Forum
Compello.se

#51 2010-07-29 17:47:57

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Trist... men 5w30 är nog mer en vinterolja än banolja. Speciellt om man inte har nån oljekyl.
Jag tycker OKQ8´s 10w50 eller Castrols 10w60 är enda alternativen om man ska tukta bana.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#52 2010-07-29 17:57:14

Azo
Medlem
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Onödigt att köra sönder motorn, brukar väl gå ganska snabbt då det börja låta lite.

Offline

 

#53 2010-07-29 18:13:58

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Kostar ju knappt nånting alls att renovera och då har du en fräsch motor. Bana utan oljekyl är att be om ras, min gick lite varm på bana även med kyl.

Ska du bara köra på sommarn kan du lika gärna köra en rak 50 olja, bättre varmegenskaper på den enligt vad jag läst mej till.

Offline

 

#54 2010-07-29 20:11:45

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Inte så mycket additiv i en rak olja som i en med vinteregenskaper, så det är klart bättre. Men surt att behöva byta olja då tempen sjunker ute och man kanske inte vill ställa av redan i början av september.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#55 2010-07-30 06:05:51

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Ja, har inte bestämt mig utan måste kika runt lite och sen får vi se hur blir...

Senast redigerat av zajja (2010-07-30 06:06:35)


//Marcus Saari

Offline

 

#56 2010-08-05 22:21:52

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Kollat upp vad som gick snett med maskinen?


Jens Edin

Offline

 

#57 2010-08-06 01:24:34

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Nix, jag kör bara skiten, rasar den så blir det motorbyte rasar den inte öppnar jag iaf och kikar men jag är ganska kraftigt sugen på ett motorbyte, tror jag har budget att få ihop det plus att man fyller 20 idag så den kanske utökas lite med! tongue

I övrigt så har dumpen börjat fungera av sig själv haha, min teori: turbo langar olja som smörjt upp den! tongue


//Marcus Saari

Offline

 

#58 2010-08-06 17:52:51

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Bättre att kolla upp det, kan ju bara vara nåt skitfel. "Kolvbult" som det stog om tidigare i tråden tror jag inte ett dugg på. Tror inte att det beror på att du körde 5W-40 olja några mil heller, har kört med samma viskositet själv flera säsonger tidigare.
Hur låter det, knackar eller tickar det, vid ett visst varvtal eller hela tiden?
Hade du nån koll på oljetempen när du körde på banan?

Som ett litet sidospår kan jag tillägga att min började ticka nåt fruktansvärt en höst för några år sen. Var skitsäker på vev eller ramlager, hade typ samma symtom som alla andra som fått lagerras. Ställde den i garaget och åkte inte dit på 6mån. Det visade sig till slut efter mycket om och men att en liten sten hade fastnat i drivremmen till AC´n + att en av grenrörspackningarna hade gett upp...bytte rem och grenrörspackningar (blev turbo, grenrör, IC och massa annat också när man ändå höll på...) sen var den tyst och fin.

Senast redigerat av insane (2010-08-06 17:53:33)


Jens Edin

Offline

 

#59 2010-08-06 18:31:07

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Den låter satan helt enkelt, trodde först tryckarna i toppen men det är bara om man tomvarvar (ca 2500 och uppåt) dvs utan laddtryck, ligger jag på växel och får laddtryck låter det inget...
Höll bara koll på vattentempen, den gick upp nån gång men aldrig så mycket så den skulle kokat eller i närheten av utan då släppte jag och körde 2 varv runt för att kyla ner.
Både min far och en annan kille med egen verkstad (kompis till min farsa och jag gick i hans sons klass i fordon) trodde kolvbult. I vilket fall ska väl motorn ur sen får man se om det blir renovering eller byte.
Ingen bra sida man kan kolla på att stoppa ner lite roligare saker i bottendelen på den? big_smile


//Marcus Saari

Offline

 

#60 2010-08-06 23:47:02

Candyman
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 200sx -92

zajja skrev:

