Forum
Compello.se

#1 2009-01-31 13:55:06

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Nissan 180zx -88

Namn: Marcus Saari
Bor: Härnösand
Kör: Nissan 180zx
Effekt: 122hk & 184Nm
Trim: Det kommer
Väghållning: Original
Styling: Ingen än så länge.
Fälgar/däck: Original
Stereo: Finns ingen
Framtidsplaner: Först och främst få den igenom besiktningen
övrigt: Ska bara bli en ren busbil att ha i sommar så blir nog ingen speciell finnish på grejjerna.

http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/nissan.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/nissan2.jpg

Det som jag vet nu är att tröskel på passagerarsidan fått sig en till knyckling och måste fixxas, rost i skärmkanterna men va inge överdrivet, bromsarna måste fixxas då den stått ett tag och motorn gick orent men var knappt nån soppa i den och den hade stått ett tag så kanske räcker med en service och tanka skiten, annars om det finns kompression så åker MS:et på om det är nå fel på insprutet samt måste avgassystemet bytas så blir nog 3" direkt big_smile mer kommer när jag fått hem bilen, kommer hämtas i veckan/nästa helg.

Senast redigerat av zajja (2009-01-31 13:55:52)


//Marcus Saari

Offline

 

#2 2009-01-31 14:49:55

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 180zx -88

Trevligt! smile

160hk på c:a 1050-1100kg skall inte vara något problem med avgas och filter på originalturbon smile

Dock är T2:an HELT värdelös så turbobyte rekommenderas snarast!


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#3 2009-01-31 15:13:06

Nikurasu
DareToBeSquare
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 180zx -88

Härlig bil du skaffat dig big_smile


Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72

Offline

 

#4 2009-01-31 15:47:40

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 180zx -88

Gottmos big_smile


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#5 2009-01-31 15:53:28

Munken
Medlem
Från: Rossön
Registrerad: 2005-11-09

Re: Nissan 180zx -88

Kul att du skaffat dig en riktig bil smile


Anders Jonsson
LS400, Chevelle, 200sx, Bluebird, Kingcab, M1000, Raptor 350, H250

Offline

 

#6 2009-01-31 16:29:21

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Du kommer få dig en riktigt rolig sommar med denna bil! big_smile Gött mos!


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#7 2009-01-31 16:45:53

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Nissan 180zx -88

E de så jävla lite kusar i dom där original? Man tycker ju dom borde va väldigt lätt att trimma till hyfsade nivåer då..


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#8 2009-01-31 16:48:32

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Tackar för kommentarerna!
Det blir nog att köra originalturbo men sätta på 3" avgas, sportluftfilter, intercooler och dump från 240n och ev. megasquirtet men org. sprutet verkar funka till 160-180hk med ic och uppställt laddtryck. Sen får man se om man har kvar bilen kanske man får tag i en s13 motor till nästa vinter, ska tydligen passa rakt i men så långt ska vi inte planera nu tongue


//Marcus Saari

Offline

 

#9 2009-01-31 16:53:47

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 180zx -88

Jag tror inte det sitter dumpventil på dessa original, vilket kan vara bra att ha om du skall öka laddtryck. Tror även det är pga detta som originalturbon gå sönder så ofta.

2,5" avgas brukar de använda som skruvar upp laddtrycket.


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#10 2009-01-31 17:13:10

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Arson skrev:

Jag tror inte det sitter dumpventil på dessa original, vilket kan vara bra att ha om du skall öka laddtryck. Tror även det är pga detta som originalturbon gå sönder så ofta.

2,5" avgas brukar de använda som skruvar upp laddtrycket.

Jo, ska som tidigare skrivet plocka dumpen från 240n, och varför det blir 3" är att jag har massa rör från 240n + de som blev över sen jag byggde till 240n så slipp man köpa nytt, får hur det blir med downpipen om jag skaffar större sån eller bara försöker sätta på 3" så nära det går, såg trångt och bökigt ut.. sånt man får reda ut när den kommer hem!


//Marcus Saari

Offline

 

#11 2009-01-31 17:15:33

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Nissan 180zx -88

Aldrig fel med grövre, finns det så använd det..


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#12 2009-01-31 17:18:07

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Bengan skrev:

E de så jävla lite kusar i dom där original? Man tycker ju dom borde va väldigt lätt att trimma till hyfsade nivåer då..

Jo, liten turbo och 0,3bar original utan intercooler.
ca 200 sen måste man dit med stödgördel från s13, sen skare med större turbo och intercooler, spridare och typ ms kunna gå å få ut lite mer ur dem men dem ligger väl på gränsen då...


//Marcus Saari

Offline

 

#13 2009-01-31 18:13:38

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Nissan 180zx -88

Om dom e så lätta som Arson skriver så lär det ju bli grymt skoj runt 200-sträcket.


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#14 2009-02-01 12:23:21

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Bengan skrev:

Om dom e så lätta som Arson skriver så lär det ju bli grymt skoj runt 200-sträcket.

Tjänstevikten är på 1320.


