#1 2010-08-12 10:38:25
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Peugeot 309 GTI16 -92
Namn: Patrik Jönsson
Bor: Långsele
Kör: Peugeot 309GTI16 -92
Effekt: 148hk @ 6500rpm + några till / 170nm @ 5000rpm
Trim:
* Extraktorgrenrör
* 2,5" hela vägen från grenrör
* Sportkat
* Borttagen mittre ljuddämpare
* K&N koniskt luftfilter
Väghållning: Sänkt fram och bak, EBC Greenstuff bromsbelägg, grövre torsionsstavar och krängningshämmare än GTI.
Styling: Röda lister i stötfångarna, gula dimljus, PTS-stripe i grillen etc.
Fälgar/däck: Mille Miglia Spider 7x15" ET15 / 195/55-15 Nokian, eller vita GTI-fälgar. SMR 6x15" med 195/50-15 Toyo Proxes T1-R-däck.
Stereo:
Framtidsplaner:
Övrigt: 17000 mil. Ovanlig bil som bara såldes 34st av 1992 & 3st 1993 i Sverige och tillverkades totalt i 5895 exemplar. Just nu 24st kvar i Sverige, varav endast 10st i trafik.
1a April 2012:
Vid inköp Augusti 2010:
Nu slipper folk mobba mig för att ha en hög bil.
Måste verkligen tvättas.. :roll:
Senast redigerat av Pät (2012-04-03 01:26:20)
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#2 2010-08-12 12:01:11
- Lill karlsson
- Medlem
- Från: Långsele
- Registrerad: 2009-10-26
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Ser fin ut
Corrado G60 2.0L
Golf mk2 GTI 16V
Volvo 740 turbo
Offline
#3 2010-08-12 12:14:14
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Den här måste ju vara lite busig va?
Inspiritationstråd
Utan kat hade dom där väl 158hk..så det går nog att få dom att gå riktigt bra!
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#4 2010-08-12 16:16:14
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Hehe, den där tråden har jag kikat i MÅNGA gånger.
Ja, i utlandet hade dessa bilar 160hk. Och nu sitter det ju sportkat + grövre avgas hela vägen och K&N-filter som sagt, så det är nog närmare 160-170 i motorn kan jag tänka mig om man har tur.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#5 2010-08-12 17:02:51
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Den där borde du ju kunna ta ut en sväng på banan nästa sommar, lite trimmad och fiddlad med sänkning/bromsbelägg, se till att ha fräsch b-vätska så lär den nog vara rolig på lilla mittsverigebanan, den väger väl inte så mycket?
//Marcus Saari
Offline
#7 2010-08-12 17:16:44
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
zajja: Jag kan nog ha väldigt kul med den, och tanken är att det ska provas på lite bana, ja. Tjänstevikten är drygt 1100kg.
Azo: Haha, det ska ju gå att köra hyfsat på dom här jäkla vägarna också..
Jag tycker min ser helt lagom ut nu faktiskt, den är inte tokhög iaf! När man sitter i så är hjulet innanför skärmkanten bak, fram är den lite högre men man kan bli lite lurad eftersom bakre hjulhuset är lägre än det främre..
Senast redigerat av Pät (2010-08-12 17:17:13)
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#8 2010-08-12 18:18:33
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Pät skrev:
Hehe, den där tråden har jag kikat i MÅNGA gånger.
Ja, i utlandet hade dessa bilar 160hk. Och nu sitter det ju sportkat + grövre avgas hela vägen och K&N-filter som sagt, så det är nog närmare 160-170 i motorn kan jag tänka mig om man har tur.
Låter ju finfint d...då är den ganska skoj att köra då jag antar att den inte väger allt för mycket heller!
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#9 2010-08-12 19:37:01
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Pät skrev:
Sänkt fram
Fast det är nog bra att den inte är lägre då du säkert har Max Peston framvagn?
Kul bilbyte annars, borde ju gå jämnt om inte bättre än min ju
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#10 2010-08-12 19:48:53
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Haha, jag vet, den är inte mycket sänkt fram, men jämför man ändå med min gamla XS så är denna bra många centimeter lägre.
Max Peston-framvagn vet jag inte om det är, har ingen aning om jag ska vara ärlig. Det hörs garanterat när jag är ute o kör, och VASS låter den också! Har inte dragit nån fullgasrepa än, ska serva den först med lite olja och tändstift o saker så får vi se hur pass bra den egentligen går.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#12 2010-08-12 19:58:24
- mrwhite
- Medlem
- Från: Ö-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
rolig bil det där
en jobbarkompis kör en likadan kärra.
