#1 2007-01-23 19:44:55
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Angäende vridmoment
Jag läste i Roggas tråd om en V70 D5. Där var det någon som sa att det var trevligt med vrid och då tänkte jag att eftersom jag inte har något bilprogram, så vet jag vad vridmoment är.
Om jag skulle säga att jag har ungefär 5000Nm i Hondan så tror inte många mig, men det är sant. På ettans växel utvecklas det ungefär 5000Nm på naven. På tvåans växel är det runt 2600Nm.
Vad jag först vill komma fram till är att vridmoment är ointressant på motorn. Det är på hjulen det är intressant och det är inte på grund av effektförluster utan helt enkelt på grund av olika utväxling.
En motor som varvar 4000varv/minut måste ha dubbelt så mycket vridmoment som en motor som varvar 8000varv/minut för att det ska bli samma vridmoment vid samma hastighet.
Om vi tar en F1-bil och en lastbil. F1- bilen säger vi har 800hk och 310Nm på motorn. Lastbilen har 800hk och 4300Nm på motorn. Är då lastbilen 14ggr starkare?
Nepp, det skulle funka att driva lastbilen med F1-motorn, men det skulle behövas en annan utväxling eftersom det inte är lämpligt att köra en lastbil i 400km/t.
Förklaringen är att F1-motorn har sitt högsta vridmoment vid 18000varv/minut och lastbilsmotorn har det runt 1300varv/minut. Så vi gör en simpel växel låda som gör att vi har samma varv på utgående axel ur motorn. Då måste vi växla ner F1 motorn till en 14:e del av tidigare varv och får då 14ggr så högt vridmoment. Alltså ungefär 4000Nm. Då har vi två motorer som utvecklar ungefär 4000Nm vid 1300varv/minut på utgående axel.
Nm x varv x pi / 30.000 = effekt i kw
Effekt är det som är intressant eftersom det då är färdigräknat efter varvtalet. Helst skulle man se hur effekregistret ser ut på hjulen. Då kan man skaffa sig en uppfattning om hur bilen går.
Mattefråga : En traktor med maxeffekt 68hk vid 2400varv/minut. Traktorn körs i 1,4km/t på 2400varv/minut(låg växel). Drivhjulen är 2m i diameter. Hur högt vridmoment har jag på naven?
Blev som vanligt mer än jag tänkt skriva, men jag hoppas ni förstår.
Senast redigerat av HÃ¥steen (2007-01-23 20:24:34)
Markus Håsteen
Offline
#2 2007-01-23 19:52:43
Re: Angäende vridmoment
Så skönt att ha dig på min sida Sjukt mycket folk som ska snacka om att man inte har något vrid och därför är bilen värdelös och man måste sitta och växla konstant.
Bläh, less på sådana vridnissar
Mercan hade 170hk och 230nm
Hondan har 200hk och 196nm. Men ändå är den snabbare, känns snabbare och jobbar bättre på låga varv
Nu ska jag iallafall försöka räkna på det där
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#3 2007-01-23 20:10:46
- Itzung
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2006-11-19
Re: Angäende vridmoment
väldigt bra sammanfattning.
kommer förmodligen referera till denna ett flertal ggr i framtiden när diskussion uppstår..
btw.. runt 130.000 nm på navet månntro?
fan.. kunde inte låta bli att räkna på det...
edit: gjorde en edit på denna som försvann lika fort då jag insåg att jag sköt mig själv i foten.. så det blev en ny edit utan den gamla editen..
varför suddade jag inte bara... jaja...
Senast redigerat av Itzung (2007-01-23 21:27:25)
Offline
#4 2007-01-23 20:20:02
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Itzung skrev:
väldigt bra sammanfattning.
kommer förmodligen referera till denna ett flertal ggr i framtiden när diskussion uppstår..
btw.. runt 130.000 nm på navet månntro?
Lite högt tror jag. Räknade lite fort men det blev lägre iaf.
Markus Håsteen
Offline
#5 2007-01-23 20:30:33
- Itzung
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2006-11-19
Re: Angäende vridmoment
Håsteen skrev:
Lite högt tror jag. Räknade lite fort men det blev lägre iaf.
damnit.. jag hade nog för bråttom där..
edit: strax under 14.000 nm då...
jag var en av dom få som tyckte matte var roligt under högstadiet, förstår verkligen inte varför idag, men ibland så lyser det igenom..
Senast redigerat av Itzung (2007-01-23 20:43:47)
Offline
#6 2007-01-23 21:48:34
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Itzung skrev:
Håsteen skrev:
Lite högt tror jag. Räknade lite fort men det blev lägre iaf.
damnit.. jag hade nog för bråttom där..
edit: strax under 14.000 nm då...
jag var en av dom få som tyckte matte var roligt under högstadiet, förstår verkligen inte varför idag, men ibland så lyser det igenom..
