Forum
Compello.se

#1 2007-04-01 14:59:42

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Chippa eller Mappa Opeln?

Drog en pizza med några kompisar nyss då jag råkade nämna att jag ville mappa min bil ist. för att "chippa". Enligt dom så var det ingen mening att mappa bilen eftersom att den redan är mappad från fabrik utan dom tyckte isf. att jag skulle chippa bilen och sen mappa. Men om jag byter avgas och sätter dit ett annat luftfilter o.s.v. så tyckte jag att jag borde få ut mer av en mappning men enligt dom så skulle jag isf. chippa bilen, sätta dit avgas och filter och sen mappa bilen.

Hur ska jag göra?
Som jag har förstått det så när man mappar så kör man bilen på en "rullande landsväg" i en verkstad och ställer om tändning och soppa o.s.v. tills det blir så optimalt som möjligt i just den motorn och dom delarna som sitter i MIN bil. Chippar man en bil så ställs ju också saker om men till ett visst värde och som kanske inte är optimalt för just MIN bil, särskillt inte om man bytt turbo och massa saker. Alltså är en mappning att föredra eftersom då ställs allt om efter MIN bil och mina grejer..

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Aja, jag är beredd på att bli ännu mer dumförklarad så.. Bring it on!
Men om det är nån som tycker att det jag säger stämmer så kan ni ju få dumförklara Yxan, Ayatollah och ponjon ist. tongue

Edit:  Alltså borde jag få ut lite mer kusar och få bilen inställd som jag vill om jag mappar bilen än om jag chippar den?

Senast redigerat av RenKorv (2007-04-01 15:06:27)


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#2 2007-04-01 15:06:03

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Köp ett programmerbart chip typ Unichip, sen kan du ju mappa hur mycket du vill om du nu gör förändringar..

Om du ska mappa måste du ju ha nåt som går att programmera, och jag tror inte standardgrejjerna är programmerbara.. Isåfall skulle chiptrimmarna sälja väldigt lite chip


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#3 2007-04-01 15:09:14

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Har mailat firmor som säljer Unichip och det enda svar jag fått är -"Kolla med Motor Nord i Sundsvall".
Unichip är väl mer som än "mappning" än en "chippning" som jag förstått det.
BTW så löder man inget i min box utan man stoppar bara in en sån där ODB-kontakt eller vad dom heter och trycker på nå knappar som jag förtsått..


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#4 2007-04-01 15:24:49

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Chippning och mappning, olika namn för att ändra tändkurvor och dyl tongue
Ett chip så byter du nuvarande motorstyrning mot en annan som har programmerats för att funka hyggligt med alla bilar utav din typ, helt orginal dessutom.
En mappning så får du på plats ändra motorstyrningen under dina förhållanden och bil. Så byter du ut förkatten mot ett rör så är ju det att föredra smile
Ett chip är ett chip, gör trimmar du vidare är det bara att slänga chippet sen.
Ett unichip köper du, sen får du pröjsa en mappare att optimera det varje gång du moddar bilen smile Klart mer effektivt och lätt vad jag skulle kört på för min bil, om nu Unichip kunde röra vtecområdet men så är inte fallet...

Detta är hur jag ser på det hela smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#5 2007-04-01 15:30:40

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Så om jag byter ut så enkla delar som luftfilter och avgas så borde jag få ut mer kusar genom att mappa?
Och att mappa en chippad bil är ingen mening eftersom det i stort sätt är samma sak bara att mappning är anpassad för just DIN bil?


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#6 2007-04-01 15:52:46

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Att mappa pga man bytt luftfilter och avgas låter så mycket overkill det kan bli.. Sen e ju frågan om det går att mappa, utan att byta ut t.ex styrningen till insprut och tändning.. alltså chipet smile

Ploppar du i eftermarknads-sprut och tändning e de klart det går.. men på standard? njaaa

Senast redigerat av Bengan (2007-04-01 15:56:36)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#7 2007-04-01 15:56:35

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Kolla med chiptillverkaren vad chippet är anpassat för (avgas, filter osv). Brukar ju finnas olika steg av chippen, beroende på hur mycket du ändrat.

Mappning är ju helt klart bäst då du ställer in soppa å tändning för precis din bil, chip är ju mera genomsnittsbilen, ingen bil är exakt lika. Personligen skulle jag satsat på ett chip ifall du inte tänkt göra så mycket åt motorn.

Unichip kan du ringa till JRS i östersund om.

Offline

 

#8 2007-04-01 16:05:38

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Frågan är ju bara hur mycket förkatten sätter stopp för..
http://www.eds-fahrzeugtechnik.de/de/produkte/KatersatzZ20LET.jpg
Förkatten sitter ju direkt efter turbon, jag hoppas ni ser skillnaden på katten och ersättningsröret tongue

Edit: Jag tycker det ser ut som att många hästar kan springa vilse där inne iaf. Är ju fan värre än en 90graders böj..

