#101 2009-04-25 12:13:12
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Fråga.
Vart kan man köpa avgaspackningar för två bultar i storleken 3" i Sollefteåtrakten?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#102 2009-04-25 20:42:21
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Arson skrev:
Fråga.
Vart kan man köpa avgaspackningar för två bultar i storleken 3" i Sollefteåtrakten?
Finns nog inte att uppbringa i Sollefteåtraken om man inte använder sig av postorder.
Jag var på järnhandeln idag och köpte Klingersil som jag tänkte göra avgaspackningar av.
Jens Edin
Offline
#103 2009-04-26 01:37:55
- ponjon
- Eat.Sleep.Ride low
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2006-09-30
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Såg fälgarna på lacken i fredags, såg riktigt bra ut
Compello.se ► Moderator
........_______l__\___
.......[_@_______@_/
Caddy mk1
Offline
#104 2009-04-26 13:32:17
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
ponjon skrev:
Såg fälgarna på lacken i fredags, såg riktigt bra ut
Ah, vad bra
Får se om Meca eller Autoexperten kanske har här nere då...
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#105 2009-05-23 15:06:10
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
I helgen så har det hänt en del.
Har monterat fälgarna, satt dit stänklapparna från RalliArt, bytt olja i motor och AYC pump samt fixat avgas.
Största uppgraderingen var dock HKS Hipermax 2 coilisarna som åkte på och en hjulinställning direkt efter. Stor skillnad i väghållning och EVO:n upplevs ännu mer som en kakburk när man kör
Dock skramlar det lite fram när man kör över farthinder och i lägre hastigheter, men det kan tydligen göra så när man sänker EVO-bilar?
Valde att inte sänka den allt för mycket då man fortfarande vill kunna ta en rondell i 90 blås, däremot är den riktigt, riktigt hård nu så det gäller att hålla i löständerna när man kör
Tog någon snabb bild på bilen, märk att den inte blivit tvättad sen Oktober 2008
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#106 2009-05-23 15:15:00
#107 2009-05-23 15:46:40
- mrwhite
- Medlem
- Från: Ö-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: Mitsubishi Evolution V -98
finfin bil! men färgen på fälgarna har jag svårt att bestämma mig om
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#108 2009-05-23 15:49:06
- Mats
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Tycker fälgarna blev klockrena, tummen upp!
/Mats Uhlin
Offline
#109 2009-05-23 15:54:37
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Tackar!
Jo, färgen kan man väl disskutera, men i solljus ser de helt ok ut. Bra jobb av Patrik Sollefteålacken!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#110 2009-05-23 17:20:23
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Tyckte det såg bra ut live med dom fälgarna iaf, fin bil i helhet.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#111 2009-05-25 08:59:52
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Tackar, är rätt nöjd med bilen utseendemässigt.
Däremot kan jag konstatera efter en 50 mils resa att röd asfalt är INTE trevligt med dessa coilovers. Eller för att citera min kära sambo: "Man skulle tagit med sig sport BH:n..."
Han med några bilder innan jag åkte också!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#112 2009-05-25 09:23:14
- Rippe
- Medlem
- Från: Kramfors
- Registrerad: 2005-11-14
Re: Mitsubishi Evolution V -98
det "klonkande" ljudet kan vara att du måste öka på förspänningen på dämparna!
Fick göra det bak ifjol sommar när vi monterade mina, sen måste jag göra det fram iår då det börjat klonka där sen vi sänkte mer i höstas innan avställningen
Mathias Teglund
Offline
#113 2009-05-25 09:45:10
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Vad menas med att förspänna?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#114 2009-05-25 10:07:14
- Bengan
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Mitsubishi Evolution V -98
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsp%C3%A4nning
Förspänning
Förspänning innebär att något spänns upp i förväg, för att kunna tåla en motriktad belastning i den kraftpåverkade zonen. Den motriktade belastningen tas upp genom att spänningen minskar i motsvarande grad. Så länge det finns en restspänning kvar, skadas inte konstruktionen av den motriktade belastningen. Däremot ökar skaderisken markant, när restspänningen försvinner och förspänningen ersätts med kompression.
Ju hårdare förspänning, desto större kan den motriktade belastningen vara utan att konstruktionen tar skada. Ju större kraftpåverkad zon, desto större kan den motriktade belastningen vara utan att konstruktionen skadas.
Senast redigerat av Bengan (2009-05-25 10:07:53)
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#115 2009-05-25 10:53:48
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Tur att jag fick det förklarat!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#116 2009-05-25 12:18:27
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Du förspänner inte dämparna utan fjädrarna och det är när du skruvar på dom stora, fräna muttrarna som sitter precis under fjädern.
En bra coilover kan man justera höjden på utan att röra förspänningen, t.ex att nedre delen som fäster i länkarmen är gängad, så man lossar den och snurrar runt några varv för att göra bilen högre eller lägre.
Dock är det den delen som brukar pajja oftast på bling-coilovers så som HKS, Tein, D2 m.fl.
Så det är riktigt sugigt om du (så som jag) bara kan justera höjden på förspänningen, men det blir stryktåligt.
Så det som Rippe isf menar är att du ska höja bilen på fjädern för att få mer spänn. Det är samma problem som jag har bak, maximalt sänkt, den är ändå hög och fjädern ligger väldigt löst.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#117 2009-05-25 13:03:22
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Jag har ingen frän mutter under fjädern? Enda fräna muttern jag har är den som sitter ovanpå själva tornet som går till dämparen. Mig veterligen kan man justera höjden genom att enbart höja bilen. Men sänker man den för mycket så blir fjädern lös när dämparen är i maximalt läge uppåt (eller hur man ska förklara).
Vet inte om jag håller med om att HKS Hipermax är bling-grejor, däremot verkar det vara väldigt dålig kvalitet
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#118 2009-05-25 13:35:49
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Justerar du höjden på muttrarna som är innanför dom rosa cirklarna eller är nederdelen som är i dom blå ringarna gängade så du kan snurra på dom delarna och ändra höjden på så vis?
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#119 2009-05-25 13:59:32
- Rippe
- Medlem
- Från: Kramfors
- Registrerad: 2005-11-14
Re: Mitsubishi Evolution V -98
mina är höjbara genom att skruva in det blåa du ringat in!
Men när jag sänkte bilen ytterliggare i höstas så ser det inte bättre ut än att jag måste spänna upp fjädern lite för att det inte ska "klonka", bilen känns inte mjuk eller så i övrigt, det är bara ljudet jag vill få bort
och vrider man ett par varv på dom (markerade rosa) lär det ju knappast höja bilen spec märkbart
Mathias Teglund
Offline
#120 2009-05-25 14:04:16
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Näe, mina är iallafall väldigt tätgängade där. Men det lär å andra sidan inte göra något alls med några få varv varken för förspänning eller höjd. Om det nu inte är så att fjädrarna har hamnat fel!
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#121 2009-05-25 14:37:51
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Jag justerade höjden på de muttrarna du ringat i med en rosa cirkel. Ju längre fjädern fick "sträcka ut" så lägre blev bilen.
Det blåa området kan man mig veterligen inte röra alls, eller har jag missat något?
Senast redigerat av Arson (2009-05-25 14:40:47)
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#122 2009-05-25 14:45:28
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Precis, släpper man för mycket på fjäderns så blir den mjukare och kan vid fjädring hit å dit släppa lite och kanske därför ge diverse missljud? Svårt att säga då man inte ser det monterat.
När jag surrade med dig sa jag såhär: "Nu har jag höjt bilen fram för att få den hårdare och mindre krängningsbenägen, det är något man skulle försöka få en 'kapa fjädrar kille' att förstå"
Men jag tycker inte det låter som att du har något problem av den arten... Låter snarare som att det är något knas med dämparna eller någon bussning kanske?
Testat att mjuka till dämparna?
Undvik in i det längsta att justera höjden då hjulinställning ändå är gjord.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#123 2009-05-25 14:48:29
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Jo precis! Dubbelkollade att fjädern verkligen inte lättade från den nedersta delen av dämparen när bilen var upplyft. Trycker man ned bilen och låter den fjädra så följer fjädern mjukt och fint med dämparen som den skall.
Däremot är jag fundersam över en sak. Enligt instruktionerna skulle det även följt med 8 stycken stripes (kattstrypare), men jag fattade ärligt talat inte vart dessa skulle sättas, om de ens behövs?
Ska testa att justera hårdheten till det något mjukare...
Senast redigerat av Arson (2009-05-25 14:50:05)
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#124 2009-05-25 14:58:59
#125 2009-05-25 15:03:22
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Mitsubishi Evolution V -98
Det satt fästen för bromslangarna på själva dämparna! Och dom satt väldigt fint och stumt.
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline