#1 2010-06-04 00:39:38
Chippa V.A.G 1.8T
Undrar lite rent allm�nt �ver det h�r med att chippa en V.A.G 1.8T motor.
Har f�r mig att i en artikel fr�n Bilsport testade dom att chippa en Passat. Dom m�rkte dock att spridarna inte orkade med mer �n 180hk (om minnet nu minns r�tt...). Skiljer det sig p� spridarna fr�n dom olika m�rkena (Seat, Skoda, Audi, VW and what not)?
Om det nu sitter samma snikspridare i dom, hur kan chippen d� utlova mer?
Varf�r s�nks ofta f�rbrukningen �ven om man �kar p� p�llarna med 30%?
N�r vi mappade min lilla bil s� �kade vi p� lite extra med soppa p� h�ga varv och tog av lite h�star just f�r att f� lite extra kylning och inte pressa motorn till max utan satsa lite mer p� h�llbarhet. Skillnaden f�re och efter mappning var helt makal�s, men jag kan aldrig s�ga att den drog n�got mindre direkt
N�n som kan fylla i svaren p� mina funderingar?
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#3 2010-06-04 13:26:26
- Bengan
- Medlem
- Fr�n: Sollefte�
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Chippa V.A.G 1.8T
Effektsiffrorna �r v�l n�stan alltid saltade med en del. �tminstone ska man v�l inte stirra sig blind p� just toppeffekten. Det som �r intressant e v�l hur kurvan blir.
Till min bil utlovas allt mellan 25-65 h�star beroende p� chip, och jag tror knappast det sistn�mda �r vettigt med tanke p� den effekt folk f�r ut som g�r betydligt mer och k�r riktiga tester. M�jligt i n�n tiondels sekund, visst..men men.
Sen �r det s�kert en j�vla skillnad p� att mappa p� riktigt i samband med chippning och k�pa ett standardchip som �r framtaget p� n�n bil som kanske inte alls har samma f�ruts�ttningar som just din.
Men det har v�l skrivits spaltmeter om just chip till 1.8T och var begr�nsningarna ligger p� Zatzy och allehanda st�llen?
Senast redigerat av Bengan (2010-06-04 13:29:53)
Bengan Olofsson
_________________________________________________
Offline
#4 2010-06-04 13:37:55
- asen
- Medlem
- Fr�n: Sollefte�
- Registrerad: 2005-11-13
Re: Chippa V.A.G 1.8T
St�rsta problemet med 1.8T �r v�l grundvridet. Typ backa med sl�pvagn eller smyga fr�n en korsning s� eldar man upp kopplingen. Totalt d�d under 2000rpm.
Hade jag haft 1.8T hade det varit med automat.
Detta har jag iaf upplevt p� en Passat och en Audi a4, b�da fr�n strax f�re �r 2000, de nyare kanske de har lyckats med?
Offline
#6 2010-06-04 20:08:48
- rikardpohjola
- Medlem
- Fr�n: �vik
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Chippa V.A.G 1.8T
hoppas denna l�nk fungerar nu
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=
Mvh Rikard P,�rnsk�ldsvik
Jetta Mk1 -84
Offline
#8 2010-06-07 08:14:24
Re: Chippa V.A.G 1.8T
Skulle jag v�lja nu s� skulle jag nog ta en mappning f�re chip.
Dock �r det v�l dyrare men jag tror d� �t minstone att det �r v�rt det.
Sedan finns det ju tv� olika typer av 1,8T motorer, b�de den gamla 1,8T som l�g p� 150hk orginal och den senare 1,8TS som ligger p� 180hk orginal. Tycker det verkar ofantligt dumt att s�tta snik spridare som inte klarar mer �n 180hk p� en bil som har det orginal.
mvh // Jonas
Offline
#9 2010-06-08 02:07:17
- rikardpohjola
- Medlem
- Fr�n: �vik
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Chippa V.A.G 1.8T
spridarna pallar mer �n orginalturbon pallar spridarna byts inte f�rr�ns det �r dax f�r turbobyte!
Mvh Rikard P,�rnsk�ldsvik
Jetta Mk1 -84
Offline