#1 2008-02-08 15:54:44
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Saab 9-5 2.3t -00
Bild från handlaren
Ytterligare en
Bilen skall nyttjas att frakta arslet i mellan Oskarshamn och Simpevarpshalvön (till och från jobbet) samt på en del expiditioner till norr. Eftersom så skall bilen genomgå diverse förädlingar. Just nu jagar jag Aero kjolar till den vilket verkar kunna bli ett helvete eftersom de räknas som hårdvaluta nästan.
Bättre bilder på G
Fakta
Motor: B235L orginal 170 hk (125 kW) vid 5500 varv/minut 280 Nm vid 1800 varv/minut med nya vehusventilationen samt oljesamlingslådan
Chassi: standard
Däck och fälg: Orginal fälg 16" med 215/55/R16 däck
Bromsar: orginal
Stereo: Standard
Interiör: Standard
Planer
[-] Aero kit (svårt att få tag i)
[-] Amerika blinkers
[-] Lacka grillen svart (om jag hittar en på skroten)
[-] lite fränare fälgar
[-] Något vassare motor
[-] Stereo av himmelska mått
Senast redigerat av Klaus.Dorfbauer (2008-02-23 00:04:46)
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline
#2 2008-02-08 16:15:38
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Jaha, en sån! Va trevligt, bästa motoralternativet oxå om man vill göra nåt skoj med den senare..
Tat lugnt första gången du stöter på snö bara, du som e van rätthjulsdrivet, kan bli en fittig upplevelse annars då dom ju inte understyr mindre på vintern de små kryssarna.
Senast redigerat av Bengan (2008-02-08 16:16:09)
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#3 2008-02-08 16:16:04
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Najs Stefan! Sedan eller kombi?
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#5 2008-02-08 16:41:23
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Bengan skrev:
Jaha, en sån! Va trevligt, bästa motoralternativet oxå om man vill göra nåt skoj med den senare..
Tat lugnt första gången du stöter på snö bara, du som e van rätthjulsdrivet, kan bli en fittig upplevelse annars då dom ju inte understyr mindre på vintern de små kryssarna.
hehe ja provturen blir dock först i mars bilen skall nyttjas av far tills jag hinner komma upp och hämta den (har en massa internutbildningar och bajs ett tag framöver) får se hur det blir med trimning men det spritter ju lite i fingrarna på en... får se hur turbon mår. är den fin så blir det ju lätt chip och avgas... trpr den ligger på 240hkr eller nått med de grejorna
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline
#6 2008-02-08 18:02:13
- Karlsson
- på taket
- Från: Forsmoby
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Jasså du tar å kostar på dig rejält nu!
Skönt å åka lite nyare bil
Du ska ju lätt chippa å kosta på nå avgas iaf. Går ju riktigt fint då!
Anders Karlsson 073-811 58 77
¨Old VW´s never die, they just get faster...¨
Offline
#7 2008-02-08 20:24:15
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Den e väl på 170 hästar original antar jag?
Maptuns steg 1 e ju på 235 och det e nog bra mycket bättre krut i den då än en original Aero skulle jag tro.. Visserligen "bara" ett chip men det e ju väl beprövat så jag tror man vinner på att handla de mer kända "saabtrim-märkena" än att åka och köpa billigast möjliga.. Men jag kan ju ha fel.
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#9 2008-02-08 20:59:14
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Nikurasu skrev:
härlig bil du skaffat dig, maptun eller nordic uhr har dom bästa grejerna
Har sneglat på BSR grejjorna eftersom de har sitt PPC system smidigt att kunna byta tiullbaka någon vacker dag tex om man lånar ut bilen åt någon
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline
#10 2008-02-08 21:14:43
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Klaus.Dorfbauer skrev:
Har sneglat på BSR grejjorna eftersom de har sitt PPC system smidigt att kunna byta tiullbaka någon vacker dag tex om man lånar ut bilen åt någon
Ja dom är nog rätt så bra men det ger ju inte det optimala...men det är ju najs att kunna byta lite snabbt
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#11 2008-02-11 19:49:42
- panik
- Medlem
- Från: Pilgrimstad
- Registrerad: 2005-11-19
Re: Saab 9-5 2.3t -00
fint med en SAAB till. Maptun är väldigt bra att ha och göra med använde mig av dom när jag trimmade gamm bil'n.
Henrik Eriksson
Varför köra utlåndskt når det finns svensk kvalitet.
Lek: SAAB 900 -98 -Säld, Volvo PV 544 -64 Under uppbyggnad.
Vardagsbil: SAAB 9-3 -08
Offline
#12 2008-02-11 20:08:02
- cossie_Martin
- Medlem
- Registrerad: 2007-02-13
Re: Saab 9-5 2.3t -00
fin bil men kolla upp att senaste version av vevhusventilasionen är monterad tror det är v6, orginal suger fett.
dom här bilarna som har b235e-l aka t7 har mycket klena kolvar och stakar orginal
det är en långemenisions motor så det är snålt med material i framförallt kolvarna
speciellt kring kolvringarna + att kolvringarna i sig är tunna och dåliga
jag rekomenderar att du byter till äldre saab motorns kolvar och stakar b234l (t5)
+ toppackning från t5 då kommer motor bli mycket drivtsäkrare + att t5an kolvar och
stakar häger med upp i 500hk klassen.
har själv en 9-5a (2,0) den hade jag bara tänkt ta ur kanske 200 hk men jag har köpt
t5ans kolvar och stakar bara för att vara säker.
största problemet med t7ans kolvar är att med dåliga kolvringar smiter mycket skit förbi och problem med hög oljeförbrukning, oilsluge och snabb förslitning av ex kamdrivning blir som följd
Offline
#13 2008-02-11 20:16:45
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Re: Saab 9-5 2.3t -00
cossie_Martin skrev:
fin bil men kolla upp att senaste version av vevhusventilasionen är monterad tror det är v6, orginal suger fett.
dom här bilarna som har b235e-l aka t7 har mycket klena kolvar och stakar orginal
det är en långemenisions motor så det är snålt med material i framförallt kolvarna
speciellt kring kolvringarna + att kolvringarna i sig är tunna och dåliga
jag rekomenderar att du byter till äldre saab motorns kolvar och stakar b234l (t5)
+ toppackning från t5 då kommer motor bli mycket drivtsäkrare + att t5an kolvar och
stakar häger med upp i 500hk klassen.
har själv en 9-5a (2,0) den hade jag bara tänkt ta ur kanske 200 hk men jag har köpt
t5ans kolvar och stakar bara för att vara säker.
största problemet med t7ans kolvar är att med dåliga kolvringar smiter mycket skit förbi och problem med hög oljeförbrukning, oilsluge och snabb förslitning av ex kamdrivning blir som följd
hmm jo det var väll någon stor återkallelse på det där tror jag? eller ja de gjorde väll som volvo (med sina problematiska gasspajäll) de som drog mycket olja fixade de. Denna skall vara servad på märkesverkstad sedan start så förhoppningsvis fixat annars får man ta sig en kik
är inte så jätte haj på att meka heller men kan jag klara mig utan bil en längre tid så kanske det är något jag kan ta mig an (kolvbyte)
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline
#14 2008-02-16 22:23:46
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Så nu är bilen äntligen körd
Skjuter på betydligt bättre än min gamla volvo och nya oljesamlingslådan var mnterad so no worries about the vevhus ventilation
Skall ta mig an en photoshoot till veckan för lite bättre bilder
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline
#15 2008-02-26 17:38:28
- Klaus.Dorfbauer
- Medlem
- Från: Oskarshamn
- Registrerad: 2005-11-11
- Webbsida
Re: Saab 9-5 2.3t -00
Oj ett paket kom idag
En gammal trotjänare skall få driva dessa "bestar"
(edit klämde in en bild på steget)
Passade också på att beställa nya vita skärmblinkers... kräks snart åt mina oranga
Senast redigerat av Klaus.Dorfbauer (2008-02-26 17:43:15)
Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert
Offline