Forum
Compello.se

#1 2008-08-07 21:50:21

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Lackproblem

Håller på att bättringslacka lite på bilen men har problem med att färgen reser sig. Vad beror det på?
Har slipat, rengjort noga, grundat, sprutspacklat, slipat, rengjort igen, grundat ett varv till och sedan lackat och då reser färgen sig. På ena sidan av bilen gick det hur bra som helst, men inte på den andra. Bryter fan ihop snart! tongue


Jens Edin

Offline

 

#2 2008-08-07 22:09:33

xender
Medlem
Från: Väja
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Lackproblem

Kan d inte vara så att färgen inte tål bilen tongue


"Jag rejsar bara i nedförsbacke"

Offline

 

#3 2008-08-07 22:25:05

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Lackproblem

xender skrev:

Kan d inte vara så att färgen inte tål bilen tongue

Käft tongue


Jens Edin

Offline

 

#4 2008-08-08 07:41:25

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Lackproblem

Tror karlsson kommer och styr upp här big_smile


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#5 2008-08-08 07:57:00

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Lackproblem

fel grundfärg/lack-kombination?


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#6 2008-08-08 21:58:17

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: Lackproblem

Ungefär som bengan skriver. Kanske är färgen som inte vill vara ihop med sprutspacklet lr rentav grundfärgen. Ett tips är att göra om allt ifrån början å sen då du lägger på färgen så duscha på färgen tunt tunt. På så sätt så blir det inga resningar. Sen detsamma gäller då du lägger på klarlacken. Duscha på tunt tunt först nått varv. Sen lägger du på så de blir blankt å fint! smile

Sen är det frågan om vilket sett det reser sig på. Kan ju vara så jäkligt att det är silikon där å då kan du få göra om ett antal gånger å tvätta som faan innan man får det bra.

Vad rengör du med för nått?


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#7 2008-08-10 18:07:03

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Lackproblem

Karlsson skrev:

Ungefär som bengan skriver. Kanske är färgen som inte vill vara ihop med sprutspacklet lr rentav grundfärgen. Ett tips är att göra om allt ifrån början å sen då du lägger på färgen så duscha på färgen tunt tunt. På så sätt så blir det inga resningar. Sen detsamma gäller då du lägger på klarlacken. Duscha på tunt tunt först nått varv. Sen lägger du på så de blir blankt å fint! smile

Sen är det frågan om vilket sett det reser sig på. Kan ju vara så jäkligt att det är silikon där å då kan du få göra om ett antal gånger å tvätta som faan innan man får det bra.

Vad rengör du med för nått?

Det som är så skumt är ju att jag använt precis samma produkter på andra sidan av bilen utan problem.
Ska till garaget senare och prova en gång till, får jag inte till det så eldar jag upp biljäveln!
Har rengjort med t-röd i brist på annat, bättre med thinner kanske,  eller ska man ha nåt annat?
Du har inte lust att ta på dej lackningen ifall jag inte får till det Karlsson? Skicka PM isåf.

Senast redigerat av insane (2008-08-10 18:07:32)


Jens Edin

Offline

 

#8 2008-08-10 18:15:19

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Lackproblem

Ja har fått för mej att T-röd innehåller oljeprodukter? I såna fall inte så bra att rengöra med. Kan dock ha fel.

Offline

 

#9 2008-08-10 19:08:02

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: Lackproblem

insane skrev:

Karlsson skrev:

Ungefär som bengan skriver. Kanske är färgen som inte vill vara ihop med sprutspacklet lr rentav grundfärgen. Ett tips är att göra om allt ifrån början å sen då du lägger på färgen så duscha på färgen tunt tunt. På så sätt så blir det inga resningar. Sen detsamma gäller då du lägger på klarlacken. Duscha på tunt tunt först nått varv. Sen lägger du på så de blir blankt å fint! smile

Sen är det frågan om vilket sett det reser sig på. Kan ju vara så jäkligt att det är silikon där å då kan du få göra om ett antal gånger å tvätta som faan innan man får det bra.

Vad rengör du med för nått?

Det som är så skumt är ju att jag använt precis samma produkter på andra sidan av bilen utan problem.
Ska till garaget senare och prova en gång till, får jag inte till det så eldar jag upp biljäveln!
Har rengjort med t-röd i brist på annat, bättre med thinner kanske,  eller ska man ha nåt annat?
Du har inte lust att ta på dej lackningen ifall jag inte får till det Karlsson? Skicka PM isåf.

Alltid skumt med lackning. Precis ALLT kan hända fast man gjort exakt samma hundra gånger förut. Hoppas du får till annars så löser de nog sig ändå wink


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

Sidfot