Forum
Compello.se
  • Index
  •  » Allmänt
  •  » Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

#1 2008-05-10 19:19:00

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Tja. Var förbi en polare idag som ville att jag skulle slänga ett öga på hans saab 900ng turbo som plötsligt börjat gå dåligt. Jag provkörde lite samt var inne under huven och klämde och kände lite, men då inga verktyg fanns så blev det ingen mer ingåend undersökning.

Jag kan dra lite symptom så får ni sätta era 50 öringar på vad felet är. Bilen började plötsligt gå dåligt då polaren i morse gjorde en acceleration på en påfart. Motorn har nu tappat mycket av sin kraft och turbotrycksmätaren har fastnat nånstans mitt på skalan och rör sig inte en millimeter.

När man kör i låg fart, tex i bostadsområde, så går bilen väldigt ryckigt. Den går väl ok om man är väldigt lätt på gasfoten men så fort man trycker till lite så dör den nästan. Uppe i högre hastigheter går den inte lika illa, då kan man stämpla gaspedalen utan att den börjar rycka, men den har fortfarande inte den rätta knuffen.

Dessutom så började check engine-lampan att lysa och tomgången har förhöjts. Polaren tog lös tändstiften som var kolsvarta och rengjorde dem innan han körde bilen de få kilometrarna hem. Efter min lilla provtur tog vi loss tändstiften och då var de kolsvarta igen.

Jag har kollat att alla slangar sitter fast och ser hela ut. Min gissning nu är att turbon har skurit ihop då jag vet att kompisen noll koll på bilar men gärna gasar friskt, så han har nog med stor sannolikhet struntat i att låta få upp tempen i olja och turbo innan han gasar. Fler gissningar? Kanske någon här som råkat ut för samma symptom?

Offline

 

#2 2008-05-10 19:41:12

insigma
Vtec Abuser
Från: Sundbyberg
Registrerad: 2005-11-15

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

vet inget om saab motorer men symptomen verkar ju vara tädningsfel... kolla fördelaren om det finns någon sådan?

Offline

 

#3 2008-05-10 20:00:56

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Jag tror på din egen gissning jag.. Kass snurra, kan ju te sig på ett gäng olika sätt men det där verkar ju vara ett sätt som e rätt snällt iallafall smile


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#4 2008-05-10 20:11:09

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

insigma skrev:

vet inget om saab motorer men symptomen verkar ju vara tädningsfel... kolla fördelaren om det finns någon sådan?

Mjo tanken på tändningsfel har ju slagit mig. Den har ju saabs ökända tändkasett så den är ju inte så lätt att kolla om man inte har en utbytas att slänga dit. Det är just det att turbotrycksmätaren har slutat röra sig som gör att jag jag främst misstänker turbon.

Men om du känner någon i stockholmstrakten som har en tändkasett till låns så får du gärna hojta till smile

Offline

 

#5 2008-05-10 22:45:31

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Stuff skrev:

insigma skrev:

vet inget om saab motorer men symptomen verkar ju vara tädningsfel... kolla fördelaren om det finns någon sådan?

Mjo tanken på tändningsfel har ju slagit mig. Den har ju saabs ökända tändkasett så den är ju inte så lätt att kolla om man inte har en utbytas att slänga dit. Det är just det att turbotrycksmätaren har slutat röra sig som gör att jag jag främst misstänker turbon.

Men om du känner någon i stockholmstrakten som har en tändkasett till låns så får du gärna hojta till smile

är turbon kass så borde den ryka... eller ja most likely men ja annars kanske du har ett insane passatfel så att armen till WG klockan har pajjat


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#6 2008-05-11 00:08:54

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Klaus.Dorfbauer skrev:

Stuff skrev:

insigma skrev:

vet inget om saab motorer men symptomen verkar ju vara tädningsfel... kolla fördelaren om det finns någon sådan?

Mjo tanken på tändningsfel har ju slagit mig. Den har ju saabs ökända tändkasett så den är ju inte så lätt att kolla om man inte har en utbytas att slänga dit. Det är just det att turbotrycksmätaren har slutat röra sig som gör att jag jag främst misstänker turbon.

Men om du känner någon i stockholmstrakten som har en tändkasett till låns så får du gärna hojta till smile

är turbon kass så borde den ryka... eller ja most likely men ja annars kanske du har ett insane passatfel så att armen till WG klockan har pajjat

Va och kände på armen oxå när jag var där å pilla men den verkar hel å fin. Nån rök såg jag inte till. Nåt som jag jag kom på nu att jag glömde säga var att man kunde höra turbon vina när man körde runt med rutorna nervevade. Vad brukar mer exakt paja i en turbo vanligtvis? Är det lagren som ger upp så att den nyper? i så fall borde man väl inte höra ett knyst från den eller?

Han verkar ju inte behöva få det fixat alldeles på en gång så jag får väl låna ihop lite verktyg och kolla närmare på turbon om ett par veckor när tentor å skit är ur världen

Offline

 

#7 2008-05-11 00:21:48

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

mja men annars kan du ju lossa slangen till WG klockan och se om det laddar på mer...

