#51 2010-05-11 19:48:27
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Gå upp en 175-180kg i vikt.. det borde sänka bilen lite.
Nä men det är ju bara å kapa, nån gång ska vara den första!
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
Offline
#52 2010-05-11 19:50:36
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Gör dig själv och din bil en tjänst. Köp ett gatcoiloverkit för 6-7k och ställ in exakt den höjd du vill ha. Gör bilen mer attraktiv när du ska sälja den och du slipper åka med försämrade vägprestanda som man får av kapade fjädrar. Dämpare och fjädrar bör harmonisera.
Undrar vad Audis tekniker 1994 skulle tänkt om dom fick veta att 2010 så skulle nån kapa fjädrarna (som antagligen ändå inte är purfräscha?) som dom har räknat ut är optimala för Din bil och Dina dämpare. Antagligen så tänkte dom nog att "vi tar till 30mm extra för det gör ändå ingen skillnad"
Jag har inte mycket till övers för Audis Vorsprung Durch Technik-ingenjörer i och för sig så Karlsson kanske har en poäng trots allt.
Men vad jag vill uppnå med mina tankegångar är att sänkfjädrar och kapade fjädrar inte är najs. Man gör sig själv en otjänst genom att sniksänka och bilen blir inte riktigt lika roligt vilket gör att man kanske säljer bilen snabbare än vad man hade gjort om man var galet nöjd med den.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#53 2010-05-11 20:50:33
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Jag vill helst slippa byta dämpare för tillfället och har läst lite om dom som bara sänkt med fjädrar och blivit nöjda så tänkte i alla fall testa, bara att behålla originalfjädrarna och byta tillbaks om man inte tycker om resultatet.
Sen att lägga ut pengar på ett kit som är värt ~1/3 av bilens värde känns inte helt frestande men jag förstår hur du tänker
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#55 2010-05-12 10:50:20
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Sänkfjädrar duger på en brukis, men är man banskadad som Mähler så är jag ändå beredd att köpa det resonemanget.
Men S-linefjädrar måste ju ändå vara det bästa. Lägre (inte mycket) och fortfarande komfortabla
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#56 2010-05-12 18:50:53
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Mja, ska kolla runt lite, kanske kan ta 35/35 ändå. Många hål att stoppa pengar i nu bara, får se vilken prio det får men vore skoj att testa.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#57 2010-05-13 17:20:53
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Resultat av dagens gnuggande:
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#59 2010-05-13 21:28:23
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Dom skall bytas ut så fort plånboken tillåter det
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#60 2010-05-15 15:27:47
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Olja och filter bytt idag, skönt att ligga i skuggan under bilen när solen skiner....
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#61 2010-12-10 08:12:42
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Jahapp, då var årets besiktning gjord. Rena papper och den snabbaste besiktning jag nånsin varit med om :>
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#62 2010-12-10 08:30:53
- Karlsson
- på taket
- Från: Forsmoby
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Gratulerar. Fast de är klart en Audi alltid går igenom :p
Anders Karlsson 073-811 58 77
¨Old VW´s never die, they just get faster...¨
Offline
#63 2010-12-10 13:55:47
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Haha nja inte i fjol, då blev jag 4500kr fattigare...
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#64 2011-04-09 17:16:27
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Jahapp. Idag har jag bytt kamrem, vattenpump, olja och filter samt bytt till sommardäck. Bara rekond kvar sen är gamla bettan redo att möta sommaren.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#65 2011-04-09 18:10:11
- solsken
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
ta du min också?
Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5
Offline
#66 2011-04-26 09:26:30
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Tvättad, vaxad och polerad i helgen. Möter regnet direkt idag på väg till jobbet... suck.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#67 2011-04-26 16:49:43
- solsken
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
perfekt med nyvaxat, rinner bara av!
pessimist!
Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5
Offline
#68 2011-05-14 00:02:00
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Åker in till stan för lunch, äter, går ut 45min senare, låser upp bilen, sätter i nyckeln och vrider om... och det händer ingenting. I N G E N T I N G .
All el är död. Steren, lamporna, allt. Så jävla less så jag vet inte vart jag ska ta vägen... kollat varenda säkring, kollat batteriet, kollat härvorna i motorhuven, ruskat, skakat. Fick den till att dra igång kupéfläkten två gånger men när jag försökte starta så dog all el helt igen.
Ska skruva bort all plast under ratten i morgon och försöka gå igenom kablarna där men i värsta fall så är det väl nåt med tändingslåset/tändplattan som man inte begriper sig på.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#69 2011-05-14 07:59:50
- Karlsson
- på taket
- Från: Forsmoby
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Kolla ifall nån jordning har dålig kontakt annars är de nog tändningslåset som börjar ha gjort sitt skulle ja tro
Anders Karlsson 073-811 58 77
¨Old VW´s never die, they just get faster...¨
Offline
#70 2011-05-14 14:04:07
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Ja fy fan sånt där e jobbigt men som karlsson säger det kan va nåt jävla simpelt jordfel, ja om inte generatorn/laddningen har dött på vägen och den helt enkelt laddat ur då..
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#71 2011-05-14 14:44:41
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Måste ha varit nåt glapp körde med startkablar idag igen och då kickade han igång direkt... ska plocka ur och ladda upp batteriet helt över natten och gå igenom kablarna igen.
Senast redigerat av setras (2011-05-14 14:44:51)
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#72 2011-05-14 14:57:14
- solsken
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
i dont gonna say that i told you so, but ...
Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5
Offline
#73 2011-05-14 16:21:50
- Karlsson
- på taket
- Från: Forsmoby
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Du kollade inte om generatorn ladda nå då du fick igång bilen?
Anders Karlsson 073-811 58 77
¨Old VW´s never die, they just get faster...¨
Offline
#74 2011-05-15 00:10:55
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
Vet inte hur man kollar det men om du menar laddlampan i displayen så lyste den inte.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#75 2011-05-15 00:13:09
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Audi 100 2.6E Quattro -94
solsken skrev:
i dont gonna say that i told you so, but ...
Är inte lika säker som dig på att det verkligen är själva batteriet det kan lika gärna vara en jordfläta eller nåt skit med pluskabeln som leder fram till pluspolen under huven. Men laddar batteriet tills i morgon för säkerhets skull och kollar om det funkar monterat baktill, gör det inte det men funkar om jag kopplar det direkt till polen fram så vet man vart man ska börja felsöka sen iaf.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline