Forum
Compello.se

#1 2012-08-24 12:09:15

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Väghållningstråden

Som försök till dagens  fredagsnöje tänkte jag starta denna tråd där vi kan nörda ner oss lite i all teknik som rör väghållning. Det kan vara diskussioner om däck, viktfördelning, hjulvinklar, chassigeometri, krängningshämmare, you name it!
Själv ägnar jag mig så som många andra mest åt pallbocks-racing så många av er har säkert samlat på er mycket mer praktisk erfarenhet kring racing och väghållning.
Mitt ess i rockärmen skulle väl kunna vara min examen som civilingenjör i fordonsteknik vilket innebär teoretisk kunskap insamlad genom simuleringar, beräkningar och såklart plöja igenom en del böcker. Jag är en sådan som är övertygad om att man kan räkna på allt och att allt som inte har någon fysikalisk förklaring är osanning.

Jag skulle vilja inleda med att diskutera. Vad är bra väghållning?

För min egen del skulle jag definiera bra väghållning som en bils förmåga att kunna färdas med hög hastighet genom kurvor (utan att hamna ute i diket/sandfållan/muren). I kommerisella sammanhang brukar även  åkkomfort falla in under begreppet väghållning men för min del kan vi gärna hålla denna tråd racing-fokuserad och låta komfort vara en ev biverkning.

Jag har en känsla av att många (inte alla) svenssons som enbart använder bilen på gatan har en skev bild av vad bra väghållning (enligt min def) egentligen är och ofta har en övertro på effekten av egna modifieringar eller produkter de godtroget köper i random postorderkatalog. Jag utvecklar gärda detta resonemang men släpper först ordet fritt. Vad är bra väghållning för dig?

Offline

 

#2 2012-08-24 12:33:29

zoddri
Med lem
Från: Umeå
Registrerad: 2011-07-20

Re: Väghållningstråden

Bra väghållning är ju först och främst att bilen har ett konsekvent beteende. Att man alltid vet hur den kommer att uppföra sig.

Sen blir ju ökad kurvhastighet och liknande en produkt av det.


Citroënlös citroënfanatiker
Kör en Saab 9-3 på bana

Offline

 

#3 2012-08-24 12:53:15

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Väghållningstråden

Bra väghållning är inte synonymt med stumt. Så mycket kan jag utveckla det så här via telefon :p


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#4 2012-08-24 13:05:02

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Väghållningstråden

Mordiiax skrev:

Bra väghållning är inte synonymt med stumt. Så mycket kan jag utveckla det så här via telefon :p

True! Att hårdare=bättre verkar vara den vanligaste missuppfattningen. Alla sportbilstillverkare har uppenbarligen gjort bort sig när de säljer bilar som har fjädringsväg. Det går tydligen att köra så mycket snabbare om de släpper ner bilen på biltemas hårdaste genomslagsgummin istället

Offline

 

Sidfot