Forum
Compello.se

#26 2008-05-21 21:50:53

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Demonstration?

Jo och allt annat är ju också mycket billigare i Norge. Tobak till exempel. Ã… bilar. Asbilligt i norge... wink


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#27 2008-05-21 22:29:09

ponjon
Eat.Sleep.Ride low
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-09-30

Re: Demonstration?

Jo men varför har dom så dyrt bränsle? Dom norrmän jag snackat me så fattar ingen varför de är så dyrt.
å alla jävla väg tullar dom har där. Landet som funderade på att skänka 200tusen till varje medborgare för dom visste inte vart dom skulle lägga alla pengar.
Dom om nån borde kunna skippa skatt på bränsle.
Sverige har faktiskt en stats skuld. fast den skulle väl försäljningen av Vin & sprit fixa?

Om nån nu demonstrerar på fredag så ska dom inte låta statligt folk få tanka. Blir lyckat när ambulansen och polis står stilla, och anarkin bryter lös big_smile  tongue

nån som sätter emot en 10a på att INGET kommer hända på fredag? tongue


Compello.se ► Moderator
........_______l__\___
.......[_@_______@_/
          Caddy mk1

Offline

 

#28 2008-05-21 22:50:50

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Demonstration?

ponjon skrev:

Jo men varför har dom så dyrt bränsle? Dom norrmän jag snackat me så fattar ingen varför de är så dyrt.
å alla jävla väg tullar dom har där. Landet som funderade på att skänka 200tusen till varje medborgare för dom visste inte vart dom skulle lägga alla pengar.
Dom om nån borde kunna skippa skatt på bränsle.
Sverige har faktiskt en stats skuld. fast den skulle väl försäljningen av Vin & sprit fixa?

Om nån nu demonstrerar på fredag så ska dom inte låta statligt folk få tanka. Blir lyckat när ambulansen och polis står stilla, och anarkin bryter lös big_smile  tongue

nån som sätter emot en 10a på att INGET kommer hända på fredag? tongue

Hopp å hejsan, lugn nu. smile Statsskulden har varierat mellan cirka 1 100 miljarder och 1 400 miljarder kronor under de senaste tio åren. Men skuldens andel av bruttonationalprodukten (BNP) har minskat från över 70 procent i slutet av 1997 till 38 procent i slutet av 2007. Det betyder att statens skulder i förhållande till våra samlade inkomster i Sverige har minskat. Staten fick i runda slängar 55 miljarder för vin & Sprit, så liiite ligger det allt kvar av skulden trots en ganska fet avbetalning. wink

Personligen tror jag att helgens demonstration blir ganska verkningslös. Jag till exempel, ska ut å åka så jag kommer ju att se till att jag har tankat innan helgen, OM det nu skulle bli nån sorts blockad. Sen att blockaden faktiskt är olaglig förbättrar ju inte situationen heller. Hårddrar man det så kan man ju likställa det med ett gisslantagande, "vi vill ha datt annars gör vi ditt". Policyn brukar ju vara att aldrig ge efter för sådana krav, för vad blir det nästa gång, blockad på systemet för sänkt spritskatt? tongue


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#29 2008-05-21 23:30:31

pyrostar
Medlem
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-10

Re: Demonstration?

Statsskulden var väl ~1000 miljarder för ett tag sedan, så den borde då ligga på 945 nu då, ingen dålig sänkning bara sådär.. då borde dom ju kunna sänka bensinen med 5,5% också.

Observera att logik inte är den här trådens styrka.


Rogert
Audi A4 2.0T Sport Quattro -07
Volvo V40 T4 -99
"Tänk om Sportquattro fortfarande betydde samma som på 80-talet"

Offline

 

#30 2008-05-21 23:36:41

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Demonstration?

Statsskulden idag enligt Riksgälden: 1 114 805 822 873 SEK


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#31 2008-05-22 00:13:05

ponjon
Eat.Sleep.Ride low
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-09-30

Re: Demonstration?

aha. har inte så stor koll på de där faktiskt tongue
Hörde bara att ett av skälen till att sälja Vin & sprit va för å sänka skulden.

Det ja ville komma fram till va väl att de finns länder med "bättre" ekonomi, men med lika hög skatt på drivmedel.
Fast Norge har juh skatte fri Diesel på endel mackar big_smile


Compello.se ► Moderator
........_______l__\___
.......[_@_______@_/
          Caddy mk1

Offline

 

#32 2008-05-22 09:58:09

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Re: Demonstration?

Fick ett SMS från Farmor i morse där det stod att man inte skulle tanka mellan 23-26e Maj tongue
Men jag tror inte att folket orkar bry sig, möjligtvis i storstäderna men inte här hemma..


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#33 2008-05-22 13:00:20

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Demonstration?

Försäljningen av Vin och Sprit täcker ungefär ränteutgifterna vi har på Statsskulden under ett år.

Men Norge, ja där folk har bra med pengar kostar bensinen mycket osv. Köper folk pizza för 200 spänn så fortsätter man ju sälja dom för 200 istället för att sänka priset till 45 för att det kostar det i Sverige. Jag vet inte om norskarna tycker bensinen är dyr.

Undantaget e väl USA då, men där tycker det ju det e skitdyrt nu då bensinen kostar 5,50-6 spänn litern. Ã… andra sidan kostar ett dygn på sjukhus utan nåt ingrepp 12.000 oxå.

I Egypten kostar bensinen 80 öre litern, folk tjänar 50 spänn i månaden där i snitt så frågan e ju om de tycker det e billigt. Vet inte vad man tjänar i Irak.

Kontrasten e väl Turkiet.. ligger grannland med både Iran och Irak. I Turkiet kostar bensinen nästan 20 spänn litern medans den kostar några tioöringar i dom andra länderna. Undra om det e för att de bråkar lite?

Senast redigerat av Bengan (2008-05-22 13:06:21)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#34 2008-05-22 23:09:04

Guldis
Bakhjulsdriven
Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-09

Re: Demonstration?

Bengan skrev:

Kontrasten e väl Turkiet.. ligger grannland med både Iran och Irak. I Turkiet kostar bensinen nästan 20 spänn litern medans den kostar några tioöringar i dom andra länderna. Undra om det e för att de bråkar lite?

ca 17:- litern för tillfället. Enligt en källa (charterguide, vetefan hur trovärdigt det är men..) så beror det höga bensinpriset på att turkiet har egen olja, som staten bestämt att man inte får utvinna utan den måste sparas till den verkligen behövs, därav importen och det höga priset. Fan tro't, men ändå, kan vara mitt bidrag till den här tråden.

Edit: Känner mig beredd att citera Euskefeurat såhär på kvällskvisten.
Det är lika bra att sluta drömma. Det går åt helvete i alla fall.

Senast redigerat av Guldis (2008-05-22 23:11:10)


Henrik G - Jobbar volvo

Offline

 

#35 2008-05-23 04:25:48

RenKorv
RyssKorv
Registrerad: 2005-11-09

Re: Demonstration?

Tyvärr, men jag måste tanka idag för att kunna komma på jobbet tongue


Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..

Offline

 

#36 2008-05-23 10:18:37

Mats
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Demonstration?

Jag skulle tanka idag, men jag fick ingen lön så de sket sig ;P


/Mats Uhlin

Offline

 

#37 2008-05-23 19:33:00

ayatollah
Dr. Rice
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-16
Webbsida

Re: Demonstration?

Har jobbat hela dagen... inte EN enda bil som blockerat ;D


Compello.se ► Moderator
Tobias Boväng 0768-988988
Honda Accord -96

Offline

 

Sidfot