighet e ju rätt löjligt. Han har ju rätt till viss del att känsligheten står i omvänd proportion till slaglängd och basutsträckning. Men han uttrycker sig inkorrekt och onyanserat kategoriskt.

Ett stort element flyttar mer luft än ett litet element med samma slaglängd. En 15"-bas har ~3x större konarea än en 10"-bas. 8 stora basar flyttar väldigt mycket luft. Har de hög känslighet kan man med låg effekt spela ganska starkt.

Saken va ju inte att jag tänkte driva 8 st basar med totalt 200 watt. Utan komma fram till om man för en nättare summa än vad nypriset är hos 2 st DD 9910 få ett lika bra eller kanske bättre hifi-ljud om man INTE behöver spela speciellt högt.

Senast redigerat av Bengan (2006-11-29 13:31:51)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#17 2006-11-29 13:58:57

z-krille
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2006-05-16
Webbsida

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Iden bakom DD är att du väljer bas mot det steg du har, har du bara 200W köper du 0512:an har du 3000W köper du 9912.
den stora massan bygger basen utifrån en datormodell, DD byger modellen i bilen för att senare KANSKE mäta upp parametrarna (ganska flummigt tycker jag)
well har du 200w på hemmasteget väljer du en anpassad högtalare för hemmabruk typ CV Vegaline  och struntar tottalt i bilbasarna.
det du jagar är  en pappkon med en "lätt" upphängning och lagom motor (magnet) typ PA bas, men då pratar vi helt andra saker då dom har helt andra värden (pga anpassningen till stora rum osv. då bilbasarna är anpassade till små rum)

Offline

 

#18 2006-11-29 14:17:45

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Ja de var ju minst sagt lite flummigt.. Köper man en sån dyr pryl vill man ju kunna optimera maximalt..

Ang "vanliga" cd-skivor:

Jag vet inte om jag gör rätt men.... Tog en Madonna-låt från "Confessions..." (Hung up) och kollade på Frequency Analysis i Adobe Audition. Det finns åtskilligt nere vid 10-15 Hz....

Och den är väl ganska "vanlig"?

Senast redigerat av Bengan (2006-11-29 14:51:16)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#19 2006-11-29 23:02:28

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Gjorde för mitt eget nöjjes skull en liten simulering hur en "vanlig" 18"-PA-bas beter sig i frekvens..

Fs: 25hz
Qa: 2.43
Qe: 0.26
Qt: 0.24
Vd: 1105 cc
Vas: 412 ltrs
Cms: 0.00024M/N
Mmd: 0.169 KG
Rms: 10.92 Mech ohms
Lvc: 3.1 mH
BL Factor: 24.17 T-m
Re: 5.75 Ohms
Cone Diameter: 37.5 Cm
Cone area: 1105 sq. cms
X Max: 10mm

Ganska kort slaglängd, förvisso "bara" 99 dB i känslighet men den lirar runt 112 dB i 20 Hz om man matar den med 200 watt @ 8 ohm(40 Volt)

http://hem.passagen.se/bengt/paa_03.gif

Nu va de här bara en bas jag sprang på i all hast, finns säkert betydligt lämpligare element med lite längre slaglängd oxå... Men inte e de några större problem att få djup bas ur ett stort element med liten slaglängd.. Lådan blev på 300 liter vid avstämning i 20 Hz förvisso, men det har man ju plats med i de flesta bilar smile

Senast redigerat av Bengan (2006-11-29 23:05:41)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#20 2006-12-01 14:14:51

z-krille
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2006-05-16
Webbsida

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

hum den frekvensen var allt annat änn rak!, vasen otroligt stor, så i detta läget jämför man äpplen och päron ;-)

Offline

 

#21 2006-12-01 14:20:45

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

z-krille skrev:

hum den frekvensen var allt annat änn rak!, vasen otroligt stor, så i detta läget jämför man äpplen och päron ;-)

Jo visst e de så, PA-bas ju.. Gjorde nåt liknande med 4 st Peerless SLS 15" och då såg det skojjigare ut. Men har man möjlighet att kompensera lite elektroniskt så rätar man ju rätt lätt ut det där oxå.. Sen ska de ju inte spela så högt upp i frekvens heller, de där använder man väl oftast upp till 1000 Hz minst..

Vet en kille som bygger bastorn med 16 st JBL SUB 1500-element i väldigt små lådor, ska bli kul att se vad det blir för verkningsgrad. Långt ifrån nåt billigt bygge men eftersom dom ska spela i väldigt små lådor och gärna kunna prestera infrabas på hög nivå ska de bli skoj.. 55 liter per bas, 2 torn med 4 basar åt varje håll, slutna lådor. 300 watt per bas.. Målet är väl noll dist och rätt saftigt ljud.

Parametrar för JBL SUB1500:

RMS-free: 0,94 Ohms
RMSE-load: 0,83 Ohms
Fs: 21,47 Hz
Re: 2,95 Ohms
Res: 59,69 Ohms
Qms: 6,39
Qes: 0,32
Qts: 0,30
L1: 0,17 mH
L2: 2,37 mH
R2: 11,44 Ohms
Vas: 181,22 Liters
Mms(sd): 293,49 grams
Cms(sd): 187 IM/Newton
Bl(sd): 19,23 Tesla-M
SPLref: 89,4 db
Rub-index 0,01
Rmc: 125,3 TM2/Ohms

Senast redigerat av Bengan (2006-12-01 14:31:57)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#22 2006-12-03 22:46:33

Coffa
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2006-02-11

Re: Billjudets gurus i livlig diskussion.

Candyman skrev:

Jag gillar min Ur10 jag:)

Trevliga basar hadde 3st sådana förr...


Skyline R33

Offline

 

Sidfot