Forum
Compello.se

#1 2013-03-16 19:32:57

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Buick GS400 1969

Buick GS400 -69

Denna spec är så som jag köpte den modifieringar kommer tillkomma under trådens gång bla en helt ny motorspec
Motor: Buick 400ci borrad till 0.30 stage1 kammar och portade toppar
Låda: Buick Th400
Bakaxel:bop 10bult lamelldiffad
Kaross: Gm a-body "Samma so Chevelle"
Inredning: Svart skininredning med bucket seats och golvväxel
Däck/Fälg american racing tt2 7x7" 225/45zr fram & 8x17" 245/45zr bak

Kort Historik
Buick  Grans  Sport  familjen skapades som många andra muskelbilar i mitten av 60 talet.
GS såldes som ett effekt tillval till många Buick modeller som Skylark Och Wildcat.
Modellen såldes mellan 1965 och 1975 men många Buick entusiaster hävdar att dem slutade tillverka riktiga GS redan 1972

http://www1.garaget.org/archive/8/7944/188710/188710-1863982.jpg
http://www1.garaget.org/archive/8/7944/188710/188710-1863989.jpg

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-16 19:33:47)

Offline

 

#2 2013-03-16 20:16:10

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Det hela började i slutet av 2008 då jag bestämde mig för att köpa jänkare! Med en budget på 30k klickade jag mig ut på blocket i jakten på en redig jävla pilsnerpjäs som skulle få varenda fjortis att få knäskak, Jag hade vid tillfället aldrig köpt en bil för mer än 13000 så med en budget på 30k såg jag framför mig hur jag skulle sorterade efter pris och öppnade sista sidan och köpte det värsta som fanns! Oj så besviken jag blev .... Jag sneglade på några sorgliga Dodge Dart eller likande med teddyinredning och rak 6a innan jag ner projektet jänkare... När ett år gått utan småsmisk som kastar fittan efter mig insåg jag att jag måste göra nått drastiskt för att få fett på sylen!

(januari 2010)Jag knallade in på banken med mössan i ena handen och resultatrapporten(egenföretagare) i den andra och efter att blivit pålurad allt från pensionsförsäkring till sparkonto så hade jag lånelöfte på 100 000kr och en ränta på 7,4% .... En timme Brände redan pengarna i fickan och jag riktade extraljusen på caddyn söderut, På gränsen mellan typ Darlan och Värmland hade jag hittat en 72Impala, väl nere såg Bilen fin ut och säljaren var en aspackad mc knutte som råkade fylla år just dne dagen, När jag fick se papperna reagerade jag dock på att de tillhörde en 58 Bellair med samma regnr, Detta förklarade Knutten med att det blivit fel vid importerten och att han aldrig haft problem att besiktiga den. För att komma från platsen med både mina 100k och med livet i behåll fick jag dra fraser liknande "Det är inte du det är jag" och sur rullade jag återigen hemåt

Veckan efter låg jag i min säng och scannade genom telefonens galleri (Antagligen för att hitta nått att tilfredsställa mig till) och hittade då en skärmdump på en då ett år gammal skärmdump på en blocketannons, Bilen var en Buick Gs400 från 69 jag hittat när jag med min 30k budget ett året före satt och drömde om Cheveller frå samma år med en prislapp på 150 000+

http://www.metica.se/blogg/wp-content/uploads/2010/01/buick_gs_400_1969.jpg
(annonsbilden)
Buicken var dock aningen billigare med sitt pris 110 000kr och fanns även i Sundsvall, Det var nu över ett år sedan bilen var utannonserad  så jag var övertygad om att bilen var såld men satte mig på msn och frågade runt om någon visste vem som sålt den och vart den hamnat. Forskningen gav resultat och en ytlig bekant berättade för mig att det var hans polare som försökt sälja bilen men att han trodde den fanns kvar och bad mig ringa på den.

Jag ringde numret och efter att förklarat mitt ärende svarade personen i luren något förvånat att den fanns kvar, Dagen efter åkte jag och tittade på bilen och redan när han öppnade garageporten och jag fick se den stora kromade stötfångaren bestämde jag mig för att han ville ha den, När han sedan startade motorn och jag fick höra hur den lät kund jag inte hålla min dystra prutarmin utan fick ett leende från öra till öra, Jag frågade vad han kunde släppa den för och hans svar var absolut inte under 100 000, Även om jag redan bestämt mig för att köpa bilen oavsett hans pris så drog jag en fuling baraföratt och bjöd 97 000 och oroande snabbt räckte han fram handen, Samma kväll förde jag över pengarna och dagen efter hämtade jag den och placerade den i mitt nybyggda garage
http://www.redblock.se/buick/ex.jpg
(Hemma i garaget)

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-16 20:19:44)

Offline

 

#3 2013-03-16 20:46:58

Trollet
Medlem
Från: Norrbotten
Registrerad: 2013-01-02

Re: Buick GS400 1969

Riktig glidare, fått dig nå napp ännu då? smile

Offline

 

#4 2013-03-16 20:54:24

Nikurasu
DareToBeSquare
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Buick GS400 1969

Härlig historia Buss-Hans! smile


Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72

Offline

 

#5 2013-03-16 21:06:10

Citgho
Hä gå bra're!
Från: Långsele
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: Buick GS400 1969

Trevligt! och välkommen :-P


Compello.se ► Crew
Vardagsbil: Audi A6 1.8t Avant
Föredetting: Ford Granada 2.3T

Offline

 

#6 2013-03-16 23:22:41

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Trollet Mjaaa visst har det varit några på betet men inte lyckats få några på kroken, Har väll varit någon enstaka kanske men inget man tar med hem direkt

Offline

 

#7 2013-03-16 23:40:47

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

3nyanser av fail
http://redblock.se/buick/DSC_3517.png
Ca en vecka efter att jag fått hem bilen upptäckte jag en liten pöl under motorns framkant , Vätskan visade sig vara röd så jag började felsöka slangarna till växellådans oljekylare och hittade ett klammer som inte var draget riktigt.
Några dagar efter detta såg jag en ny pöl vilket förvånade mig då jag trodde mig hittat felet men denna gången var det glycol, Detta var iof inte heller så konstigt då vattenpumpen satt rakt ovanför men den var torr runt pumpen och anslutningarna men jag lät bero i hopp om att det skulle lösa sig själv (Jag har tidigare löst problem på det sättet med stor framgång)
Men efter ytterligare några dagar var pölen under motorn kvar men denna gången svart, Det var väll fan oxo att biljäveln ska läcka alla sina vätskor på ett och samma ställe!
Oförstående la jag mig under bilen och tittade rakt upp från pölen på motor och inser att där några cm ifrån varandra på motorns framkant sitter Vatten, Olja och bränslepumpen placerade på samma aluminiumblock delat från motorns block i gjutjärn

Runt aluklumpen fuktade den både vatten och motorolja så fanns inte mycket mer att göra än att ge sig på att riva den
http://redblock.se/buick/DSC_3570.png
http://redblock.se/buick/DSC_3565.png
http://redblock.se/buick/DSC_3566.png
Detta är en väldigt ovanlig lösning på jänkare men precis som Citroen var Buick "nytänkande" på sin tid, Och vi vet ju hur bra det funkade för Citroen ..
Buick testade att använda aluminium till många av sina lösningar på 60 och 70 talet med blandade resultat då kvaliteten på aluminium var sämre än vad den är idag,
Sen att använda en vanlig packning till trycksidan från oljepumpen till blocket är ju också något jag själv aldrig skulle göra

Lyxade till det med nya packningar och ny vattenpump och sen var jag redo för första sommaren i Buicken!
http://redblock.se/buick/pump.jpg
http://redblock.se/buick/pump2.jpg

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-16 23:42:42)

Offline

 

#8 2013-03-16 23:53:04

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Nästa projekt var att finjustera, Förgasaren fick jag hjälp med men när det kom till brytarna skulle jag göra det själv och efter att försökt några.. dagar... kastade jag brytarbryggan åt helvete och ersatte dem med denna
http://www.redblock.se/brytare.JPG
Ignitor ersätter brytarspätsarna med en optisk givare som ger mycket mer exakta värden och gav motorn en mycket jämnare gång

När jag monterade denna levererades den med 10cm långa kavlar röd+  svart- så för att dessa skulle räcka till tändspolen lödde jag på två kablar svart och röd, Jag måste nog ha varit trött när jag gjorde detta för när ajg vred på nyckeln rök det ur fördelaren ,, Jag hade skiftat +- vid skarven vilket medförde att jag eldat upp min nya tändning... Ny order.... Gör om gör rätt...

Även den motordrivna fläkten med sin kåpa demonterades och ersattes av två st 12" tryckande elfläktar med fläktstyrning

Expansionskärlet som satt monterat vid köp funkade iof men när jag fick höra att det var från en saab byttes även detta ut mot volvo
http://www.redblock.se/buick/DSC_3722.png
Lite slangar mm från do88 inhandlades och när ajg var klar var det som ett helt nytt motorutrymme
Före
http://redblock.se/buick/DSC_3517.png
Efter
http://www.redblock.se/buick/huv.jpg

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-16 23:54:55)

Offline

 

#9 2013-03-17 00:00:17

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Första dagen i trafiken, Snön hade knappt försvunnit
http://bunkerfis.net/buick/DSC_4325.png
http://bunkerfis.net/buick/DSC_4335.png
http://bunkerfis.net/buick/DSC_4341.png
http://bunkerfis.net/buick/DSC_4344.png
http://bunkerfis.net/buick/DSC_4340.png
http://bunkerfis.net/buick/DSC_4345.png
http://bunkerfis.net/buick/DSC_4347.png

Offline

 

#10 2013-03-17 00:08:21

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

http://www.redblock.se/sbp.png
Dags att besiktiga denna pärla! Kommer ju gå rakt igernom med blankt papper och avundsjuka blickar bara! Trodde jag ja! 9st 2or!


http://redblock.se/buick/bakaxel5.png
Var bra sugen på att köra upp besiktningspapperet i röven på surkuken till besiktningsgubbe men många av tvåorna visade sig vara befogade när jag väcklade ut papperet igen då jag lugnat ner mig, Ps Tror fortfarande min två 15meters däckspår från från avgastestaren på bilprovningen i sundsvall finns kvar....

http://redblock.se/buick/bakaxel6.png

http://redblock.se/buick/bakaxel.png

Upphissad och någolunda pallad
http://redblock.se/buick/bakaxel2.png
http://redblock.se/buick/bakaxel3.png
http://redblock.se/buick/bakaxel4.png

Den amerikanska kvaliteten på fälgar gynnar den japanska blyvikt industrin
http://redblock.se/buick/rims.png


Sen kom znurfs med sin japsjävel och tar all uppmärksamhet av stalltjejerna(Bor på hästgård) när min raggarbil är skadad! mad
http://redblock.se/buick/bakaxel7.png

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-17 00:10:13)

Offline

 

#11 2013-03-17 00:12:30

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Ratten och regskylten de inte gillade
http://redblock.se/buick/ratt.jpg
http://redblock.se/buick/skylt.jpg

Offline

 

#12 2013-03-17 00:15:59

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

http://bunkerfis.net/buick/DSC_4325.png
Påväg till en crusing körde ajg ner i ett litet potthål.....

Höll på att slå ihjäl mig bör tilläggas! Det tog tvärstopp!

Sopor av däck/fälg
http://redblock.se/trasig1.JPG
http://redblock.se/trasig2.JPG

Längden på det gjorde det lite svårt att se då det inte blev en skarp kant
http://redblock.se/dike.JPG

Endast 13cm djupt 100cm långt och 40cm brett
http://redblock.se/dike1.JPG
http://redblock.se/dike2.JPG
http://redblock.se/dike3.JPG

Ingen skylt för vägskada finns på sträckan
http://redblock.se/dike4.JPG
http://redblock.se/dike5.JPG
Kommunen sket i vad jag sa och försäkringsbolaget ville ha sina 3k i självrisk föra att ersätta fälg/däck ...

Offline

 

#13 2013-03-17 00:35:30

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Då jag ville få in min brukis i villagaraget vintertid flyttade jag buicken till en polares garage för vinterförvaring
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/291980_10150336006818691_1291072394_n.jpg

Efter att ha stått några veckor ville jag starta upp för att ladda batterier och få upp oljetryck mm men den bara spottade och fräste och gick inte på alla

Såhär såg bilen bakom ut "opps"roll
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/385526_10150474576533691_79024659_n.jpg

Tog av locket till ventilkåoan och hittade något som kan beskrivas som smör ... (vatten i oljan)
Även oljan på stickan var skitig och korning
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/390445_10150474578173691_808373091_n.jpg

Ja bara att ösa pengar på problemet tänkte jag och med 15k i kontanter åkte jag mot Delsbo för att ersätta min org 400 med en 455a
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/387776_10150471585198691_2063760774_n.jpg

Det blev affär och jag var nu stolt ägare till en 455cui från 1975
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/316886_10150360058298691_1845208170_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/380295_10150360054018691_2100685185_n.jpg



https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/389522_10150460075098691_488403559_n.jpg
Väl hemma skulle ajg bara titta så allt var okay, bla titta så alupåbyggnaden var tät men ju mer jag rev och tittade på motorn ju mer införstådd blev jag i att jag köpt mitt livs dyraste bojsänke!
Säljaren hade inte kunnat garantera skicket på den med sa att han kört med den utan problem
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/403920_10150477831083691_1053746639_n.jpg

Veven och Kammen var slut, Topparna hadde sett bättre dagar, En cylinder hade skurit pga brusten kolvring och cylindrarna visade sig var HORNADE 0,20! Detta medförde att cylindrarna var koniska och och skulle behövas borras 0,30 vilket skulle medföra att jag skulle bli tvungen att köpa nya kolvar

Innan jag insåg vilket bedrövligt skick motorn var i hann jag även renovera topparna för 4000k (till slau för 4k)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/424165_10150596638653691_920188571_n.jpg

För att använda denna motor skulle jag med andra ord få skriva en redig inköpslista
vev
Kam
Borra
Kolvar
mm
mm
och då ahde ajg redan kostat på motorn totalt 19k med inklöp och topprenoveringen!

jaajaa bara att sänka en flaska whiskey och försöka glömma eländet! (Jag rekommenderar Glenvidich)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/390116_10150436768808691_446683275_n.jpg


Skiten ut på blocket, Lyckades inte sälja någonting då allt var skit =P
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/419407_10150568972213691_1703783924_n.jpg

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-17 00:38:47)

Offline

 

#14 2013-03-17 00:46:44

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Org 400an ur och redo för kärlek
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/428631_10150569981133691_1014838172_n.jpg

Pause för lite grillning i garaget
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/575756_10150678386773691_131461474_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/533958_10150678430283691_514037411_n.jpg

Prylarna färdig för kontroll hos min motorslip (Becks)
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/484465_10150922262658691_1929953841_n.jpg

Blocket färdigt.
Rent, Hornat med nya kamlager mm
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/549744_10151039312443691_780432581_n.jpg

Paket från TA Performence i usa
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/222495_10151122609668691_1826066500_n.jpg


Bonusbild på garaget med diverse kändisar på besök
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/280531_10151082076613691_1700566189_o.jpg

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-17 01:06:28)

Offline

 

#15 2013-03-17 00:49:14

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Motorns el bli samlad i en stam som ansluts med banjo till torpedväggen för att slippa alla lösa kablar, banjokontakten är förövrigt kontakten till dörrhärvan på opel omega wink Man håller sig inom GM såklart wink
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/856114_10151324567898691_311901760_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/150429_10151347221093691_1574359803_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/778845_10151278182328691_599837697_o.jpg

Även lackat motorutrymmet och börjat rensa och städa bland elen
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/859514_10151324564798691_675725869_o.jpg


Då jag köpte en TCi shifter och vill kunna placera den så ajg når när ajg sitter vettig toch samtidigt inte förstöra org mittkonsolen så gjorde jag en egen

Org shiftern sitter kvar under och bilen är inget på bilden är ändrat för att allt ska gå att återställa tillorg
http://i171.photobucket.com/albums/u300/casey2323_photos/1314577611.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/410870_10151255949773691_1430231368_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/841294_10151274623868691_1286244743_o.jpg

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-17 00:58:12)

Offline

 

#16 2013-03-17 00:50:31

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Elen rensad och städad under huven
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/559758_10151362147748691_1660061998_n.jpg

Topparna hemma, Rosatfria Ventiler, härdade säten så jag slipper blyersättning mm mm mm mm
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/482434_10151363688593691_1895170754_n.jpg[/list]

Senast redigerat av Nitr00x (2013-03-17 00:56:47)

Offline

 

#17 2013-03-17 00:51:47

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

Glas... Inte allt för förtroendeingivande om inehållets kvalitet... Det är nämligen mina ARP bultar...
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/154844_10151326856128691_359112327_n.jpg

Offline

 

#18 2013-04-23 17:20:59

Nitr00x
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-06-27

Re: Buick GS400 1969

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/936831_10151425705458691_27013997_n.jpg

Fått hem lite mer småplock, Motorihopsättningen närmar sig !

Offline

 

Sidfot