#1 2012-07-16 19:34:03
Honda Civic VEi -93
Honda Civic VEi från det ärorika året 1993.
Skön brukis med inriktning på viss komfort och ekonomi.
Ingen skönhet för 17", vita blinkers och stor baslådeälskande Sollefteåbon men när man granskar paketet lite närmre så börjar man upptäcka kärlek. För äkta kärlek kommer ju som sagt innifrån
Tänker inte bjuda på någon bättre exteriör bild än såhär till en början. För att det finns ingen här som uppskattar det ändå.
En customknopp från Hondaklubben med våran logga och sen växelmönstret på ovansidan i rött skruvade jag på idag.
Sen till det lite fräcka!
När den kom 1993 så testades den bl.a mot Golf III diesel och slog denne på fingrarna när det gällde soppaförbrukning! Detta är pga flera lösningar.
Motorn är en 1.5l fyra som heter D15Z1. 90 hästar. VTEC-E. (Till skillnad som från min andra bil som blir vass på högvarv så är denna snål/normal i sina lägen i stället för normal/racer som man är mer van vid)
Under den lilla lilla ventilkåpan har dom lyckats klämma in 16st ventiler och en kam med vtecnockarna. Det är riktigt nice
Den har dessutom bredbandslamda så den reglerar alltid soppan oavsett last till "lean burn". Vilket innebär att man kan hänga på en turbo och bara köra utan att bry sig om mappning. Inte något jag kommer pyssla med dock, men kul att möjligheten finns!
Däremot så har jag köpt ett insug och extraktorgrenrör från ESi som ska locka fram lite mer effekt.
Ur miljösynpunkt så valde Honda att sätta katalysatorn direkt på grenröret för att snabbt kunna få upp värme i den. Bra om man tänker på så vis, katastrof ur effektsynvinkel så med dessa mods och då bilen alltid är perfekt mappad för att gå så effektivt som möjligt så ska det gå att få relativt bra effekt ur detta
Interiörmässigt så sitter det en svart interiör med framstolar från fyrdörrars VTi. En klar förbättring.
AC är nymonterat med helt nya delar. Kyler riktigt grymt.
Skunk2 länkarmar bak för lite bling, lägre vikt och fräscha bussningar.
JDM coin pocket.
VTi spindlar fram med VTi bromsar. Skönt att mina Preludebromsar passar rakt på också då, så bromsar kommer aldrig bli ett problem annat än om jag uppgraderar kan jag inte använda 14" fälgar längre.
Klarglaslyktor fram.
Stora mittkonsolen fram.
ESi kluster i mätarhuset.
Dörrhögtalare från MA/MB.
Framtidsplaner
DC2 ratt.
Tygmattor.
Ny stereo.
Fixa rost.
Byta ut vänster bakre dämpare pga läckage. Ersättare ligger i garaget
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#2 2012-07-16 23:48:30
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Honda Civic VEi -93
Ja det var inte mycket till bild.. Men det är väl bara tänka sig den blåa fast fulare.
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#4 2012-07-17 00:15:15
- Pät
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-21
Re: Honda Civic VEi -93
Jaja..
Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16
Offline
#6 2012-07-22 20:30:17
Re: Honda Civic VEi -93
Dämparen vänster bak var totalt slut så varje gång man körde i ett gupp var det som om någon kopplat på en husvagn till och från. Otroligt jobbigt. Tidigare ägaren sa att han skulle byta innan jag kom ner till Malmö för att hämta den men han "hann inte". Tror jag förstår varför.
Ena muttern på ovansidan var dragen rund! Trångt som fan dessutom. Fick ju då med ett komplett fjäderben så det var bara att sätta kapen i det som satt där och göra skrot
Så nu är bilen den 'racer' som man vill att den ska vara
Jobbigt bara när ett mek som egentligen ska gå otroligt fort blir tillbakaskickat två timmar pga demontering av interör och sönderkapning av bultar.
Fjäderbenet jag fick med satt dessutom fast på en länkarm men en trasig bult.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#7 2012-07-25 22:51:25
Re: Honda Civic VEi -93
Trevligt med en hederlig 90-talare till vardags, med allt vad det innebär. Hoppas du slipper så mycket bök av det senaste du nämnde bara. Runda bultar & rost, när det ska tvärgöras något är aldrig roligt!
/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.
Offline
#8 2012-07-26 10:20:25
- king_scraper
- Medlem
- Från: sundsvall
- Registrerad: 2010-08-17
- Webbsida
Re: Honda Civic VEi -93
trevligt en till i samlingen
Offline
#10 2012-08-05 22:22:38
- solsken
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-09
Re: Honda Civic VEi -93
swee(i)t
Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5
Offline
#11 2012-08-09 00:10:21
Re: Honda Civic VEi -93
Skoj film, & lagom tripp. Sjukt vad lite den varvar för att vara en så liten bil i högre farter.
Undra vad förbrukningen på den där tos hade legat på. Så lika men ändå så olika!
/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.
Offline
#12 2012-10-13 16:40:43
Re: Honda Civic VEi -93
Tänkte testa om en teori stämmer. Den bör göra det
Tack vare bredbandslambdan så kan man mata luftburken med varmluft från grenröret och på så vis få syrefattigare luft till motorn. Den kommer då inte att mata på lika mycket bensin och bilen bör gå snålare. Den kommer även komma upp i temp tidigare vid kallstart. Jag har dragit förvärmarröret så att det inte bara blir varmluft utan den kommer bara bli lite varmare än vanligt, enligt min teori.
Jag har tankat upp den och nollat trippen, så förhoppningsvis kommer jag 75 mil innan nästa tankning
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#13 2013-02-01 18:00:45
- 240turbo
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2007-08-29
Re: Honda Civic VEi -93
Vad drog den på resan hem?
Offline
#14 2013-02-01 18:14:22
Re: Honda Civic VEi -93
Från Malmö, lite olika. Sägs i filmen.
På väg hem från Stockholm nu i vintras dock med en passagerare, packning och fem lådor med öl så drog den 0,52. Den belönar verkligen en snål körstil!
Däremot har den dragit 0.77 sedan 1a Januari då jag tankade sist. Mycket starter i -20 till -30 grader gör sitt skulle jag tro. Har monterat motorvärmare i mitten av månaden också så snittet bör förbättras markant. Lär väl bli om 1½ månad eller så man kan utvärdera det
I -12°C så tar det 6 min innan den når full driftstemperatur på kylarvattnet med motorvärmare.
I -6°C så tar det 4 min
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
Offline
#15 2013-02-01 18:48:53
- 240turbo
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2007-08-29
Re: Honda Civic VEi -93
0.52 det va lite... golf3 1.8 drog 0.63 sollefteå-arlanda men då körde jag aldrig fortare än 100
tror att suzuki swift är den bil från 90talet som drar minst, ska dra mindre än nissan micra 1.0...
Offline
#16 2013-02-01 21:51:16
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: Honda Civic VEi -93
Tycker bränsleförbrukninge är oväsentligt på en bil, är ju oftast det som kostar minst av alla de ekonomiska paramterar ett bilägande innebär.
*sneglar på C63 AMG*
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#17 2013-02-01 21:52:31
- 240turbo
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2007-08-29
Re: Honda Civic VEi -93
inte på en bil för några 1000kr från 90talet som kostar 100kr i skatt och 100kr i trafikförsäkring per månad
Offline
#19 2013-10-25 16:56:41
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Honda Civic VEi -93
Ser ut som en reklambild från -93 ;D
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#21 2013-10-26 11:10:35
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: Honda Civic VEi -93
Eller eventuellt Christer Lärking.
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline