Forum
Compello.se
  • Index
  •  » Eftersnack
  •  » 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

#1 2011-06-08 22:52:27

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Som vanligt har jag lite åsikter på det här.
Blir så frustrerad och drar följande parallell.
Du ligger i sängen med Heidi Klum när hon var som hetast, hon är kåt som fan och hon börjar dra lite i din snorre. Men det är allt du får. En kort uppvärmning och sen en avkylning. Du blir frustererad som fan och går till duschen för att dra en trall.
Detta är Onsdagsbus.
Hela organisationen är skitbra, folk finns på flaggposteringar, speaker, priser, publik, vädret idag(!) och framför allt en vrålporrig bana som bara vill bli hårdkörd upp och ner.
Men det blir inte av. Ett varv för att knappt värma upp, ett "ge allt" varv och sen 0.8 varv för att kyla av.
Fyra bilar åt gången för att..? Jag vet inte varför, men det blir inte kul att kolla på. Bilarna som dyker upp hör till 80% av kategorin "jävaranamma" men dom hålls tillbaka.

Som publik är det inte bättre. Försökte gå upp till insidan av banan för att kolla på chikanen där man får se lite förarskicklighet, men blir bortkörd därifrån. Anledningen är att crew inte kunde hålla koll då. Vi blev då förpassade till raksträckan som är det enda ställe som inte är helt igenvuxet i övrigt. Varför vill man kolla på en raksträcka?
Ska man filma så får man starta kameran, filma en bil, stänga av och sen upprepa processen, blir svårt att göra fin film som är bra reklam då.

Så i dagens format så suger Onsdagsbuset måste jag tyvärr säga. Kombinera Onsdagsbusets organisation med bankörakonceptet som Micke.b hade med "Racekväll", att man får köra häcken av sig, då kommer vi fan att få ett eget slags Gatebil Rudskogen i Härnösand med efterföljande popularitet och deltagande.

En aspekt till är att man inte får köra sig less på banan är att man kör som ett svin till och från istället. Den som någon gång tagit slut på sig under dessa kontrollerade former vet att hem, då kör man jävlar i mig lagligt för något mer orkar man inte.

Men jag är inte bitter, vann en påse med bilschampo och tvättsvampar på min entrébiljett och tillsammans med det dunderbra vädret så är jag inte helt missnöjd, bara besviken på hur arrangemanget hålls tillbaka av jag vet inte vad.

Mycket roligare att kolla på och tyvärr finns det lite film från "Racekväll" för att alla körde då istället för att stå i depån...


Film från dagen kommer INTE att komma upp. Bara för att jag är grinig. Och frustrerad. Eventuellt kan tjejen i kadetten, om hon är snygg, få en grym film tillägnad sig.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#2 2011-06-08 23:08:23

LeafBox
Ugglor i mossen
Registrerad: 2010-08-08

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Älskar dina liknelser tongue
Jag var inte ut, för jag misstänkte att det inte skulle bli som den gamla goda tiden. Och det verkar som jag hade rätt.
En tanke; Varför ska man köra på banan bara länge nog för att bli varm, sen köra av igen? :s
Låter ju som att det förstör hela meningen med att släppa lös på en riktig racebana.

Dags att tänka om lite här tror jag...

Offline

 

#3 2011-06-09 00:19:57

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Skönt med lite medhåll, har försökt upplysa Onsdagsbusgänget om detta under hela planeringsfasen men får inte riktigt något bra svar annat än att dom är hårt styrd av dom som utfärdar "prova på" -licenserna. Men då får jag det inte att gå ihop hur det lirar med SMA på alla andra ställen där det är tillåtet med tidtagning och väldigt många bilar på banan samtidigt.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#4 2011-06-09 00:55:36

Mr Saab
Kundrådgivare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-10
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Jaa, kan inte göra annat än att hålla med!
Förstår att säkerhet står högst i prio, men den går att behålla till fullo ändå.
Så dags att se över detta och ge både förarna OCH publiken mera när möjligheten redan finns där.
Vilka av åskådarna skulle inte vilja se, höra mer och att ha chans att kanske "klocka" bilarna och så klart vad tror ni förarna vill som tagit sig dit med sina ögonstenar??

Blev jävligt besviken när vi inte fick stå på en avsedd publikplats och titta/filma ens, utan som Mordiiax säger blev hänvisad till rakan som är föga upphetsande och inte särskillt svår att bemästra!

