Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /storage/content/43/170043/compello.se/public_html/forum/include/common.php on line 59
Forum
Compello.se

#1 2010-04-20 01:12:35

insane
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Valsa skärmar "how to"

Tänkte att jag skulle göra en kort beskrivning på hur det går till att valsa/rulla skärmar.
Jag är dock inget proffs alls då jag endast gjort detta på min egen bil så allt arbete utifrån min beskrivning görs på egen risk wink

Till min hjälp använde jag:

En skärmvals:
http://forumbilder.se/thumbs/9e02010122105da9d.jpg

En varmluftspistol (I detta fall en gammal hederlig B&D 1kW, lite kralligare pistol är att föredra):
http://forumbilder.se/thumbs/4d02010122422e373.jpg

En stålborste:
http://forumbilder.se/thumbs/92020101226110bbb.jpg

En hink med vatten och en trasa:

Det är väldigt viktigt att skärmen är ren på insidan och på läppen där valsen ska arbeta.
Jag borstade bort lös sand och annan smuts med stålborsten, därefter torkade jag skärmen invändigt med en blöt trasa. Slarvar man med detta är det risk att skärmen skadas.
http://forumbilder.se/thumbs/b802010123053e493.jpg

Valsen monterar man på navet på samma sätt som en fälg.
I mitt fall fick jag lossa på nedre fästet på coilovern så jag kunde sänka ner bakvagnen lite extra, annars blev armen på valsen för lång så den stack ovanför läppen på skärmen.
http://forumbilder.se/thumbs/f102010123558088b.jpg

Därefter började jag värma lacken med varmluftspistolen, gör man inte det finns det risk att lacken spricker.
När man valsar bör plåten ha en temp på ca: 50-60 grader. Har man ingen IR-termometer (vilket inte jag hade) får man känna sig fram, ska kännas ungefär som när man tar på en mörk bil som stått ute i solen en sommardag.
Värmer man för mycket "kokar" lacken, inte bra!

När man har ställt in valsen är det bara att börja rulla! Spänn efter lite, rulla några ggr fram och till baka och spänn efter igen. Jag spände ungefär 1/2-1 varv och rullade 5-7ggr innan jag spände om.
Eftersom att plåten leder bort värmen fort får man värma med jämna mellanrum.
Valsen justeras i längd, tryck och vinkel på rullen allt eftersom arbetet går.
http://forumbilder.se/thumbs/1402010124328da6e.jpg

Slutresultat: 15mm mer utrymme mellan däck och skärmkant:
http://forumbilder.se/thumbs/e902010125101663c.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/8e0201011159A9ab1.jpg

Nu rullade jag bara in läppen på mina skärmar så att mina fälgar får plats.
Har man bredare fälgar eller fälgar med lägre ET går det att göra en "flare" eller "pull" på skärmen så att den täcker ett däck som sticker utanför den ursprungliga skärmkanten. Risken med det är att ju mer man rullar och sträcker desto större blir risken att skada lack och plåt.

Hoppas detta kan vara till nytta för nån smile


Jens Edin

Offline

 

#2 2010-04-20 02:56:15

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Valsa skärmar "how to"

Riktigt najs, bra skrivet och bra bilder smile


Compello.se ► Admin
Hondaklubben.com ► Ordförande
Honda S2000
Honda CR-V
Honda Civic 1300

Offline

 

#3 2010-04-20 08:10:31

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Valsa skärmar "how to"

Bra guide! smile


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

Sidfot