Forum
Compello.se

#1 2008-06-11 17:09:20

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik
Registrerad: 2005-11-09

Dåcktryck sneslitning osv.

Pga. felvisande tryckmätare har mina sommardäck gått några hundra mil på felaktigt lufttryck vilket reulterat i att däcken slitits mer i ytterkant än i mitten skiljer 1-2mm men om jag kör med för högt tryck 3.4bar ist. för 3.2 kan jag korrigera slitningen innan det bli försent? Eller om jag kör på 3.2bar som det bör vara sliter han mer i mitten då? är ca: 6mm i mitten å 4mm i ytterkanterna.


Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Offline

 

#2 2008-06-11 17:38:24

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

Bra fråga, jag lider av samma problem.

Det skall väl egentligen inte slita speciellt mycket på yttersidorna om däcken? Följdfrågan blir alltså, kan man köra med samma däck trots att det är bara c:a 2-3mm kvar på yttersidorna men 5-6mm i mitten av däcket?

Senast redigerat av Arson (2008-06-11 17:39:36)


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#3 2008-06-11 18:05:05

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

Positiv camber är negativt. Tänk på det. Sänka en bil med McPhearson fjäderben är INTE bra för hjulvinklarna i regel. Så är det verkligen däckstrycket som ni ska jaga efter eller är det en bil som är korrekt bygd och gynnas utav att sänkas? tongue


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#4 2008-06-11 19:31:45

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik
Registrerad: 2005-11-09

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

vafan har sänkning me mitt problem att göra jag diskuterar däcktryck å min bil är 100% ORGINAL i hjulupphängningen! min slitning bero på felaktigt lufttryck har gjort en 4hjulsinställning me toe´n stog helt åt fanders men cambern va bra!?

Senast redigerat av rikardpohjola (2008-06-11 19:32:21)


Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Offline

 

#5 2008-06-11 20:13:00

insigma
Vtec Abuser
Från: Sundbyberg
Registrerad: 2005-11-15

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

Toe sliter däck, camber likaså. så hade du mycket fel på TOE så är det det som slitigt dina däck.

Offline

 

#6 2008-06-11 20:35:29

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

Om ditt problem är 100% lufttryckrelaterat ber jag om ursäkt för att jag inflikade att hjulens vinklar antagligen är en större slitagefaktor än lufftrycket.

Hur länge har däcken gått med felknullad toe och när gjorde du inställningen?


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#7 2008-06-11 21:57:11

pyrostar
Medlem
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-10

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

Spontant så känns det inte som att felaktigt lufttryck skulle orsaka slitage enbart i ytterkant, men men.. spontant behöver inte alltid vara rätt.

Logiskt brukar man väl dock säga, med för högt tryck så slits däcket mer mitt på, för lågt tryck så slits däcken mer i båda kanter och då kanske generellt mer på insidan. Men som sagt så har ju hjulvinklar och även körstil påverkan.


Rogert
Audi A4 2.0T Sport Quattro -07
Volvo V40 T4 -99
"Tänk om Sportquattro fortfarande betydde samma som på 80-talet"

Offline

 

#8 2008-06-11 22:11:50

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik
Registrerad: 2005-11-09

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

Börjar me att be om ursäkt för mitt lilla "utbrott"
tidigare smile men har ställt frågan i 3 forum nu å ingen har svarat  vettigt på min fråga så vart lite frustrerad


mm men nu har däcken slitit i bägge ytterkanterna å gått på aningens lågt lufttryck så jag tror det är därför däcken e konstigt slitna speciellt då de e typ likt slitet på alla 4 däck å alla 4 vinklar kan inte vara lika knullade?

Men visst håller mitt resonemang på att köra på lite högt lufttryck 0.2bar mer så man sliter till däcket lite eller ska jag köra på rekomenderat och det sliter till sig?

Bilen har gått stabilt så trodde inte inställningen va åt hell men gjorde en årlig inställning i förrigår "bara för att" 300 mil har jag säkert hunnit me iår!

Senast redigerat av rikardpohjola (2008-06-11 22:12:59)


Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Offline

 

#9 2008-06-11 23:21:43

Mabusus
Svetsare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-05-19

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

rikardpohjola skrev:

Börjar me att be om ursäkt för mitt lilla "utbrott"
tidigare smile men har ställt frågan i 3 forum nu å ingen har svarat  vettigt på min fråga så vart lite frustrerad


mm men nu har däcken slitit i bägge ytterkanterna å gått på aningens lågt lufttryck så jag tror det är därför däcken e konstigt slitna speciellt då de e typ likt slitet på alla 4 däck å alla 4 vinklar kan inte vara lika knullade?

Men visst håller mitt resonemang på att köra på lite högt lufttryck 0.2bar mer så man sliter till däcket lite eller ska jag köra på rekomenderat och det sliter till sig?

Bilen har gått stabilt så trodde inte inställningen va åt hell men gjorde en årlig inställning i förrigår "bara för att" 300 mil har jag säkert hunnit me iår!

det kommer juh inte att slita till sig du måste höja trycket för att slita dom i mitten men betvivlar att det kommer slita till sig så du får lika över hela för när du trycker i det för mycket blir de så att du åker bara på en centrerad del i mitten. men du kan juh allt prova det skadar juh inte. men helt jämt kan nog bli svårt men helt klart bättre! sedan är de juh bara sänka igen till det som de ska vara..


Allt ska användas ordentligt..

Subaru Impreza Sti Type ra

Offline

 

#10 2008-06-12 22:32:55

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik
Registrerad: 2005-11-09

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

okay.. kör på 3.2bar nu med en ny mätare hoppas verkligen de stämmer ska åka te en däcksnubbe ja känner å kolla om han kalibrerad mätare om inte så kör ja på de åker söderöver imorrn skulle vara najs me säkert däcktryck då smile


Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Offline

 

#11 2008-06-13 00:42:45

Rippe
Medlem
Från: Kramfors
Registrerad: 2005-11-14

Re: Dåcktryck sneslitning osv.

den här årstiden med varierande temperaturer har man ju nästan aldrig samma tryck ändå.
svajar tiondelar utan problem


Mathias Teglund

Offline

 

Sidfot