I övrigt en revlig kväll med en hel del potenta (några riktigt riktigt) bilar och ett helt underbart väder i goda vänners lag och som avslut en rolig åktur i Clubracern:)

En riktig höjdare var så klart V4 turbon:D

Senast redigerat av Mr Saab (2011-06-09 01:00:29)


http://www.garaget.org/?car=20346
Varför köpa dyr bil när man kan lägga ut mycket pengar på en billig?
Citroën​ Berlingo HDi Propack, 9st Saabar, Zündapp KS50 Super Sport 5 speed, Tomos Flexer och Yamaha DT50R SM

Offline

 

#5 2011-06-09 13:44:06

Tomten
Inte helt 100
Från: Sundsvall
Registrerad: 2007-04-21
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Lite därför detta inte kommer bli så stort man önskar.
Jag har vare där och åka med några bekanta men då inte på onsdagsbus just pga anledning att man inte vill hålla tillbaka när man ska göra på bana.

Säkerheten är AO men vad ska måste göras för att detta ska bli så bra som vi önskar?

Offline

 

#6 2011-06-09 14:43:38

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Mitt tips:
Förarmöte kl 1800. Ledarvarv 1815 av VAN förare. 1820 är det öppen depå, bara att köra. Håll körpass till 15-20min och ~8 bilar åt gången.
Kl 20:30, kör dragrace som vanligt i en halvtimme. Kl 21, öppna depån och låt folk ösa järnet till kl 22.
Annonsera ut om detta på alla stora forum, tidningar osv så lovar jag att det kommer dyka upp folk.

Igår på Onsdagsbuset så kom inte körningen igång förrän ~19:20 och det är riktigt trist då man fick vänta på tok för länge innan det hände något. Nu var det premiärarrangemanget så hoppas det blir bättre.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#7 2011-06-10 12:31:52

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Skulle inte kunna göra något bättre om det är som du säger att Onsdagsbuset ska ha högst säkerhet i Sverige bland evenemangen.
Hondaklubben på Mantorp kör två olika klasser. 1) Ensam förare och tidtagning. 2) Förare med passagerare utan tidtagning.
Otroligt många bilar samtidigt utan problem och ett klart roligt event att kolla på.

Vem är det som har bestämt att fyra bilar är vad som är maxgränsen? För som jag ser det så är det exakt samma utförande som det var 2004 under SBF men nu när det är SMA så finns det andra gränser som gör det mer publikvänligt.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#8 2011-06-10 13:29:32

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Hoppas att banchefen kan läsa detta och få sig en funderare då smile
För så vitt jag vet så var Onsdagsbuset hårt hållet av SBF regelverk förr i tiden. Därför jag reagerar då det nu är på samma vis när det finns potential till så mycket mer och bättre.


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#9 2011-06-14 15:02:13

Johlsson
Medlem
Från: S-vall
Registrerad: 2006-02-19
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Mordiiax skrev:

Ett varv för att knappt värma upp, ett "ge allt" varv och sen 0.8 varv för att kyla av.

Coooolt, har de börjat köra "TimeAttack" på Mittsverige? ;D =P


Golf MK2 16VG60 -91
Golf MK2 Rallye T16 -89
Golf MK2 Rallye G60 -89

Offline

 

#10 2011-06-23 21:50:49

Hornlund
Banräv
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-01-30
Webbsida

Re: 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Håller med Mordiiax, men förstår samtidigt resonemanget att alla ska ha möjlighet att prova på & säkerhet.
Mitt förslag är att hålla ett pass (en timme?) öppet för "vanligt folk", som vill prova på. Det brukar räcka både för bil & förare, om de inte är vana & har koll på åkdonet!

Övrig tid bör banan hållas öppen för alla som vill gasa av sig ordentligt. Flagga ut fyra bilar åt gången, om det är vad som krävs. Men se då till att det är en löpande kö & en ut, en in hela tiden. Så det blir någon form av flyt i körningen, men 2,8varv är på tok för lite. 5-10min? Är det så mycket begärt.

Flagga av, låt bilarna åka ett eller ett par avkylningsvarv innan de går in i depå. Det mår både bilar & förare bra av.

Om mer extrema bilar & förare dyker upp, varför inte ha ett pass enbart för dem? 20min i ett sträck kommer man betydligt längre på än 2,8varv. Betydligt mer flyt också, istället för att köa upp sig i depå & vänta på utsläpp.

Jag hade gärna vart med & jobbat för onsdagsbus, men som det är nu när jag pendlar Ö-Vik > Umeå, blir det ingen tid att åka än längre mitt i veckan.

Hoppas att onsdagsbuset får möjlighet att bli vad det borde, så det kanske blir värt att besöka igen!


/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.

Offline

 
  • Index
  •  » Eftersnack
  •  » 20110608: Onsdagsbus, Mittsverigebanan - Härnösand

Sidfot