//Marcus Saari

Offline

 

#15 2009-02-03 21:59:42

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/Image009.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/Image014.jpg
Fick hem den idag, kommer förmodligen in i garaget imorgon då jag bara har att lossa ena motorfästet och växellådsbalken på 240n innan motorn rycks ur och sen ska bara avgassystemet ner och fronten tillbaka och sen knuffas ut ur garaget....


//Marcus Saari

Offline

 

#16 2009-02-03 22:23:31

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 180zx -88

Kakbil!
Har nå 17" fälgar med däck om du ska ha nåt att elda med till sommaren! Bra pris då dom bara ligger i garaget och tar plats.

Senast redigerat av insane (2009-02-03 22:35:21)


Jens Edin

Offline

 

#17 2009-02-03 22:24:13

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 180zx -88

zajja skrev:

Bengan skrev:

Om dom e så lätta som Arson skriver så lär det ju bli grymt skoj runt 200-sträcket.

Tjänstevikten är på 1320.

Tror inte det stämmer någonstans alls. Min S14 var på 1350kg vilket är en betydligt mer modern bil än S12:an.

Dessutom kan du ju alltid slita ut inredning och byta stolar så lär du komma ner en hel del smile


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#18 2009-02-03 22:30:02

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Arson skrev:

zajja skrev:

Bengan skrev:

Om dom e så lätta som Arson skriver så lär det ju bli grymt skoj runt 200-sträcket.

Tjänstevikten är på 1320.

Tror inte det stämmer någonstans alls. Min S14 var på 1350kg vilket är en betydligt mer modern bil än S12:an.

Dessutom kan du ju alltid slita ut inredning och byta stolar så lär du komma ner en hel del smile

Tyckte också det lät mycket men står så..
Blir nog ingen tömning av inredning, men ev om jag har råd så blire sportstolar, är ett litet vid typ axeln på förarstolen.


//Marcus Saari

Offline

 

#19 2009-02-04 00:27:09

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Nissan 180zx -88

zajja skrev:

Arson skrev:

zajja skrev:


Tjänstevikten är på 1320.

Tror inte det stämmer någonstans alls. Min S14 var på 1350kg vilket är en betydligt mer modern bil än S12:an.

Dessutom kan du ju alltid slita ut inredning och byta stolar så lär du komma ner en hel del smile

Tyckte också det lät mycket men står så..
Blir nog ingen tömning av inredning, men ev om jag har råd så blire sportstolar, är ett litet vid typ axeln på förarstolen.

Leta åt en såndär fin Vågstation och väg bilen


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#20 2009-02-04 06:18:40

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

insane skrev:

Kakbil!
Har nå 17" fälgar med däck om du ska ha nåt att elda med till sommaren! Bra pris då dom bara ligger i garaget och tar plats.

Kan ev vara intressant om jag får iväg allt som har med 240n å göra och jag börjar bli klar med bilen så ja ser hur mycket pengar det finns kvar då.

Klaus.Dorfbauer skrev:

Leta åt en såndär fin Vågstation och väg bilen

Ja får väl nästan göra det sen då tongue


//Marcus Saari

Offline

 

#21 2009-02-04 23:40:10

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Nissan 180zx -88

zajja skrev:

insane skrev:

Kakbil!
Har nå 17" fälgar med däck om du ska ha nåt att elda med till sommaren! Bra pris då dom bara ligger i garaget och tar plats.

Kan ev vara intressant om jag får iväg allt som har med 240n å göra och jag börjar bli klar med bilen så ja ser hur mycket pengar det finns kvar då.

Klaus.Dorfbauer skrev:

Leta åt en såndär fin Vågstation och väg bilen

Ja får väl nästan göra det sen då tongue

Jag och ayya vägde oss på en sån när vi var och kollade på min 740


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#22 2009-02-05 22:24:56

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Vart klar med 240n igår men blev det så sent så vi väntade till idag med att flytta ut den och in med nissan.
Väl inne så tog ja bild på pannrummet, ska förbättras lite, finns mycket plats för intercooler och el-fläkt om man tar bort org fläkten och fläktkåpan! ska nog gå att få dit oljekylarn utan problem med, vart kan man köpa adapter till den här motorn för oljekylare?
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy.jpg
Och bilder på det som ska fixxas/blästras och målas, måste svetsa golvet bakom där balken är intryckt annars såg det ut att vara i ok skick när jag bara stack under huvet, ska lyfta upp riktigt och kolla sen. känns ändå som det är mindre jobb än på mina tidigare bilar tongue
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy2.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy3.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy4.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy5.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy6.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy7.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy8.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy9.jpg
Inredningen, förutom ett hål i förarstolen så är den fräsch eller ja den är skitig just nu men det fixxas dammsugaren, kemikalier och trasor! tongue
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy10.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy11.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy12.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy13.jpg
Och bild på lysena:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy14.jpg
Baklysena funkade inte över huvudtaget och ena positionslampan fram funkade inte men annars funkade allt, el-speglar och el-hissarna funkade så det är finnemang.
Han sa att bromsarna var väck på den men nu när jag bromsade påväg in i garaget tog dem direkt och den började rulla någorlunda direkt igen, efter att ha bromsat några gånger kunde jag få skivorna att snurra igen med bara fingarna på hjulbultarna så behövs nog inte speciellt mycket rekning, fram iaf bara där jag kollat, skivor och belägg var är ok så dem slipp man ju byta, hoppas det är samma visa bak.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy15.jpg
Dock var handbromsspaken stum så vajrarna har nog rostat ihop.
Satt även riktigt fräscha vinterdäck på den.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tuy16.jpg
Fanns även besiktningspapper på den från -95 och 8000mil sen alla år frammåt till -05 16000 (som den gått nu) och majoriteten var blanka annars vare bara bagateller tongue

