Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/common.php on line 59
Forum
Compello.se
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 415 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 416 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 400 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 400 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 473 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 415 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 416 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 400 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 400

#1 2016-03-08 03:10:32

ayatollah
Dr. Rice
Frćn: HĂ€rnösand
Registrerad: 2005-11-16
Webbsida

Saab 9-5 2.0t -02

Effekt: 150 hk (250 hk för tillfÀllet)
Trim: Uppgraderad turbo, sportluftfilter, blÄ silikonvakuumslang, steg 3-mjukvara.
VÀghÄllning: Flygplan hÄller sig i luften wink
Styling: Norsk krom i hundbenen och pÄ bakluckan.
FÀlgar/dÀck: 16" alufÀlgar pÄ sommarhjul, 15" plÄtisar som vinterhjul
Stereo: Pioneer AVH-X2800BT Dubbeldin.
Framtidsplaner: Köra den tills den Àr slut.

Ja... DĂ„ ska vi se hur man gjorde tongue
Skaffade i Maj förra Äret en Saab 9-5 2.0t, dÄ familjen har utökats och jag behövde en kombi smile
2 Àgare innan mig, första Äret som leasingbil till sjöfartsverket och resten av tiden hos en gubbe med tummen mitt i hand, sÄ den har varit inne pÄ service för minsta lilla pinal. Det skulle man inte kunna tro, eller sÄ var Saab i Sundsvall lallare som lurade av honom pengar.
Hittade den pÄ hemmaplan till en bra kurs, men det var lite fix pÄ den.
Bland annat sÄ flaxade vindrutetorkarna lite som dom ville (fanns papper pÄ detta frÄn verkstaden sedan 2013), det var inte helt optimalt, sÄ det börjades med byte av torkarlÀnkage.
Efter detta upptÀckte jag att bilen var jÀÀÀvligt trött, sÄ jag började gÄ igenom alla backventiler till vakuumet för turbon och hittade dÄ en som var sopslut, sÄ den dÀr turbon har nog inte laddat pÄ ett tag. Ventilen byttes och efter ungefÀr 4 mil sÄ rasade turbon. Jag kÀnde hur pengarna flög ivÀg. Det var dÄ allt barkade Ät helvete.
GT1752:an fick flyga all vÀrldens vÀrld och byttes ut mot en TD04-15T, i samband med detta sÄ gjordes en service, tömde bilen pÄ sludge ur sumpen (detta hade nog inte gjorts nÄgon gÄng under bilens Är), införskaffade en extra databox med en steg 1-mjukvara (förmodligen nÄgon lallare som knÄpat ihop den) samt bytte till ett luftfilter med lite mer flöde i. Bilen gick som en sÀck skit och misstÀnde och jÀvlades. Tog bilen till en vÀn i Nyland som gav mjukvaran en liten handpÄlÀggning och bilen gick genast bÀttre, men misstÀnde fortfarande lite dÄ och dÄ. Bytte dÄ till ett snÀppet hÄrdare stift och misstÀndningarna försvann.
Just det. I samband med att jag bytte backventilen upptÀckte jag att de flesta av vakuumslangarna hade torkat sönder ocksÄ, sÄ dom Àr utbytta mot svinsnabba blÄa silikonslangar.
Var stÄr vi nu dÄ?
Bilen hade frÄn början 150 hÀstar, nu Àr den helt plötsligt uppe och nosar pÄ 250. Helt ok för ett par tusen kronor och jag stÄr i valet och kvalet att byta till en kungskobra (inloppsröret frÄn Saab 9-5 Aero -06) och en dieselsnorkel, gör jag detta mÄste jag samtidigt byta till 3" helsystem, dÄ kan jag mata upp den till 270 hÀstar.
Jag vill dock fortfarande kunna anvÀnda den som en familjebil med sovande barn och allt det innebÀr, sÄ jag Àr vÀldigt osÀker pÄ det dÀr med avgassystemet tongue

Hur som helst, nu har ni fÄtt en liten historia om min "nya" bil wink

Senast redigerat av ayatollah (2016-03-08 03:23:37)

Compello.se ► Moderator
Tobias BovÀng 0768-988988
Honda Accord -96

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 415 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 416

#2 2016-12-25 08:50:05

ayatollah
Dr. Rice
Webbsida

Re: Saab 9-5 2.0t -02

Lite uppdateringar:
Blev less pĂ„ de trĂ„kiga grĂ„a manuella stolarna och fick tag pĂ„ elstolar i skinn frĂ„n en Vector, sĂ„ nu kan man vila stjĂ€rten som en kung smile Även rosten i hundbenen och bakluckan Ă€r Ă„tgĂ€rdade.

Har Ă€ven fĂ„tt tag pĂ„ en donatorbil/projektbil, en 9-5 2.3t med Ă€nnu mer utrustning som jag betalade 900:- för. Vet dock inte riktigt vad jag ska göra med den, om jag bara ska ha den som donator eller faktiskt stĂ€lla i ordning den, senast den körde började den ryka vitt som fasen och efter att ha plockat ur alla stift sĂ„ sĂ„g jag vatten pĂ„ en cylinder och inte en droppe i vattenbehĂ„llaren, sĂ„ min gissning Ă€r endera en trasig toppackning eller en spricka. Jag har pĂ„börjat nedmontering av alla delar runt motorn för att lyfta ur den och titta nĂ€rmare pĂ„ det. Är toppen frĂ€ch kommer jag troligen köpa pĂ„ mig en 2.3 T5-botten (Saab 9000) dĂ„ de blocken Ă€r stabilare och sedan montera denna toppen pĂ„ den, dĂ„ blir det ett projekt som troligen kommer dra ivĂ€g lite i pengar tongue Är toppen pĂ„ denna paj kommer jag troligen bara anvĂ€nda den som just donator och sedan skrota den.

Senast redigerat av ayatollah (2016-12-25 08:52:45)

Compello.se ► Moderator
Honda Accord -96

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 415 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/parser.php on line 416

#3 2017-08-26 23:31:21

ayatollah
Dr. Rice
Webbsida

Re: Saab 9-5 2.0t -02

Uppdaterar vÀl lite hÀr dÄ smile
Donatorbilen blev just en donatorbil. Bilen som topicen gÀller stÄr avstÀlld och skÀms, inte för att det Àr nÄgra större fel pÄ den, utan för att vi inte fÄr plats hela familjen i den och de smÄ saker som behöver ordnas inför en besiktning inte hinns med pga tidsbrist. Det Àr lite trÄkigt att dygnet bara har 24 timmar tongue

Compello.se ► Moderator
Honda Accord -96

Sidfot