#26 2009-02-08 21:00:29
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Lyfte upp den och slet av d�cken bak:
V�ldigt rostiga skivor och d�liga bel�gg... precis d�r bel�ggen legat mot skivan antar jag s� g�r det riktigt tungt att snurra skivan och sen g�r det l�tt tills man kommer dit igen s�, skivan p� var 9mm, s�g lika tjock ut p� andra sidan inte tagit loss den �n s� ska fr�ga industri imorgon om jag kan ta upp skivorna och dem svarvar av dem ocks� blire nya bel�gg d�.
Oken var av skruvtyp vilket jag inte har verktyg till, ska se om jag kan l�na av skolan. annars f�r jag nog bara hoppas att dem g�r lika l�tt som framoken gjorde s� dem inte beh�ver rekas.
Tog l�s och slipade ytorna klossarna ligger emot, som synes sitter glidpinnen i ihoptryckt l�ge
Och d�r �r nog anledning, tasig damask s� det kommit in skit och rostat, ska f�rs�ka slipa rent d�r inne och k�pa en repsats till fram och hoppas att det g�r att f� p� damasken p� den bak, ser ut att kunna vara lika eller n�stan iaf, f�r 60kr kan man chansa iaf.
K�nde p� d�r vajern g�r in i oket och dem funkar som dem ska (l�ser och sl�pper direkt n�r man sl�pper med polygripen s� det verkar som dem rostat ihop fram d�r en vajer (Fr�n spaken) blir till 2 (d�r dem g�r ut till oken) s� ska f�rs�ka slita loss dem imorgon och se om dem g�r att f� ig�ng eller om jag m�ste forts�tta jaga.
Sen vart jag less p� bromsar s� jag slet ner det fina avgassystemet
Downpipen f�r sitta kvar.
Men fick med nytt fr�mre r�r
S� fimpar precis n�r "skyddspl�ten" eller vad man ska s�ga �r s� svetsar man p� 3" r�r d�r.
Oljereturen l�cker, ska reng�ra och sen rycka loss slangstumpen och f�rs�ka dra �t returen inne vid turbon och byta slangstump och se om det blir t�tt...
St�r �ven "GIK turbotekning" p� aggregatet och det ser inte s� gammalt ut, 240agget s�g mycket v�rre ut s� har man lite tur kanske turbon �r relativt ny.
//Marcus Saari
Offline
#28 2009-02-08 21:59:03
Re: Nissan 180zx -88
t�nk p� att du kan f� l�na verktyg om du beh�ver tex bromspress...
Offline
#29 2009-02-08 22:24:02
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
micke.b skrev:
t�nk p� att du kan f� l�na verktyg om du beh�ver tex bromspress...
A det vore perfekt om du har s�n som l�gger tryck med tryckluften och sen vrider in kolven, s�n jag t�nkte f�rs�ka f� l�na fr�n skolan men tror inte jag kommer f� det (s�dana "special" verktyg �r dem kinkiga p� att l�na ut).
//Marcus Saari
Offline
#30 2009-02-08 22:43:21
Re: Nissan 180zx -88
den ja g har e skit enkel du skruvar bara in kolven med hand kraft
Offline
#31 2009-02-08 23:41:34
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
micke.b skrev:
den ja g har e skit enkel du skruvar bara in kolven med hand kraft
Okej, vore kalas om ja kunde l�na den.. sl�r v�l en signal imorgon
//Marcus Saari
Offline
#32 2009-02-09 22:59:13
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Kollade med industri och det gick att l�mna in skivorna s� dem kunde svarva dem s� jag slet l�s den och handbromsvajern p� h�ger sidan + vajern p� v�nstersidan (vajern som kommer ifr�n spaken g�r l�tt, sen �r det en delning s� den vajern drar i b�gge som g�r till oken s� blir att byta dem till oken), bel�ggen var helt slut p� h�gra sidan... st�l mot st�l ftw!
Var �ven och best�llde klossar bak + repsatsen idag s�, nu �r det handbromsvajerjakt!
