#1 2014-06-24 18:45:58
- zoddri
- Med lem
- Fr�n: Ume�
- Registrerad: 2011-07-20
Vad ska jag k�pa f�r (billig) ban�kabil?
Hej Bullen. Jag �r en kille p� ett g�ng jordsnurr som har ett problem.
Min ban�kabil har rasat och att hitta n�n som mekar ihop den utan att det kostar mer �n att k�pa en ny �r sv�rt. S� den l�r f� �ka vidare till n�n annan smartskalle
I alla fall. Jag funderar p� att k�pa n�t f�r max 10papp eller s�. Har haft tv� "gti-bilar" p� sistone s� en Honda Civic k�nns inte s� intressant (ifall n�n skulle f�resl� det).
D�remot har jag kikat p� Saab 900/9-3. Det �r minst 185hk, l�tt att trimma och en bil som massor av folk pulat med tidigare.
� andra sidan vore det ju lite kul att n�ng�ng i livet �ga en Volvo. Typ en 850/855 T5. Men de har ju oftast g�tt 40000mil och haft fler �gare �n det g�r att r�kna till.
Om man skulle titta p� n�t annat s� finns ju alltid BMW. Med d� blir det en E36 och de �r ungef�r lika inspirerande som att g� till en proktolog (googla om ni undrar). S� det faller ju lite bort.
Fast en MB C-klass fr�n 90-talet kunde ju funka, om man hittar en som inte �r s�nderrostad.
Och sen finns ju en massa annat dumt och Alfa Romeo och liknande..
Sammanfattningsvis s� beh�ver jag en bil som inte blir ett l�ngtidsprojekt. Jag har begr�nsad yta att meka p� s� svetsjobb och "ett litet motorbyte" �r inget som riktigt intresserar. Helt enkelt n�t som blir lagom kul att k�ra efter att man bytt d�mpare/fj�drar, sl�ngt p� b�ttre bromsar och skruvat bort lite inredning.
Hj�lp?
(kan h�nda jag beh�vde skriva av mig lite ocks�)
#2 2014-06-24 19:49:48
- P�t
- Medlem
- Fr�n: Sollefte�
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Vad ska jag k�pa f�r (billig) ban�kabil?
K�p min 205 Mi16, den �r som gjord f�r det. Du beh�ver inte g�ra n�got svetsjobb vad jag vet, och inget motorbyte. D�remot en rej�l service och uppfr�schning och bakaxelbyte samt g� igenom/renovera bromsarna. Visst, det �r lite jobb. Men d� �r det ju billigt d�refter ocks�. ;-)
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
#3 2014-06-25 00:03:23
- Stuff
- Medlem
- Fr�n: G�vle
- Registrerad: 2005-11-14
I dina skor hade jag fortsatt sikta in mig p� Gti-bilar. Dessa har ju vanligtvis chassin och bromsar som bjuder in till lite mer inspirerad k�rning. I en gti-bil kan du ha roligt p� banan utan att l�gga tokmycket pengar p� mods.
Saab 900 turbo g�r ju att kl�mma ut mycket h�stkrafter billigt men det blir dyrt att matcha chassi och bromsar. Just 900/9-9 �r orginal r�tt svampiga i chassit och mer l�mpade f�r motorv�gsmys �n aktiv k�rning. Volvo 850 spelar ox� i den ligan.
F�r s� lite pengar som 10 papp s� �r det nog b�ttre att inte begr�nsa sig till n�gon eller n�gra modeller utan ist�llet scanna av blocket med ett �ppet sinne och sl� till p� det ex man hittar med fr�schast bromsar, bussningar d�mpare etc. Ett sunkigt ex kan l�tt dra iv�g n�gon tia till om du m�ste b�rja byta eller renovera s�dana vitala komponenter. Med lite flax kanske du hittar ett objekt d�r f�reg�ende �gare redan gjort lite bananpassningar.
Vill du ha lite spontana f�rslag p� sv�ngbilar har du ju ut�ver vanliga Gti-bilar �ven de popul�ra klassikerna: BMW e30 318iS, Mazda Mx5, Porsche 944.
Ligger f�rmodligen lite �ver budgeten men det kommer nog en gammal Volvo eller Saab ocks� att g�ra i slut�ndan
#4 2014-06-25 08:21:15
- Bengan
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
850/855 T5 hittar du nog fr�n allt fr�n 3 tusen och upp�t, s�lde min f�r 3 papp f�r n�n m�nad sen utan n�gra st�rre fel f�rutom glapp i t�ndningsl�set. Tycker v�gh�llningen original �r riktigt bra, och k�per du en 2.0 har du en karakt�r som p�minner mycket om N/A d� vridet ligger betydligt h�gre i registret �n p� de vanliga 2.3.
Bengan Olofsson
#5 2014-06-25 10:54:00
- zoddri
- Med lem
Stuff: visst �r det "vettigast" att k�ra vidare p� det sp�ret men.. Jag vill som testa n�got nytt. Ambitionen �r inte att vara snabbast utan att ha roligt och k�ra relativt fort p� bana
Vad g�ller 10papp s� �r det bara bilens ink�pspris, inte totalt vad jag t�nkt l�gga ut. Har r�tt s� god erfarenhet av exakt hur mycket det drar iv�g n�r man b�rjar k�pa delar s� den sm�llen tar jag sen.
Sen ska det v�l till�ggas att jag har en bruksbil s� denna bil ska bara anv�ndas f�r ban�ka samt k�ra till och fr�n banorna.
#6 2014-06-25 21:56:43
- Mabusus
- Svetsare
- Registrerad: 2006-05-19
Jag har en subaru impreza sti till salu som du kan f� till riktigt bra pris dock inte 10 men kan det vara intressant s� h�r av dig
Allt ska anv�ndas ordentligt..
Subaru Impreza Sti Type ra
#8 2014-06-29 17:36:49
- zoddri
- Med lem
Tack f�r era erbjudanden
Just nu g�r jag och v�ntar p� att en potentiell k�pare ska f� tummen ur och best�mma sig. Annars �ker xsaran p� blocket om n�n dag och s� f�r jag v�l ta emot idiotmaffian d�rifr�n..