68hk = 50kW
50kW vid 2400varv är ungefär 199Nm
Sen räknade jag hjulen. Omkretsen = 2 x pi x r = 6,28m
Sen hastigheten i m/s 1,4km/t / 0,06 = 23,3333m/min
Då får jag ut att i 23,333m/min så går hjulet 23,333 / 6,28 = 3,7 varv/minut
Då är utväxlingen 2400varv/minut / 3,7varv/minut = 648,6:1
Nu är det bara att ta 199Nm gånger utväxlingen 648,6 = 129071Nm
Jag får det alltså till ungefär 13000Nm.
Så ditt första var rätt Itzung
Tar en ny : Jag har en bil med 220hk på naven vid 6500varv/minut på motorn. Jag kör bilen i 65km/t på 6500varv/minut. Hjulen är 64cm i diameter. Vad har jag för vridmoment på motorn vid 6500varv/minut?
Senast redigerat av HÃ¥steen (2007-01-23 22:19:32)
Markus Håsteen
Offline
#7 2007-01-23 22:05:43
- Itzung
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2006-11-19
Re: Angäende vridmoment
Håsteen skrev:
Jag tror att du är på rätt väg, men det är lite lågt.
68hk = 50kW
50kW vid 2400varv är ungefär 199Nm
Sen räknade jag hjulen. Omkretsen = 2 x pi x r = 6,28m
hit ner är vi på helt samma nivå, sen gick jag en annan väg..
hastigheten är 1,4 km/t = 1400 m/t / 60 = 23.333 m/min
och går hjulet 6,28 m på ett varv så är 23.333 / 6,28 = 3,715 varv / min
redan här kan jag ju slänga in formeln för effekt kontra vrid om man vänder på den lite..
nm = (kw x 30000) / (varv/min x pi)
nm = 150000 / 11,66
nm = 12864,5
Håsteen skrev:
Sen hastigheten i m/s 1,4km/t / 3,6 = 0,388889m/s
Då får jag ut att i 0,388889m/s så går hjulet 6,28 / 0,388889 = 16,15 varv/minut
Då är utväxlingen 2400varv/minut / 16,15varv/minut = 148,6:1
Nu är det bara att ta 199Nm gånger utväxlingen 148,6 = 29571,4Nm
Jag får det alltså till ungefär 29600Nm.
Tar en ny : Jag har en bil med 220hk på naven vid 6500varv/minut på motorn. Jag kör bilen i 65km/t på 6500varv/minut. Hjulen är 64cm i diameter. Vad har jag för vridmoment på motorn vid 6500varv/minut?
båda vägar är ju rätt men du råkade använda m/s istället för per minut, men det har du redan räknat ut...
Offline
#8 2007-01-23 22:09:24
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Tack, ska ändra det nu
Senast redigerat av HÃ¥steen (2007-01-23 22:13:33)
Markus Håsteen
Offline
#9 2007-01-23 22:11:31
- Itzung
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2006-11-19
Re: Angäende vridmoment
lätt att trassla in sig i alla siffror och formler..
jag försöker oxå med den nu...
edit: blev typ 2854 eller nått sånt..
ge mig inga fler nu, jag behöver sova..
Senast redigerat av Itzung (2007-01-23 22:17:51)
Offline
#10 2007-01-23 22:28:09
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Itzung skrev:
lätt att trassla in sig i alla siffror och formler..
jag försöker oxå med den nu...
edit: blev typ 2854 eller nått sånt..
ge mig inga fler nu, jag behöver sova..
Jag fick det till ungefär 240Nm på motorn. Ungefär 2900Nm på hjulen. Jag är trött men det är nära sanningen iaf:)
Markus Håsteen
Offline
#11 2007-01-23 22:49:55
- Itzung
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2006-11-19
Re: Angäende vridmoment
sanningen ligger nog där någonstans, vi borde inte ha räknat galet båda två å sen fått samma svar.. hoppas jag..
Offline
#13 2007-01-24 08:05:12
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Jag tror att folk i dagligt prat när det pratas om med "skönt med högt vrid" oftare avser "högt vrid vid låga varvtal" än maximalt vridmoment..
Karaktären på en motor med 400Nm vid 1500 rpm och en med 6000 rpm är ju rätt skiljda även om vridet på hjulet är detsamma vid samma utväxling, men det uppstår ju inte vid samma tidpunkt..
