Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/common.php on line 59
Forum
Compello.se

#51 2009-12-07 18:10:57

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

RenKorv skrev:

Palla upp bilen, starta, lägg i en växel och polera. Har du bråttom så får du ha någon som sitter och gasar tongue

hahaha ja de kan ju gör ont


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#52 2009-12-07 18:12:13

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Pät skrev:

RenKorv skrev:

Palla upp bilen, starta, lägg i en växel och polera. Har du bråttom så får du ha någon som sitter och gasar tongue

Har man otur så förlorar man några fingrar på köpet, men det får man väl tåla. tongue

HAHAHAHAHAHAHAHA fan vad klockrent


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#53 2009-12-07 19:42:34

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: VW Golf Mk2 -89

Lill karlsson skrev:

så här ser dom ut nu smile men då e ju frågan vilken färg jag ska ha på dom hmm ska passa på en vit golf

Jag röstar för guldlackerat centrum och polerad kant

Offline

 

#54 2009-12-07 20:28:43

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Stuff skrev:

Lill karlsson skrev:

så här ser dom ut nu smile men då e ju frågan vilken färg jag ska ha på dom hmm ska passa på en vit golf

Jag röstar för guldlackerat centrum och polerad kant

nja tror inte de de e så vanligt ska vara lite udda


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#55 2009-12-07 21:40:32

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: VW Golf Mk2 -89

Lill karlsson skrev:

Stuff skrev:

Lill karlsson skrev:

så här ser dom ut nu smile men då e ju frågan vilken färg jag ska ha på dom hmm ska passa på en vit golf

Jag röstar för guldlackerat centrum och polerad kant

nja tror inte de de e så vanligt ska vara lite udda

Visserligen, men gränsen mellan udda och epa-traktor är ofta hårfin tongue

Offline

 

#56 2009-12-07 21:49:03

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Stuff skrev:

Lill karlsson skrev:

Stuff skrev:


Jag röstar för guldlackerat centrum och polerad kant

nja tror inte de de e så vanligt ska vara lite udda

Visserligen, men gränsen mellan udda och epa-traktor är ofta hårfin tongue

epa traktor?


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#57 2009-12-07 21:57:31

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Dom här vart jag sugen på
http://www.compello.se/forum/img/upload/511743d7.jpg


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#58 2009-12-08 00:17:25

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

Sjukt snygga fälgar. smile

Ett tips i all välmening, det är din bil, så bry dig inte så mycket om vad andra ska tycka och tänka om den. Blir lite för mycket zatzy-tråd av det hela då. Snoka igenom nätet efter inspiration och bygg efter vad du gillar.

Jobba på nu, golfar är coola. smile


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#59 2009-12-08 08:32:02

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: VW Golf Mk2 -89

Ja, BBS RS är ju verkligen gratis och lätt att få tag på! tongue


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#60 2009-12-08 09:02:29

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

Det gick ett par BBS RS fälgar på sosc nyss för 6000kr + frakt. Va galet sugen på dom men inpressningen skulle innebära att jag skulle få valsa skärmarna bak och skaffa icke optimal camber. Men det skulle vara snyggt... tongue


Compello.se ► Admin
Hondaklubben.com ► Ordförande
Honda S2000
Honda CR-V
Honda Civic 1300

Offline

 

#61 2010-01-04 01:08:07

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Om jag ska byta motor vad ska de va isåfall ? och vilken går bäst ?  roll


VR6   eller    G60           ???


Blir de vr6a blir de turbo och ic

Blir de g60 blir de kompressor och ic

Senast redigerat av Lill karlsson (2010-01-04 01:10:25)


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#62 2010-01-04 03:50:00

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: VW Golf Mk2 -89

Är väl mycket lättare och billigare att köpa en G60 istället?
Kan ju knappast vara speciellt lätt att byta motor, i synnerhet inte VR6a då de bara finns i Mk3orna och det passar väl inte rakt av? Correct me if I'm wrong.

Jag tycker du ska låta bilen vara din härliga förstabil utan att lägga ner alltför mycket pengar på den på saker som du inte kan flytta vidare till nästa bil. smile Du kommer aldrig få igen de pengarna du lägger ner på den (det får man väl aldrig men ändå). Spara till nån annan bil, den köptes ju trots allt för 1000kr bara. smile

Skulle det varit en GTI så går det väl att tänka på, men det finns så många Golfar där ute så du kan lätt få en fin för en struntsumma (jämfört med hur mycket tid och pengar det går åt om du ska byta motor o lacka om den osv).

