#1 2012-03-21 23:39:13
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Nissan Pulsar Gti-R -92
Namn:
Marcus Saari
Bor:
Stockholm
Kör:
Lite nytt mest hela tiden...
Effekt:
227hk 290Nm
Trim:
Apexi AFC
2,5" Cat-back
Väghållning:
Ställbara stötdämpare och sänkningsfjädrar
Styling:
Gti-R = Scoop, Takvinge, Annan front
Klasglas fram
Vita blinkers Fram&Bak
Fälgar/däck:
15" Alu
Stereo:
En kass en
Framtidsplaner:
Serva motorn lite
Stålomspunna bromsslangar ink vätskebyte
Vita sidoblinkers
Snygga till i inredningen lite och i en vettig stereo.
Kanske trimma lite, kanske lite väghållningsförbättringar
Övrigt:
SR20DET motor
Lätt bil med 4wd, verkar gå att göra rolig
men får se hur jag trivs med den om ett tag
eller om man blir för bakhjulsdriftssugen...
Fick den i byte på Pontiacen.
Några snabba mobilbilder påväg till Pendeln imorse:
//Marcus Saari
Offline
#3 2012-03-22 00:47:42
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Trodde så jag med men står Pulsar, importerades förra året.
Tillräckligt bra bud så, tyck det är kul att leta bilar ja!
Tog den "mest" för att det övrigt var lågt intresse på Pontiacen och jag tror den här har
mer värde i sig då den är nybesiktad och nyskattad och pontiacen skulle göras bägge på
men fundulerar på å ha kvar den, utvärdera lite och förbättra här och var, finns rätt mycket
till den ändå om man söker efter delar..
Senast redigerat av zajja (2012-03-22 07:22:02)
//Marcus Saari
Offline
#4 2012-03-22 10:06:53
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
zajja skrev:
Trodde så jag med men står Pulsar, importerades förra året.
En riktigt våt dröm dom där har varit... eller är för den delen
Vart importerades den från?
Senast redigerat av Crash (2012-03-22 10:07:22)
mvh // Jonas
Offline
#5 2012-03-22 16:20:22
- Xerxez
- Medlem
- Från: Idbyn
- Registrerad: 2009-01-18
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Snabba rackare det där!
Äger: SAAB 9-5 SC 2,3t Biopower 2008, BMW 318i 1991 och en Adly 300 XC
Offline
#6 2012-03-22 19:29:08
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Sjukt nice med en LHD Pulsar!!
Har denna gått i Sollentunaområdet förresten?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#7 2012-03-22 22:56:18
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Crash: okej, jag har knappt sneglat på dem.. tyckt dem varit fräna när man sett nån men inte tänkt mer på det, varit för rwd kåt tidigare
Vet inte vart den kommer ifrån, inte kollat nå sånt.
Xerxez: Ja den är rätt pigg!
Arson: Hehe, befann sig i Norrtälje när jag bytte åt mig den...
Du har väl en hyffsad kamera? Sugen på å fota lite åt en? Tänkte fara till garaget och tvätta den osv imorgon
On another notice, så röck den väldigt mycket när jag provkörde den men såg att den hade soppa enligt Apexi mätaren så vi slog lös fördelarlocket och det var mycket riktigt sopslut:
Antog att det var orsaken till ryckningarna och genomförde bytet ändå med Pontiacen (jag tror denna är värd lite mer, dessutom nybes och skattad vilket skulle göras på Pontiacen) men halvvägs påväg hem så börjar den dö av så fort jag nuddade gasen tills den dog helt och jag stod vid sidan om e18 och tänkte: "Skit, hade det inte kunnat hållt hem?"
Försökte efter en stund starta bilen men då var allt helt dött och vi antog att generatorn inte laddat trots ingen batterilampa tänd men lyckades hitta att kontakten på pluspolen var lös, denna röda alltså:
Fick åt den hyffsat utan några verktyg och bilen gick något bättre än innan dessutom, 2 fel hittade alltså till ryckningarna och vi tog oss hem!
Var till garaget och bytte och fördelarlocket (beställt rotor med men den kom tidigast imorgon) samt drog åt plusen ordentligt och rengjorde i kontaktstyckena dit och nu går den och är rätt pigg!
Motorrumsbild:
Några kassa igen:
Senast redigerat av zajja (2012-03-22 22:57:47)
//Marcus Saari
Offline
#8 2012-03-23 08:10:45
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Japp, vi borde verkligen ta några bilder. Funtar på att hänga på sommarmackorna till Subban i helgen också. Vore kul att åka en GTI R. Lär vara jäkligt pigg antar jag?
