#77 2010-08-19 16:54:44
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Nissan 200sx -92
Mordiiax skrev:
Ja, för att alla ca18det har rasat
Säkerligen!
För att citera Tobbe med Evo6:an; aldrig mer en 2 liters turbobil!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#78 2010-08-19 17:29:30
Re: Nissan 200sx -92
Arson skrev:
Azo skrev:
Nissan kan inte göra motorer kolla bara på alla King Cabar som rasat.
Snick-snack! RB25:an är ju en bland de vanligaste motorerna i driftingsammanhang, och det lär ju finnas en anledning till detta!
Även en blind höna kan hitta ett korn
Offline
#79 2010-08-19 22:02:29
Re: Nissan 200sx -92
Förstår inte zajjas tråd här nu va chatta kan ni göra någon annanstans! Annars så måste farbror Nicklas komma och fista er med en kaktus!
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#80 2010-09-07 02:11:30
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Oj, har t.om missat allt chattande Har varit på en välbehövlig vila i grekland! Man innan jag åkte införskaffade jag ett oljekylarkitt med uttag för tryck/temp på adapterplattan så det kommer monteras.
Nu måste jag snåla för att ha råd med renoveringssattsen till motorn.
Kommer renovera motorn (ca 5000 för allt) och sen på med oljekylarn och intercoolern för att få ner temperaturen och upp oljemängden i motorn (som verkar vara dem lite större bovarna i alla ca18det ras) och sen på ett grövre avgassystem för att få ner avgasmottrycket lite grand och chipning sen får det räcka med runt 200hk också blir det till att svetsa diffen och skaffa 15" fälgar med smala däck så kanske man kan slada lite iaf och motorn förhoppningsvis håller ett tag och bara man får ett jobb igen kan man ju spara pengar och sen får man se, har bilen hållt kanske man säljer och köper något lite värre eller så går man igenom med motorbytet då.
Peace out
//Marcus Saari
Offline
#81 2010-09-09 20:02:30
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Då mina däck är helt tokslut och bror har bytt sommarfälgar och ska lägga på vinterdäcken på dem här fälgarna så tyckte jag att ja kunde leka upp dem 2 däcken som var fräscha, osäker på att dem skulle passa men det var ju typ 2mm till godo till så inga problems
Ska rota om jag har nå bakaxelolja liggandes isf svetsar jag nog diffen, den 26e blir det massande sladdande på sättna verkar det som
Sen ställs nog bilen av...
//Marcus Saari
Offline
#83 2010-09-09 21:20:57
Re: Nissan 200sx -92
Tycker du kan sälja fälgarna till mig om de är samma bultmönster som på min Golf. De fälgarna jag har är helt slut/sne å typ sprucken
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
Offline
#84 2010-09-09 21:23:20
- _Glenne_
- Medlem
- Registrerad: 2010-06-20
Re: Nissan 200sx -92
Yxan skrev:
Tycker du kan sälja fälgarna till mig om de är samma bultmönster som på min Golf. De fälgarna jag har är helt slut/sne å typ sprucken
200an har väll 4x114.3 (?) medans golf har 4x100
Offline
#86 2010-09-09 21:48:41
- _Glenne_
- Medlem
- Registrerad: 2010-06-20
Re: Nissan 200sx -92
Så klart att det var en vr6 vi snackade om, står ju i hans signatur, dum man är
Offline
#87 2010-09-09 22:59:16
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Azo skrev:
Dom sökte en mekaniker på en verkstad i härnösand, om du inte hittat nått, tror det va på bilbolaget är inte säker, stod i vanliga tidningen.
