Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/common.php on line 59
Forum
Compello.se

#51 2007-08-11 11:38:24

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

zajja skrev:

Nej men skärpning! kompressor skare vara på en jänkare för snatiken! tongue

Dock så får man en roligare bil med turbo billigare. (säger dem som testat båda)

Med turbo så var det en väldigt liten fördröjning bara o sen la de lakrits på vägarna.


Men det beror helt på vad jag hittar. Tänkte åka till Svante o diskutera lite med han.

Offline

 

#52 2007-08-11 12:44:22

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Offline

 

#53 2007-08-12 01:37:46

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chevrolet Corvette -84

Hoppsan ingen dålig bjäse tongue Lär väl behöva ladda 2Bar för att man ska få snurr på den där turbinen tongue


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#54 2007-08-12 08:35:06

micke.b
Medlem
Från: hårnösand
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Re: Chevrolet Corvette -84

ja man kan men mindre medel uppnå högre toppeffekt med turbo.
men bilen ska ju gå att köra också,eller?


mvh. micke.b
http://www.garaget.org/micke-b
härnösand

Offline

 

#55 2007-08-12 22:50:07

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Det beror mycke på vad man har för kompressor, men turbo verkar funka bättre för mindre pengar. Ladd tidigare.
Kör man med remdriven direkt på insuget så får man ladd tidigt, men exempelvis procharger o vortech, så är det snabbare ladd med turbo. (säger dem som provat)

Är lite sugen på en hx55, intercooler o nåt roligt sprut.
Kommer bli lagom dyrt ändå, då jag måste köpa en ny låda o preppa. Komplett sprut. Svetsa en plenumbox osv osv...

I version 2, så kommer det bli strokerkit med ny vev, stakar, kolvar, borra blocket, nytt insug, nya alutoppar(ev i version 1), ny kam....osv osv.

Tänkte börja med att testa hur mycket effekt det går att få ut ur denna motor först :-)

Offline

 

#56 2007-08-13 15:27:58

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Offline

 

#57 2007-08-17 08:21:25

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Var o hälsa på Svante igår, o det var ett rätt trevligt garage :-)

Jag längtar tills min vette låter lika vass som hans. Helt sjukt :-P

O nu har jag en fördelare som passar trim-insuget. Behöver bara fördelarlock o rotor o lite sånt, så skall jag kunna byta insug o se om de gör nån skillnad.

Offline

 

#58 2007-08-17 08:55:16

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chevrolet Corvette -84

Asen: Det är bra att du får ut horna. Tyckte det va riktigt mysigt att åka vetten din. Dock vill jag att du rensar den invändigt, och sätt in nå rör och grejer så du kan volta med den.


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#59 2007-08-17 10:31:23

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Yxan skrev:

Asen: Det är bra att du får ut horna. Tyckte det va riktigt mysigt att åka vetten din. Dock vill jag att du rensar den invändigt, och sätt in nå rör och grejer så du kan volta med den.

Hehe, nja, vill ha den som fungerande brukis, även om den blir snabb. Med tanke på hur lite jag kör på bana o rejsar i förhållande till hur mycket man kör normalt på gatan, så är det skönt med inredning o ljuddämpning :-P

O jag kommer inte ha nån klar Racemotor på ett bra tag så :-)

Offline

 

#60 2007-08-17 10:41:53

micke.b
Medlem
Från: hårnösand
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Re: Chevrolet Corvette -84

asen skrev:

Det beror mycke på vad man har för kompressor, men turbo verkar funka bättre för mindre pengar. Ladd tidigare.
Kör man med remdriven direkt på insuget så får man ladd tidigt, men exempelvis procharger o vortech, så är det snabbare ladd med turbo. (säger dem som provat)

Är lite sugen på en hx55, intercooler o nåt roligt sprut.
Kommer bli lagom dyrt ändå, då jag måste köpa en ny låda o preppa. Komplett sprut. Svetsa en plenumbox osv osv...