Den låter satan helt enkelt, trodde först tryckarna i toppen men det är bara om man tomvarvar (ca 2500 och uppåt) dvs utan laddtryck, ligger jag på växel och får laddtryck låter det inget...
Höll bara koll på vattentempen, den gick upp nån gång men aldrig så mycket så den skulle kokat eller i närheten av utan då släppte jag och körde 2 varv runt för att kyla ner.
Både min far och en annan kille med egen verkstad (kompis till min farsa och jag gick i hans sons klass i fordon) trodde kolvbult. I vilket fall ska väl motorn ur sen får man se om det blir renovering eller byte.
Ingen bra sida man kan kolla på att stoppa ner lite roligare saker i bottendelen på den? big_smile

Typiskt vevlagerhaveri.

Offline

 

#61 2010-08-07 23:34:03

Xerxez
Medlem
Från: Idbyn
Registrerad: 2009-01-18

Re: Nissan 200sx -92

Vevlagerras på en Nissan 200SX, har väl aldrig hänt? wink Såg att min gamle nissan är i Bollstabruk och inte har besiktigas sen jag gjorde, och det är ju några år sen, 2006. Faktiskt lite lust att kolla upp om ägaren är sugen på att sälja tillbaka den, jävligt rolig bil.


Äger: SAAB 9-5 SC 2,3t Biopower 2008, BMW 318i 1991 och en Adly 300 XC

Offline

 

#62 2010-08-08 00:39:40

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Möjligt vevlager också, jag är dålig på att avgöra oljud inuti motorn, har ingen riktig erfarenhet av det.. vet att det inte är generatorn/servopumpen iaf det är sånt som brukar låta på volvo bilarna annars är motorerna så väck att dem inte går att starta så aldrig fått felsökt någon sådant riktigt men vi får se i vinter när jag öppnar den, kör väl den här månaden för att jag måste sen får jag väl köpa nån billig vinterbil.


//Marcus Saari

Offline

 

#63 2010-08-08 00:58:41

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Det lutar åt ett motorbyte till sr20 iaf, en kompis kan få tag i en motor med turbo och generator för 8-10tusen sen typ 2500 i frakt, medans bara kolvar stakar och lager kostar samma och då är inte bultar,packningar etc inräknat och då vill ja iaf ha större turbo och grejjer så, iof har jag kanske en motor som håller för mer men jag får iaf 210 hästar ur sr20n och med chip 260 vilket räcker långt + ett gosigare ljud visserligen är det mer kostnader än bara motorn men jag tror ändå det blir billigare plus att veven i min kanske inte är går att andvända om lagret är kasst, sett några stycken som måste byta så, måste åtminstone slipa in den osv så... plus att det skulle vara kul att byta motor i den.


//Marcus Saari

Offline

 

#64 2010-08-08 13:31:10

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 200sx -92

Min förra S14 bänkades till 272 hk med T28BB turbo, 1,2 bar ladd, walbro 255, Enemkammar, 3" avgas fr turbo med de-cat.

Så 260hk med bara ett chip låter ganska mycket. Men helt klart ett mycket bättre alternativ än den gamla CA18 spisen!


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#65 2010-08-08 13:36:49

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

280-300 kusar är ju ganska skottsäkert ur ca18 också, behöver inte kosta alltför mycket. Har man ambition att kliva långt över 300 så tror jag sr20 är ett smart val

Offline

 

#66 2010-08-08 18:31:21

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Arson skrev:

Min förra S14 bänkades till 272 hk med T28BB turbo, 1,2 bar ladd, walbro 255, Enemkammar, 3" avgas fr turbo med de-cat.

Så 260hk med bara ett chip låter ganska mycket. Men helt klart ett mycket bättre alternativ än den gamla CA18 spisen!

Det stod på nån sida fast det kanske var "steg" trim eller något, skulle ge 260 iaf, kollade inte så noga utan såg bara chip och 260 när jag letade efter motorer så dög det upp.