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#9 2012-03-23 18:01:03
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Bara tjoa till! Kommer nog vara i garaget hela helgen
Jorå den är pigg, märks att den inte har lika mycket vrid som Pontiacen, en större turbo tror jag inte är fel då den laddar riktigt tidigt och jag tycker den tappar efter 5-5500 nånting redan, börjar redan utvärdera grejjer som ska uppgraderas!
//Marcus Saari
Offline
#11 2012-03-24 03:37:48
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Trodde problemet med ryckningarna var löst med nytt lock och fått åt pluskontaktsstycket men icke, påväg till jobbet idag så dör bilen ca 500m ifrån i avfarten (inge kul att vara stillestående i en kurva i rusningstrafik på e4an i Stockholm...) som tur var hade jag polarens batteri med mig från hans STI jag skulle ladda åt han då vi spelat musik i den medans vi ryckt ur motorn men det räckte för att för igång den och ta mig till jobbet dock mycket ryckningar och tänkte, kanske är batteriet då? Laddade polarns batteri och satte fast det assnygt (det var större så bocka ner kanterna som mitt lilla stod i och sen spänna fast det med biltema rem och säkra med stripes )
Provkörde ute på plan bara och den vart nu ruskigt pigg och som jag skrev innan tyckte ja förut att den inte ville varva mer än 5500 men det var borta nu, likaså när jag körde hem från jobbet skottade den på riktigt bra och jag brände på hårt mellan Salem och Älvsjö
Men sen skulle vi till Garaget och bilen gick ryckigt igen, dog aldrig men gick ryckigt...
Testar mäta laddningen direkt när vi kom fram (som vi gjorde när vi bytte locket och då laddade den) men det var bara 11,7 volt så
tänkte jaha, generatorn slut då? Köpa ny/bättre begagnad och testa...
Men när vi körde hem från garaget så gick den bra igen, när den går som den ska så skottar den på ruskigt bra! Så verkar ladda ibland och ibland inte, kan ju fortfarande vara generatorn men känns surt att byta om det är något annat fel, ska försöka mäta lite imorgon men lutar nog ändå att testa byta generator...
Jag ställde även dem ställbara stötdämparna, märke GAB SuperSport, från mjukaste till hårdaste läget och det blev riktigt stor skillnad!
Lyfte upp bilen på jobbet och såg att det är 28mm kräningshämmare fram och 15 bak, det känns i tighta s-kurvor att bakarslet inte hänger på dit fronten vill ta bilen så ska se om det går att hitta något dit, dem påstådda sänkningsfjädrarna var nog bara att Gti-R:en är lägre än vanlig sunny och höger stötdämparlagring fram är dålig så funderar till en början att fixxa sänkfjädrar när jag ändå ska riva för lagringen, få ner den lite till mot backen, finns andra grejjer jag vill göra innan jag lägger pengar riktiga coils, blev rätt stum ändå med ändrad inställning på dämparna.
Annan surprise är att "cat-backet" var ett frontpipe rör, sitter fron elbowen till katt ett 2,75" rör och efter katt 2,25" så ska försöka jaga rätt på en elbow och byta då dem är groteska ur avgasflödessynpunkt, viktigast med första biten just nu, inge monster effekter so far...
Senast redigerat av zajja (2012-03-24 03:45:43)
//Marcus Saari
Offline
#12 2012-03-24 23:51:02
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Fick skjuts av en polare till Uppsala idag för att köpa en generator och en 3" elbow som egentligen är till s14 vilket jag gjorde till vettigt pris..
Körde Nissan till garaget och började plocka lös generatorn, jämförde dem och såg hyffsat lika ut förutom att fästes ögglan där man sätter själva spännaren var rak på s14 generatorn medans den var vinklad uppåt på min vilket gjorde att det inte gick att få dit den... det var groteskt nära men gick liks förbannat inte...
Den till vänster är den nyinförskaffade, ser betydligt fräschare ut och verkar funka iaf, mätte upp motstånd och den hade några ohm som ändrade sig när man snurrade på den medans min var helt död så är iaf generatorn som är kass, nu ska man bara hitta en Gti-R generator, surt att det inte var samma trots samma motor...