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#13 2010-08-12 20:09:05
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
mrwhite skrev:
rolig bil det där
en jobbarkompis kör en likadan kärra.
Jaså, en GTI16 det också? Finns bara 10st i trafik i hela Sverige för tillfället. Coolt om det är en till i närheten här.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#14 2010-08-12 20:48:22
- mrwhite
- Medlem
- Från: Ö-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Pät skrev:
mrwhite skrev:
rolig bil det där
en jobbarkompis kör en likadan kärra.Jaså, en GTI16 det också? Finns bara 10st i trafik i hela Sverige för tillfället. Coolt om det är en till i närheten här.
japp, en GTi-16 de med. Men han funderar på att sälja bort den
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#15 2010-08-13 22:11:29
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Ser framemot att få prova lite bana med den här, det är riktigt sjukt bra väghållning! Och draget.. och ljudet.. oh herregud, jag tror jag är kär.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#16 2010-08-13 22:55:33
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Har fixat vinyltejp på alla lister runt om, de är nu röda och det blev jäkligt snyggt om jag får säga vad jag tycker! Stötfångarna och listerna har jag dessutom värmt med värmepistolen så nu är de svartare och fina. Bilen går som ett jäkla as! Ägaren innan han jag köpte bilen av sa att det var den vassaste Mi16 han någonsin kört. Det kan nog vara närmare 160-170 pållar i motorn nu, som sagt.
Bilder kommer kanske imorgon, jag har inte haft tid idag.
Funderar på att kapa hål i innerskärmarna och fixa nåt slags rör för kylning till bromsarna, det är ju optimalt med hålen där extraljusen satt. Är det värt besväret?
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#18 2010-08-14 00:08:22
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
EBC Greenstuff är det väl inget fel på? Biter ju skitbra, fast om de tål värmen vet jag ju iofs inte...
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#19 2010-08-14 09:48:16
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Låt oss spekulera, vad menas med biter skitbra? För det gör de flesta bromsbelägg, men bara som ett råd, ska du köra med green stuff på banan så ta med en extra uppsättning som du kan byta till
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#20 2010-08-14 10:11:59
- mrwhite
- Medlem
- Från: Ö-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
körde med green stuff på vr6 syncron, dom klarade då av 2 el 3 svängar ner till banan och 3-4000mil vardagskörning....
men dom va då int gröna längre, snarare svartbrända
sen dammade dom avsevärt mindre än originalbeläggen
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#21 2010-08-14 21:48:34
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#22 2010-08-15 02:26:40
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
mrwhite verkar ha fått ett par riktigt fina belägg från EBC i sådana fall med tanke på att green stuff jobbar okej upp till 600 grader medan t.ex Carbotech xp8 har sitt optimala arbetsområde mellan 200 och 1350 grader. AX6 som är Carbotechs "gatbelägg" med bra bett redan från start, har sitt optimala område på 50 till 1150 grader.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#23 2010-08-16 00:04:59
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Märkte rejäl skillnad på väghållningen nu när jag bytte till dom här vita speedlinefälgarna.. Fan vad svajig och nervös den är jämfört med Mille Miglia-fälgarna.
Det är rätt stor skillnad på GTI-fälgarna som är 6,5"-fälgar med typ 20-25 ET (tror jag) med 195/50 och 7" med 15 ET och 195/50-däck. 210 breda är de som sitter på 7"-fälgarna, bilen är helt sjukt mycket mer stabil, tur jag inte ska köra bana med gti-fälgarna, hade ju varit en skräckupplevelse.
Skulle varit kul om man fick tag på ett par R-däck och sätta dom på de fälgarna, då jefflar
Och en sak till, inte en chans i världen att jag klarar dB-kravet på Mittsverigebanan.. Den låter HÖGT.
Senast redigerat av Pät (2010-08-16 00:27:36)
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#24 2010-08-16 13:11:21
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Pät skrev:
Och en sak till, inte en chans i världen att jag klarar dB-kravet på Mittsverigebanan.. Den låter HÖGT.
Haha... märkte det, låg bakom dig en sväng i fredags.
Den såg ut att vara i fint skick iaf
mvh // Jonas
Offline
#25 2010-08-16 13:41:11
Re: Peugeot 309 GTI16 -92
Även om det kan låta höjd så är det ljudtrycket som mäts och med en liten motor med relativt få hästar så är det svårt att komma över 95db. Tror jag själv låg på 89db...
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline