Forum
Compello.se

#1 2016-03-08 03:10:32

ayatollah
Dr. Rice
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-16
Webbsida

Saab 9-5 2.0t -02

Effekt: 150 hk (250 hk för tillfället)
Trim: Uppgraderad turbo, sportluftfilter, blå silikonvakuumslang, steg 3-mjukvara.
Väghållning: Flygplan håller sig i luften wink
Styling: Norsk krom i hundbenen och på bakluckan.
Fälgar/däck: 16" alufälgar på sommarhjul, 15" plåtisar som vinterhjul
Stereo: Pioneer AVH-X2800BT Dubbeldin.
Framtidsplaner: Köra den tills den är slut.

Ja... Då ska vi se hur man gjorde tongue
Skaffade i Maj förra året en Saab 9-5 2.0t, då familjen har utökats och jag behövde en kombi smile
2 ägare innan mig, första året som leasingbil till sjöfartsverket och resten av tiden hos en gubbe med tummen mitt i hand, så den har varit inne på service för minsta lilla pinal. Det skulle man inte kunna tro, eller så var Saab i Sundsvall lallare som lurade av honom pengar.
Hittade den på hemmaplan till en bra kurs, men det var lite fix på den.
Bland annat så flaxade vindrutetorkarna lite som dom ville (fanns papper på detta från verkstaden sedan 2013), det var inte helt optimalt, så det börjades med byte av torkarlänkage.
Efter detta upptäckte jag att bilen var jääävligt trött, så jag började gå igenom alla backventiler till vakuumet för turbon och hittade då en som var sopslut, så den där turbon har nog inte laddat på ett tag. Ventilen byttes och efter ungefär 4 mil så rasade turbon. Jag kände hur pengarna flög iväg. Det var då allt barkade åt helvete.
GT1752:an fick flyga all världens värld och byttes ut mot en TD04-15T, i samband med detta så gjordes en service, tömde bilen på sludge ur sumpen (detta hade nog inte gjorts någon gång under bilens år), införskaffade en extra databox med en steg 1-mjukvara (förmodligen någon lallare som knåpat ihop den) samt bytte till ett luftfilter med lite mer flöde i. Bilen gick som en säck skit och misstände och jävlades. Tog bilen till en vän i Nyland som gav mjukvaran en liten handpåläggning och bilen gick genast bättre, men misstände fortfarande lite då och då. Bytte då till ett snäppet hårdare stift och misständningarna försvann.
Just det. I samband med att jag bytte backventilen upptäckte jag att de flesta av vakuumslangarna hade torkat sönder också, så dom är utbytta mot svinsnabba blåa silikonslangar.
Var står vi nu då?
Bilen hade från början 150 hästar, nu är den helt plötsligt uppe och nosar på 250. Helt ok för ett par tusen kronor och jag står i valet och kvalet att byta till en kungskobra (inloppsröret från Saab 9-5 Aero -06) och en dieselsnorkel, gör jag detta måste jag samtidigt byta till 3" helsystem, då kan jag mata upp den till 270 hästar.
Jag vill dock fortfarande kunna använda den som en familjebil med sovande barn och allt det innebär, så jag är väldigt osäker på det där med avgassystemet tongue

Hur som helst, nu har ni fått en liten historia om min "nya" bil wink

Senast redigerat av ayatollah (2016-03-08 03:23:37)


Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96

Offline

 

#2 2016-12-25 08:50:05

ayatollah
Dr. Rice
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-16
Webbsida

Re: Saab 9-5 2.0t -02

Lite uppdateringar:
Blev less på de tråkiga gråa manuella stolarna och fick tag på elstolar i skinn från en Vector, så nu kan man vila stjärten som en kung smile Även rosten i hundbenen och bakluckan är åtgärdade.

Har även fått tag på en donatorbil/projektbil, en 9-5 2.3t med ännu mer utrustning som jag betalade 900:- för. Vet dock inte riktigt vad jag ska göra med den, om jag bara ska ha den som donator eller faktiskt ställa i ordning den, senast den körde började den ryka vitt som fasen och efter att ha plockat ur alla stift så såg jag vatten på en cylinder och inte en droppe i vattenbehållaren, så min gissning är endera en trasig toppackning eller en spricka. Jag har påbörjat nedmontering av alla delar runt motorn för att lyfta ur den och titta närmare på det. Är toppen fräch kommer jag troligen köpa på mig en 2.3 T5-botten (Saab 9000) då de blocken är stabilare och sedan montera denna toppen på den, då blir det ett projekt som troligen kommer dra iväg lite i pengar tongue Är toppen på denna paj kommer jag troligen bara använda den som just donator och sedan skrota den.

Senast redigerat av ayatollah (2016-12-25 08:52:45)


Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96

Offline

 

#3 2017-08-26 23:31:21

ayatollah
Dr. Rice
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-16
Webbsida

Re: Saab 9-5 2.0t -02

Uppdaterar väl lite här då smile
Donatorbilen blev just en donatorbil. Bilen som topicen gäller står avställd och skäms, inte för att det är några större fel på den, utan för att vi inte får plats hela familjen i den och de små saker som behöver ordnas inför en besiktning inte hinns med pga tidsbrist. Det är lite tråkigt att dygnet bara har 24 timmar tongue


Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96

Offline

 

Sidfot