Elbowen har inte riktigt samma vinkel tror jag, svårt att se nu med alla jävla värmeplåtar ivägen, vi orkade inte börja pyssla med den nu så det blir senare att kolla om det går att mekka dit den, tror anledningen till 90graders vinkeln på org elbowen är för AC kompressorn men det sitter inte där nu så, värsta fall får man väl vinkla om främre röret lite för att passa på denna Elbow...
Over N Out
Senast redigerat av zajja (2012-03-24 23:53:42)
//Marcus Saari
Offline
#14 2012-03-25 22:09:12
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Typ så:
//Marcus Saari
Offline
#16 2012-03-25 23:03:30
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Hehe, jo förstod men mer än att det ser ut sådär så vet jag inte läste kort om ATTESA och diffar och joels men jag läste det ändå inte...
Har mest brytt mig om att försöka få bilen att gå Kollade laga.se och det är samma märke och amp på en från en 2.0GTI som har sr20de, så nu står bilen nerskruvad i garaget och generatorn i ryggsäcken och ska åka till södertälje skroten på lunchen imorgon tänkte jag och jämföra, var 15min bort från jobbet så.
Senast redigerat av zajja (2012-03-25 23:04:55)
//Marcus Saari
Offline
#18 2012-03-26 14:57:50
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Intressant väg avgassystemet tar längst bak. Du borde fimpa sista burken helt
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#19 2012-03-26 16:02:01
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Arson skrev:
Intressant väg avgassystemet tar längst bak. Du borde fimpa sista burken helt
Precis!
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
Offline
#20 2012-03-26 19:13:42
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Raxx skrev:
Är det hela generatorn som är väck ? kan det inte bara vara kolen ? "laddningsregulatorn"
Vet inte, hittat en från en 2.0gti/sr20de som hade samma nummer på en skrot i södertälje, 15min från jobbet så testar med den... Skulle kosta 1800 att renovera min...
Nikurasu skrev:
Arson skrev:
Intressant väg avgassystemet tar längst bak. Du borde fimpa sista burken helt
Precis!
Nja, om den är så intressant vet jag inte
Ska väl i framtiden bli de-cat och annat system än det där myglet men först och främst ska bilen gå att köra
//Marcus Saari
Offline
#22 2012-03-26 20:53:03
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
kolen kan du ju byta själv.. burkar sitta med 2 skruvar på generatorn.. bara ta ut och titta på dom
är det lite kvar har du nog felet där! kolen kostar väl typ 150-300kr
Kan även köpa lite värre kol som gör att generatorn ladda 15v istället för 14
bra om man har stor stereo eller mycke extra ljus osv..
Senast redigerat av Raxx (2012-03-26 20:55:50)
mercedes!
Offline
#23 2012-03-26 21:05:44
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Mordiiax skrev:
Eller muppa inte till bilen för mycket, gör inga donuts å fucka inte upp så kan du sälja bilen sen *host*
Hehe, du är bra sugen?
Har faktiskt inte tänkt göra något cp-stort... eller köra som ett svin, learned the hard way that things will break down!
Raxx: Stereo, mycket extraljus? va?... Nä men får generatorn för 400 så testar om den funkar...
//Marcus Saari
Offline
#24 2012-03-26 21:13:56
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
ja ? kol "laddningsregulatorn".. kolen är det som linningen inne i generatorn snurrar mot och ger ström..
oftast dom som slits ner när en generator lägger av... De där andra va bara en uppmaning, att om man väl ska köpa nya kol "laddningsregulator" så kan man lika gärna köpa ett som gör att generatorn levererar 15v istället för ca:14v
mercedes!
Offline
#25 2012-03-26 21:40:22
- zajja
- Energiknippe
- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Re: Nissan Pulsar Gti-R -92
Raxx skrev:
ja ? kol "laddningsregulatorn".. kolen är det som linningen inne i generatorn snurrar mot och ger ström..
oftast dom som slits ner när en generator lägger av... De där andra va bara en uppmaning, att om man väl ska köpa nya kol "laddningsregulator" så kan man lika gärna köpa ett som gör att generatorn levererar 15v istället för ca:14v
Ja jo jag vet, jag menade mer på stor stereo och massa extralysen? nej inte på en sån här....
Ljud byggde jag i min slöa ford scorpio, gick å börna ändå, var inge mer spännande med 50kg mindre från ljud men den här tynger jag inte ner mer sånt och extralysen tycker jag är så groteskt fult att det inte är värt det.
//Marcus Saari
Offline