Är ju inte så mycket mer grejjor på en turbo som skall pajja än lagren eller WG...

ett tips är att fråga runt på lite STCS.nu  alternativt söka efter någon med liknande fel


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#8 2008-05-11 00:49:57

cossie_Martin
Medlem
Registrerad: 2007-02-13

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

eller skruva bort slangen till turbon och känn efter, är den stum så är den ju kaputt
kan även vara lamdan, fuckar den ur går väll bilen in i limp home och då går den
inge bra alls visseligen så struntar datorn i lamdavärdet vid fullgas men om den
gått in i limphome så går den ju dåligt då också,
jag är inte säker men det kan vara så att datorn tillåter bara glt när den gått in i limp home
en sak till kolla så det inte är något tryckrör som lossnat jag tycker att det låter som det

Offline

 

#9 2008-05-11 00:56:31

cossie_Martin
Medlem
Registrerad: 2007-02-13

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

jag så du hade skrivit att du kollat slangarna men symptomerna du beskriver passar
in skjutet tryckrör/slang som en hanske så jag tycker ni ska slänga ett öga till på det

Offline

 

#10 2008-05-11 09:19:58

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Jag hade nästan samma problem med min S14, och då var det, precis som Martin skriver, ett tryckrör som hoppat lite på sniskan.

Angående att turbon skall ha skurit så hände detta på min andra Nissan (S12). Kompressorn var helt stum, men bilen går att köra hur bra som helst, men givetvis saknas det effekten som tidigare fanns där.


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#11 2008-05-11 09:25:31

Nikurasu
DareToBeSquare
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Precis så som cossie_Martin skriver så när en SAAB går i limphome läge så finns det bara grundladdtryck, motorlampan tänds och det kan mycket väl vara tändkassenten eller styrboxen. Tomgången höjs bl a för att den inte ska vara så svår att rulla iväg från stillastående då den är i limphome läge.

Just det med att motorlampan tänds, den går i limphome resulterade att då jag hade min 9-5:a så fick jag byta ut styrboxen som hade gått sönder smile


Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72

Offline

 

#12 2008-05-11 10:21:54

micke__
Medlem
Från: undrom
Registrerad: 2005-11-10

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

en tanke , sitt det lmm på den ? samt funkar lamban som den ska  ?  för om någon av dessa är dåliga/ trasiga blir det  ryck , samt nästan dör om man ha  låg fart å gasa på lite m.m , eller är det en tryckslang som dom ovan sagt .


micke ekström

Offline

 

#13 2008-05-11 11:54:47

Nr4
Medlem
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2006-09-07

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

om han har kört på 10% etanol så åker Lmm på direkten. och det kostar typ 600kr på skroten att få tag på en ny. Men det låter som Lmm.


Mvh//Peter Sedin aka Nr4

Kör: Subaru Legacy Station Boxer Diesel -09
Glidare: Volkswagen Golf C -82

Offline

 

#14 2008-05-11 19:31:50

cossie_Martin
Medlem
Registrerad: 2007-02-13

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

jag är inte riktigt hundra på att jag förstår varför lmm skulle pajja p.g.a att man kör på
etanol.. förklara gärna

Offline

 

#15 2008-05-11 19:56:57

Rippe
Medlem
Från: Kramfors
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Nr4 skrev:

om han har kört på 10% etanol så åker Lmm på direkten. och det kostar typ 600kr på skroten att få tag på en ny. Men det låter som Lmm.

varför skulle luft massemätarn som sitter efter luftfiltret gå sönder om du tankar etanol?
låter mysko i mina öron iaf


Mathias Teglund

Offline

 

#16 2008-05-13 00:02:09

Nr4
Medlem
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2006-09-07

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Rippe skrev:

Nr4 skrev:

om han har kört på 10% etanol så åker Lmm på direkten. och det kostar typ 600kr på skroten att få tag på en ny. Men det låter som Lmm.

varför skulle luft massemätarn som sitter efter luftfiltret gå sönder om du tankar etanol?
låter mysko i mina öron iaf

Konstigt nog så flyger dom iaf när jag hade en 900 lt så flög dom så fort man spädde i lite etanol.
Men som sagt och jag har hört det från några andra. men jag kan ju ha fel.


Mvh//Peter Sedin aka Nr4

Kör: Subaru Legacy Station Boxer Diesel -09
Glidare: Volkswagen Golf C -82

Offline

 

#17 2008-05-13 23:09:42

cossie_Martin
Medlem
Registrerad: 2007-02-13

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

förstår ändå inte varför dom skulle göra det dom har ju inte direkt kontakt med varandra men men man kan ju inte allt här i världen

Offline

 

#18 2008-05-14 08:31:34

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Däremot har väl folk problem med LMM som ryker pga de byter till luftfilter som släpper igenom massa dynga, typ billiga öppenfilter.


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#19 2008-05-15 18:42:13

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Tja, tack för alla tips. Ska som sagt kolla på bilen igen nästa helg när det har lugnat ner sig med tentor och sånt. Ska kolla om jag får låna fordonslabbet på skolan så jag har garage/verktyg. Tändkassetten är tydigen inte mer än ett par månader gammal så den kanske vi kan utesluta så länge, iaf tills vi har kollat allt annat.´

Hur kollar man enklast om det är lmm eller lambdan som slutat fungera? Dra ur kontakterna och se om den går ännu sämre? Används dom när bilen har gått in i limp home-mode eller går bilen på nån sorts grundinställning då?

Nollställs limp home-läget av sig själv eller måste man in med bilen till en verkstad för att återställa detta?

Offline

 

#20 2008-05-15 20:45:52

panik
Medlem
Från: Pilgrimstad
Registrerad: 2005-11-19

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

På ng900 så sitter det ingen lmm. och jag tror på att det kan vara tändkassetten, mapsensorn eller lambdan.

När min Tändkassett gick sönder dog bilen sen fick jag inte igång den igen.

Senast redigerat av panik (2008-05-15 20:50:24)


Henrik Eriksson
Varför köra utlåndskt når det finns svensk kvalitet.
Lek: SAAB 900 -98 -Säld, Volvo PV 544 -64 Under uppbyggnad.
Vardagsbil: SAAB 9-3 -08

Offline

 

#21 2008-05-16 18:16:35

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

panik skrev:

På ng900 så sitter det ingen lmm. och jag tror på att det kan vara tändkassetten, mapsensorn eller lambdan.

När min Tändkassett gick sönder dog bilen sen fick jag inte igång den igen.

I see. Jag har läst på lite på stcs.nu och hittat ett litet primitivt sätt att läsa felkoder genom att räkna hur många gånger check engine-lampan blinkar, så jag satte bilägaren på att kolla av det under helgen och sen ringa mig.

De där symptomen känner jag igen från en annan bekants saab då tändkasseten hade pajat. Men den här bilen går alltid igång hur lätt som helst

Offline

 

#22 2008-05-16 18:35:19

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Nu har han varit snabb och ledan kollat felkoderna. Det är två varningar som kommer upp:

-Tryckgivare, inloppsluft
-Syresensor

Syresensorn är ju lambdasonden. Tryckgivare inloppsluft borde väl kunna betyda läckage i tryckrör? Men hur troligt är det att båda dessa går sönder samtidigt?

edit: Läste att man kan släcka check-engine lampan genom att koppla från batterikabeln, men att man måste in till saab för att radera koderna helt och hållet. Så någon av dessa felkoder kan ju ha legat kvar i minnet sen gammalt. Det få bli en noggrann koll av tryckrören till att börja med

Senast redigerat av Stuff (2008-05-16 18:39:15)

Offline

 

#23 2008-05-16 22:15:39

cossie_Martin
Medlem
Registrerad: 2007-02-13

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

om felkoderna stämmer så kan kanske datorn fått så mycket konstiga värden av lambdan så det helt enkelt
tyckt -vafan du är ju cp och registrerat den som trasig, kan hända om han har tur att lambdan är hel
ett läckande tryckrör fuckar ju med en hel del värden

Offline

 

#24 2008-06-01 13:57:00

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Så, nu är felet åtgärdat. Tar tillbaka det där om att jag hade kollat alla slangar. Måste ha varit full eller jävligt trött då. Gjorde ett nytt försök igår och hittade inte mindre än fyra slangar som inte satt där de skulle utan hängde och dingla som slaka lemmar.

Då vi höll till i ett garage/datasal så försökte jag söka på saab turbo club´s forum efter nån skiss över hur slangarna skulle sitta. Men otålig som jag är så gav jag snabbt upp och tryckte efter lite klurande dit slangarna som jag tyckte att dom skulle sitta. Sen gick bilen hur fint som helst och jag och bilägaren firade lite med pizza och öl. Lite senare på eftermiddagen ringer bilägaren och hånar mig lite, då har han hittat ett klistermärke under huven med ett schema över hur slangarna ska sitta som. Så blind man kan vara ibland tongue

Offline

 

#25 2008-06-01 19:08:35

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Happ, tydligen var det inte helt fixat. Ägaren lyckades tydligen skjuta slangarna idag igen. Det hände vid en fullgasacceleration på 3:ans växel och turbotrycksmätaren stod på gränsen mellan orange och rött, saabs orginal-mätare alltså. Det är alltså de små slangarna som går till bla. BTR och den som styr dumpventilen. Vet inte är orginal men jag tycker iaf att det ser ut som en orginalmonterad återcirkulerande dump. Slangarna skjuts alltså loss från spjällhuset. Låter inte helt normalt, har dessutom hänt två gånger på kort tid. Slangarna är alltså tunna slangar som bara sitter faststuckna på nipplar, ska det vara så eller ska de sitta med små klammer oxå?

Offline

 
  • Index
  •  » Allmänt
  •  » Saab 900ng turbo gär kasst, vad år felet?

Sidfot