#1 2010-03-24 09:08:28
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
BMW 2002 Turbo -73
Namn:Oscar Selling
Bor:Sundsvall
K�r:BMW,VW,CHEVY
Effekt:???
Trim:???
V�gh�llning:
Styling:
F�lgar/d�ck: ???
Stereo:HAHA
Hur hittade du hit?: Jesse har slitit i mig i �ver ett �r att jag ska vara h�r, p� det enda riktiga forumet. tillslut s� tog jag mitt f�rnuft till f�nga och reggade mig, var v�l lika bra att g�ra en projekttr�d �ven h�r [/b]
Framtidsplaner: M�let �r att ha en potent ban/gatbil med 300+ turbo-h�star som dessutom drar blickar till sig sommaren 2011!
�vrigt:Orkar inte skriva hela historien kring bilen.. Vi b�rjar med att jag hittade en 2002a 50mil bort.. s� vips var jag och h�mtade denna "p�rla" den hade dock en trasig topp-packning s� jag t�nkte byta den och busa sommaren ut och sen vara r�tt n�jd! dock s� visade det sig vara vevlagerras och kolvarna hade slagit i ventilerna s� efter det s� b�rjade jag leta efter en donatormotor som skulle hinkas i f�r att pl�gas sommaren ut.. dock fick jag aldrig n� liv i den heller.. �r v�l efter det som det har sp�rat ur rej�lt! orkar tyv�rr inte skriva info om varje bild men ni ser nog vart det hela �r p� v�g
ink�psskick!
fr�n en 325a
ur med motor nr 1
p� plats i nya garaget
fr�sch som fan!
Avsky!
Min trunkmonkey hj�lper till (Jesse)
Instrumenpanel ska bort
Strax innan jul s�g den ut s�h�r
V�ggen som g�r bak mot baggaget strax helt borta
Borta!
Rensad bak
"Staget" borta! (usch)
Slipa slipa.. (detta gillar jesse!)
Panelen borta!
318 graders kam och 2l vev
�ntligen kom mitt fina paket fr�n frakrike! (tack jesse f�r att du hittade killen som ville g�ra detta �t mig!)
Spot on!
Forts�tter att s�tta p� kittet (bara f�r att f� en uppfattning om hur det kommer bli!)
Den blir fet
fet
fetare
fetast
Getrag 260 som ska palla ca 450-550hk
motor nr 2 ur
done
Liten skillnad mellan nya och gamla l�dan
Framvagn ur!
Bakvagn ur!
B�rjat plocka is�r framvagnen
Framvagns plockepinn!
R�kade h�mta en bakvagn fr�n en e30 p� helt r�tt s�tt!
Tog med lite extra pl�t f�r att f� med f�sten osv
ska fr�schas upp
b�ttre
h�r hamnar nya f�stena ungef�r
Senast redigerat av Sauce (2010-03-24 09:10:38)
Offline
#2 2010-03-24 09:52:19
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Fr�n: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: BMW 2002 Turbo -73
V�lkommen!
Sjukt coolt bygge, �lskar kjolpaketet med breddningen!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#3 2010-03-24 10:11:22
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: BMW 2002 Turbo -73
Blir nog riktigt bra med den breddningen:)
S�g en polo f�r ca en vecka sen som var �nnu bredare p� motorv�gen p� v�g mot birsta, n�n annan som har sett den?
Offline
#5 2010-03-24 10:36:34
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: BMW 2002 Turbo -73
Kom inte ih�g om den var silver eller bl� men den var riktigt bred, s�g inte ut som en polo f�rst n�r den kom k�randes.
Offline
#6 2010-03-24 10:40:06
Re: BMW 2002 Turbo -73
Hm, kanske �r nicklas d�, han har en silver polo som �r L�JLIGT!!! breddad, fast nu h�ller vi oss till tr�den!
Bil-l�s!
"Honda �r inte f�r dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807
Offline
#8 2010-03-24 14:07:29
- setras
- St. Nicholaus
- Fr�n: Sollefte�
- Registrerad: 2005-11-09
Re: BMW 2002 Turbo -73
Roligt projekt, en av min fars favoritmodeller det d�r
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#9 2010-03-24 15:14:07
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
R�kade k�pa en nybyggd m10 motor idag.. ska h�mtas n�sta vecka.
Specen ser ut som f�ljande.
2l vev 80mm slag i med nya ram och vevlager.
Motornords h-profil vevstakar med arp 2000 bult 142,5mm
Mahale smidda kolvar med 34,5 i komp h�jd och 90,5 i borr.
Kompet ligger p� runt 8-8,2:1
Elring sk�rringspackning
Toppbult �r 12,9 insexbult.
Toppen �r en renoverad 121 topp med stora insugsventilerna p� 46mm.
Den �r till putsad i kanalerna och s�tena �r mirafr�sta.
Nya vippor
Schrick 292gr kam
Alla packningar och packboxar nya.
L�ttat 228mm sv�nghjul
Med r�tt turbo och byte av ventilfj�drar borde denna med lite tur bromsa upp emot 500p�llar p� gummit :]]]]
MEN som sagt, mitt m�l �r fortfarande 300hk p� gummit!
Offline
#11 2010-03-24 19:13:36
- nixu
- Medlem
- Fr�n: Sollefte�
- Registrerad: 2005-11-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
Haha.. Hur r�kar man k�pa en motor?
Pelle l�fgren
Offline
#12 2010-03-24 19:35:38
- Jesse
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
"Detta ska bli sp�nnande. Kommer f�ljas.
Hoppas vi f�r se m�nga uppdateringar och bilder."
Flashbacks? kolla sida 1 i din projekt tr�d p� streets of nedansj�
Offline
#13 2010-03-24 20:09:43
- Jesse
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
synd att du �r flicka och tror att turbo �r tufft annars hade denna kunna varit n�tt f�r dig http://www.blocket.se/hassleholm/BMW_S5 … =4&w=3
Offline
#14 2010-03-25 08:20:37
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Att r�ka k�pa en motor �r l�tt n� har varit sugen p� jusst den h�r motorn l�nge, men nu blev den lite billigare och jag hade n�gra slantar �ver s� d� blev det aff�r
jadu jesse om man bortser fr�n att man f�r n�sta 10st m10 turbo motorer f�r dom pengarna s� skulle jag J�TTEG�RNA ha den motorn! ljudet l�r vara extremt vasst!
L�mnade �ven bort min bakvagn f�r omdesign ig�r, det blir std 02 bakvagn som g�rs om f�r e30 diff,e30 skivbromsar och ok samt coilovers.
Offline
#15 2010-03-25 17:37:51
- mrwhite
- Medlem
- Fr�n: �-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
�vermotoriserade gamla bilar, de e grejer det!
edit: int ha du n�n sl�kt h�r upp�ver �-vik? du har n�mligen samma efternamn som mig... och det �r int helt vanligt.
Senast redigerat av mrwhite (2010-03-25 17:39:24)
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#16 2010-03-25 20:22:58
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
hehe jadu jag har tyv�rr ingen sl�kt d�r upp�ver men eftersom du gillar gamla �vermotoriserade bilar som du s� vackert uttryckte det s� f�r du g�rna vara min bror!
Fick hem mitt st�llbara kamdrev idag! Wohooo!
Offline
#18 2010-03-25 21:13:43
- Jesse
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Den �r liknande inte 100% identisk
Offline
#19 2010-03-26 06:57:16
Re: BMW 2002 Turbo -73
jesse: N� jag tyckte stilen p�minde till 90% men luftintagen va �t andra h�llet osv.
I vilket fall, satan s� fet den kommer se ut!
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -V�gra asfalt!
Offline
#20 2010-03-26 08:09:53
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Robert Ajd�n hj�lper mig som sagt med lite arbeten som jag helt enkelt inte klarar av sj�lv.. han �r grymt duktig! Spana in hans hemsida
www.ajden.se
f�re
Ajd�n b�rjade med att fr�sa ut en h�llare f�r diffklumpen som ska skruvas i pinjongen f�r att p� s� s�tt fixaera den nya klumpen p� samma st�lle som den gamla.
allt det gammla bortkapat och den nya klumpen sitter fast i f�stet.
Ajd�n sk�r ut delarna som ska bli nya diffklumpsf�stet:
Delarna utskurna och finslipade i morn blir det f�r Ajd�n att b�rja bygga ihop allt.
Offline
#21 2010-03-26 17:25:36
- mrwhite
- Medlem
- Fr�n: �-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
men j�klar du! att ha ajden som medhj�lpare �r inte illa pinkat!
har kikat p� hans bentley-projekttr�d p� rejsa, respekt!
f�rresten: tror inte jag beh�ver en bror till, r�cker med en od�ga till lillebror
Senast redigerat av mrwhite (2010-03-26 17:26:52)
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#23 2010-03-27 10:56:29
- noech
- Medlem
- Fr�n: Ramsele
- Registrerad: 2005-11-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
ja e avis
Benny Lundin
070-5508763
Offline
#24 2010-03-28 09:08:07
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Jag citerar Ajd�n :
D� var drivaxlarna ombyggda s� de passar, visade att det var annat bulltm�nster p� diffen s� det fick jag borra om.
Svarvade bort 4 mm fr�n drivknutarna och 1mm fr�n grejerna som g�r in i diffen, �ven det nya bulltm�nstret borrat.
sissta fick jag ta bort p� axlarna blev ca 2mm per sida.
Monterat.
Sen en liten �verraskning �t Oscar, tyckte han kunde f� dom h�r f�r att han fixade fogskumm till mitt bentley bygge, vi f�r se om han kommer p� vad det �r till f�r n�t.
Offline