//Marcus Saari
Offline
#33 2009-02-12 22:01:10
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
var f�rst till meko men dem hade inte handbromsvajrar och inte ens s� man kan g�ra universalt�ndkablar s� jag drog till malms d�r jag k�pte 2 t�ndkablar (alla kommer bytas sen men har inte r�d nu, sj�lva projektarbetesdelen �r att f� bromsarna att fungera, f� motorn att g� riktigt och bygga avgassystem s� f�r jag den att g� riktigt f�rst bara s� kan ja byta alla kablar,stift, lock och rotor sen om det nu inte beh�vs f�r att den ska g� bra... har inte r�d med allt p� en g�ng, nackdelen med twinspark ) och dem sa att jag skulle h�mta vajrarna och kolla om dem hade n�gra snarlika hemma men det hade dem tyv�rr inte s� f�r ringa en nissan �terf�rs�ljare och plocka original d�r.
Sen har jag svetsat p� �verg�ng till 3" efter downpipen nu, inv�ndigt �r downpipen 2,5" (63mm) och yterdiametern p� r�ret som jag svetsat i (som g�r emot downpipen) �r 62mm s� men sen hade dem under v�rmeskyddet fipplat dit ett 52mm r�r som det sedan �r helav�gen, varf�r g� ner s�? ....
Menmen nu blire ju 3" iaf, det blev inte snyggt men f�rhoppningsvis funktionabelt, ska slipa ner svetsarna imorgon och se s� att man inte har n�gra sm�h�l n�nstans.
//Marcus Saari
Offline
#35 2009-02-13 21:41:18
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
H�mtade ut bel�ggen och repsatsen p� lunchen p� skolan och sen var jag och h�mtade verktyg s� jag kunde b�rja pressa in kolvarna i oken.
Bl�strade skivorna, ska f�rs�ka f� tag i nya senare men dem g�r ju igenom bes iaf.
B�rjade pressa in, p� den h�r sidan vare st�l mot st�l = kolven s� l�ngt ut att jag inte fick dit verktyget som det sitter p� bilden men lyckades �nd� f� in det efter mycket om och men, men jag har inte f�tt in det helt.. inte ens s� ja kan s�tta dit bara nya klossarna... andra sidan har jag f�tt in den s� jag n�stan kan s�tta dit skivan och klossarna, saknas 1mm~ men det �r stumt nu, hittade ingen rostl�sning s� ska �ka och k�pa det imorgon och spruta in i damaskerna och f�rs�ka p� f�rarsidan s� jag kan s�tta dit skivor och bel�gg s� kan man bromsa ut kolven p� passagerar sidan och sen skruva in den igen och h�lla p� s� ett tag s� det kommer ig�ng och f�rhoppningsvis f�r in det tillr�ckligt... �r v�l �ven planerat att f� till en b�rjan p� avgassystemet mer �n det jag gjort, f�r se vad bromsarna s�ger om det....
//Marcus Saari
Offline
#36 2009-02-14 22:29:57
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Jag �kte ner och k�pte och rostl�sning och sprutade innanf�r damaskerna och sedan gjorde jag klar �verg�ngen.
Testmonterad
Sen f�rs�kte jag pressa in kolvarna men dem var lika stum s� jag har bromsat ut dem igen och sprutat in rostl�sning lite nu och d� s� f�r vi se imorgon om vi f�r in dem.
Jag har �ven h�llt p� � kapat och donat s� jag har f�tt till avgassystemet fram till och �ver bakaxeln, ska f� hj�lp att h�lla i det imorgon s� jag kan punkta upp det som det ska vara och sen helsvetsa och b�rja bygga upph�ngningar till det.
//Marcus Saari
Offline
#37 2009-02-15 08:40:07
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Fr�n: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Nissan 180zx -88
Du borde verkligen byta grenr�ret. Originalgrenr�ret som satt p� min 180 var verkligen ineffektivt och korkat uppbyggt. Vet inte om det finns bolt-ongrejer att k�pa?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#38 2009-02-15 11:51:13
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Arson skrev:
Du borde verkligen byta grenr�ret. Originalgrenr�ret som satt p� min 180 var verkligen ineffektivt och korkat uppbyggt. Vet inte om det finns bolt-ongrejer att k�pa?
Jo jag har sett att det inte �r det b�sta men det funkar nog till dem effekter jag jagar (mellan 150-180 ska det tydligen g� att f� ur dem med ic, avgas, �ppet filter, och en oljekylare f�r tempen och sen p� med en dawes device och f� upp laddtrycket), ska jag trimma mer n�sta vinter om jag har kvar bilen s� blir det en s13 motor!
//Marcus Saari
Offline
#39 2009-02-15 21:12:19
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Far hj�lpte till att h�lla i s� ja kunde punkta upp det och sen tog jag l�s och helsvetsa:
P� plats:
Det som ska �ver bakaxeln, dock m�ste jag k�pa en skarv bit och s�tta emellan d� det blev f�r kort annars hade jag f�tt dit den idag ocks�.
Sen blire simons 3" d�mpare efter bakaxeln och drar ett rakt r�r bak bara, gillar jag ljudet av det s�tter jag dit ett chromat slutr�r, annars tar jag bort simonsd�mparn och s�tter en japsd�mpare p� slutet, f�r se.
Sen har jag f�tt in kolvarna ocks�, fick hj�lp av en polare s� vi rekade p� dem och till slut gick dem in och dem sl�pper direkt efter man bromsat ocks�!
S� det �r vajrar kvar p� bromsar, avgassystemet blir jag nog klar med imorgon eller tisdag eller n�got och sen ska s�tta dit nya t�ndkablarna och f�rhoppningsvis �r far klar med bilen som st�r iv�gen i yttre garaget s� jag kan k�ra ut fanskapet och bl�stra sk�rmkanter etc....
//Marcus Saari
Offline
#40 2009-02-22 14:20:25
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Fick kapa i bakaxelkr�ken fr�n 240:n och svetsa ihop med en av b�jarna f�r att f� det att inte ta i.
Ocks� drog jag fast det i f�stet som hade g�tt av ganska l�mpligt
M�ste ha en till b�j s� att det blir s� att det rakt bak�t sen ska d�mparn p� och en bit p� slutet och sen ett f�ste d�r bak och sen t�nkte jag g�ra ett f�ste framf�r bakaxeln ocks� s�, m�ste �ka och k�pa b�j och en rak bit imorgon d� ska det nog bli klart!
Senast redigerat av zajja (2009-02-22 14:23:12)
//Marcus Saari
Offline
#41 2009-02-23 18:31:51
Re: Nissan 180zx -88
F�tt till handbromsen �n? Annars har jag ett hett tips h�r
http://193.14.171.135/forum/showthread.php?t=161757
*edit* Hittade en st�dg�rdel �t dej ocks�
http://193.14.171.135/forum/showthread.php?t=161202
Senast redigerat av insane (2009-02-23 18:34:30)
Jens Edin
Offline
#42 2009-02-28 21:00:15
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
insane skrev:
F�tt till handbromsen �n? Annars har jag ett hett tips h�r
http://193.14.171.135/forum/showthread.php?t=161757
*edit* Hittade en st�dg�rdel �t dej ocks�
http://193.14.171.135/forum/showthread.php?t=161202
Nej men jag har hittat vajrar, bara att dem kostade mer �n vad jag gav f�r bilen!
Passar det d�r p� min d�? st�r ju till s13/kanske s14..
Innan jag ska upp p� effekter som kr�ver st�dg�rdel s� ska det sitta en ca18det fr�n s13 ist f�r ca18et som det �r nu.
Jag �r n�stan klar med avgassystemet, var redan i m�ndags och k�pte b�jar och grejjer s� jag skulle klara mig trodde jag, k�pte 2 st med olika mycket b�j p� bara att det m�ste vara mitt emellan �n vad dem 2 �r .... s� ska snitta och bocka ihop det som det �r minst b�j p�, problemet �r att gasen tog slut i svetsen vilket vi var och bytte ut tub ig�r f�r att idag n�r jag skulle andv�nda svetsen uppt�cka att den inte passar emot klockan p� svetsen!
S� det f�r v�nta tills m�ndag d� far f�r �ka upp och prata med dem, s�h�r hamnar d�mparen som det �r nu:
Har iaf bytt olja i den, rengjort stiften och satt dit dem 2 nya t�ndkablarna (ja, allt ska bytas ut n�r kuling rullat in) och trot eller ej men nu g�r den riktigt, som det l�t, dock spottar den ut avgaser vid grenr�ret tror jag, kunde inte ha ig�ng s� l�nge i garaget ^^
S� ska k�ra ut den imorgon och se s� det �r fr�n grenr�ret men �r r�tt s�ker, s� �ker man ju p� att byta den ocks�, vet inte hur kul det blir....
//Marcus Saari
Offline
#43 2009-03-01 19:45:37
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Plockade ner den fr�n pallbockar, avgassystemet hamnar ganska n�ra backen s� man f�r ta det lugnt vid fartguppen.. tur det inte finns s�nna p� bana
K�rde ut bilen, inge problem gick bra f�rutom l�ckaget men far tyckte inte han k�nde n�got vid grenr�ret och sen ja dog skiten och v�gra starta igen.. suck..
Slet av f�rdelarlocket och det �r sprucket i mitten och s�g inge fr�sch ut, likas� rotorn s� blir nya stift,lock och rotor nu s� man kan hitta �t vart det l�cker ifr�n, jag hann aldrig k�nna sj�lv.
Och oljetrycksm�taren gav inget utslag s� ska forska i det med...
//Marcus Saari
Offline
#44 2009-03-02 19:25:45
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Var och best�llde lock,rotor och stift idag, kommer p� onsdag.
Var ner och lyfte mattan f�r att se hur golvet s�g ut...
Ska �ka och k�pa pl�t till detta imorgon samt �ven kapa bort en bit ur tr�skeln och f� en l�ngre bit tillbockad s� man f�r r�tt form p� den s� �re bara att kapa bort det gamla och dit med nya.
Sn�ar det inte s� bl�strar jag nog den imorgon ocks�.
//Marcus Saari
Offline
#45 2009-03-03 18:01:07
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
B�rjade med att kapa bort det d�liga ur golvet samt tr�skeln, och en bra bit ur tr�skeln och har l�mnat den till pl�tslag s� bockar dem till den s� ja kan h�mta imorgon + att jag tar pl�ten till golvet d� med.
Sen har jag slipat �verallt d�r det �r ytrost och plastat d�r det �r h�l som det inte ska vara:
Jag hade t�nkt lacka den i f�rgerna den �r i och bara b�ttringslackat s� att s�ga men jag d� m�ste jag k�pa f�rg och jag har vanlig blanksvart hemma s� slipar ner hela bilen och lackar svart.
Ska �ka och k�pa slippapper,spackel och maskeringstejp imorgon + h�mta t�nddelarna och pl�ten d�.
Senast redigerat av zajja (2009-03-03 18:02:13)
//Marcus Saari
Offline
#47 2009-03-03 21:12:07
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Yxan skrev:
Sk�nt, g�r undan som vanligt.
Jo, projektarbetstjosan ska vara inl�mnad p� m�ndag s�, har ca 10h kvar allt som allt s� 5h till p� bilen sen g�r resten �t sammanst�llning av allt + redovisning.
Men sen kan man v�l lika g�rna h�lla fl�set uppe s� har man det gjort sen
//Marcus Saari
Offline
#48 2009-03-07 17:33:17
- zajja
- Energiknippe
- Fr�n: H�rn�sand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan 180zx -88
Var in p� biltema i onsdags n�r vi liks skulle till sundsvall, hade med mig vajrarna och hittade n�gra snarlika fr�n mercedes f�r typ 129kr styck eller n�got, k�nns v�rt att chansa ist�llet f�r att betala 2500 f�r original!
Var �ven och h�mtade lock, rotor och stift samt kablar.
Som synes var rotorn helt br�nd i mitten vilket �ven locket var:
Men nu �r allt nytt iaf och skiten startar igen!
Sen b�rjade jag maskera och slipa lite, bilen �r nu helt maskerad f�rutom vindrutan, d�rrhandtaget p� f�rarsidan och f�lgarna.
Avgassystemet �r �ven f�rdigt, f�rutom n�got snyggt slutr�r men det k�per jag sen, och jag har kapat lite i vajrarna (f�st�glorna beh�vdes tas bort) och borrat upp h�let i bakvagnsbrygga d� h�ljet p� dessa vajrar var lite gr�vre, dem �r dock f�r korta men det sa far att vi ska �ka till fresks och k�pa vajer och vajerstopp och n�tt till s� skulle han fixxa ihop det s� f�r g�ra det p� m�ndag!
Nu �re fest och imorgon ska jag sammanst�lla hela projektet (+ att jag lackat sk�rmkanter p� bmw:n) s� blir nog inget gjort f�rr�n m�ndag igen.
//Marcus Saari
Offline