#26 2007-07-15 13:55:07
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Arson skrev:
Aha, du är ute efter en ricer hör jag
Ungefär så ja..
Sedan.. dehära me förkortningar m.m. på modeller.. ja fattar inte ett skit eftersom jag inte har ägt något.
Förklaringar m.m. uppskattas så ja få lär mig nå å..
Självklart måste ni lyckas dra in mig i japps kretsen!
Märten Larsson
Offline
#27 2007-07-15 14:21:29
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
http://www.youtube.com/watch?v=fV3c7Tu-504
Tackar föresten Mordiiax för att lägga upp sådanna härliga ljud..
Porrigare ljud få man tamefan leta efter..
Senast redigerat av Mortcha (2007-07-15 14:23:16)
Märten Larsson
Offline
#28 2007-07-15 15:25:35
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Personligen tycker jag det finns inget osexigare än när man monterar en 5" japsdämpare rakt av på en gammal Honda som dessutom inte har Vtec. BAAAAAAAHM - BAAAAAAAHM - MAAAAAAH - BÃ…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…H låter det fem kilometer bort.
Men det finns även motsatsen, exempelvis Type-R. Det brukar räjsa en sådan på Blackrace i Sthlm som låter helt sjukt ilsken.
http://www.blocket.se/vi/12644760.htm?ca=11_s
Fortfarande överpris för dessa bilar (inte ens riktig Vtec).
Tjejen har en Civic LSI på 90hk, den går bra och billigt hehe
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#29 2007-07-15 15:37:07
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Arson skrev:
Personligen tycker jag det finns inget osexigare än när man monterar en 5" japsdämpare rakt av på en gammal Honda som dessutom inte har Vtec. BAAAAAAAHM - BAAAAAAAHM - MAAAAAAH - BÃ…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…H låter det fem kilometer bort.
Men det finns även motsatsen, exempelvis Type-R. Det brukar räjsa en sådan på Blackrace i Sthlm som låter helt sjukt ilsken.
http://www.blocket.se/vi/12644760.htm?ca=11_s
Fortfarande överpris för dessa bilar (inte ens riktig Vtec).
Tjejen har en Civic LSI på 90hk, den går bra och billigt hehe
Den har jag kollat på många ggr.
Pallar dom dära motorerna mkt eller e de nå man bara ha fått försig?
En civic e ju nästan självklart.. men då återstår ju motorvalet och tydligen så finns de en jäfla masas motorer och sedan så fattar ja nada om dom..
Går den bra Arson?
Alternativet är ju att köpa en med mindre motor och gära som du säger.. Make it loud!
Märten Larsson
Offline
#30 2007-07-15 17:06:17
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Hondas motorer skall ju enligt utsago vara väldigt stryktåliga, det är väl främsta fördelen med en Honda. Standard är ju rost på de lite äldre samt att kvalitétskänslan i exempelvis Civic är väl något lägre än motsvarande Golf från VW.
Men för den skullen är de inte tråkiga att köra
LSI:n går bra för att vara 1.5L på 90hk, helt klart! Men den är ju verkligen ingen raket. Dock är den riktigt ekonomisk både vad gäller bensin och ägandekostnader (försäkring).
Vid blandad körning (en hel del stadskörning och onödigt gasandes) under femtio mil så drog den 0,67L/mil. Pendlar man längre sträckor skall inte 0,5xx vara några problem.
Men jag tycker ändå om du skall köpa en Civic så är en -92:as ESI att föredra om du både vill åka billigt och skoj bakom ratten!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#31 2007-07-15 17:44:29
- rikardpohjola
- Medlem
- Från: Övik
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
snyggt me sedan http://www.blocket.se/vi/12492205.htm?ca=4_s klart du ska ha en vti de ska gå riktigt fint
Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84
Offline
#32 2007-07-15 17:45:44
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Arson skrev:
Hondas motorer skall ju enligt utsago vara väldigt stryktåliga, det är väl främsta fördelen med en Honda. Standard är ju rost på de lite äldre samt att kvalitétskänslan i exempelvis Civic är väl något lägre än motsvarande Golf från VW.
Men för den skullen är de inte tråkiga att köra
LSI:n går bra för att vara 1.5L på 90hk, helt klart! Men den är ju verkligen ingen raket. Dock är den riktigt ekonomisk både vad gäller bensin och ägandekostnader (försäkring).
Vid blandad körning (en hel del stadskörning och onödigt gasandes) under femtio mil så drog den 0,67L/mil. Pendlar man längre sträckor skall inte 0,5xx vara några problem.