Senast redigerat av zajja (2009-02-05 22:27:42)


//Marcus Saari

Offline

 

#23 2009-02-06 20:18:06

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 180zx -88

Vad hade du tänkt göra med denna maskin? Jag har nog nått till s13 som ligger å skrotar i garaget. Vad jag kommer på nu på rak arm är spridare, LMM å IC.

Offline

 

#24 2009-02-06 22:34:52

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Vart bara en kort stund i garaget men imorgon är det planerat att bli hela dan!
2 av tändkablarna var annorlunda mot resten och dem blev såhär:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tyu.jpg
Tippar på att dem röda är original (dem såg hyffsade ut) och att dem andra 2 är nå universal dravvel för 10kr/styck eller något...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tyu2.jpg
Tändstiften var väl inte dem fräschaste heller:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tyu3.jpg
Gjorde kompprov, kall motor och resultat blev likvärdigt på alla cylindrar, lägsta hade 10,2 bar~ och högsta 10,5, har bara gått 18000 mil så, glad över det!
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/tyu4.jpg



Malmsten skrev:

Vad hade du tänkt göra med denna maskin? Jag har nog nått till s13 som ligger å skrotar i garaget. Vad jag kommer på nu på rak arm är spridare, LMM å IC.

Om den går bra (misständer som den är nu) efter att jag bytt alla tänddelar så blir det bara att montera IC och kylare från 240n, elfläkt, oljekylaren och dumpen från 240n och ev sportluftfiltret samt 3" (svetsa på det så nära turbon som möjligt, måste vara efter lambdan iaf ska ta ner och se hur downpipen ser ut, har inte letat om det finns nån värre downpipe att köpa) och köpa en daves dewice och ställa upp laddtrycket... sett dem som ställt till 0,9 utan spikningar (påstår dem, lägger mig nog runt 0,7-0,8 om den inte spikar dvs) så ska dem tydligen ligga mellan 160-180 och det får räcka i sommar... inte säkert man får jobb direkt och har råd att tanka för mer effekt tongue
Annars om jag har kvar den blir det nog en s13 motor i den isf då dem passar rakt i tydligen och MS:et på det om jag inte måste sälja det för pengarna men då skrapar man väl ihop till ett nytt eller chippar, tror inte det behövs så mycket effekt för att den här ska bli rolig men det är långt i framtiden och känner jag mig själv riktigt så är jag kommer jag nog ändra mig från dag till dag om den ska säljas eller behållas och trimmas mer, precis som med 240n... som tur var insåg jag ju att det faktiskt var en gammal 240 och bestämmde mig för att he iväg aset! tongue


//Marcus Saari

Offline

 

#25 2009-02-07 23:45:11

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 180zx -88

Blev tyvärr inte så många timmar i garaget som jag hade hoppats på men har fixxat frambromsarna, var aningen anliggning på dem så jag började med att plocka bort allt:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/brms.jpg
Sen fick jag hjälp av mor (sitta och tryck på bromspedalen) att reka bromsarna, rengjorde även plåtblecken som klossarna sitter i samt körde av skivan med stålborste.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/brms2.jpg
Sen slipade jag även ytorna på klossarna som sitter emot plåtblecken, fick knacka bort beläggen med mejsel och hammare men nu gick det enkelt att peta dit dem med fingrarna! sedan satte jag ihop allt och körde med stålborste på oket också, hade tänkt att slipa och måla det men hade så lite färg kvar + att det bara är 5-6grader i garaget så har tagit en jääkla tid innan det torkat, får bli sen om jag skaffar lite öppnare fälgar..
Passade även på att dra av fjäderben och hjulhus när jag liks hade stålborsten i handen.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/brms3.jpg
Och naturligtvis samma visa på andra sidan, nu snurrar dem lätt efter man bromsar! big_smile
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nissan/brms4.jpg
Sen städa jag och satte ner den på hjulen, ska knuffa fram den en bit och palla upp den och ge mig på bakbromsarna och handbromsen imorgon.

Jag har hittat fördelarlock, rotor, kamrem och spännare men inga tändkablar så verkar som att det får bli nå universal kablar, nån som har andvänt några sånna och kan rekomendera några som funkar? aldrig andvänt sånna själv.


//Marcus Saari

Offline

 

Sidfot