#1 2007-07-12 21:59:43
Vtec.. Brister/fördelar?
Tänkte höra fall de e nåon som har några erfarenheter av dessa motorer.
Brister? (dvs hur hållbar dom är o.v.s.)
Fördelar?
HK?
Finns de mkt eftermaknads crap till dessa?
Är nämligen sugen på en Civic med en Vtec motor i..
Märten Larsson
Offline
#2 2007-07-12 22:25:53
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Beror väl på vilken av VTEC motorerna man är ute efter VTi eller ESi
Hur som helst så dom bränslesnåla iaf...
Edit: Köp den här så brummar du ifrån Mordiiax lätt http://www.blocket.se/vi/12196466.htm?ca=4_s
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#3 2007-07-12 22:59:08
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
fördelen med v-tec är väl att du i princip kan varva så mycket du vill varva...
Brister... finns nog inga.. motorerna är relativt små.. om det är en nackdel eller inte.. samt att dom inte är lika starka som deras tyska "konkurrenter" om man får yttra sig på det viset.
HK.. det är väl olika beroende på motor som niku sa... VTi eller ESi
och det finns HUR mycket eftermarknadscrap som hellst till dom
Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96
Offline
#4 2007-07-12 23:00:23
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Vtec.. hmm... Ungefär som att säga att man vill ha en bil med turbo Finns alla möjliga sorts varianter.
Vad är du ute efter? Pengar att köpa för?
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#5 2007-07-13 10:18:20
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Mortcha skrev:
Tänkte höra fall de e nåon som har några erfarenheter av dessa motorer.
Brister? (dvs hur hållbar dom är o.v.s.)
Fördelar?
HK?
Finns de mkt eftermaknads crap till dessa?
Är nämligen sugen på en Civic med en Vtec motor i..
Personligen tycker jag det är sjuka överpriser på Hondas äldre Vtecbilar (undantaget Civic Type-R). En -92:as Civic VTI hittar man sällan under 50 tusen.
Vidare så är deras bilar något begränsade för vidare uppgraderingar och prestandaökning (fwd och N/A är inte så kul i längden).
Men frågar du vilken Hondakille som helst så är Honda överlägset alla andra märken, givetvis på samtliga punkter
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#7 2007-07-13 12:58:13
- mr.testo
- Lt. Mitch Buchannon
- Registrerad: 2006-12-26
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
En modell jag diggar jävligt hårt är Prelude vti 96-97 frammåt förbannat snygga går som faen.
Volvo Xc90 2.5T -05
Offline
#8 2007-07-13 13:05:10
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Om man kollar på prestandamodellerna utav vtec (ej v-tec, wetech, vtek eller så...) så är det fina att du rent praktiskt har en väldigt snäll karaktär och körbar motor till ~5500-6000rpm. Sen byter den karaktär till en så vass att den inte vore användbar på låga varv. Så, två motorer i ett
Sen har vi ju då dom andra fördelarna, driftsäkerhet utan dess like, ekonomiska när det gäller soppa (ej oljebyten...), grymt skönt ljud, michael schumacher ego m.m.
När det gäller bilarna har dom äldre civicarna även korrekt hjulupphängning, så alla bilarna är förklädda banracers
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#9 2007-07-13 13:13:34
- mr.testo
- Lt. Mitch Buchannon
- Registrerad: 2006-12-26
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Skiljer det inte lite i prestanda mellan Hb och sedan äldre modellen också?
Volvo Xc90 2.5T -05
Offline
#10 2007-07-13 14:13:04
- törnan
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-13
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Mordiiax skrev:
Om man kollar på prestandamodellerna utav vtec (ej v-tec, wetech, vtek eller så...) så är det fina att du rent praktiskt har en väldigt snäll karaktär och körbar motor till ~5500-6000rpm. Sen byter den karaktär till en så vass att den inte vore användbar på låga varv. Så, två motorer i ett
Sen har vi ju då dom andra fördelarna, driftsäkerhet utan dess like, ekonomiska när det gäller soppa (ej oljebyten...), grymt skönt ljud, michael schumacher ego m.m.
När det gäller bilarna har dom äldre civicarna även korrekt hjulupphängning, så alla bilarna är förklädda banracers
"så vass att den inte vore andvändbar på låga varv"
eh, du vet väl att det bara rör sig om knappa 200hk och ännu mindre vrid.
tom svenssons volvo kombi har ca den effekten. på ett par tusen varv lägre och har defenetivt inge problem, och orkar uppför backar utan behöva 5500+.
Offline
#12 2007-07-13 22:18:00
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
törnan skrev:
"så vass att den inte vore andvändbar på låga varv"
eh, du vet väl att det bara rör sig om knappa 200hk och ännu mindre vrid.
tom svenssons volvo kombi har ca den effekten. på ett par tusen varv lägre och har defenetivt inge problem, och orkar uppför backar utan behöva 5500+.
Skillnaden då är väl att volvos motorer är utrustade med en sådan där turbo :p jag skulle då inte trivas med min bil om den vore likadan på 2000 rpm som på vtec området. men du som har en rätt så extrem motor kanske tycker den är lämplig för kökörning i sthlm :p
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#13 2007-07-13 23:45:04
- törnan
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-13
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
jösses.. johan, du jämför alltså din japs mot M3:an...????? jag ha ju 50 nm mer på 1000 varv (finns på bromspapper) än vad du än varvar din maskin!!
något fel att diskutera dom emellan.
och turbo funka bättre än v-tec, annars borde väl fler tillverkare oxå ha liknande lösningar än överladd.
Offline
#14 2007-07-14 01:02:43
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Det har dom väl oxå
Mitsubishi = MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system)
Toyota = VVTL (Variable Valve Timing Lift)
Porsche = VarioCam
Nissan = VVL (Nissan Ecology Oriented Variable Valve Lift and Timing)
BMW = VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung)
Rover = VVC
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#15 2007-07-14 01:13:46
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Det finns "killer cams" att stoppa i Hondor men då bilen i princip okörbar på gatan eftersom den arbetar i VTEC hela tiden.
Taskig tomgång får man på köpet
http://www.youtube.com/watch?v=dHVCyj4GqPo
http://www.youtube.com/watch?v=1nidxuvNoqk
Men som Renkorv skriver och Bengan syftar på så är det ju en lite mer extrem "trimkam" inbyggd i den vanliga...
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#16 2007-07-14 01:50:09
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Har man programmerbart sprut+tändning borde man väl kunna få en liknande "effekt" på vilken motor som helst? eller rättare sagt, individuellt anpassad effektkurva?
Givetvis bör motorn ha kapacitet för en viss effekt för att det ska bli användbart och märkbart dock..
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#17 2007-07-14 11:13:38
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Törnan: det jag menar är att även om det funkar att köra så kanske det inte är så behagligt i längden om man ska smygköra med vassa kammar? jag har kört kring 500mil nu med min på 2 veckor och är glad för att den har Vtec. kan köra i 160 som snitt på 0.75 och samtidigt kunna köra om riktigt bra när det krävs. Men det är väl inget att tjaffsa om att Honda har fina motorer eller?
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#18 2007-07-14 11:16:18
- mr.testo
- Lt. Mitch Buchannon
- Registrerad: 2006-12-26
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
0.75 är riktigt jävla imponerande.
Volvo Xc90 2.5T -05
Offline
#19 2007-07-14 12:55:34
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Att ha variabel öppning av ventilerna är ju för att uttnyttja ett större varvtalsområde där motorn är effektiv. En orginalkamaxel kanske har ett effektivt område mellan t.ex. 1000 och 5000varv medans en vassare kamaxel är effektiv mellan t.ex. 4000 och 8000varv. Istället för att behöva välja hur man ska köra med bilen innan man väljer kamaxel så har några biltillverkare gjort så att det automatiskt är både två i bilen.
Några motorer har en steglös övergång mellan de "två olika kamaxlarna"(t.ex. i-vtec). En del motorer har det så att kamaxlarna vrids mer eller mindre för att på det viset ändra ventiltiderna(t.ex. Vanos). En del har det bara på insugskamaxeln(t.ex. Hondas D-serie, Hondas B-serie har det på både insug och avgassidan).
Jag har hört att det testas med pneumatisk teknik för att styra ventilerna vilket kommer att innebära döden för framtida kamaxlar om det kommer igång. Vet inte vilka som håller på med det.
Senast redigerat av HÃ¥steen (2007-07-14 12:57:32)
Markus Håsteen
Offline
#20 2007-07-14 13:21:33
- RenKorv
- RyssKorv
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Kan faktiskt intyga med att dom går jävligt billigt, iaf. Mordiiax ctr
Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..
Offline
#22 2007-07-14 22:05:28
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
hihi min race voffla låg på 0.72 Sundsvall-Oskarshamn och den är minsann lugn och sansad över allt
Men men. Volvo började använda sig av "variabelventilteknik" som det heter på lite finare svenska Ã…r 2000 eller 2001 aja året då S40 Fas2 kom. Motorerna hottades upp med 4-5hkr var. Innan Använde man Mitsubishis patent på modellen 1.8i och ja schysst motor som aldrig lovade vad den höll..
Det jobbiga är ju när Vtech bilarna börjar komma uppi storlek Brodern stod i valet oav kvalet mellan en Honda Accord och en Passat 1.8T effekten var väll liknande men han tyckte det kändes ganska korkat att dra runt och rå varva bilen efter landsvägen så fort han skulle köra om. Rolig bil om man gillar att växla var hans utlåtande. Så ur praktisk synpunkt vet jag väl inte om jag skule välja en Vtech Lite tokigt om man mest puttrar runt till jobbet... Face it kör man inte som rally kalle så skall man nog hålla sig till vanligare mer beprövade lösningar.
Tro dock att honda skulle hålla Vtechen till sina mindre/sportigare kollektioner... känne lite overkill på en en gigant som accord... men ja
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline
#23 2007-07-15 02:30:53
- RenKorv
- RyssKorv
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
V-tec är nog en rätt bevprövad grej faktiskt.
Sen drar ju faktiskt inte Mordiiax bil så jättemycket även om han ligger och gasar, när vi långkört med hans bil så har vi väl inte direkt kört snällt och den är trög att få över litern.
Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..
Offline
#24 2007-07-15 13:40:31
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Oj.. mkt folk som har skreve här..
Trimkam till skodan är inte något som funderas på eftersom den skall säljas efter att jag har bytt växellåda.
Ã…rsmodellerna som jag funderar på är runt 92-94 ungefär..
Ser bra ut helt enkelt.
Ã…kte med en polare och hans nissan Primera GT som avgassytemet var luite moddat på (bakre ljudämparen var utbytt) och blev välldigt mkt förälskad o motor ljudet.. brum brum..
Så ja tänkte.. en covic med ungefär liknande ljud och mkt muller.. skulle fungera..
dum som ja e så går ja in på youtube och letar.. plötsligt så hör jag att civic vtec låter mkt mkt bättre och fränare, dessutom så ser dom fan så mkt bättre ut oxå..
Därför börjar hjärtat att slå mera åt civic vtec.
Kaffe nu.. bakis som gnu..
Senast redigerat av Mortcha (2007-07-15 13:42:20)
Märten Larsson
Offline
#25 2007-07-15 13:51:39
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Aha, du är ute efter en ricer hör jag
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline