Forum
Compello.se

#176 2008-06-05 15:38:16

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Jajjemen! Vankas provkörning runt banan snart wink
Inte mycket kvar nu. Kämpa på!


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#177 2008-06-06 23:50:04

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Jomen.. bara att få bilen att sluta leka disco (jordfel någonstans, blinkers lyser när jag bromsar, nästan alla lysen bak blinkar när jag nu slår igång blinkers etc), fylla på kylarvätska och sätta upp avgassystemet sen ären körklar, reggades in idag så.. tyvärr inga bilder men det kommer på söndag, förhoppningsvis lite film också.


//Marcus Saari

Offline

 

#178 2008-06-09 19:10:46

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Nu är bilen mappad iaf!
Lite bök och bråk innan vi fick igång den och när den nu small igång så gick den bara på 3 cylindrar, gnista på alla så vi röck spridarkontakterna och insåg att det var 3ans cylinder som var väck och kollade spridaren.. den klickade men inget hände som tur var hade jag varit dumsnål och sparat spridarna från 245an så vi satte dit och stack ut och mappade men det blev ju inte så spännande då dem bottnar vid strax över 0.5bar och 5000rpm så nu är det varvstopp på 5000 rpm precis när dem roliga grejjerna börjar hända sad menmen skaffa andra spridare och mappa om den senare.
Hade 3 oljeläckade, oljetillförseln vid turbon, där hade jag gjort en egen packning av packningsmaterial så jag klippte till 2st till och la dit och det blev det tätt, läker vid ventilkåpspackningen och vid en av skarvarna där det blir böjbar slang istället för rör till oljekylaren så måste fixxa det, sätta dit ljuddämparn längst bak (lät inte så bra med 3" utan dämpare men i all hast då ja fick kliva upp halv 8 och sätta upp avgassystemet så blev det enklast att köra utan) samt sätta dit stötfångarna bak och lägga på däcken på fälgarna och slå på dem på bilen innan onsdag, då blire onsdagsbus sen tas bilen in och lackas och ska försöka få tag i nya spridare då den görs det....
Min dator är död just nu, sitter på mor&fars och skriver nu bara så filmen från mappningen kommer senare.

Senast redigerat av zajja (2008-06-09 19:11:07)


//Marcus Saari

Offline

 

#179 2008-06-12 12:24:17

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Avgassystemet, downpipen har ni ju redan sett..
Nytt och fint ända fram till bakaxeln, hade ej råd att köpa ny bakaxelkrök så fick bli gamla som satt på ändå, läker ju inte så..
http://www.compello.se/forum/img/upload/0632b4d9.jpg
http://www.compello.se/forum/img/upload/71fe951d.jpg
Hade ej ljuddämparn där när bilen mappades men det lär inte alls bra så satt dit nu, svetsade fast fästet och satte det på samma bult som krockbalkarna eller vad man ska säga till stötfångarna, glömde ta bild när det nu var gjort.
http://www.compello.se/forum/img/upload/a5914f39.jpg
Inredning so far:
http://www.compello.se/forum/img/upload/fd672f62.jpg
http://www.compello.se/forum/img/upload/73bf1e0e.jpg
http://www.compello.se/forum/img/upload/8652158e.jpg
Ska dit med kåporna för bältena och dem sitter sitter längst ner vid dörrarna som täcker skarven där med mattan och det, sätta dit och koppla in nå andra givare i original uttagen samt sätta dit graderad laddtrycksmätare ist för volvo original mätaren och försöka få dit lampan som är där snyggt (oljetryckslampa, syns lite bättre än den lilla röda saken i instrumentpanelen...) och måste flytta sportratten en kugg åt vänster för den är lite sne nu när man åker rakt fram...
och 3 bilder hur den ser ut nu, fronten är sne och jäklig jag vet, har gjort så gott det går, ska byta huvgångjärn på passagerar sidan då huven ej går ner riktigt där och ska försöka få upp och in stötfångaren på förarsidan...
http://www.compello.se/forum/img/upload/68e2840d.jpg
http://www.compello.se/forum/img/upload/31980f1e.jpg
http://www.compello.se/forum/img/upload/e18f2c8d.jpg

Var och körde den på bana idag och gick sisådär, måste ha diff på den för det går bara att peta ut arslet ytterst lite och sen blire enhjulare och varvstopp går säkert bättre om jag får öva ett tag och nya spridare så man kan varva ur den riktigt ist för bara 5k då inte alla effekt vill vara med ens... men diff vore ju bättre wink
Oljeläckage på slangen till oljekylaren fortfarande och även baksida tråget är täckt så fick ju inte köra så mycket som jag ville på banan utan det var ju bara att åka av efter 6 varv, skulle köra både konbana och 201meter men det gick ju bet somsagt, ska kolla om det oljetrågspackningen eller om det är så illa att jag måste byta packboxen på veven.. ner med låda och allt usch..
Besiktningen 30 juni så det måste ju fixxas, lackering efter bes tror jag.

Får inte till filmen på mappning på mor och fars dator och hårddisken är väck på min så det får vänta, om den kommer upp alls.. ska väl bli mer bankörning framöver om ja får till oljeläckagen så snart som möjligt kanske det dyker upp film på det istället då.


//Marcus Saari

Offline

 

#180 2008-06-12 16:30:59

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Hoppas det inte är allt förmycket jäkelskap så du måste riva igen sad
Tråkigt då de ska jävlas men är ju bara början på sommaren och tar ju ett tag att få till en bil som har varit nerskruvad under vintern.

Måste tillägga att du har ett riktigt fint motorum! Får du till utsidan lika fint så har du en ruskigt fin 240!


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#181 2008-06-12 16:53:38

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Karlsson skrev:

Hoppas det inte är allt förmycket jäkelskap så du måste riva igen sad
Tråkigt då de ska jävlas men är ju bara början på sommaren och tar ju ett tag att få till en bil som har varit nerskruvad under vintern.

Måste tillägga att du har ett riktigt fint motorum! Får du till utsidan lika fint så har du en ruskigt fin 240!

Jo det har ju kunnat varit mycket värre med tanke på att hela motorn varit isärplockad.. ska lyfta upp och kolla men tippar på att det bakboxen bak på motorn som stuckit, om det inte läker ifrån oljetrågspackningen så ska vi testa slå i något medel som gör att materialet sväller eller något, far har tydligen andvänt det förut med bra resultat så, skulle ju underlätta mot att riva ner låda och hela helvete igen...
Ska ta lös röret till oljekylaren och testa åka till vvs/marin firma och se om dem har nå liknanade eller åtminstone likadana anslutningar så man kan sätta en slang där istället.. känns som ett billigare alternativ än å köpa nya rör på volvo ^^

Tackar, ska fila lite till i fronten och få den någorlunda rak och sen ska ju utsidan bli samma färg som motorrummet så, blir nog bra i slutändan smile


//Marcus Saari

Offline

 

#182 2008-06-12 22:11:40

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Ja behöver du special verktyg som är framtagen speciellt för att rikta upp 240:isar så är det bara att höra av sig. Har en mycket fin slägga här..hehe smile

Nejdå.. bara skojjas smile Svårt att hitta en rak gammal bil. Speciellt en rak 240 för de flesta brukar ju vålda sönder dom :p

Sen så är det mycket med den där inriktningen efter man plockat isär hela bilen.

Lycka till!


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#183 2008-06-12 22:18:40

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Karlsson skrev:

Ja behöver du special verktyg som är framtagen speciellt för att rikta upp 240:isar så är det bara att höra av sig. Har en mycket fin slägga här..hehe smile

Nejdå.. bara skojjas smile Svårt att hitta en rak gammal bil. Speciellt en rak 240 för de flesta brukar ju vålda sönder dom :p

Sen så är det mycket med den där inriktningen efter man plockat isär hela bilen.

Lycka till!

Ja spett och slägga kan man väl laga vilken volvo som helst ? wink

Jo, dem var inte bra innan heller så det blir nån timmes filning innan det är så jag tycker det är godkänt iaf, lär knappast få det så ja tycker det är bra tongue
Men somsagt, speciellt en turbo med över 20 år på nacken så är dem nog lite misshandlade men det får man ju räkna med.


//Marcus Saari

Offline

 

#184 2008-06-16 21:13:42

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Slänger in en bild från onsdagsbuset
http://gs455.no-ip.org/onsdagar/2008/bi … 408001.jpg
Har backat in och lyft upp den, läkte lite runt oljetillförselröret till turbon fast vid blocket men den gick att dra åt lite, baksidan av oljetråget var inte blött utan sidan där det röret sitter så jag hoppas det bara var det.
Sen är det anslutningen till oljekylaren somsagt som läcker men far tyckte jag skulle dra vultejp runt den och se om räcker så länge för jag har inte råd att köpa nya rör utan då blir det att kapa och sätta gummislang med klammer men det känns ju inte 100% säkert heller.
Har torkat rent nu och slagit i styrservotätning och lite atf olja då det läkte från servon nånstans, ser inte riktigt men den var nästan tom och det är blött där så, ska ut och köra imorgon och se om det läker nå mer.


//Marcus Saari

Offline

 

#185 2008-06-18 22:32:33

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Den här anslutningen som läkte, förmodligen har dem dragit gängorna snett för går varken att dra åt eller lossa (trots att den satt i skruvstädet och jag hade 30cm förlängare på ringnyckeln...) men läkte gjorde den...
http://www.compello.se/forum/img/upload/19c5c1c7.jpg
Så när det nu var bortkapat så satte jag dit slang och klammer istället, tätt och fint!
http://www.compello.se/forum/img/upload/5a47ff8f.jpg
Sen slog jag oljeläckage stoppare som ska täppa till packningar/packboxar då det är från oljereturen vid turbon det läckte..
http://www.compello.se/forum/img/upload/d5db0666.jpg
Sen slet jag med mig far så vi tog nå varv runt sen och sen mitt på nybron (den gata som gar rakt igenom centrum i härnösand för dem som inte vet) så sa det klonk och kopplingspedalen stannade i botten efter jag växlat ner till 3an då det började gå sakta när det är mycket folk där... så det var bara å lägga i friläge och svänga in till parkeringarna och börja undersöka.. jo sprinten som håller fast kopplingsvajern i pedalen hade flöge sin kos så då fick far ta över och köra "starta med ettan i och köra till korsning, lägga i friläge och slå av vid korsning, starta på ettan när det var fritt i korsning och tuta hem ca 1km på ettan sen kom vi ur  värsta trafiken från centrum och kunde dra på och "crossväxla" i 2an så vare bara på att tuta hem ~ 1km till på tvåan, tur man inte bor långt ifrån stan tongue
Såg inge läckage när vi kom hem då iaf, får se imorgon om det har läckt efter lite hård körning på banan!

Så jag satte dit en bult med dubbla muttrar istället och det höll hela kvällen på banan iaf!
Liten film från 201meter, så tråkigt när det bara går å varva 5000, dels att det finns mycket mer effekt att hämta dels att jag tappar nästan allt laddtryck så då man hamnar på så låga varv när man måste växla så tidigt så han får ta om laddtryck varje växel vilket gör att den inte går fullt ut på så vis heller.
http://www.garaget.org/video/ksz66sfe8qnl


//Marcus Saari

Offline

 

#186 2008-06-23 16:26:11

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Var och besiktade idag för att få en arbetsorder men det blev inte farligt alls...
1. Däck, fram höger, skadat (var ett jack på ca 3mm i däcket som han inte tyckte om vilket jag ej upptäckt.)
2. släpvagnskontakt, saknar möjlighet att fungera ( klippt tongue )
3. signalanordning, ur funktion ( måste koppla till knapp bredvid )
4. vindrutespolare, ur funktion (måste sätta tillbaka slangarna och fylla på )