Senast redigerat av Bengan (2007-01-24 08:19:23)
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#14 2007-01-24 08:25:17
- Clampster
- Medlem
- Från: Långsele
- Registrerad: 2005-11-22
Re: Angäende vridmoment
Jo det är ett riktigt relevant påpekande men jag antar att de flesta vet att ett vridmoment i motorn inte är detsamma som vilket vridmoment du har på hjulen eftersom det oftast sitter en omvandlare där emellan, endera som en växellåda eller olika hävarmar...vridmomentet i sig som storhet blir väl inte direkt intressant innan det blir kopplat till ett varvtal, och vips så är det effekt det pratas om istället.
Det är nog enbart slarv, och fel, att uttrycka sig som att "gilla bilar med vrid", iofs tror jag de flesta kopplar rätt ändå trots sakfelet i sig. Det har liksom blivit en felaktig kotym att göra den relationen. Så det är bra att du sätter relationen rätt Håsteen. Hajarna for life...haha. ehm. jaja.
Det är nog bättre att säga att om man jämför två bilar med samma toppeffekt så gillar jag den med mer vrid "tidigare" under varvtalen vid vilken du använder växlarna på än den som har mindre vrid tidigare under dessa varv..alltså större area under effektkurvan i det varvintervallet helt enkelt.
Att vridmoment i motorn skulle vara ointressant kan jag dock inte riktigt hålla med om eftersom det är en kraft med en hävarm som får vevaxeln att snurra, vridmoment, och utan det så behövs det en rätt fräck växellåda
Z28/V70/GSXR1000/XR600R
Offline
#15 2007-01-24 09:14:42
- Itzung
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2006-11-19
Re: Angäende vridmoment
effekt och vrid är ju bara två olika mått på att mäta samma sak egentligen.. ingen av dom säger egentligen nått om motorns karaktär och hur bilen är att köra utan relationen till varvtal.. det är ju bara en toppnotering..
alltför många tror att man kan ha en bil med lite effekt men ett sjuhelvetes vrid, i viss mån så stämmer det, beroende på när effekten kommer. men som sagt, man har inte den ena utan den andra... tex så har ju en diselbil ofta högre vridmoment än en bensinare med samma effekt, men det är ju bara för att effekten kommer vid ett lägre varvtal... men nu upprepar jag ju bara Håsteens förklaring..
man kan ju egentligen lika gärna säga att man har mycket effekt tidigt i registret som att man har bra bottenvrid..
men så har ju uttrycket "bottenvrid" blivit allmänt accepterat som uttryck för att säga att man har mycket effekt vid låga varvtal så man kanske bara får acceptera det...
edit: tror jag skrev nästan samma sak dom dig Clampster, fast med andra ord...
Senast redigerat av Itzung (2007-01-24 09:15:56)
Offline
#16 2007-01-24 09:44:14
- Clampster
- Medlem
- Från: Långsele
- Registrerad: 2005-11-22
Re: Angäende vridmoment
Itzung: Japps...ungefär samma sak fast med andra ord...
Men
"effekt och vrid är ju bara två olika mått på att mäta samma sak egentligen.."
Det stämmer däremot inte....effekt är föränding av energi under en viss tid....vridmoment har inget med tid att göra. De förhåller sig dock som effekt = vridmoment*vinkelhastighet....
Du kan liksom inte mäta effekt heller, du mäter vrid och vinkelhastighet för att sedan beräkna effekten.
Z28/V70/GSXR1000/XR600R
Offline
#17 2007-01-24 10:14:44
- asen
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-13
Re: Angäende vridmoment
Men om man läser på zandlådan, så är ju en sån här diskussion helt värdelös. Vrid o varvtal säger ju inget om en bil.
Det viktigaste är ju att det är en Supra, o att den är trimmad, då är den bäst i hela världen.
Offline
#18 2007-01-24 10:17:46
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
asen skrev:
Men om man läser på zandlådan, så är ju en sån här diskussion helt värdelös. Vrid o varvtal säger ju inget om en bil.
Det viktigaste är ju att det är en Supra, o att den är trimmad, då är den bäst i hela världen.
Haha!! Helt rätt.. Sen att den väger 5.6 ton spelar ju ingen roll, den är ju ändå bäst i världen..
Toyota Supra är lite som Volvo 240 Turbo var 1990.. Gammal, tung o original ganska långsam..
Senast redigerat av Bengan (2007-01-24 10:19:11)
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#19 2007-01-24 10:42:44
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Bottenvrid tycker jag låter bra. Det är effekt vid låga varv. Men när programledare för svenska bilprogram kör en bil så uttrycker dom ofta att en bil med lågt vridmoment på motorn är svagare än en med högt. Om dom tex jämför 2st 2,0 liters motorer och den ena har 425Nm och den andra 375Nm så märker dom skillnad. Sen kan det vara högre effekt ur den med mindre Nm, men trots det så går den med högre vridmoment bättre för den är "starkare".
