Forum
Compello.se

#76 2010-08-19 16:46:11

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Ja, för att alla ca18det har rasat tongue


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#77 2010-08-19 16:54:44

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Nissan 200sx -92

Mordiiax skrev:

Ja, för att alla ca18det har rasat tongue

Säkerligen!

För att citera Tobbe med Evo6:an; aldrig mer en 2 liters turbobil! big_smile


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#78 2010-08-19 17:29:30

Azo
Medlem
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Arson skrev:

Azo skrev:

Nissan kan inte göra motorer kolla bara på alla King Cabar som rasat.

Snick-snack! RB25:an är ju en bland de vanligaste motorerna i driftingsammanhang, och det lär ju finnas en anledning till detta!

Även en blind höna kan hitta ett korn tongue

Offline

 

#79 2010-08-19 22:02:29

Nikurasu
DareToBeSquare
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Förstår inte zajjas tråd här nu va chatta kan ni göra någon annanstans! Annars så måste farbror Nicklas komma och fista er med en kaktus!


Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72

Offline

 

#80 2010-09-07 02:11:30

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Oj, har t.om missat allt chattande tongue Har varit på en välbehövlig vila i grekland! Man innan jag åkte införskaffade jag ett oljekylarkitt med uttag för tryck/temp på adapterplattan så det kommer monteras.
Nu måste jag snåla för att ha råd med renoveringssattsen till motorn.
Kommer renovera motorn (ca 5000 för allt) och sen på med oljekylarn och intercoolern för att få ner temperaturen och upp oljemängden i motorn (som verkar vara dem lite större bovarna i alla ca18det ras) och sen på ett grövre avgassystem för att få ner avgasmottrycket lite grand och chipning sen får det räcka med runt 200hk också blir det till att svetsa diffen och skaffa 15" fälgar med smala däck så kanske man kan slada lite iaf och motorn förhoppningsvis håller ett tag och bara man får ett jobb igen kan man ju spara pengar och sen får man se, har bilen hållt kanske man  säljer och köper något lite värre eller så går man igenom med motorbytet då.

Peace out


//Marcus Saari

Offline

 

#81 2010-09-09 20:02:30

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/dr1ft0.jpg

Då mina däck är helt tokslut och bror har bytt sommarfälgar och ska lägga på vinterdäcken på dem här fälgarna så tyckte jag att ja kunde leka upp dem 2 däcken som var fräscha, osäker på att dem skulle passa men det var ju typ 2mm till godo till så inga problems wink
Ska rota om jag har nå bakaxelolja liggandes isf svetsar jag nog diffen, den 26e blir det massande sladdande på sättna verkar det som smile
Sen ställs nog bilen av...


//Marcus Saari

Offline

 

#82 2010-09-09 20:25:36

Azo
Medlem
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Dom sökte en mekaniker på en verkstad i härnösand, om du inte hittat nått, tror det va på bilbolaget är inte säker, stod i vanliga tidningen.

Offline

 

#83 2010-09-09 21:20:57

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Tycker du kan sälja fälgarna till mig om de är samma bultmönster som på min Golf. De fälgarna jag har är helt slut/sne å typ sprucken big_smile


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#84 2010-09-09 21:23:20

_Glenne_
Medlem
Registrerad: 2010-06-20

Re: Nissan 200sx -92

Yxan skrev:

Tycker du kan sälja fälgarna till mig om de är samma bultmönster som på min Golf. De fälgarna jag har är helt slut/sne å typ sprucken big_smile

200an har väll 4x114.3 (?) medans golf har 4x100 smile

Offline

 

#85 2010-09-09 21:42:25

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

5x100 på Golf VR6. Så det passar inte nånstans tongue


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#86 2010-09-09 21:48:41

_Glenne_
Medlem
Registrerad: 2010-06-20

Re: Nissan 200sx -92

Så klart att det var en vr6 vi snackade om, står ju i hans signatur, dum man är tongue

Offline

 

#87 2010-09-09 22:59:16

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Azo skrev:

Dom sökte en mekaniker på en verkstad i härnösand, om du inte hittat nått, tror det va på bilbolaget är inte säker, stod i vanliga tidningen.

Jag vet, det är där jag har jobbat sen jag slutade skolan tongue
Det dem söker är dock mekaniker och kundmottagare i ett, man ska alltså prata med kunder som har problem med bilen, boka in dem och andra som kommer med servicar och grejjer samt hinna med att skruva i bilarna och dem bokar 8h och måste ta alla kunder utöver det och då dem som jobbat i flera år knappt klarar av det (varav en av dem slutat) så tror jag inte att jag har nog erfarenhet själv att klara av det, har gått bra att få ett papper och en nyckel till en bil och veta vad jag ska göra men somsagt tror inte jag klarar av att vara mekaniker och kundmottagare i samma veva.
Jag har dock sökt på berners i birsta och hoppas på att det går vägen där, kommer iaf få in lite över 3000 i månaden nu så jag får snåla som saten och lägga allt på bilen tongue

Senast redigerat av zajja (2010-09-09 23:00:07)


//Marcus Saari

Offline

 

#88 2010-09-10 23:10:41

Azo
Medlem
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

zajja skrev:

Azo skrev:

Dom sökte en mekaniker på en verkstad i härnösand, om du inte hittat nått, tror det va på bilbolaget är inte säker, stod i vanliga tidningen.

Jag vet, det är där jag har jobbat sen jag slutade skolan tongue
Det dem söker är dock mekaniker och kundmottagare i ett, man ska alltså prata med kunder som har problem med bilen, boka in dem och andra som kommer med servicar och grejjer samt hinna med att skruva i bilarna och dem bokar 8h och måste ta alla kunder utöver det och då dem som jobbat i flera år knappt klarar av det (varav en av dem slutat) så tror jag inte att jag har nog erfarenhet själv att klara av det, har gått bra att få ett papper och en nyckel till en bil och veta vad jag ska göra men somsagt tror inte jag klarar av att vara mekaniker och kundmottagare i samma veva.
Jag har dock sökt på berners i birsta och hoppas på att det går vägen där, kommer iaf få in lite över 3000 i månaden nu så jag får snåla som saten och lägga allt på bilen tongue

Lät ju inte som ett vidare trevligt jobb

Offline

 

#89 2010-09-11 17:38:14

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Azo skrev:

Lät ju inte som ett vidare trevligt jobb

Nej dem går runt och är stressade jämt, svär över telefoner etc.. inte så kul när man står och jäklas med en bult långt upp där det är trångt, man är stressad också ringer telefonen så du måste prata med en kund i 20 minuter om hans bil så ligger du ännu mer efter sen... därför dem slutar där också.....


//Marcus Saari

Offline

 

#90 2010-10-30 13:31:53

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Garaget städat, bilen inbackad och motorlyft/stativ hämtat, imorgon hämtar jag en roligare motor och sen blire byte on!


//Marcus Saari

Offline

 

#91 2010-10-31 21:23:14

Altras
Gammal Räv
Från: Vem vet
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

sweet ännu en som ska bygga motor tongue de tycker vi om


MVH Chris

Offline

 

#92 2010-11-01 00:32:09

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Hemma efter en 82mil/16h roadtrip men nu är motorn i garaget, fick med en downpipe och något tryckrör också i köpet så imorgon måste ja upp innan 8 för att lämna tillbaka släpvagn (har kört 80 nästan hela vägen... tongue däremot drog bilen bara 0,85 trots 4 pers i bilen och släp + 150? kg motor+låda också på hemvägen + lite stadskörning i uppsala då brudarna ville shoppa en sväng innan vi rörde oss hemmåt.) och sen börjar rivningen för att få ur gammelmotorn!


//Marcus Saari

Offline

 

#93 2010-11-01 07:42:16

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Men så trevligt big_smile Vad vart de för spis? ca18 eller ca20 (eller va dom heter i S14) ? eller nå RB26 ?


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#94 2010-11-01 08:59:12

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Blev en annan ca18det
Renoverad bottendel
Portad topp
Extraktor grenrör med extern wg (tror en 38mm)
Masterpower turbo med nå special oljeslangar
Hakke racing insug
Alu remskivor
Ska sitta ett svarvat svänghjul med men jag beställer ett riktigt och en steg3 koppling

Sen blir det 3" avgassystem, Alu intercooler, Megasquirt och lämpliga spridare samt bortplockad AC.
Vet inte riktigt hur mycket standard bottendelarna klarar så ska forska lite i det och sen se vilken storlek på spridarna man ska köpa så dem blir hyffsat rätt dimensionerade.

Ska käka lite och försöka få upp en kompis som var med på roadtrippen igår sen går jag ner och börjar fiddla, bilderk ommer smile


//Marcus Saari

Offline

 

#95 2010-11-01 18:02:09

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

zajja skrev:

Vet inte riktigt hur mycket standard bottendelarna klarar så ska forska lite i det och sen se vilken storlek på spridarna man ska köpa så dem blir hyffsat rätt dimensionerade.

Standardbotten fixar ~320hk med bra programvara/mapp. Finns dom som kör med högre effekt än så, men det är nog inte allt för driftsäkert.


Jens Edin

Offline

 

#96 2010-11-01 18:36:03

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

insane skrev:

zajja skrev:

Vet inte riktigt hur mycket standard bottendelarna klarar så ska forska lite i det och sen se vilken storlek på spridarna man ska köpa så dem blir hyffsat rätt dimensionerade.

Standardbotten fixar ~320hk med bra programvara/mapp. Finns dom som kör med högre effekt än så, men det är nog inte allt för driftsäkert.

Jo jag vet en med 311 hk, jag funderar på att safe:a med 250-270, då bör den hålla när man mappat med ms:et så är man (hoppas man väl iaf) säker att allt står rätt till så den inte går snålt också, sen om jag har råd nästa vinter riva och bygga smidd botten och typ kammar, andra spridare etc och låta topp-grejjerna få arbeta som dem är gjordda för och inte hållas igen av bottendelen...
Bilder!!!!
Motorn:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/moptor.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/moptor2.jpg
Mmmm trattar:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/moptor5.jpg
När vi började:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/moptor3.jpg
Min egna slav:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/moptor4.jpg
Jag pillar lös spridarkontakterna för att kunna vika undan elhärvan:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/moptor6.jpg
Såhär såg det ut när vi gav upp:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/moptor7.jpg

Kvar att göra: lossa avgassystemet, lossa lådan, någon vattenslang sen fixxa något att lyfta motorn i och sen skare vara att rycka ur den...
Vi tog även bort allt som har med ac:n att göra förutom kompressorn som följer med motorn ut.


//Marcus Saari

Offline

 

#97 2010-11-01 19:16:39

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Nissan 200sx -92

Snyggt!
Ska du köra med så pass lite effekt känns det lite overkill med MS och snurran som sitter på nu.
Den effekten fixar du med originalspridare, t28 och lämpligt steg-2 chip, typ Horsham.


Jens Edin

Offline

 

#98 2010-11-01 20:12:55

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Tackar.
Anledningen till MS:et är ju för att kunna trimma mer sen utan att behöva byta chip eller koppla in ms senare...
Turbon har ganska litet avgashus och megastort kompressorhus men kanske lite overkill är den nog men det får vara det, ser fränt ut iaf wink
Kommer ju mestadels sladda och då kommer jag ju och ligga å varva i vilket fall wink

Edit: så original spridarna räcker till 270~ hk? isf slipper man ju lägga ut pengar på nya sånna så länge.

Senast redigerat av zajja (2010-11-01 20:19:30)


//Marcus Saari

Offline

 

#99 2010-11-02 18:05:22

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Gjorde inte så mycket idag, kom fram till att det blev bäst att plocka av insuget och göra ett fäste i dem hålen och sedan sätta ett band på fästet för ac kompressorn och lyfta motorn på det sättet så jag slet av insuget och alla satans slangjävlar, hade ändå ingen som kunde hjälpa lkyfta motorn och imorgon ska jag göra massa andra saker men på torsdag får jag hjälp så då ska motorn vara ute, bara släppa downpipen och lådan kvar nu.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/dsfhdfbjvsd.jpg


//Marcus Saari

Offline

 

#100 2010-11-04 15:02:37

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Nissan 200sx -92

Sådär, då var motorn urlyft:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/motorur.jpg
Turbon är helt jävla slut, glapp så inåt norden och bladen ser ut såhär:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/motorur2.jpg

Polarens vinteråk, denna kommer ni får se filmer på tillsammans med mitt fård skåp såfort det  blir lite snö på backen smile
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/motorur3.jpg


Har även köpt en sachs 618 tryckplatta, måste lämna in svänghjulet på svarvning och omstiftning för att det ska passa samt beställa ny lamell och nytt urtrampningslager.

Så medans jag väntar på det så kommer jag tvätta ur motorrummet lite..


//Marcus Saari

Offline

 

Sidfot