#1 2010-06-14 18:51:00
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
vw golf mk2 memphis-88 går illa
Har en -88:as golf mk2 med 1,8L gx/rp motorn.
Problemet är att den går illa som fan ibland, bara bluddrar o dör nästan.
Verkar som den får alledes för mycket soppa för ibland när man har kört ett tag o stannar så stinker det soppa o svartpoffar lite när man startar den igen.
Hur mäter man lambdan?
jag satt + på kabeln från lambdan och - i karossen.
Fick ett värde på ca 0,35-0,40 o ingen skillnad när jag varvade, hoppade ner till 0,28 en gång i typ två sekunder.
Tacksam för svar
Offline
#2 2010-06-14 19:39:08
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
är det halvförgasar varianten? Fick ställa om tändningen på min Golf Mk2 CL -84 ganska många gånger.
Den vart ryckig som fan då man körde sakta på hög vxl.
Ifs kanske inte är samma.. hade fördelare osv.
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
Offline
#3 2010-06-14 20:05:38
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
japp det är den varianten men så är inte min, min den går hur fint som helst ibland o ibland går den knappt bara bluddrar o ingen tomgång.
Offline
#4 2010-06-14 21:03:37
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
Hmm kört nå motortvätt? eller kört i tokregn.. då kan dom bli lite skum.
Kollat så allting ser bra ut med rotorn och fördelarlocket? alla tändkablar är ok?
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
Offline
#5 2010-06-14 21:10:11
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
Tryck i lite mer luft så jämnar det ut sig. Jag har ett turbo-kit till golf som ligger och skräpar
Offline
#6 2010-06-14 21:14:55
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
Provade o mätte lambdan o den ska tydligen pendla mellan 0,1-0,9 o min står still på ca 0,35.
Tänkte prova o sätta nya stift till skarven på kabeln dom har gjort o se om det kan vara dålig kontakt eller nått, såg inge vidare ut som förra ägaren har gjort.
Tydligen så är choken ombyggd på bilen så det finns en knapp till den man trycker på så chokar man, förstår inte hur dom har gjort det, ska väl vara autochok på min bil???
Offline
#8 2010-06-14 21:35:08
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
pris på turbokittet?
Offline
#9 2010-06-14 22:34:28
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
shortys_1 skrev:
pris på turbokittet?
runt 3000 skulle jag tänka mig att släppa det för. Just nu ligger det bara i en kartong uppe i kramfors.
Om jag minns rätt så innehåller det:
*Grenrör
*Turbo
*IC
*Extraspridare
*Mekaniskt sprut
Inga värstingrejer alltså utan mer budget-konvertering. IC och turbo har jag för mig är från nån Saab och sprutet från nån gammal TIC-volvo. Kan kolla exakt vilka prylar det är om du är intresserad.
Det som måste göras är att bygga tryckrör och downpipe samt kompsänka motor på något sätt (tjockare toppackning alt byte/svarvning av kolvar)
Jag själv har aldrig haft grejerna monterade i någon bil utan de åkte direkt in i hyllan i väntan på lämplig bil och motivation.
Offline
#10 2010-06-17 10:21:32
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
Nån som vet vad det är för kabel??
kabeln från lambdasonden går ju in i bilen men det går en jordkabel från ventilkåpan in i samma hölje som lambdakabeln in i bilen, vad är det för kabel???
mycket tacksam för svar
Offline
#11 2010-06-18 09:32:47
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: vw golf mk2 memphis-88 går illa
Stuff skrev:
shortys_1 skrev:
pris på turbokittet?
runt 3000 skulle jag tänka mig att släppa det för. Just nu ligger det bara i en kartong uppe i kramfors.
Om jag minns rätt så innehåller det:
*Grenrör
*Turbo
*IC
*Extraspridare
*Mekaniskt sprut
Inga värstingrejer alltså utan mer budget-konvertering. IC och turbo har jag för mig är från nån Saab och sprutet från nån gammal TIC-volvo. Kan kolla exakt vilka prylar det är om du är intresserad.
Det som måste göras är att bygga tryckrör och downpipe samt kompsänka motor på något sätt (tjockare toppackning alt byte/svarvning av kolvar)
Jag själv har aldrig haft grejerna monterade i någon bil utan de åkte direkt in i hyllan i väntan på lämplig bil och motivation.
Inget som är intressant för tillfället, bilen jag har nu köpte endast för att den var nybessad o nyskattad + att kofångare o massa annat ska flyttas över till gti kärran när besiktningen går ut.
Offline