Forum
Compello.se
  • Index
  •  » Allmänt
  •  » Gula koni - H&R Cupkit - Bilstein Sprint till 190e?

#1 2006-01-24 12:30:20

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Gula koni - H&R Cupkit - Bilstein Sprint till 190e?

Kollade idag efter stötdämpare och fjädrar till 190e 2.3-16v och dessa saker tycker jag det står mellan. Underdogs får gärna tipsas om wink

Gula koni med H&R fjädrar som sänker 40mm.
Går på ganska precis 8000:- från stötdämparexperten. Körde på gula koni innan på min 318is och var nöjd, även om jag inte kunde testa mot något annat. Förstod mig aldrig på hur faen man justerade bakdämparna heller...

Bilstein Sprint med H&R fjädrar som sänker 40mm.
Merca körde ju med Bilstein i DTM på 80talet så ska man vara märkestrogen så är ju detta rätt val.
Skulle kosta ~8600:- med gratis frakt. Något mer om dessa vet jag inget om.

H&R Cupkit. Justerbar, 40-60mm sänkning.
Låg mellan Bilstein Sprint och Bilstein Sport i hårdhet. Kostade endast ~5000kr. Vet inget mer om dessa heller.

Bilen kommer att gå på långfärder (hade inge problem med gula koni gällande det iallafall), slalom, konbana och på Mittsverigebanan. I övrigt är den standard såvitt jag vet i chassiet men en bur ska leta sig in till våren. Ska köra på 16" r-däck (märke vet jag inte än heller).

Så, vad är era reflektioner? Är det värt 2600kr att gå upp till Bilstein Sprint från Cupkitet? Skulle dessutom vara roligt att testa något annat än Koni. Låt höra smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#2 2006-01-24 12:37:51

Mr Saab
Kundrådgivare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-10
Webbsida

Re: Gula koni - H&R Cupkit - Bilstein Sprint till 190e?

Prova bilen som den är först och främst. Till dess kanske du fått lite mera info om de olika alternativen. Jag vet hur det är när det kliar i "köp cellerna"(kan man säga så?) Men men. Mitt förslag iaf.
Lycka till hur än det blir!


http://www.garaget.org/?car=20346
Varför köpa dyr bil när man kan lägga ut mycket pengar på en billig?
Citroën​ Berlingo HDi Propack, 9st Saabar, Zündapp KS50 Super Sport 5 speed, Tomos Flexer och Yamaha DT50R SM

Offline

 

#3 2006-01-24 13:15:08

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Gula koni - H&R Cupkit - Bilstein Sprint till 190e?

Jo jag får se hur jag gör. Bäst att börja snoka iallafall smile
Men du Tommy, du kan få ringa upp Forza igen och höra med dom vad det är för hårdhet på fjädrarna på Cupkitet och H&R fjädrarna. "Fuling" vill veta wink


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#4 2006-01-24 13:47:07

Håsteen
Medlem
Registrerad: 2005-11-09

Re: Gula koni - H&R Cupkit - Bilstein Sprint till 190e?

Jag tänker bara köra med vanliga dämpare på Accorden för jag tror inte att jag är så bra på bankörning att jag kommer märka någon skillnad i väghållning. Att sänka och styva upp fjädringen är nog inte så dumt. Jag tycker att det är lättare att känna hur bilen beter sig då.

Påminnelse:)
Att öka effekten ger  någon tiondel.
Att bättra på chassit ger några tiondelar.
Att lära sig köra ger sekunder.

Jag tror att det vore bra om du testade bilen med vanliga däck och kanske en sänkning först innan du kör med R-däck, för att lära dig hur bilen beter sig.


Markus Håsteen

Offline

 

#5 2006-01-24 13:49:30

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Gula koni - H&R Cupkit - Bilstein Sprint till 190e?

Det är till stor del därför jag kör på vintern, man lär sig bilen utan att vålda så väldans.
Sitter 300mil gamla däck på fälgarna jag köpt, så dom ska jag givetvis elda slut på först smile

Men iallafall en dämpare är dålig, så jag måste köpa nya oavsett.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 
  • Index
  •  » Allmänt
  •  » Gula koni - H&R Cupkit - Bilstein Sprint till 190e?

Sidfot