I version 2, så kommer det bli strokerkit med ny vev, stakar, kolvar, borra blocket, nytt insug, nya alutoppar(ev i version 1), ny kam....osv osv.

Tänkte börja med att testa hur mycket effekt det går att få ut ur denna motor först :-)

ja på centrifugal varianterna så måste du upp på rätt så höga varv innan det händer nått.
brukar däremot vara väldigt lätt att få i väg i starten pga låg effekt vid låga varv.


mvh. micke.b
http://www.garaget.org/micke-b
härnösand

Offline

 

#61 2007-08-29 23:20:32

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Planerna börjar ta form iaf:

Kommer köra med:
Fyrbultat 350 block
Smidda trw-kolvar
Eagle-stakar
2st Hx40 turbos, eller Hx50
Dubbelintercooler
Specialbyggt insug med dubbla spjäll(300zx eller likn) på en Edelbrock SY1 (Smokey RAM)
8 st stora spridare o ett sprut, typ vems eller MS mappat med E85. 
Nån bra turbo-kam
Några trevliga toppar. 
Msd tändning.
Detta med en preppad 400 låda. Några fina dämpare, nya bussningar, styrväxel, bromsar så kommer den nog bli skoj. smile

Håller på med att fundera ut hur insuget skall byggas nu. Blir nog att börja med det. smile Stefan skall hjäla mig med detta...hehe. Jag har ju Sy1:an att utgå ifrån.

På detta sätt blir motorn självbalanserande. Den byggs som nissan i kors. Alltså att höger turbo matar vänster cylinderrad. Då balanserar den sig själv om höger turbo får mer tryck, så trycker den in i vänster insug som ger mer avgaser åt vänster turbo.  :-)

Senast redigerat av asen (2007-08-29 23:35:59)

Offline

 

#62 2007-09-03 11:26:55

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Det var svårt att rita i Google SketchUp, men jag har provat. smile

Överdel på Insuget:

http://www.asenstam.com/vette/insug8.jpg
http://www.asenstam.com/vette/insug9.jpg


Dock kommer det var smidigare o snyggare än så. Tog bara lite standard komponenter som fanns i programmet. Kommer vara mindre trattar , annan form på locket osv osv..

Har forskat en del på mitt insug, o det är lite special, så det blir kul att se om man får fart på det.
Original TBI-insug skall flöda 170-190 CFM(beroende på portning), o mitt flödar 270CFM.

Insuget är byggd för en skitinsprutning med endast 2 stora spridare i spjällhusen.
Vi skall bygga om det med ett annat "lock" till suget, med externa spjäll. Trattar in i insuget. 8 Separata spridare som är riktade mot resp ventil.

Tidigare har det varit problem vid lågvarv med detta insug(av det jag läst), men detta beror på bränsleblandningen i insuget då man sprutar in soppan före insuget och då fått droppbildningar vid de yttersta kanalerna. Det kommer nog funka mycket bättre nu. smile

Senare idag får jag alla delar till fördelaren så jag kan byta ut tändsystemet mot ett mindre, så att insuget passar. Så man kan provköra före konverteringen också.

Nästa steg på motorn är att bygga grenrör o sprut. Sen är det bara att kämpa på.

Offline

 

#63 2007-09-03 14:54:56

mr.testo
Lt. Mitch Buchannon
Registrerad: 2006-12-26

Re: Chevrolet Corvette -84

Hör att jag absolut kommer måsta göra nått åt motorn på femman för att inte bli rökt till nästa säsong.
Handsken är kastad :-)


Volvo Xc90 2.5T -05

Offline

 

#64 2007-09-03 16:15:35

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Chevrolet Corvette -84

Vet iaf vart Fredrik får sin insperation ifrån:
Barbies Corvette
http://ec1.images-amazon.com/images/I/41J3B0ZJ7EL._AA280_.jpg
Ifs en C5a men ni fattar tongue

Närå den blir nog badasa den här C4an.. kollade på din ritning och fatta nada tongue så du är ju i en annan liga


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#65 2007-09-03 22:44:27

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Yxan skrev:

Vet iaf vart Fredrik får sin insperation ifrån:
Barbies Corvette
http://ec1.images-amazon.com/images/I/4 … AA280_.jpg
Ifs en C5a men ni fattar :P

Närå den blir nog badasa den här C4an.. kollade på din ritning och fatta nada :P så du är ju i en annan liga

Hahahhahahahaha....Snyggt :-)

Var ner i Jockes garage nyss o låna en spridare så jag har nåt att mäta på.
Vill börja bygga. Synd att det oftast fastnar i pengar, men men. Finns det nån som har ett extrajobb åt mig så säg till. :)

Offline

 

#66 2007-09-05 14:39:27

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Om Törnan får hjälpa till o bygga motor, så blir väl bilen så här:
http://www.dragtimes.com/images/7482-1985-Chevrolet-Corvette.jpg

wink

Offline

 

#67 2008-01-03 21:10:48

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Var  ute o körde den idag. Dock så var det svårt att komma nånstans med sommardäck i djupsnön.

Blir skönt att få ner den i garaget snart, så jag kan riva. smile

Offline

 

#68 2008-01-03 21:49:05

Mabusus
Svetsare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-05-19

Re: Chevrolet Corvette -84

asen skrev:

Var  ute o körde den idag. Dock så var det svårt att komma nånstans med sommardäck i djupsnön.

Blir skönt att få ner den i garaget snart, så jag kan riva. smile

du måste juh få fart på den till sommarn så man kan ut och smyg åka me nå annat jänke järn så klart!


Allt ska användas ordentligt..

Subaru Impreza Sti Type ra

Offline

 

#69 2008-01-03 22:05:18

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Jo, måste få ner den i garaget snart, så jag kan göra klar den. :-)

Offline

 

#70 2008-01-03 22:16:09

Mabusus
Svetsare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-05-19

Re: Chevrolet Corvette -84

asen skrev:

Jo, måste få ner den i garaget snart, så jag kan göra klar den. :-)

men ska du turbo konvertera så finns de juh färdiga kitt med snurror och grenrör för skit och inget alls... ha hitta nå för runt 600 dollar..
inkl allt. minns dock inte riktigt vars


Allt ska användas ordentligt..

Subaru Impreza Sti Type ra

Offline

 

#71 2008-01-03 22:59:50

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Mabusus skrev:

asen skrev:

Jo, måste få ner den i garaget snart, så jag kan göra klar den. :-)

men ska du turbo konvertera så finns de juh färdiga kitt med snurror och grenrör för skit och inget alls... ha hitta nå för runt 600 dollar..
inkl allt. minns dock inte riktigt vars

Har sett det.  Finns många billiga.

Får se vad man hittar på tongue

Offline

 

#72 2008-01-03 23:07:31

Mabusus
Svetsare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-05-19

Re: Chevrolet Corvette -84

annars har du den här du... 720 sugis kusar..
http://www.sdparts.com/product/12498827 … ngine.aspx


Allt ska användas ordentligt..

Subaru Impreza Sti Type ra

Offline

 

#73 2008-01-03 23:50:32

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Mabusus skrev:

annars har du den här du... 720 sugis kusar..
http://www.sdparts.com/product/12498827 … ngine.aspx

Den tar jag gärna. Synd att priset inte är i SEK  smile

Offline

 

#74 2008-01-04 08:01:08

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Chevrolet Corvette -84

Det här såg mer "bang for the buck" ut, http://www.ultrastreet.net/poweradder_long_bb.asp


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#75 2008-01-04 11:46:52

asen
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-13

Re: Chevrolet Corvette -84

Bengan skrev:

Det här såg mer "bang for the buck" ut, http://www.ultrastreet.net/poweradder_long_bb.asp

Synd att man inte är rik. sad

Offline

 

Sidfot