Men jag tycker ändå om du skall köpa en Civic så är en -92:as ESI att föredra om du både vill åka billigt och skoj bakom ratten!
Blir nog en sådan isf.. Kollar lite på dom just nu..
Hur e det med motorvolymer m.m.?
Efter att ha kolalt på blocket en massa.. hur stor skall en Vtec vara?
Låter lite mysko då vissa skrivet att dom har en som ligger på 1,5 m.m. och uppåt.
Märten Larsson
Offline
#33 2007-07-15 18:17:41
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Mortcha skrev:
Blir nog en sådan isf.. Kollar lite på dom just nu..
Hur e det med motorvolymer m.m.?
Efter att ha kolalt på blocket en massa.. hur stor skall en Vtec vara?
Låter lite mysko då vissa skrivet att dom har en som ligger på 1,5 m.m. och uppåt.
Det finns 1,5 med VTEC oxå...
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#34 2007-07-15 18:26:22
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Nikurasu skrev:
Mortcha skrev:
Blir nog en sådan isf.. Kollar lite på dom just nu..
Hur e det med motorvolymer m.m.?
Efter att ha kolalt på blocket en massa.. hur stor skall en Vtec vara?
Låter lite mysko då vissa skrivet att dom har en som ligger på 1,5 m.m. och uppåt.Det finns 1,5 med VTEC oxå...
Nikurasu: Okej.. tack för snabbt svar..
rikardpohjola: Nej fasiken.. ingen sedan.. här skall de vara småbil..
Märten Larsson
Offline
#35 2007-07-15 22:09:32
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
köp en sån här istället, ser ut som farmors bil men är iallafall skapligt pigg. Vet inte va som skiljer de nyare från de äldre, men antar det mest är massa extra vikt.. http://www.blocket.se/vi/12044183.htm?ca=4_s
Lät åtminstone vara rymligare och kanske lite mindre skramlig än de äldre..
Senast redigerat av Bengan (2007-07-15 22:10:14)
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#36 2007-07-15 23:23:29
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Bengan skrev:
köp en sån här istället, ser ut som farmors bil men är iallafall skapligt pigg. Vet inte va som skiljer de nyare från de äldre, men antar det mest är massa extra vikt.. http://www.blocket.se/vi/12044183.htm?ca=4_s
Lät åtminstone vara rymligare och kanske lite mindre skramlig än de äldre..
Hehe sjuk sleeper om inte annat
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline
#37 2007-07-16 19:59:28
- insigma
- Vtec Abuser
- Från: Sundbyberg
- Registrerad: 2005-11-15
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
1.5 vtec är vtec-e och för ekonomi körning. Satsa på en VTi för du kommer förr eller senare vilja ha mer. Vtin har bättre chassi, större bromsar och dubbla överligande kammar. Både ESi och vti är på 1.6 men den senare lämnar 160hk istället för 125hk. Gäller 92-95.Att tillägga är väll att det inte finns en enda vtec motor som rasat pga fabriksfel.
Nu har jag skrivit detta på mobilen men det är bara att ringa om det är något du vill veta.
Offline
#38 2007-07-16 22:09:02
- mr.testo
- Lt. Mitch Buchannon
- Registrerad: 2006-12-26
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Köp en Crx vtec istället så får du nog mest för pengarna dom äldre civicarna är ju så slö.
Pocket rocket som gäller.
Senast redigerat av mr.testo (2007-07-16 22:09:33)
Volvo Xc90 2.5T -05
Offline
#39 2007-07-16 23:22:35
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
mr.testo skrev:
Köp en Crx vtec istället så får du nog mest för pengarna dom äldre civicarna är ju så slö.
Pocket rocket som gäller.
Det där blev ju hyffsat med dubbelmoral då crx vtec är just en äldre civic
Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96
Offline
#40 2007-07-17 10:47:01
- mr.testo
- Lt. Mitch Buchannon
- Registrerad: 2006-12-26
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Ja men du förstår hur jag menar.
Vilket som "vanliga" civic om vi ska vara petiga slö crx vtec är väll den enda som inte är det i hela serien ivarjefall i lägre intervaller.
Tom Johans civic får väll hårt mot en crx vtec?
Senast redigerat av mr.testo (2007-07-17 10:48:33)
Volvo Xc90 2.5T -05
Offline
#41 2007-07-17 10:59:05
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Ska vara pga utväxlingen och vikt då som vi på sin höjd kan ligga lika 1-2-3 sen kommer jag att stånka ifrån. Min orginal med igensatt "sportfilter" drog jämnt med sigge på dom växlarna
Massvis med skoj om VTEC
http://en.wikipedia.org/wiki/VTEC
VTEC betyder Variable Valve Timing and lift Electronic Control. Alltså variabla ventiltider och lyfthöjder som sköts på ett elektroniskt sätt om jag har förstått rätt.
Introducerades 1983 på Honda CBR400 under namnet HYPER VTEC (typiskt japanskt ).
The opposite approach to variable timing is to produce a camshaft which is better suited to high RPM operation. This approach means that the vehicle will run very poorly at low RPM (where most automobiles spend much of their time) and much better at high RPM. VTEC is the result of an effort to marry high RPM performance with low RPM stability. Eller... Måste man ha över 1000hk för att få påstå att den går dåligt på låga varv?
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#42 2007-07-17 11:25:07
- mr.testo
- Lt. Mitch Buchannon
- Registrerad: 2006-12-26
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Måste varit innan sigge mappa bytte grenrör osv för en crx vtec går väll bättre än delsol vti orginal?
Vad är en crx vtec på 160-165hk?
Skiljer inte så mycket mot din civic i hk dock skiljer det väll runt 200kg?
Dessutom har väll crx triangellänkat runt om precis som nsx vilket gör den bättre om jag förstått rätt än civic när det komr till väghållning så är det just väghålning man är ute efter är väll crx ett bättre val?
Men jag förbehåller mig rätten att ha fel är allt annat än Honda expert kan bara det man lärt sig genom åren efter ha umgåtts med en renodlad Honda fanatiker :-)
Senast redigerat av mr.testo (2007-07-17 11:32:59)
Volvo Xc90 2.5T -05
Offline
#43 2007-07-17 13:42:50
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Jepp, 40hk och typ 200kg är vad som skiljer. Sant också att CTR har McPhearson fjäderben fram vilket ger den negativa egenskaper vid fjädring.
Honda har ju lyckats med konststycket att göra bilarna slöare och slöare för varje år men kompenserat det med mer hästkrafter, vilket nästan är duktigt gjort...
Fördelen med en ny Honda och det gäller ju såklart alla andra bilar, är att dom inte är slitna och illa behandlade utav tidigare ägare. Mjukare kaross, slitna bussningar och leder, motor som börjar bli lite trött osv osv. Så på pappret är kanske en äldre Civic rapp som faen, men i verkligheten har dom inte mycket mot en ny. Däremot finns det redigt med potential då dom är rätt byggd från början!
En EG kaross med allt bytt i hjulupphängningsväg, K20 motorn, diffbroms, lättad. Såå fina, såå snabba
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#44 2007-07-17 14:31:01
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Shit.. folk verkar kunna mkt om Honda..
Okej.. ja vet inte om ja skall öppna en ny tråd elelr fortsätta på samma.. går över till en liten annan fråga nu då..
Köpråd.. Vad för honda?
Det som jag är mest ute efter är stuket på bilen.. diggar verkligen årsmodellerna runte 92-93.. dom e fina..
Sedan så motor skiter ja nästan i verkar de som eftersom de verkar vara så satans dyrt å få tag på en lämplig bil med rätt motor och rätt stuk för rätt peng.. de skall vara helt rätt!
Tips/förlag/arga argument m.m. går mkt bra att skriva..
Priset då på denna bil? Runt 20-25K, skall ju lägg ut skodan på blocket idag elelr imorgon å sälja den först och de bli inge bilköp innan löning heller eftersom ja skall sälja bilen för lite mindre änn va ja köpte deså.. ja.. ni förstår.
Märten Larsson
Offline
#45 2007-07-17 16:10:29
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Om du inte bryr dig om vilken motor som sitter i så är ju en Civic LSI (1,5L 90hk) ett smart val. För 20 000kr får du en riktigt fräsch -92:a med en hel del extrautrustning!
Och som jag skrev tidigare så är dessa bilar billiga i drift med grymma lastningsmöjligheter
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#46 2007-07-17 16:32:26
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Arson skrev:
Om du inte bryr dig om vilken motor som sitter i så är ju en Civic LSI (1,5L 90hk) ett smart val. För 20 000kr får du en riktigt fräsch -92:a med en hel del extrautrustning!
Och som jag skrev tidigare så är dessa bilar billiga i drift med grymma lastningsmöjligheter
Det som skall lastas är en baslåda, Halvbur och en och anan ica påse..
Håller på å kolla lite och funderar..
Sitter även å funderar fall det skulle vara så illa egentligen att ha en CRX?!
Okej.. ja tycker dom e grymt ful.. men men..
Senast redigerat av Mortcha (2007-07-17 16:32:52)
Märten Larsson
Offline
#47 2007-07-17 18:39:45
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Mortcha skrev:
Arson skrev:
Om du inte bryr dig om vilken motor som sitter i så är ju en Civic LSI (1,5L 90hk) ett smart val. För 20 000kr får du en riktigt fräsch -92:a med en hel del extrautrustning!
Och som jag skrev tidigare så är dessa bilar billiga i drift med grymma lastningsmöjligheterDet som skall lastas är en baslåda, Halvbur och en och anan ica påse..
Håller på å kolla lite och funderar..
Sitter även å funderar fall det skulle vara så illa egentligen att ha en CRX?!
Okej.. ja tycker dom e grymt ful.. men men..
CRX:en är en riktigt trevlig bil.. och om du tar bort "baksätet" så har du fan lastutrymme som en 745:a
Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96
Offline
#48 2007-07-17 18:59:37
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
ayatollah skrev:
Mortcha skrev:
Arson skrev:
Om du inte bryr dig om vilken motor som sitter i så är ju en Civic LSI (1,5L 90hk) ett smart val. För 20 000kr får du en riktigt fräsch -92:a med en hel del extrautrustning!
Och som jag skrev tidigare så är dessa bilar billiga i drift med grymma lastningsmöjligheterDet som skall lastas är en baslåda, Halvbur och en och anan ica påse..
Håller på å kolla lite och funderar..
Sitter även å funderar fall det skulle vara så illa egentligen att ha en CRX?!
Okej.. ja tycker dom e grymt ful.. men men..CRX:en är en riktigt trevlig bil.. och om du tar bort "baksätet" så har du fan lastutrymme som en 745:a
Joo.. men jag tänker ju bara sätta in en basse låda och en liten halvbur.. inte lasta för kung och fosterland.
Okej.. utrymme är bra.. men de e inte de de sitter i nu.. tyvär ayatollah..
Vill ha en liten bil.. etrig och rapp.. låte mkt och.. jaa.. ni förstår säkert!
Märten Larsson
Offline
#49 2007-07-17 19:42:40
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
Mortcha skrev:
ayatollah skrev:
Mortcha skrev:
Det som skall lastas är en baslåda, Halvbur och en och anan ica påse..
Håller på å kolla lite och funderar..
Sitter även å funderar fall det skulle vara så illa egentligen att ha en CRX?!
Okej.. ja tycker dom e grymt ful.. men men..CRX:en är en riktigt trevlig bil.. och om du tar bort "baksätet" så har du fan lastutrymme som en 745:a
Joo.. men jag tänker ju bara sätta in en basse låda och en liten halvbur.. inte lasta för kung och fosterland.
Okej.. utrymme är bra.. men de e inte de de sitter i nu.. tyvär ayatollah..
Vill ha en liten bil.. etrig och rapp.. låte mkt och.. jaa.. ni förstår säkert!
CRX:en är liten, ettrig, rapp, låter mycket, har stort utrymme, jävligt bra att bygga ljud i, samt triangel-länk vilket ger dom en grym väghållning
Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96
Offline
#50 2007-07-17 19:44:32
Re: Vtec.. Brister/fördelar?
ayatollah skrev:
Mortcha skrev:
ayatollah skrev:
CRX:en är en riktigt trevlig bil.. och om du tar bort "baksätet" så har du fan lastutrymme som en 745:aJoo.. men jag tänker ju bara sätta in en basse låda och en liten halvbur.. inte lasta för kung och fosterland.
Okej.. utrymme är bra.. men de e inte de de sitter i nu.. tyvär ayatollah..
Vill ha en liten bil.. etrig och rapp.. låte mkt och.. jaa.. ni förstår säkert!CRX:en är liten, ettrig, rapp, låter mycket, har stort utrymme, jävligt bra att bygga ljud i, samt triangel-länk vilket ger dom en grym väghållning
Hmm.. ja de låter faktiskt bra.. de gör det.. emn ja tycker dom e så.. groddaktiga.. inte så mkt i min smak.. fast.. de beror ju på om motorn kan kompencera det..
Hmmm..
Förslag?
Märten Larsson
Offline