Har även hört att vridmoment är det som accellererar och effekten är det som ger topphastigheten.
Jag är glad att så många har koll på vad Nm är.
Med att vridmoment är ointressant att veta, menar jag att det inte säger något om motorn om du inte kan relatera det till något varvtal. Och vet man varvtal så kan man lika gärna prata om effekt då det är färdigräknat. Allra helst ser jag en effektkurva. Det finns en sak som faktiskt är intressant med att veta vridmomentet. För att kunna gissa hur länge växellådan håller.
En fördel till med att veta var mex vridmoment är att det är ungefär där motorn är effektivast. Då kan man hålla sig runt de varvtalen för att köra lite bränslesnålare. Det här har jag bara läst nånstans för längesen och jag vet inte hur sant det är, men lite logik finns det.
Markus Håsteen
Offline
#20 2007-01-24 10:56:09
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Nu kanske en kombination är omöjligt.. men hur skulle karaktären vara på en D5 som ju har maxeffekt vid 4000 rpm, om den varvade 8500? Första gången jag körde en D5 var när jag hade min Golf VR6, som har en väldigt tydlig effektökning vid ca 4000 rpm.. Sen är det inte så stor mening att varva mer än 6-6 500 rpm.. När Golfen "kom" så hade man alltså maxeffekt på D5an.. Detta gör ju att det känns väldigt lätt att åka fort i dieseln.. Man svänger ut på vägen på 5an och trycker till på gasen så är man uppe i marschfart+20 i ett litet kick.. Många andra bilar kräver ju betydligt mer arbete för att komma dit snabbt.. Skulle man kunna säga att en stark turbo-diesel är en bil för dom som inte orkar växla?
Såg att D5 numer är 6 växlad, varför? Behöver man mer än en lågväxel och en eller två växlar till på en bil som är så stark i hela sitt korta register?
Senast redigerat av Bengan (2007-01-24 10:57:45)
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#21 2007-01-24 12:23:00
- Håsteen
- Medlem
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Angäende vridmoment
Jag tror att det är svårt att jämföra en dieselmotor med en bensinmotor. De har olika karaktär. Det som folk kallar vrid i en dieselmotor är deras segdragningsförmåga. Alltså att du kan ligga på 5:ans växel i 10km/t och trampa fullt utan att motorn hostar till och dör. Men det handlar nog mer om hur en dieselmotor funkar än att det skulle vara hög effekt på låga varv. En bensinmotor med 5ggr så mycket effekt vid samma hastighet kan lika gärna bara ge upp vid fullgas.
Angående en diesel som har maxeffekt vid 4000varv/minut och sen varvade till 8500varv/minut så är det nog en stendöd motor efter 4500varv/minut eftersom den då är konstruerad för en maxeffekt vid 4000varv/minut.
Möjligt att det skulle kunna funka om man gjorde variabel slaglängd på dieselmotorn, men det tänker jag inte ens fundera på hur man gör. Eller så kanske det kan funka med ökat laddtryck ju högre varv på motorn, men då ska det hålla också.
På bensinmotorn så kan man bredda effekten över ett större register med olika kamaxeltider/höjder, varierande kompression och olika bränsle-luftblandning.
En massa filosoferande här.
Markus Håsteen
Offline
#22 2007-01-24 17:35:46
- Itzung
- Medlem
- Från: Sundsvall
- Registrerad: 2006-11-19
Re: Angäende vridmoment
Clampster skrev:
Itzung: Japps...ungefär samma sak fast med andra ord...
Men
"effekt och vrid är ju bara två olika mått på att mäta samma sak egentligen.."
Det stämmer däremot inte....effekt är föränding av energi under en viss tid....vridmoment har inget med tid att göra. De förhåller sig dock som effekt = vridmoment*vinkelhastighet....
Du kan liksom inte mäta effekt heller, du mäter vrid och vinkelhastighet för att sedan beräkna effekten.
helt rätt, var ett lite klantigt uttryck där, det är ju inte alls samma sak rent fysikaliskt, och som mått mätt så är det väldigt skiljda saker...
du räknar ut effekten för att på ett mer rättvist sätt beskriva "styrkan" och "karaktären" i själva motorn..
så för fyiskern så är det mått på energi och kraft, helt skillda saker, för svensson så är det båda mått på hur "stark" bilen är..
skulle ha sagt "beskriva samma sak" istället för "mäta samma sak"..
Senast redigerat av Itzung (2007-01-24 17:36:25)
Offline