Fick bra att veta på skyddsbälgen styrväxel höger som är skadad också.
Så det blir att fixxa detta och besikta så går den till mars och sen ställs den av och ska lackas samt att jag funderar på å rycka ur motorn och plocka isär för att renovera bottendelen med nya lager, honing och nya kolvringar samt byta alla packningar/packboxar så man vet att det är fräscha grejjer och få bort oljeläckagen...
Jag köpte en ny kopparring på mekonomen då ja tyckte den gamla såg trött ut fast den inte läkte och nu läker oljepluggen fast det är en ny kopparring men den var ganska smal själva ringen så tänkte springa till volvo och köpa en där om dem är nå bredare där som den som satt innan, han torkade av den och sa att ja skulle byta bara sen kolla han inte efter nå mer läckage.. just nu läker han från returen på turbon och förmodligen packboxen bak på veven.. ändå var han tät ett tag för det läckte inget när vi åkte ut till banan och inget när vi kom hem heller men när vi var ut till stugan på midsommar jag och bror för att käka så tog vi den och nu har den börjat läka igen så.
Men första som gäller efter att jag fått den igenom bes är att lacka den.

Senast redigerat av zajja (2008-06-23 16:29:09)


//Marcus Saari

Offline

 

#187 2008-06-26 19:20:42

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Bilen gick igenom besiktningen idag så den biten är avklarad till mars nästa år och nu ska den ställas av tongue
Men först ska ja fixx iordningen cabben och besikta den och sen annonsera så man får sig lite pluring så får jag se om ja tar ut och renoverar (inge problem nu  utöver oljeläckagen men ska man ha ut mer effekt så vill ja nog att den är riktigt fräsch)+ trimmar motorn mera och ha kvar den ett tag eller om den bara blir att fixxa oljeläckagen och sätta dit gröna spridarna och mappa om och sedan sälja den och köpa något annat för pengarna från båda bilarna, men först och främst innan det blir något gjort åt motorn så ska den lackas.


//Marcus Saari

Offline

 

#188 2008-07-28 20:26:37

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Har varit igång igen, bak byttes grejjerna för xx antal dagar sen och idag gick jag ner och skruva ihop allt fram idag (var borttaget redan gamla grejjerna) och sedan skrapade undan värsta lagret smuts med smal spackelspade och sen på´t med stålborste och sist kleta jag dit ny och fräsch underredsmassa.
sportdämpare och fjädrar från GEmotorsport bak:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwe1.jpg
skillnad mellan org och sänkfjädrar bak:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwe2.jpg
på plats bak:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwe3.jpg
Innan fram, var tänkt att sportdämparna från GEmotorsport som satt på cabben skulle på även fram på denna men det satt redan hårda och fina (och betydligt grövre) dämpare fram så dem fick helt enkelt sitta kvar och endast fjädrarna byttes:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwe4.jpg
Skillnad på fjädrarna fram:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwe5.jpg
Efter(tyvärr mobilbild):
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwe6.jpg
Och gick och hämta en skärm och hängde dit bara för att se, blir nog bra om man får på några större fälgar som fyller ut, mätte innan och då var mitten på tröskelkanten 26cm från backen och nu är den 22cm från backen så det sänktes 4cm, precis som utlovat av GEmotorsport dock saknas det ju några kilo nu + att den lär väl sjunka lite till efter man kört ett tag då jag precis släppt ner den på hjulen där.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwe7.jpg
Det som ska göras nu är att rycka ur motorn, fixxa oljeläckagen (tror det är packboxen på veven bak och oljereturen från turbon) och medans den är ute så passar jag på att byta  servon och det då den läker + glappar och sen ska motorn tillbaka + att gröna spridare ska dit så man kan fläska på lite laddtryck (ligger och väntar på montering), fronten ska riktas in då inte en springa stämde och sen ska den lackas och efter mappas, ska försöka ha den klar slutet på v.33 är det tänkt men får se om det går då jag snart har skrivning om några dagar så måste ägna lite tid åt att läsa och så också men det är bara att ligga i! ska börja riva ner imorgon för att förhoppningsvis lyfta ur motorn på torsdag.

