#1 2007-07-19 15:34:17
Svinäsentestet.
Mytomspunnet och tydligen en måttstock häromkring på hur bra en bil egentligen går. Men vad är det som gäller? Startpunkt? Målgång? Fart vid start? För jag antar att man inte ska stå stilla i botten på backen. Så, släpp lite ljus över detta nu så att det en gång för alla inte råder några tvivel om hur det ska utföras.
Mvh / Stefan Sjödin
Offline
#3 2007-07-19 16:08:24
- asen
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-13
Re: Svinäsentestet.
Piranha skrev:
Mytomspunnet och tydligen en måttstock häromkring på hur bra en bil egentligen går. Men vad är det som gäller? Startpunkt? Målgång? Fart vid start? För jag antar att man inte ska stå stilla i botten på backen. Så, släpp lite ljus över detta nu så att det en gång för alla inte råder några tvivel om hur det ska utföras.
Start från 0 i backen, hjulspinn minst 2/3 av backen, o minimum 250 knyck på krönet, annars ett misslyckat test. :-)
Närå, jag brukar köra rullande sakta (typ 20-30) o fullgas från "gropen" innan backen. Hur gör ni andra?
Annars funkar "trädet" bra. Fullt från stilla i Tyderens-korsningen (från käll hållet) o upp till stora trädet på höger sida efter backen o huset.
O vissa kör 90 skyltarna på vägen från Forsmo på remslesidan. Korsningen ner mot forsmo, o till 90-skyltarna mot stan.
Offline
#4 2007-07-19 16:21:21
Re: Svinäsentestet.
Jag brukar hålla fullt spjärn i Svinåsentestet. Har maxfart in i backen å sen ökar den inte Men har kollat, spelar ingen roll om jag börjar från noll eller 210. Den har samma slutresultat ändå.
Bäst är ändå 90-testet i
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#6 2007-07-19 18:15:16
Re: Svinäsentestet.
Verkar finnas lite olika varianter på Svinåstestet.
Själv brukar jag göra så här:
100km/h på högsta växeln där det blir tvåfiligt, efter den första knixen i backen planar den ut, där finns det en avtagsväg till höger. Vid avtagsvägen är det full mutter på högsta växeln uppför backen, kolla hastigheten vid skyltarna som varnar för att körfälten går ihop.
*edit* Tycker nästan att vi borde få till ett standardtest så man kan jämföra olika bilar så inte alla gör testet på sitt eget sätt.
Senast redigerat av insane (2007-07-19 18:16:24)
Jens Edin
Offline
#12 2007-07-20 02:19:14
- Rogga
- Ryssen
- Från: EDSELE
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Svinäsentestet.
tro jag körde på 4:an där filerna blir dubbel ca 100kmh toppade 205kmh ha jag som för mig..
Med D5:an
Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s
Offline
#13 2007-07-20 03:23:37
- törnan
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-13
Re: Svinäsentestet.
asen skrev:
Piranha skrev:
Mytomspunnet och tydligen en måttstock häromkring på hur bra en bil egentligen går. Men vad är det som gäller? Startpunkt? Målgång? Fart vid start? För jag antar att man inte ska stå stilla i botten på backen. Så, släpp lite ljus över detta nu så att det en gång för alla inte råder några tvivel om hur det ska utföras.
Start från 0 i backen, hjulspinn minst 2/3 av backen, o minimum 250 knyck på krönet, annars ett misslyckat test. :-)
Närå, jag brukar köra rullande sakta (typ 20-30) o fullgas från "gropen" innan backen. Hur gör ni andra?
Annars funkar "trädet" bra. Fullt från stilla i Tyderens-korsningen (från käll hållet) o upp till stora trädet på höger sida efter backen o huset.
O vissa kör 90 skyltarna på vägen från Forsmo på remslesidan. Korsningen ner mot forsmo, o till 90-skyltarna mot stan.
Heh nämen åsen, då skulle jag nästan kunna få ett lyckat test :-)
OM den skulle få för sig att hålla dvs.
Offline
#14 2007-07-20 14:37:29
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Svinäsentestet.
Jag har kört i 50km/t på platån innan långa backen börjar och ungefär i mitten så drar jag fullt. Tror inte att det spelar nån större roll om man börjar i 0 eller 100km/t eftersom det ändå inte är så lång sträcka som behövs för att komma upp i 100km/t. Kraftmätningen kommer ju ändå i backen när man börjar närma sig 200km/t då det märks skillnad.
Man skulle ju kunna hålla laglig fart(90km/t) till slutet av platån och sen accellerera bäst man kan. Att mäta på enbart en växel blir orättvist då bilar skiljer rätt mycket i utseende på effekten och det finns väl ändå ingen vettig människa som försöker accellerera upp i hög hastighet så fort som möjligt på enbart en växel.
Min bil har ganska jämnt vridmoment hela vägen och därför har jag så gott som samma kraft som drar bilen framåt hela tiden. Vissa bilar kan ha ett vridmoment som passar bra på en viss växel för just den backen(lagom ökande vridmoment) medans vissa kanske har ett avtagande vridmoment ju högre vartal.
Markus Håsteen
Offline
#16 2007-07-20 17:28:30
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Svinäsentestet.
Det skall testat nästa vecka!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#17 2007-07-20 20:13:09
- cossie_Martin
- Medlem
- Registrerad: 2007-02-13
Re: Svinäsentestet.
eller så mäter någon upp exakt 402,33 meter på någon raka någonstans så blir allt
mycket enkelt
Offline
#19 2007-07-21 13:44:33
Re: Svinäsentestet.
Testade igår med en tresiffrigt vägande person i passagerarsätet. 90 på plattån, 180 när backen började typ sen 219 i toppen vid skyltarna.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#20 2007-07-21 16:36:51
- asen
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-13
Re: Svinäsentestet.
cossie_Martin skrev:
eller så mäter någon upp exakt 402,33 meter på någon raka någonstans så blir allt
mycket enkelt
Eller så kör man på Sättna i Aug :-)
Offline
#21 2007-07-21 17:27:58
Re: Svinäsentestet.
Mordiiax skrev:
Testade igår med en tresiffrigt vägande person i passagerarsätet. 90 på plattån, 180 när backen började typ sen 219 i toppen vid skyltarna.
Då började du gasa precis efter kurvan? Så du åkte räkmacka i nedförsbacken innan backen började, fy fan vilket fusk
Offline
#25 2007-07-22 16:09:35
- Jojjet
- Gammal
- Från: Kramfors
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Svinäsentestet.
Jag brukar köra uppför från Kramforshållet... 70 i sista kurvan när det blir tvåfiligt, sedan en bit innan toppen fick jag ge mig vid 250-260, för Majsan höll på att blåsa ur bilen.
Nerför i samma backe 2-3cm förbi max på mätaren, som går/gick till 260.
Bör tilläggas att jag numera har sålt bilen och kör en betydligt långsammare 300... har inte testat ngt med den, är ingen mening....
Offline