Jag vet, det är där jag har jobbat sen jag slutade skolan
Det dem söker är dock mekaniker och kundmottagare i ett, man ska alltså prata med kunder som har problem med bilen, boka in dem och andra som kommer med servicar och grejjer samt hinna med att skruva i bilarna och dem bokar 8h och måste ta alla kunder utöver det och då dem som jobbat i flera år knappt klarar av det (varav en av dem slutat) så tror jag inte att jag har nog erfarenhet själv att klara av det, har gått bra att få ett papper och en nyckel till en bil och veta vad jag ska göra men somsagt tror inte jag klarar av att vara mekaniker och kundmottagare i samma veva.
Jag har dock sökt på berners i birsta och hoppas på att det går vägen där, kommer iaf få in lite över 3000 i månaden nu så jag får snåla som saten och lägga allt på bilen
Senast redigerat av zajja (2010-09-09 23:00:07)
//Marcus Saari
Offline
#88 2010-09-10 23:10:41
Re: Nissan 200sx -92
zajja skrev:
Azo skrev:
Dom sökte en mekaniker på en verkstad i härnösand, om du inte hittat nått, tror det va på bilbolaget är inte säker, stod i vanliga tidningen.
Jag vet, det är där jag har jobbat sen jag slutade skolan
Det dem söker är dock mekaniker och kundmottagare i ett, man ska alltså prata med kunder som har problem med bilen, boka in dem och andra som kommer med servicar och grejjer samt hinna med att skruva i bilarna och dem bokar 8h och måste ta alla kunder utöver det och då dem som jobbat i flera år knappt klarar av det (varav en av dem slutat) så tror jag inte att jag har nog erfarenhet själv att klara av det, har gått bra att få ett papper och en nyckel till en bil och veta vad jag ska göra men somsagt tror inte jag klarar av att vara mekaniker och kundmottagare i samma veva.
Jag har dock sökt på berners i birsta och hoppas på att det går vägen där, kommer iaf få in lite över 3000 i månaden nu så jag får snåla som saten och lägga allt på bilen
Lät ju inte som ett vidare trevligt jobb
Offline
#89 2010-09-11 17:38:14
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Azo skrev:
Lät ju inte som ett vidare trevligt jobb
Nej dem går runt och är stressade jämt, svär över telefoner etc.. inte så kul när man står och jäklas med en bult långt upp där det är trångt, man är stressad också ringer telefonen så du måste prata med en kund i 20 minuter om hans bil så ligger du ännu mer efter sen... därför dem slutar där också.....
//Marcus Saari
Offline
#90 2010-10-30 13:31:53
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Garaget städat, bilen inbackad och motorlyft/stativ hämtat, imorgon hämtar jag en roligare motor och sen blire byte on!
//Marcus Saari
Offline
#91 2010-10-31 21:23:14
- Altras
- Gammal Räv
- Från: Vem vet
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
sweet ännu en som ska bygga motor de tycker vi om
MVH Chris
Offline
#92 2010-11-01 00:32:09
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Hemma efter en 82mil/16h roadtrip men nu är motorn i garaget, fick med en downpipe och något tryckrör också i köpet så imorgon måste ja upp innan 8 för att lämna tillbaka släpvagn (har kört 80 nästan hela vägen... däremot drog bilen bara 0,85 trots 4 pers i bilen och släp + 150? kg motor+låda också på hemvägen + lite stadskörning i uppsala då brudarna ville shoppa en sväng innan vi rörde oss hemmåt.) och sen börjar rivningen för att få ur gammelmotorn!
//Marcus Saari
Offline
#94 2010-11-01 08:59:12
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Blev en annan ca18det
Renoverad bottendel
Portad topp
Extraktor grenrör med extern wg (tror en 38mm)
Masterpower turbo med nå special oljeslangar
Hakke racing insug
Alu remskivor
Ska sitta ett svarvat svänghjul med men jag beställer ett riktigt och en steg3 koppling
Sen blir det 3" avgassystem, Alu intercooler, Megasquirt och lämpliga spridare samt bortplockad AC.
Vet inte riktigt hur mycket standard bottendelarna klarar så ska forska lite i det och sen se vilken storlek på spridarna man ska köpa så dem blir hyffsat rätt dimensionerade.