Senast redigerat av zajja (2008-07-28 20:31:39)


//Marcus Saari

Offline

 

#189 2008-07-28 22:02:04

ayatollah
Dr. Rice
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-16
Webbsida

Re: volvo 240tic -81

Att du orkar, jag ska bara byta motor på hondan... jag har inte lättat på en skruv än sen i höstas tongue


Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96

Offline

 

#190 2008-07-28 22:15:56

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Jo jag undrar det själv, känns som att det blir att skaffa en bil som det inte är lika mycket skruvande i nästa gång.. eller själva skruvandet har jag inget emot, rostlagning/slipning som är det jobbiga som jag vill skippa, fiffla med motor och väghållning är kul! smile


//Marcus Saari

Offline

 

#191 2008-07-28 23:58:28

ayatollah
Dr. Rice
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-16
Webbsida

Re: volvo 240tic -81

vad vill du ha för att rostlaga en bil? wink


Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96

Offline

 

#192 2008-07-30 18:46:24

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Hade glömt bort att kusinen skulle komma upp från stockholm så gårdagen spenderades på stranden med honom och sen dracks det lite godsaker på kvällen  :thumbright:
Var dock ner idag och plocka undan, det som är kvar är att lyfta upp bilen och ta bort bultarna från lådan, ta lös soppaslangarna och lossa downpipen, ta lös servopumpen från motorn och sen ta lös muttrarna från fästen och lyfta ur skrotet...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/pogurign.jpg
Men nu äre grillning och sen ska det tränas körkortsteori, ska göra det som är kvar imorgon och sen kommer far in från stugan på fredag och hjälper mig med själv lyftet så man inte lyckas slå i nånstans så man sabbar lacken elr något annat dumt wink


//Marcus Saari

Offline

 

#193 2008-08-08 16:29:01

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

Klara körkortet idag så nu får man framföra den själver om jag bara slutar lata mig och gör klar den !wink
Ska väl börja efter helgen tro ja tongue


//Marcus Saari

Offline

 

#194 2008-08-08 16:35:29

Mabusus
Svetsare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-05-19

Re: volvo 240tic -81

grattis


Allt ska användas ordentligt..

Subaru Impreza Sti Type ra

Offline

 

#195 2008-08-08 16:44:58

Frida
ROCKSTIL.SE
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: volvo 240tic -81

Grattis!

Offline

 

#196 2008-08-08 17:47:57

Rippe
Medlem
Från: Kramfors
Registrerad: 2005-11-14

Re: volvo 240tic -81

grattis smile


Mathias Teglund

Offline

 

#197 2008-08-08 18:36:44

Jojjet
Gammal
Från: Kramfors
Registrerad: 2005-11-09

Re: volvo 240tic -81

Stort grattis!!!!

Offline

 

#198 2008-08-08 19:32:12

Nikurasu
DareToBeSquare
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: volvo 240tic -81

gratulerar...


Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72

Offline

 

#199 2008-08-08 19:39:39

dANNE
winner winner
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-10

Re: volvo 240tic -81

grattis!! du är väl rätt ny-fylld med? tyckte jag läste om någon saari i tidningen som fyllde 18 för några dagar sedan!


Daniel Westlin

Offline

 

#200 2008-08-08 19:59:07

Nr4
Medlem
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2006-09-07

Re: volvo 240tic -81

Grattis


Mvh//Peter Sedin aka Nr4

Kör: Subaru Legacy Station Boxer Diesel -09
Glidare: Volkswagen Golf C -82

Offline

 

Sidfot