Forum
Compello.se

#1 2010-06-04 00:39:38

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Chippa V.A.G 1.8T

Undrar lite rent allmänt över det här med att chippa en V.A.G 1.8T motor.
Har för mig att i en artikel från Bilsport testade dom att chippa en Passat. Dom märkte dock att spridarna inte orkade med mer än 180hk (om minnet nu minns rätt...). Skiljer det sig på spridarna från dom olika märkena (Seat, Skoda, Audi, VW and what not)?
Om det nu sitter samma snikspridare i dom, hur kan chippen då utlova mer?
Varför sänks ofta förbrukningen även om man ökar på pållarna med 30%?
När vi mappade min lilla bil så ökade vi på lite extra med soppa på höga varv och tog av lite hästar just för att få lite extra kylning och inte pressa motorn till max utan satsa lite mer på hållbarhet. Skillnaden före och efter mappning var helt makalös, men jag kan aldrig säga att den drog något mindre direkt tongue

Nån som kan fylla i svaren på mina funderingar? smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#2 2010-06-04 12:52:32

Azo
Medlem
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa V.A.G 1.8T

Ett motoralternaitv på 1.8t är väl på 180hk, så måste dom ha tagit till snålt på spridarna.

Offline

 

#3 2010-06-04 13:26:26

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa V.A.G 1.8T

Effektsiffrorna är väl nästan alltid saltade med en del. Åtminstone ska man väl inte stirra sig blind på just toppeffekten. Det som är intressant e väl hur kurvan blir.

Till min bil utlovas allt mellan 25-65 hästar beroende på chip, och jag tror knappast det sistnämda är vettigt med tanke på den effekt folk får ut som gör betydligt mer och kör riktiga tester. Möjligt i nån tiondels sekund, visst..men men.

Sen är det säkert en jävla skillnad på att mappa på riktigt i samband med chippning och köpa ett standardchip som är framtaget på nån bil som kanske inte alls har samma förutsättningar som just din.

Men det har väl skrivits spaltmeter om just chip till 1.8T och var begränsningarna ligger på Zatzy och allehanda ställen?

Senast redigerat av Bengan (2010-06-04 13:29:53)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#4 2010-06-04 13:37:55

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chippa V.A.G 1.8T

Största problemet med 1.8T är väl grundvridet. Typ backa med släpvagn eller smyga från en korsning så eldar man upp kopplingen. Totalt död under 2000rpm. 
Hade jag haft 1.8T hade det varit med automat.

Detta har jag iaf upplevt på en Passat och en Audi a4, båda från strax före år 2000, de nyare kanske de har lyckats med?

Offline

 

#5 2010-06-04 16:44:48

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa V.A.G 1.8T

asen skrev:

Totalt död under 2000rpm.

Min Passat var totalt död oavsett varvtal, den var ifs orörd.
Fruktansvärt tråkig motorkaraktär måste jag säga, åtminstone original.


Jens Edin

Offline

 

#6 2010-06-04 20:08:48

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa V.A.G 1.8T


Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Offline

 

#7 2010-06-06 12:13:24

xender
Medlem
Från: Väja
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa V.A.G 1.8T

Kan väl inte direkt påstå att det är nått jättedrag i 180 hk motorerna heller. Man ska nog upp ett snäpp till..


"Jag rejsar bara i nedförsbacke"

Offline

 

#8 2010-06-07 08:14:24

Crash
Medlem
Från: Sveriges hjärta - Junsele
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chippa V.A.G 1.8T

Skulle jag välja nu så skulle jag nog ta en mappning före chip.
Dock är det väl dyrare men jag tror då åt minstone att det är värt det.
Sedan finns det ju två olika typer av 1,8T motorer, både den gamla 1,8T som låg på 150hk orginal och den senare 1,8TS som ligger på 180hk orginal. Tycker det verkar ofantligt dumt att sätta snik spridare som inte klarar mer än 180hk på en bil som har det orginal.


mvh // Jonas

Offline

 

#9 2010-06-08 02:07:17

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chippa V.A.G 1.8T

spridarna pallar mer än orginalturbon pallar spridarna byts inte förräns det är dax för turbobyte!


Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Offline

 

Sidfot