Ska käka lite och försöka få upp en kompis som var med på roadtrippen igår sen går jag ner och börjar fiddla, bilderk ommer
//Marcus Saari
Offline
#95 2010-11-01 18:02:09
Re: Nissan 200sx -92
zajja skrev:
Vet inte riktigt hur mycket standard bottendelarna klarar så ska forska lite i det och sen se vilken storlek på spridarna man ska köpa så dem blir hyffsat rätt dimensionerade.
Standardbotten fixar ~320hk med bra programvara/mapp. Finns dom som kör med högre effekt än så, men det är nog inte allt för driftsäkert.
Jens Edin
Offline
#96 2010-11-01 18:36:03
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
insane skrev:
zajja skrev:
Vet inte riktigt hur mycket standard bottendelarna klarar så ska forska lite i det och sen se vilken storlek på spridarna man ska köpa så dem blir hyffsat rätt dimensionerade.
Standardbotten fixar ~320hk med bra programvara/mapp. Finns dom som kör med högre effekt än så, men det är nog inte allt för driftsäkert.
Jo jag vet en med 311 hk, jag funderar på att safe:a med 250-270, då bör den hålla när man mappat med ms:et så är man (hoppas man väl iaf) säker att allt står rätt till så den inte går snålt också, sen om jag har råd nästa vinter riva och bygga smidd botten och typ kammar, andra spridare etc och låta topp-grejjerna få arbeta som dem är gjordda för och inte hållas igen av bottendelen...
Bilder!!!!
Motorn:
Mmmm trattar:
När vi började:
Min egna slav:
Jag pillar lös spridarkontakterna för att kunna vika undan elhärvan:
Såhär såg det ut när vi gav upp:
Kvar att göra: lossa avgassystemet, lossa lådan, någon vattenslang sen fixxa något att lyfta motorn i och sen skare vara att rycka ur den...
Vi tog även bort allt som har med ac:n att göra förutom kompressorn som följer med motorn ut.
//Marcus Saari
Offline
#98 2010-11-01 20:12:55
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Tackar.
Anledningen till MS:et är ju för att kunna trimma mer sen utan att behöva byta chip eller koppla in ms senare...
Turbon har ganska litet avgashus och megastort kompressorhus men kanske lite overkill är den nog men det får vara det, ser fränt ut iaf
Kommer ju mestadels sladda och då kommer jag ju och ligga å varva i vilket fall
Edit: så original spridarna räcker till 270~ hk? isf slipper man ju lägga ut pengar på nya sånna så länge.
Senast redigerat av zajja (2010-11-01 20:19:30)
//Marcus Saari
Offline
#99 2010-11-02 18:05:22
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Gjorde inte så mycket idag, kom fram till att det blev bäst att plocka av insuget och göra ett fäste i dem hålen och sedan sätta ett band på fästet för ac kompressorn och lyfta motorn på det sättet så jag slet av insuget och alla satans slangjävlar, hade ändå ingen som kunde hjälpa lkyfta motorn och imorgon ska jag göra massa andra saker men på torsdag får jag hjälp så då ska motorn vara ute, bara släppa downpipen och lådan kvar nu.
//Marcus Saari
Offline
#100 2010-11-04 15:02:37
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 200sx -92
Sådär, då var motorn urlyft:
Turbon är helt jävla slut, glapp så inåt norden och bladen ser ut såhär:
Polarens vinteråk, denna kommer ni får se filmer på tillsammans med mitt fård skåp såfort det blir lite snö på backen
Har även köpt en sachs 618 tryckplatta, måste lämna in svänghjulet på svarvning och omstiftning för att det ska passa samt beställa ny lamell och nytt urtrampningslager.
Så medans jag väntar på det så kommer jag tvätta ur motorrummet lite..
//Marcus Saari
Offline