#1 2012-03-09 07:57:00
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Citroën Xsara VTS -98
Tänkte det kan vara en bra idé att visa vad det riktigt är för något jag åker runt i..
Det som skiljer denna Xsaramodell från de som körs av obrydda barnfamiljer och pensionärer är att nån tyckte det var en bra idé att slänga i en 2l motor på 163hk.
Väldigt bra tänkt enligt mig.
Utrustningsmässigt har mitt exemplar inte mycket extra. Taklucka, elfönster och ett centrallås som inte funkar är väl det mest avancerade. Färddator, AC och annat bjäfs väger ju bara onödigt mycket..
Planer då?
- Bromsarna måste ses över, såklart. Tror jag gör det enkelt för mig och bara satsar på bättre belägg och behåller resten. Blir som jobbigt att bygga om för större grejer.
- Motorn ska jag inte röra.
- Mätarhuset måste bytas eftersom varvräknaren är lite opålitlig. Tyvärr verkar de kosta skjortan..
- Se om jag får plats med trevligare stolar
- Slänga ut väl valda delar av inredningen och spara några kilo
- Bygga nån form av kylning till frambromsarna
Inte världens mest avancerade projekt, men å andra sidan är tanken att ha en driftsäker kärra som jag faktiskt vågar köra till och från banor med. Regplåtarna ska stanna kvar och den ska visas upp på SBP en gång om året.
R-däck sitter redan på bilen, vilket syns på första bilden. Och eftersom detta är ett lågbudgettänk så är de monterade på plåtfälgar.
Senast redigerat av zoddri (2012-03-09 07:59:18)
Offline
#3 2012-03-09 11:00:02
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Plåtisarna är ju.. Inte vackra, för att vara kortfattad
Däremot väger de väldigt lite, och det är ju positivt. Så jag tror faktiskt att jag kör vidare med den kompromissen tillsvidare och ser hur det urartar. Planen är ju att fula en lite bromskylning via hålen där det nu sitter dimljus
Offline
#4 2012-03-09 12:15:09
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Citroën Xsara VTS -98
Är det möjligtvis aluplåtfälgar, från Cittra C5? Populärt banmaterial! Väger 4,9kg styck om jag inte missminner mig.
Kul bil hursomhelst! En 306 GTI med annat kaross i princip.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#8 2012-05-08 13:41:36
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Nu har jag i alla fall fått på sommardäcken på kärran
Den ska få ny olja, vad ska jag hälla i den riktigt? 5W-50 rekommenderades med banåkandet i åtanke, givetvis blir det nån form av högkvalitetsolja från Biltema eller så.
Eller kommer allt att explodera och mittsverigebanan bli en krater då?
Offline
#10 2012-05-09 09:24:12
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Då kör vi på det och så håller jag dig som ansvarig ifall nåt går fel
Å andra sidan skulle jag bli ganska överraskad om jag hinner få in mycket mer än 500mil på bilen i sommar...
Offline
#11 2012-05-27 18:37:50
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Litet inlägg om service då..
Topplagren på stötdämparna var, milt sagt, slut. Hade tänkt ta och slänga på nya skivor och klossar också men det fanns såpass mycket gods kvar på det som fanns att det inte var nån vits att byta för bytandets skull.
Här är min privata mekaniker som funderar vad han gett sig in på:
Lite av det som skulle på plats:
Så nu känns bilen som den ska när man svänger. Blir ju "lite" mera slitage på allt när det sitter R-däck på.
Och så måste jag ju visa min jacka som jag fick idag:
Offline
#13 2012-06-11 21:12:08
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Ja... Idag inhandlades extreme-ultrastyling-hitech-racingolja.
Biltemas 5w-50 alltså.
Hinner nog inte få bromsvätskan bytt innan söndagen när det ska köras i Åmsele. Men motoroljan får jag väl byta nån mörk natt. Skönt att få mycket timmar på jobbet men det var ju lite otaktiskt av chefen att lägga dem just innan en banåkapremiär
Offline
#14 2012-06-23 16:24:44
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Kränger ju som ganska bra, vilket syns på bilden.
Åmsele var lite fuktigt men r-däcken fungerade överraskande bra. Testade köra lite på gatdäcken också men det var ingen succé. Intressant också var att bilen blev uppenbart överstyrd i de snabba partierna på banan när jag började få något som liknade grepp i framvagnen.
Däremot måste jag nog köpa minst två nya däck ganska snart
Så nästa projekt blir att försöka styva upp framvagnen. Lite osäker på hur jag ska gå tillväga men något hittar man nog på.
Offline
#15 2012-06-23 18:37:51
Re: Citroën Xsara VTS -98
Ser ut som du skulle behöva en stabilare krängningshämmare
Offline
#16 2012-06-23 22:07:51
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Citgho skrev:
Ser ut som du skulle behöva en stabilare krängningshämmare
Indeed.
Undrar bara var jag ska hitta en sådan, finns ju risk för att jag redan har den grövsta "fabriksdelen" på bilen. I och för sig borde väl delar från Peugeot passa och nån har väl kanske tillverkat sånt till dem..
Offline
#17 2012-06-23 22:43:15
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Citroën Xsara VTS -98
Tror coilisar fram med riktigt hårda fjädrar gör susen. Sen gärna grövre stavar i bakaxeln, men då börjar det kosta...kränghämmare fram tror jag räcker till, aldrig hört någon med 306a som brukar byta fram, som sagt, fjädringen du borde ta en titt på vid inspirerad körning.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#18 2012-06-24 00:49:47
Re: Citroën Xsara VTS -98
Grövre krängare fram gör den mer understyrd, likaså hårdare fjädrar. Krängning i sig är inte ett automatiskt dåligt beteende utan du borde fundera lite längre på vad du vill på bilen. Ändrar man lite här så för det påföljder där osv. Så man får alltid vara beredd på att motmatcha något när man ändrar en egenskap.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#19 2012-06-24 10:02:12
- solsken
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-09
Re: Citroën Xsara VTS -98
word
Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5
Offline
#20 2012-06-24 10:42:39
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Mordiiax skrev:
Grövre krängare fram gör den mer understyrd, likaså hårdare fjädrar. Krängning i sig är inte ett automatiskt dåligt beteende utan du borde fundera lite längre på vad du vill på bilen. Ändrar man lite här så för det påföljder där osv. Så man får alltid vara beredd på att motmatcha något när man ändrar en egenskap.
+jättemycket på det.
Bilen är dock inte speciellt understyrd såhär i originalskick så jag har vissa förhoppningar om att kunna ändra en del utan att det går helt åt helskotta. Det är väl förmodligen också därför som jag sitter och velar en hel del över vad jag egentligen ska satsa på för några delar..
Det jag strävar efter just nu är helt enkelt en stabilare bil. Det kränger och slänger lite för mycket för att det ska gå att köra riktigt snabbt på ett säker sätt.
Offline
#21 2012-06-24 14:22:55
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Citroën Xsara VTS -98
Självklart måste man kompensera om man ändrar fram eller bak. Men småpeugeoterna (dvs citroen) vill ha hård fjädring fram tillsammans med grova stavar bak (fjädring och krängare). Detta är väldigt välbeprövat av banrävar på peggaforumet. Är bilen mycket understyrd kan man koppla bort kränghammaren fram. Är man enbart ute efter bankörning vill man ha runt 25mm stavar och krängare bak och drygt 600lbs fjädrar fram. Det är det många som kör med och funkar jättebra. Vet inte vad det blir i nm osv dock..
Edit: inget som rekommenderas att köra med på gatan..
Senast redigerat av Pät (2012-06-24 14:28:35)
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#22 2012-06-24 22:06:27
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Just detdär med 600lbs har jag läst nånstans också... Peugeotklubben kanske
600lbs borde väl vara kring 68nm, fast å andra sidan säljs väl fjädrar oftast enligt lbs? Originalgrejerna ska ligga kring 20nm om jag och polaren inte räknat fel så det är ju en märkbar uppstyvning jo.
Offline
#23 2012-06-24 22:38:09
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Citroën Xsara VTS -98
Ja 600lbs är riktigt hårt, inget för daglig körning direkt. Likaså 25mm stavar, det är 104% styvare än 21mm stavar t.ex.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#24 2012-06-25 10:37:19
- zoddri
- Med lem
- Från: Umeå
- Registrerad: 2011-07-20
Re: Citroën Xsara VTS -98
Jobbigt när man måste ha lite av en kompromissbil
Man kan alltså utgå från att 600lbs gör att bilen blir lite väl jobbig att köra till och från träffar eller? Vägarna här uppe i norr är ju som de är så..
Det är ju tacksamt med ett "maxvärde" så att säga men frågan är ju då hur mycket man kan gå upp i hårdhet utan att skaka sönder. Dämparna ska ju också bytas och hårdare såna kommer knappast att göra underverk för komforten.
Många variabler att sitta och fippla med.
Offline
#25 2012-06-25 12:34:09
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Citroën Xsara VTS -98
600lbs är väl i princip stenhårt så man kommer nog slå sönder bilen rätt hårt på Norrlandsvägar. Tror nästan man måste ha riktiga coilovers för att komma upp i den hårdheten också. T.ex engelsmännen kör endast med 2-300lbs av någon anledning, vilket är rätt mjukt egentligen. De tycker 600 är galet hårt men det sägs funka bättre ju hårdare man har i princip så man ska nog lyssna på oss svenskar tror jag... men nej, köra så hårt som bruksbil kommer inte hålla i längden..
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline