Forum
Compello.se

#1 2010-12-22 18:46:02

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

Har nu gått å funderat på detta hurfan det skulle låta med en bandpass i bilen, och jag har kommit till den tanken att, fan det kan juh poppa riktigt bra eftersom jag nu har kombin å lite luft! Så utgår nu ifrån ett gammalt element jag har liggandes, från en GALE 3080 sub-bas, 12" och 300w!



http://www.compello.se/forum/img/upload/4ba5c613.jpg

Senast redigerat av JesJac (2010-12-22 18:47:25)


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#2 2010-12-22 19:07:57

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

Du och Backe med era bandpasslådor smile Bara att inse att inget kan spela lika bra som en sluten låda i ett "slutet" rum.. Högre, ja visst men inte bättre smile Du kan ju aldrig få en vettig frekvensgång med en bandpasslåda oavsett modell, tokpojk!


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#3 2010-12-22 19:49:11

noech
Medlem
Från: Ramsele
Registrerad: 2005-11-10

Re: Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

hade en bandpasslåda i min första bil (mb 190) med 2 st caustic 12" med basröret upp genom hatthyllan. spelade riktigt bra. sen bytte ja till en sluten låda med 1st infinity kappa perfekt 12" å då märkte man vilken skillnad de va... infinityn spelade mycke värre... sen e de ju lite kvalite/prisskillnad på högtalarna me tongue


Benny Lundin
070-5508763

Offline

 

#4 2010-12-22 20:24:13

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

vill juh bara spela högt! tongue blåsa skiten ur spindlarna på basen!big_smile


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#5 2010-12-24 00:37:27

jibbern
Medlem
Registrerad: 2010-04-05

Re: Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

bengan alla kanske inte vill ha fjortisdunk! Känns ju mer värt att lägga mer tid och mindre pengar på ett riktigt BRA ljud än att lägga ut pengar på ett wursting steg och bas som har enda funktionen att ska nummerplåt..

Offline

 

#6 2010-12-24 06:47:41

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

jibbern, förstår inte riktigt kopplingen mellan "bra" ljud och fjortisdunk.. Men det kanske är nåt man lär sig då man blir äldre? Har alltid haft uppfattningen att fjortisdunk är just dåligt ljud som hörs mest utanför bilen och mest rör om inredningen än att faktiskt spela musiken man spelar..

Det roliga är ju att alla gör kopplingen att bra ljud måste vara dyrt, det måste det självklart inte vara.. Men så länge det finns idiotiska försäljare som lyckas sälja basar med toklåg känslighet och så vidare så måste det ju till effekt som heter jävulen innan de rör på membranen..

Men jag skulle  jättegärna köpa en bandpasslåda som är avstämnd runt 20Hz till hemmabion och spelar rakt upp till ca 80Hz utan idiotiska peakar.. Det är ju pga de är så bra som alla använder dom, eller inte.


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#7 2010-12-24 13:32:25

jibbern
Medlem
Registrerad: 2010-04-05

Re: Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

jag menar ju samma som dig!! De är ju brutalare med en inte sån dyr bas, spelar ifrån andra som skit, vilket man kan göra om man "citat" lägger ner tid på lådan istället!. lådan är allt.. sen så är bandbass lådor lämpliga för allround musik eftersom dom har hög och låg kammare.

Offline

 

#8 2010-12-24 14:17:44

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Ska fan prova en bandpass i bilen!:D

Jo men jag har fortfarande aldrig hört en bandpasslåda som spelar ens i närheten så bra och med bra frekvensgång som en sluten låda gör. Effektiva, ja visst men bara på den frekvens de är avstämda till. Men samtidigt får man ju en fan så mycket mer komplicerad låda att bygga och stämma av. Då blir det ofta billigare och enklare att köpa en extra bas och köra slutet och få samma nivå, men ändå fan så mycket bättre frekvensgång.

Finns ju inte en enda vettig köpehögtalare, sub eller nåt alls för hemmabruk som använder bandpass. Skulle det vara så bra skulle det säkert göra det. Däremot är dom ju väldigt effektiva att spela en enda oktav, men då måste man ju kompensera det med fler konstruktioner för att få en jämn frekvensgång för mig veterligen finns inget vettigt sätt bygga en bandpasslåda som kan spela hela basregistret från 80Hz och nedåt.

Är ju lite samma sak som PA-högtalare, horn och liknande.. De är ju inte byggda för att spela bra, utan jävligt högt på just ett smalt område.

Om målet bara är att spela en ton högt, ja för fan då är det ju en kanonlösning men hur kul är det om man inte tävlar i nån dB-dragrace-gren?

Senast redigerat av Bengan (2010-12-24 14:18:19)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

Sidfot