Malmsten skrev:

280-300 kusar är ju ganska skottsäkert ur ca18 också, behöver inte kosta alltför mycket. Har man ambition att kliva långt över 300 så tror jag sr20 är ett smart val

Tycker det bara verkar vara strul med ca18 som sr20n inte verkar ha plus roligare motor med goare ljud så jag är väldigt inställd på en sån motor, och kanske inte till nästa sommar men nån gång ska man väl upp på mer effekter och sitter det redan en sån motor i så blir det ju lättare.


//Marcus Saari

Offline

 

#67 2010-08-18 14:23:40

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Well, blir helt enkelt för dyrt för ett engineswap så det blir renovering av min motor istället och sen bara köra med lite lättare trim och få på en oljekylare så den inte rasar igen.... sen om jag får ett jobb blir det väl byta grenrör och turbo och på med annat sprut men det är nog långt borta...

Har iaf fått hem en intercooler handlad av altras som såg riktigt fräsch ut, ser ut som att jag kanske måste flytta batteriet men får se när man fått bort rören och fläktkåpan hur pass den får plats.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/iccc.jpg


Förmodligen blir det bara renovering, chip, ic och oljekylare samt nya skivor och belägg och montera sportstolen som kommer hända i vinter, vill gärna bygga avgassystem också för att få bort lite avgasmotstång men.


//Marcus Saari

Offline

 

#68 2010-08-18 17:51:09

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Sån där hade jag med, jag tog bort originalfläkt och satte dit en elektrisk som jag matade med en tempgivare. Batteriet kan sitta där det sitter.

Offline

 

#69 2010-08-18 21:44:12

king_scraper
Medlem
Från: sundsvall
Registrerad: 2010-08-17
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

ännu en 200 dom där är snart vanligare att se på gatan än en volvo 740 dessutom verkar dom inte stå pall för så mycket. bara se på ugp där 4av deras 200 står i garage just nu pga ras av olika skäl

Offline

 

#70 2010-08-18 22:01:45

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Så länge jag inte ser king_scraper på birstaparkeringen med rykande bakdäck på sin volvo 140 så tycker jag inte dom har så mycket bättre hållbarhet smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#71 2010-08-18 23:58:51

king_scraper
Medlem
Från: sundsvall
Registrerad: 2010-08-17
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Mordiiax skrev:

Så länge jag inte ser king_scraper på birstaparkeringen med rykande bakdäck på sin volvo 140 så tycker jag inte dom har så mycket bättre hållbarhet smile

de är ju en glidare på 35 år sånan ska man inte burna med tongue

Offline

 

#72 2010-08-19 12:50:28

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 200sx -92

Problemet är ju alla S13 ägare som tror att man problemfritt kan ladda ur 250-300 hk från en 1,8L turbomotor med 20 år på nacken.

Låg effekt utan turbo är ju det som gäller, de vet ju alla wink

Personligen tycker jag S13 börjar bli mer och mer ovanliga, sällan man ser någon i den vanliga trafiken? Kan iofs ha något med det förstnämnda att göra, vad vet jag tongue

Senast redigerat av Arson (2010-08-19 14:38:09)


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#73 2010-08-19 13:05:59

_Glenne_
Medlem
Registrerad: 2010-06-20

Re: Nissan 200sx -92

Sen är det väll inte direkt nån nyhet att dom har problem med lagerna även om man inte laddar ur 250-300hk..

Beror väll på att dom rymmer för lite olja förhållande till vad motorn behöver eller hur man ska säga, vilket resulterar i att oljan blir för varm och lagerna rasar, brukar väll dock åtgärdas med oljekyl, fast dock vet inte jag hur mycket pålitligare dom blir då.


Rätta mig gärna om jag har fel.

Senast redigerat av _Glenne_ (2010-08-19 13:07:23)

Offline

 

#74 2010-08-19 15:11:59

Azo
Medlem
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Nissan kan inte göra motorer kolla bara på alla King Cabar som rasat.

Offline

 

#75 2010-08-19 16:06:34

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 200sx -92

Azo skrev:

Nissan kan inte göra motorer kolla bara på alla King Cabar som rasat.

Snick-snack! RB25:an är ju en bland de vanligaste motorerna i driftingsammanhang, och det lär ju finnas en anledning till detta!


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

Sidfot