Just my $0.02 wink

Senast redigerat av Pät (2010-01-04 03:55:26)


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

#63 2010-01-04 09:33:41

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: VW Golf Mk2 -89

Om du nu står i valet och kvalet mellan en överladdad VR6 och en original G60 är det inte så svårt svara på vilken som kommer röra på sig bäst. Men G60 e väl den enda du kan trimma lagligt på det sättet och det lär ju va betydligt mindre jobb.


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#64 2010-01-05 00:45:22

Johlsson
Medlem
Från: S-vall
Registrerad: 2006-02-19
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

Lill karlsson skrev:

Om jag ska byta motor vad ska de va isåfall ? och vilken går bäst ?  :rolleyes:


VR6   eller    G60           ???


Blir de vr6a blir de turbo och ic

Blir de g60 blir de kompressor och ic

Beror på hur djup plåmbok du har och vilken typ av motor/uppförande du vill ha.

Jag har byggt båda och jag kan säga att en VR med överladdning gräver djupa hål i plåmboken (avslutade inte ens det bygget), men lämnar även en otrolig effekt, det finns de som kört överladdning längre tider utan problem även fast de inte gjort något åt kolvar och stakar/botten del, allt beror på hur mycket motorn skall prestera och hur den körs.

G60 är ju ganska simpel att trimma men om du behåller G-ladern så är du ganska effekt begränsad, om du inte vill ha täta service'ar och en liten oro hela tiden då du varvar högt. =P

G60'n är ju en MK2'a från början och enkel att stoppa i, men VR'n är likaså enkel, du kan snabbt och simpelt bulta ner en G60, VR, 1,8T, R32'a mot din låda och i ditt motorutrymme, elen sedan är det lite skillnad på, har du rätt särkingsdosa så pluggar du bara in två kontakter i princip i din säkringsadosa och vips har du G60, 1,8T'n har jag stoppat ner i en 70-tals MK1'a och det krävdes bara 5st kablar ur den motorns elhärva för att få den att gå, så det kan trollas både hit och dit.

En VR innebär med att MK2'an blir drastiskt framtung, kanske något att räkna in, men vore jag dig, så skulle jag fundera på om kanske inte en 16V skulle sitta bäst, minst mod för att få i den och få den att rulla samt enklast utan strul, att få tag i en fungerande G60 kan bli en dyr historia, samt att du gör bäst i att skaffa en hel bil om du ska ta bromsar, el och allt som är G60, om du ska regga in den.

Om du nu inte planera som jag och skall behålla bilen en läääääängre stund, sådär en 10 år, då skulle jag direkt satsa på "rätt" motor och börja dränka bilen i pengar. =)

Hier är ett bra forum för "motorbyten";

http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=38

VWVortex motorforum är alltid en bra start, för G60;

http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=36

.... för 16V;

http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=35

... för VR6;

http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=29


eller så gör du bara en sökning över hela sidan, i MK2 forum delen så finns det massvis med info om diverse motorer och byten. =)

Senast redigerat av Johlsson (2010-01-05 00:58:13)


Golf MK2 16VG60 -91
Golf MK2 Rallye T16 -89
Golf MK2 Rallye G60 -89

Offline

 

#65 2010-01-05 00:53:32

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Johlsson skrev:

Lill karlsson skrev:

Om jag ska byta motor vad ska de va isåfall ? och vilken går bäst ?  roll


VR6   eller    G60           ???


Blir de vr6a blir de turbo och ic

Blir de g60 blir de kompressor och ic

Beror på hur djup plåmbok du har och vilken typ av motor/uppförande du vill ha.

Jag har byggt båda och jag kan säga att en VR med överladdning gräver djupa hål i plåmboken (avslutade inte ens det bygget), men lämnar även en otrolig effekt, det finns de som kört överladdning längre tider utan problem även fast de inte gjort något åt kolvar och stakar/botten del, allt beror på hur mycket motorn skall prestera och hur den körs.

G60 är ju ganska simpel att trimma men om du behåller G-ladern så är du ganska effekt begränsad, om du inte vill ha täta service'ar och en liten oro hela tiden då du varvar högt. =P

G60'n är ju en MK2'a från början och enkel att stoppa i, men VR'n är likaså enkel, du kan snabbt och simpelt bulta ner en G60, VR, 1,8T, R32'a mot din låda och i ditt motorutrymme, elen sedan är det lite skillnad på, har du rätt särkingsdosa så pluggar du bara in två kontakter i princip i din säkringsadosa och vips har du G60, 1,8T'n har jag stoppat ner i en 70-tals MK1'a och det krävdes bara 5st kablar ur den motorns elhärva för att få den att gå, så det kan trollas både hit och dit.