Senast redigerat av RenKorv (2007-04-01 16:06:54)


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#9 2007-04-01 16:08:07

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

ja de lär bli skillnad utan den där klumpen..


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#10 2007-04-01 16:09:45

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

RenKorv skrev:

Frågan är ju bara hur mycket förkatten sätter stopp för..
http://www.eds-fahrzeugtechnik.de/de/pr … Z20LET.jpg
Förkatten sitter ju direkt efter turbon, jag hoppas ni ser skillnaden på katten och ersättningsröret tongue

Edit: Jag tycker det ser ut som att många hästar kan springa vilse där inne iaf. Är ju fan värre än en 90graders böj..

Har den två kissekatter? nått super mumbo jumbo?


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#11 2007-04-01 16:10:10

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Gjorde en märkbar skillnad när jag bytta bort katten på GT4an, den satt precis så där som din.

Offline

 

#12 2007-04-01 16:25:26

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Klaus.Dorfbauer skrev:

RenKorv skrev:

Frågan är ju bara hur mycket förkatten sätter stopp för..
http://www.eds-fahrzeugtechnik.de/de/pr … Z20LET.jpg
Förkatten sitter ju direkt efter turbon, jag hoppas ni ser skillnaden på katten och ersättningsröret tongue

Edit: Jag tycker det ser ut som att många hästar kan springa vilse där inne iaf. Är ju fan värre än en 90graders böj..

Har den två kissekatter? nått super mumbo jumbo?

Är väl en förkatt som sitter nära motorn som blir varm fortare vilket resulterar i att den börjar rena avgaserna tidigare som jag förstått.

Men om jag chippar min bil på t.ex. Its Fun vilket ska ge ca 31hp och typ 45nM blir det nån skillnad sen om jag sätter dit ett ersättningrör och grövre avgas, eller vice versa?


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#13 2007-04-01 16:31:44

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

RenKorv skrev:

Men om jag chippar min bil på t.ex. Its Fun vilket ska ge ca 31hp och typ 45nM blir det nån skillnad sen om jag sätter dit ett ersättningrör och grövre avgas, eller vice versa?

Givetvis blir det bättre av förbättringar även om man inte optimerar systemet efter varje liten förändring.. Däremot kanske du missar nån halv %,

Du kan ju t.ex höja laddtrycket 0.1 bar utan att mappa bilen och få högre effekt, men mappar du kan du få nån procent extra oxå


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#14 2007-04-01 16:36:10

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Bengan skrev:

RenKorv skrev:

Men om jag chippar min bil på t.ex. Its Fun vilket ska ge ca 31hp och typ 45nM blir det nån skillnad sen om jag sätter dit ett ersättningrör och grövre avgas, eller vice versa?

Givetvis blir det bättre av förbättringar även om man inte optimerar systemet efter varje liten förändring.. Däremot kanske du missar nån halv %,

Du kan ju t.ex höja laddtrycket 0.1 bar utan att mappa bilen och få högre effekt, men mappar du kan du få nån procent extra oxå

Mjo men den extra procenten är väl knappt märkbar isf.
Men om vi säger så här, om jag lämnar in bilen på "chippning" hos Its Fun, är det då nån mening att t.ex. byta avgas efteråt ?


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#15 2007-04-01 16:36:52

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Klart det är mening, men inte lika stor som om du unichippar efteråt tongue


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#16 2007-04-01 18:49:29

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Its fun chip har jag för mej är optimerat för annat avgas och filter. Ju grövre avgas desto bättre.

Offline

 

#17 2007-04-01 19:44:25

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Beror ju helt på om bilen dom använt som mall för chippet har haft filter och avgas.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#18 2007-04-01 20:06:12

cossie_Martin
Medlem
Registrerad: 2007-02-13

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

det är sant som malmsten säger iallafall på en turbo bil efter att avgaserna har gjort
sitt i turbon så vill du ha bort dom så fort som möjligt annars skapar det mottryck
på en na är det inte så simpelt där ska det vara ett visst mottryck

sen kommer alltid mappning att vara bättre än så kallat chippning.
vid mappnig ställs just din motor in efter rådande förhållanden d.v.s
om du bytt turbo kanske du har portat toppen o.s.v                                                 bara ett chip från ex its fun är mer allmänt det kan vara en map som är gjord på
en likadan motor som du har men för att få samma effekt som det står krävs det att
allt är exakt lika tillochmed motorskick
men i ditt fall skulle jag nog sattsa på ett vanligt chip om du inte har gjort mer än vad som står, mappnig är inte så billigt, trimma mera mappa sen

Offline

 

#19 2007-04-01 20:37:59

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Mordiiax skrev:

Beror ju helt på om bilen dom använt som mall för chippet har haft filter och avgas.

Har för mej att jag läst nånstans att Qvarnis bara tar bilar som har avgas och filter utbytt. Han tar inte bilar med fet IC, bytt turbo å portad topp, inte när det är för att greja iordning ett chip till allmän försäljning.

Offline

 

#20 2007-04-01 22:24:55

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

qvarnis gör inte sina chipp utan köper dem från samma tyska företag som Jürg ifrån www.powerchip.se gör!


Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Offline

 

#21 2007-04-02 00:03:33

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Jepp, det stämmer.

Vet dock att Qvarnis leta efter några bilmodeller som han ej hade chip till, för att ta fram en map till dessa bilmodeller och sedan sälja. Som kompensation skulle man få behålla chipet. Han kanske skulle ta bilen till Tyskland då för mappning.

Offline

 

#22 2007-04-03 02:35:01

Decibel
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2006-11-13

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Skippa skitsnacket, Itsfun köper inga chip, de mjukvaror som plockas in är symbolfiler och liknande för att återsluta programfilen till ursprunglig storlek och hash-värde.
Dessa symbolfiler kommer bl.a från EVC Electronics i tyskland.

Itsfuns mjukvaror baserar sig på mappning eller bänkning gjord av Jörgen Weise (inte samma Jurg som nämns längre upp), Jörgen har pysslat med detta sedan -85.

ALL chippning av med märket ITSFUN baserar sig på bilens ordinarie mjukvara, den låses upp, ändras, försluts och skickas in i bilen. För detta behöver man inte köpa färdiga programvaror som man har noll koll på vad dom gör wink

När vi ändå är på spåret, de mjukvaror som normalt sätts i bilarna med ITSFUN-mjukvara är fokuserade på en bil i originalskick, självklart kan vi ändra tändkurvor och liknande beroende på vad du stoppat i bilen, det finns värden att öka/ändra/minska på det mesta för olika komponenter, mjukvaran kan man också köra i ett  virtualiseringsprogram där en herrejäklarns massa värden anges, dessa program uppdateras konstant med värden från mappningar som utförs.
Skillnaden på en mappning och en virtualisering är minimal, sålänge man använder kända produkter, hemmabyggt funkar sämre.

Är nån intresserad så har vi utrustning för att mappa i sommar, arbetar även på att få fram en till Rototest som klarar 650 kusar på 4wd.

Vänliga hälsningar
Håkan Persson
ITSFUN Sundsvall // Sundsvall Tuning


BMW 325 E36 -- BMW 750iAL E38 -- Chevrolet Nomad G20

Offline

 

#23 2007-04-03 02:46:57

Decibel
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2006-11-13

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

RenKorv skrev:

Men om vi säger så här, om jag lämnar in bilen på "chippning" hos Its Fun, är det då nån mening att t.ex. byta avgas efteråt ?

Om du nämner det vid chippningen att du har tankar på avgasbyte, samt till vad, hur stort, varifrån grovleken ökar o.s.v. så får du anpassningen direkt, på din bil är det ingen speciell risk att åka runt med ändringen innan då den är så pass minimal.

Är du intresserad av vad du kan lyfta ur motorn, med olika ändringar, hojta till så kan vi läsa av din mjukvara och du får en lista med siffror och lite tilltänkta kurvor. (gratis)
(som vi kan stå för till skillnad mot för andra)

// ITSFUN Sundsvall // SundsvallTuning


BMW 325 E36 -- BMW 750iAL E38 -- Chevrolet Nomad G20

Offline

 

#24 2007-04-03 10:43:25

insigma
Vtec Abuser
Från: Sundbyberg
Registrerad: 2005-11-15

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

RenKorv skrev:

Klaus.Dorfbauer skrev:

RenKorv skrev:

Frågan är ju bara hur mycket förkatten sätter stopp för..
http://www.eds-fahrzeugtechnik.de/de/pr … Z20LET.jpg
Förkatten sitter ju direkt efter turbon, jag hoppas ni ser skillnaden på katten och ersättningsröret tongue

Edit: Jag tycker det ser ut som att många hästar kan springa vilse där inne iaf. Är ju fan värre än en 90graders böj..

Har den två kissekatter? nått super mumbo jumbo?

Är väl en förkatt som sitter nära motorn som blir varm fortare vilket resulterar i att den börjar rena avgaserna tidigare som jag förstått.

Men om jag chippar min bil på t.ex. Its Fun vilket ska ge ca 31hp och typ 45nM blir det nån skillnad sen om jag sätter dit ett ersättningrör och grövre avgas, eller vice versa?

Sen om man vill stödja ITSFUNs organisation efter allt man läst är en annan femma.

Dessa 31hp är nog inget du får på toppen, utan kan vara var som helst i registret.

Offline

 

#25 2007-04-03 10:51:59

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa eller Mappa Opeln?

Jag har svårt att se att man specar en effektökning på annat sätt än toppeffekt, när man anger den med hästkrafter.. Jag har iallafall aldrig sett nån sån spec..

"Effekten vid 3600 varv ökar med 45 hästar från 11 till 56, men toppeffekten sänks från 198 hästar till 173 vid 7000 varv"..

Senast redigerat av Bengan (2007-04-03 10:52:33)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

Sidfot