#101 2012-08-05 00:46:27
Re: Ford Granada -85 Turbo
Mappat hela dan och det resulterade i en bil som går betydligt bättre än original!
Har lite småtweaks kvar, särskilt kallstart och sen även lite bränslebesparande åtgärder
Offline
#102 2012-08-05 09:44:04
#103 2012-08-05 11:28:16
- solsken
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-09
Re: Ford Granada -85 Turbo
bränslebesparande åtgärder
bara jag kvar nu då..
Senast redigerat av solsken (2012-08-05 11:30:25)
Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5
Offline
#104 2012-08-05 23:32:11
Re: Ford Granada -85 Turbo
Nu är det visat att den går och bättre än tidigare iaf
Ska försöka få till lite bilder under morgondagen med när det är ljust.
Offline
#105 2012-08-24 18:30:00
Re: Ford Granada -85 Turbo
Offline
#106 2012-08-24 21:39:47
- johan_elk
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2010-03-07
Re: Ford Granada -85 Turbo
Mumma !!
Bmw 520d Touring -08
Offline
#107 2012-08-24 21:49:03
#108 2012-08-25 14:40:02
Re: Ford Granada -85 Turbo
Ohja verkligen
Nu har jag ingen framvagn på bilen heller, ligger i smådelar på golvet. Måste hitta några 160-180mm M8 bultar nånstans också som används som krängningshämmarstag. Fick kapa dom gamla för att får bort dom.
Offline
#109 2012-08-25 15:54:03
Re: Ford Granada -85 Turbo
Gängstång blir mumma där:)
http://www.garaget.org/?car=20346
Varför köpa dyr bil när man kan lägga ut mycket pengar på en billig?
Citroën Berlingo HDi Propack, 9st Saabar, Zündapp KS50 Super Sport 5 speed, Tomos Flexer och Yamaha DT50R SM
Offline
#110 2012-08-25 17:08:49
Re: Ford Granada -85 Turbo
Tanken har slagit mig, frågan är om det håller, eller om dom går av. Är ju oftast bara 4.4 på gängstång mot 8.8 hållfasthet i vanliga bultar.
Offline
#111 2012-08-25 20:27:13
Re: Ford Granada -85 Turbo
Ja eller så köper man M8 skruv som är så långa och kapar bort skallen om man nu inte kan använda något med skalle!
Det heter skruv och inte bult, bult är något som inte har gänga!
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#112 2012-08-25 20:39:20
Re: Ford Granada -85 Turbo
Jaja, skruv då, men du visste ju vad jag menade ;P
Såhär ser det ut, i ena änden sitter krängningshämmaren och i andra fästet på länkarmen
Såg att mekko har satsen, men ~180kr per sida känns faktiskt dyrt när jag bara behöver skruven och inget annat
Senast redigerat av Citgho (2012-08-25 20:41:01)
Offline
#113 2012-08-26 09:40:07
#114 2012-08-26 10:34:25
Re: Ford Granada -85 Turbo
Ja där nånstans, MECA anger 160 och mekko 180. Har sett 195 också
Men gissar att 150-190 funkar.
Offline
#115 2012-11-02 20:44:53
Re: Ford Granada -85 Turbo
Hoppsan visst glömt att skriva här på ett tag och dessutom glömt att fota en massa, skäms på mig!
Har rivit ner framvagnen för att lämnas in på lack. Var inte tänkt från början att bli så utan bara montera dom nya grejerna och ut å köra men gjorde lite tjänstebyten med en lackerare så det fick bli tidigarelagd avställning.
Ska riva bakvagnen också och lämna in den i samma veva men tänkte konvertera till skivbromsar först så det också blir lackat på en gång.
Ska bara klura vad jag ska använda för bromsdetaljer bak då det får bli ok med inbyggd handbroms. I värsta fall blir det separata "handbromsok".
Offline
#116 2012-11-17 16:28:04
Re: Ford Granada -85 Turbo
Fått upp belysningen i garaget + reparerat svetsen så nu känner jag mig lite motiverad att vara där iaf
Bakänden påbörjad rivning.
Bromsok bak samt skivor köpta, ska slänga dit sierraok+xc90-skivor som det ser ut. Fick dom billigt så köpte dom om inte annat bara för okens skull.
Brembo 4kolvsok fram med mercaskivor fram.
Det samt ett avgas som inte har 40elva skarvar och inte blir så litet på slutet står på vinterns schema just nu.
Sen finns det ju såklart alltid en massa småsaker att ta tag i
Offline
#117 2012-11-22 21:49:00
Re: Ford Granada -85 Turbo
Titta vad som trillade in med posten
Offline
#118 2012-11-23 06:16:01
#119 2012-11-24 12:49:37
Re: Ford Granada -85 Turbo
Provpassning av bakbroms. Sitter ju som sagt trummor original på dessa.
Detta är en XC90skiva med sierra-ok.
Får fundera på det konceptet lite tror jag.
Senast redigerat av Citgho (2012-11-24 13:12:26)
Offline
#120 2012-11-24 18:12:19
Re: Ford Granada -85 Turbo
Efter att ha mätat och mätat igen och kontrollerat mått i ritningar så står det klart att jag kan inte köra på 330 fram som jag tänkt då oken inte går att montera på spindlarna.
Så detta resulterade i att jag måste ha 350mm skivor fram och som ett brev på posten så krävs det större fälgar på det. Gissar att med en jävla massa tur så går 17" på annars blir det 18"
Offline
#121 2012-12-02 20:41:54
Re: Ford Granada -85 Turbo
Har beställt skivorna som ska sitta fram nu. Klurat lite mer hur jag ska göra med bromsarna bak också men vet inte riktigt vad det blir där. ev så monterar jag oken och skivorna jag har och testar med dom till att börja med iaf, är ju inte mer avancerat än att jag får göra nya adaptrar framöver om jag byter skivor och/eller ok.
Offline
#122 2012-12-04 20:56:54
Re: Ford Granada -85 Turbo
Funderat mer på bromsarna bak, kan bli så att jag kör mercaskivor även bak med octavia rs-ok då dom klarar 22mm skivor och har inbyggd handbroms
Offline
#123 2012-12-06 21:01:10
#124 2012-12-19 12:19:56
Re: Ford Granada -85 Turbo
Nu kommer det några bilder hur det ser ut just nu
Är en del rost att fixa, men lika bra att göra det först nu innan jag börjar montera på någe mer godis
Framvagnen bortplockad, gott om plats?
Har påbörjat rostborttagning inför lack av framvagnsdelarna
Lite rost i en balk, eller vad man ska kalla det för något. Är ju inte rätta karossbalken (den sitter längre in under bilen)
Sen lite karosslagning, baljorna på båda sidor ser ut ungefär såhär
Plåt/balk baktill, det här är sämsta stället. Men är hål längs hela skarven till andra sidan
Ny kardantunnel över växellådan ska dit. Man ser även hålet runt växellådsbalken, måste ju såklart också åtgärdas
Och en bonusbild på den monterade boxen med tillhörande trassel
Offline
#125 2012-12-22 11:40:39
Re: Ford Granada -85 Turbo
Har fått skivorna svarvade så dom går att montera på navet och har tagit mått för att få en ok-hållare tillverkad.
Biffigt blir det
Offline