En VR innebär med att MK2'an blir drastiskt framtung, kanske något att räkna in, men vore jag dig, så skulle jag fundera på om kanske inte en 16V skulle sitta bäst, minst mod för att få i den och få den att rulla samt enklast utan strul, att få tag i en fungerande G60 kan bli en dyr historia, samt att du gör bäst i att skaffa en hel bil om du ska ta bromsar, el och allt som är G60, om du ska regga in den.

Om du nu inte planera som jag och skall behålla bilen en läääääängre stund, sådär en 10 år, då skulle jag direkt satsa på "rätt" motor och börja dränka bilen i pengar. smile

Men jag hör ju hur min bror har de med sin G60 håller inte hitt och ditt hmm men jag har ju hör att de e mycket jobb om jag ska ha en VR6a kanske ska hålla med johlsson då att sätta i en 16v i sället smile och fixa lite godis till den motor tongue

Senast redigerat av Lill karlsson (2010-01-05 01:05:23)


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#66 2010-01-05 00:57:56

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

E de någon som har en 16v motor till golf ??

johlsson har du nyare fronten till golf ?? och skärmbredarna som sitter på en GTI ? till salu smile


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#67 2010-01-05 01:03:55

Johlsson
Medlem
Från: S-vall
Registrerad: 2006-02-19
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

Lill karlsson skrev:

Men jag har ju hur min bror har de med sin G60 håller inte hitt och ditt

Allt beror på hur man håller efter dem, en Turbo som plågas och missköts håller inte så otroligt mycket bättre heller, och hur man än kör så slits ju saker, och det är inga problem att ta död på vilken motor som helst, oavsett om det är en Volvo eller en Honda, de dör lika enkelt bara man gör "rätt" saker. =P
Så jag tycker inte man ska döma G-ladern, den är enkel och lätt för motorn att driva och den gör sitt jobb, den togs inte fram för att pumpa ut 400 kusar utan att brukas dag för dag i vardagen, och de körde ju faktiskt Rally med dem... även om det innebar att de bytte kompressor efter varje sträcka i princip och hade med sig en extra under sträckorna. =D

... fast, jag ska inte försöka konvertera folk till att bruka G-laders, jag tar mycket hellre emot dem som gåva om folk hellre vill ha sina Turbos och liknande, skicka mig alla G-laders bara, de är välkomna! =D

Lill karlsson skrev:

E de någon som har en 16v motor till golf ??

johlsson har du nyare fronten till golf ?? och skärmbredarna som sitter på en GTI ? till salu :)

16V komplett med all el och så har jag stående i en bil, som jag funderat på att bygga förgasare till och bruka i Jettan, men jag vet inte ännu eftersom Jettan har hamnat längre bak i priolistan pga av alla Rallye's. =)

"Nyare fronten"? Skärmbreddare kan jag kika efter i garaget, ska du ha med list, breda eller tunna, eller rent av utan list?

Senast redigerat av Johlsson (2010-01-05 01:05:49)


Golf MK2 16VG60 -91
Golf MK2 Rallye T16 -89
Golf MK2 Rallye G60 -89

Offline

 

#68 2010-01-05 01:08:45

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

VR6an är väl inget under utav motor heller. Rasade kamkedjor händer väl titt som tätt?


Compello.se ► Admin
Hondaklubben.com ► Ordförande
Honda S2000
Honda CR-V
Honda Civic 1300

Offline

 

#69 2010-01-05 01:09:33

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Johlsson skrev:

Lill karlsson skrev:

Men jag har ju hur min bror har de med sin G60 håller inte hitt och ditt

Allt beror på hur man håller efter dem, en Turbo som plågas och missköts håller inte så otroligt mycket bättre heller, och hur man än kör så slits ju saker, och det är inga problem att ta död på vilken motor som helst, oavsett om det är en Volvo eller en Honda, de dör lika enkelt bara man gör "rätt" saker. =P
Så jag tycker inte man ska döma G-ladern, den är enkel och lätt för motorn att driva och den gör sitt jobb, den togs inte fram för att pumpa ut 400 kusar utan att brukas dag för dag i vardagen, och de körde ju faktiskt Rally med dem... även om det innebar att de bytte kompressor efter varje sträcka i princip och hade med sig en extra under sträckorna. big_smile

... fast, jag ska inte försöka konvertera folk till att bruka G-laders, jag tar mycket hellre emot dem som gåva om folk hellre vill ha sina Turbos och liknande, skicka mig alla G-laders bara, de är välkomna! big_smile

Lill karlsson skrev:

E de någon som har en 16v motor till golf ??

johlsson har du nyare fronten till golf ?? och skärmbredarna som sitter på en GTI ? till salu smile

16V komplett med all el och så har jag stående i en bil, som jag funderat på att bygga förgasare till och bruka i Jettan, men jag vet inte ännu eftersom Jettan har hamnat längre bak i priolistan pga av alla Rallye's. smile

"Nyare fronten"? Skärmbreddare kan jag kika efter i garaget, ska du ha med list, breda eller tunna, eller rent av utan list?

Ja men 90 talarnas fram och bak del  ja breda med list hälst tongue men du kan väl höra av dig om du säljer motorn smile


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#70 2010-01-05 01:11:31

Johlsson
Medlem
Från: S-vall
Registrerad: 2006-02-19
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

Mordiiax skrev:

VR6an är väl inget under utav motor heller. Rasade kamkedjor händer väl titt som tätt?

Jupp, de får man se efter, glidskenor och kedja, men det var mest de tidiga VR'na som det förekom mest problem med, nu har de inte större problem än, well, någon annan motor med kedja skulle jag tro, som sagt, det finns ju minus och plus med alla motorer, det handlar mest om vilken man gillar, vilken karaktär man vill ha.... eller gör som i mitt fall, testa allihop eller rent av ha ett gäng stående så kan man byta allt eftersom vädret, situationen eller humöret kräver. =D


Golf MK2 16VG60 -91
Golf MK2 Rallye T16 -89
Golf MK2 Rallye G60 -89

Offline

 

#71 2010-01-05 01:13:13

Johlsson
Medlem
Från: S-vall
Registrerad: 2006-02-19
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

Lill karlsson skrev:

Ja men 90 talarnas fram och bak del  ja breda med list hälst :P men du kan väl höra av dig om du säljer motorn :)

Jag ska ta mig en kik och se då, kanske kan ha någon uppsättning liggande... motorn kan vi klura vidare på mot våren, jag misstänker att motorbytet behöver tänkas igenom och planeras lite och att stå utan bil över vintern är ju ingen hit? =)


Golf MK2 16VG60 -91
Golf MK2 Rallye T16 -89
Golf MK2 Rallye G60 -89

Offline

 

#72 2010-01-05 01:15:50

Lill karlsson
Medlem
Från: Långsele
Registrerad: 2009-10-26

Re: VW Golf Mk2 -89

Johlsson skrev:

Lill karlsson skrev:

Ja men 90 talarnas fram och bak del  ja breda med list hälst tongue men du kan väl höra av dig om du säljer motorn smile

Jag ska ta mig en kik och se då, kanske kan ha någon uppsättning liggande... motorn kan vi klura vidare på mot våren, jag misstänker att motorbytet behöver tänkas igenom och planeras lite och att stå utan bil över vintern är ju ingen hit? smile

okej men jag har ju 1 år kvar så sad men som sakt hör av dig smile


Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo

Offline

 

#73 2010-01-05 09:23:50

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: VW Golf Mk2 -89

Som du gasar så ska du inte ha någon vr6:a med turbo lr G60 för då har dom rasat på engång. Plus att det är din första bil. Dom ska man inte vara så noga med för hur man än gör så ligger man i diket en dag å då är allt påkostat bortkastat.
Kör med 90 hästarn första året å bytt sen till en 16vKr med trimkam,extractor,sportsytem och lite påställt bränsletryck. Det kommer man långt med!

Plus så ska du väl få in nå kulor till lacken först och främst och få bilen genom besiktning så håll dig kvar vid det stadiet i drömmarnas land innan du funderar på å byta motor.


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#74 2010-01-05 16:05:06

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: VW Golf Mk2 -89

Visa ord där Stor Karlsson smile Förstabilen kraschar man alltid...


Compello.se ► Admin
Hondaklubben.com ► Ordförande
Honda S2000
Honda CR-V
Honda Civic 1300

Offline

 

#75 2010-01-05 17:10:14

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: VW Golf Mk2 -89

Mordiiax skrev:

Visa ord där Stor Karlsson smile Förstabilen kraschar man alltid...

Hoppas jag klarar mig undan, min bil är i alldeles för bra skick för att bli kraschad tongue *gulp*


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

Sidfot