#26 2011-01-19 21:09:00
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Leveransen närmar sig sakta men säkert. På måndag plockar transportfirman upp delarna hos MK sportscars och sedan tar det ungefär en vecka innan prylarna är hemma. Snacka om att jag är otålig nu.
Fortsätter iaf att fylla garaget med prylar så länge. Idag köpte jag en liten luisi-ratt, begagnad men knappt använd. Förra veckan köpte jag två stycken stolar från från midland wheels i england. Imponerande snabb frakt på dom. Lade beställningen sent på söndag kväll och på torsdag vid lunch kom de med budbil fram till min port. Då valde jag ändå inte express-frakt.
Offline
#27 2011-02-05 17:38:58
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Nu är det julafton på riktigt. I torsdags dök leveransen äntligen upp hos min kontakt i Stockholm så i morse drog jag och svärfar ner med ett släp och hämtade hem godsakerna. Passade på att ta några snabba bilder när vi lastat in allt i garaget.
Ramen och lite prylar. De mesta är fortfarande inpackat i bubbelplast, mer bilder kommer allt eftersom jag packar upp.
Mera prylar:
Coilovers:
kunde inte hålla mig från att lägga på lite plast:
Och så klart den obligatoriska torrkörningen:
Nu ska det firas med mat och nån öl så blir det nya friska tag i morgon.
Offline
#30 2011-02-05 19:50:45
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Hornlund skrev:
Härligt, har du allt klart för montering nu? Eller är det något som fortfarande saknas..
Jag har det mesta. Ska komplettera med lite saker men har iaf allt för att börja montera ihop chassit till den första byggbesiktningen. Där ska hjulupphängningar, svetsar, bromsar, styrning och bältesfästen kontrolleras. Chassit måste då vara olackat.
Fick tillbaka kardanaxel, spindlar, nedre styrstång och oljetråg som jag plockade från forden. Troligtvis lämnas en del prylar till killen i granngaraget som pysslar med blästring och pulverlack, han var ju inte sen att plocka fram arbetsprover idag när han såg att jag kom med en massa nakna metalldelar
Det som MK har missat att skicka är framskärmarna och vindavvisaren, inget som försenar bygget alltså.
Senast redigerat av Stuff (2011-02-05 19:51:22)
Offline
#31 2011-02-06 22:10:25
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Idag har jag fortsatt packa upp och sortera prylarna.
Tills chassit är klart får karossen agera konst på ena väggen:
Ramen framifrån:
Ramen bakifrån:
Hjulupphängning fram:
Hjulupphängning bak:
Bussningar, bultar och leder till hjulupphängningarna:
Bromsrör och stålomspunna bromsslangar samt motorkuddarna:
Här innanför skymtar grenrör och ljuddämpare i rostfritt. Plasten får sitta kvar så länge som möjligt för att undvika repor. Lutade mot väggen står hållarna till framskärmarna.
En liten bränsletank, även den i rostfritt. Framför denna ligger ett knippe lister till inredningen och bakom står ett stor aluminiumplåt till golvet.
Och till sist lite modifierade sierraprylar. En kardanaxel som blivit kortare och en undre rattstång som blivit längre:
Offline
#32 2011-06-07 00:20:43
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Så då har jag haft en produktiv långhelg. Eller inte. Det var iaf länge sen jag uppdaterade här så nu har vi lite "catching up" att göra.
Började med att kladda på lite färg på ramen. Mycket rör, vinklar och vrår var det.
Grundat:
Två lager med svart har kommit på. Bågen kommer även den att bli svart senare.
Kapat till aluminiumgolvet och borrat för popnit:
Många många nitar blir det, ~120 stycken:
Limmat, nitat och lite trött i armarna. Popnittången med långa skaft från Jula var väl värd de 59 kronorna
Huvudbromscylinder monterad och bromsrör dras:
Hämtade en kartong med div delar till hjulupphängningarna från grannen där de fått sig en omgång med pulverlack:
Bakvagn monterad:
Framvagn monterad:
Styrväxel och rattstång från Sierran på plats:
Bränslerör har knäckts till och klammrats:
Ett par extra bältesfästen svetsade så jag kan köra trepunktsbälten vid besiktning och turer till glasskiosken:
Diff, drivaxlar, bakbromsar och kardanaxel från Sierran på plats:
Handbromsspak från Sierrran på plats med ny kortad wire:
Frambromsar monterade:
Äntligen på egna hjul! Dock fordens gamla vinterhjul tills vidare. Även en stol åkte i. Nu börjar det gå att torrköra på hög nivå
Motor och växellåda på plats:
Snickrat till en plats för batteriet. Det blev ett gel-batteri avsett för motorcyklar. Litet och lätt. Ska bara starta motorn i plusgrader och inte driva någon stereo med jättebas.
Knackat till ett par fästen för kylaren som egentligen är avsedd för vw polo samt en universal elfläkt från biltema. Det är riktigt tight innanför noskonen så det krävdes en hel del måttande och provmontering innan slutdesignen spikades.
Tillverkat fästen till tanken. Till stor del gjort av min sambo under ett av hennes få besök i garaget
Kladdat lite färg på det modifierade oljetråget och monterar detta
Gjort detsamma med kamkåpan. Rent och fräscht men lägger ingen egergi på att få det bling bling. Har inte bestämt om det blir motorbyte i upplaga 2.0 eller om denna gamla pinto ska trimmas.
Avrundar med en dagsfärsk bild där bilen fått smaka på lite dagsljus. Knuffade ut den för att kunna ta lite bilder till SFRO. I morgon mitt på dagen kommer en besikningsman och gör första byggbesiktningen. Håll tummarna för att går bra.
Har massvis med bilder så hojta till om det är någon speciell detalj ni vill se mer av
Offline
#33 2011-06-07 05:54:41
- mrwhite
- Medlem
- Från: Ö-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: MK Indy -11/-12
ser bra ut!!!
och lycka till med SFRO!
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#36 2011-06-07 08:05:40
- Xerxez
- Medlem
- Från: Idbyn
- Registrerad: 2009-01-18
Re: MK Indy -11/-12
Håller tummarna för dig!
Äger: SAAB 9-5 SC 2,3t Biopower 2008, BMW 318i 1991 och en Adly 300 XC
Offline
#37 2011-06-07 12:58:44
- Stiprus
- Bilgalning!
- Från: Nordsjö
- Registrerad: 2010-05-29
Re: MK Indy -11/-12
Grymt härligt bygge, ska bli kul att se fortsättning. Lycka till med SFRO
Sommarbilen Mercedes 190E 2.6 -89 http://compello.se/forum/viewtopic.php?id=5876
Långsamtgående Projekt Volvo 740 16 Valve -88 http://compello.se/forum/viewtopic.php?id=5131
Vinterbilen Volvo 244 GL -84 http://compello.se/forum/viewtopic.php?id=6317
Full gas spar tid, och tid är pengar!
Offline
#38 2011-06-07 13:29:26
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Yxan skrev:
Måste va skit kul att skruva ihop den där!?
Vuxen Mekano
Japp. Skitskoj nu när det är mest nya eller uppfräschade prylar jag skruvar med.
Precis kommit tillbaka från garaget nu. Besiktningen gick bra. Inga anmärkningar med fick en hel del nyttiga tips. Gustaf från SFRO är riktigt trevlig och kunnig (vilket jag antar de flesta besiktningsmän är).
Nu har jag lite pappersjobb att göra så bilen får en identitet även hos Transportstyrelsen.
Offline
#39 2011-06-07 16:57:45
- Munken
- Medlem
- Från: Rossön
- Registrerad: 2005-11-09
Re: MK Indy -11/-12
Kul att det gick bra med SFRO
Verkar vara så jäkla skoj att bygga kitcar, tror man måste prova det nån gång i framtiden
Anders Jonsson
LS400, Chevelle, 200sx, Bluebird, Kingcab, M1000, Raptor 350, H250
Offline
#40 2011-06-10 23:57:01
Re: MK Indy -11/-12
Grattis, skönt att bes. gick smärtfritt. Riktigt kul att se denna kärra ta form!
Är det biltemas mc-batteri du använt dig utav? Jag har sammalika i min MR2, fungerar klockrent. Du får en ordentlig startström med gel-batteri, inga problem om man inte har för vana att köra alla (dom få) eldrivna prylar med motorn av!
/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.
Offline
#41 2011-06-11 10:30:18
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Hornlund skrev:
Grattis, skönt att bes. gick smärtfritt. Riktigt kul att se denna kärra ta form!
Är det biltemas mc-batteri du använt dig utav? Jag har sammalika i min MR2, fungerar klockrent. Du får en ordentlig startström med gel-batteri, inga problem om man inte har för vana att köra alla (dom få) eldrivna prylar med motorn av!
Tackar.
Javisst är det biltemas batteri. Flera andra seven-byggare har använt sig av detta och det har funkat bra för dem. Kommer som sagt ha minimalt med lull-lull
Offline
#43 2011-11-27 21:17:58
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
Nu hade byggtråden ramlat ut från första sidan så nu är det verkligen på tiden att jag uppdaterar.
Idag togs nästa stora steg i bygget. Besten lever!
Tankade i bränsle och kylvatten och vred om nyckeln. Med ett halvfullt mc-batteri gick motorn långsamt runt ett par varv innan det tog stopp så startkablarna fick kopplas på. Sedan gick det däremot oförskämt bra. Fick dutta i lite startgas och backa tändningen lite så hoppade motorn igång. Finfin tomgång och svarar fint på gasen. Utan ljuddämpare låter till och med en ford pinto elak
Saknar för tillfället vajer till gas och koppling så någon provkörning blev det inte.
Tänkte bjuda på lite färska bilder och ev en liten filmsnutt men nu ligger tyvärr kameran kvar i garaget så dessa kommer om en dag eller två.
Nu kommer vintern ägnas åt inpassning av kaross och tillverka lite inredning. Siktar på SFRO 2 och bullerprov till våren så fort vädret tillåter.
Offline
#46 2012-02-07 19:25:32
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
JesJac skrev:
Läget här då?)
Jo lite har det väl hänt sen sist men nu går det långsamt med bilen. Har köpt hus som vi ska flytta in i om ca 3 veckor så nu går all energi till bankmöten, villaförsäkringar, samboavtal, bredbandsabbonemang, ragga hyresgäst till nuvarande lägenhet och garage, titta på tapeter etc etc..
Slänger in lite "nya" bilder alldeles strax
Offline
#47 2012-02-07 20:14:34
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
En liten uppdate då. Kikade igenom bilderna på kameran och inser att jag inte varit lika flitig med att använda den de sista månaderna som jag var i början.
Han bland annat byggt om växelspaken till short shift. Bilden visa massakrerad orginalspak. Onödigt lång och med sladdrig gummibussning mitt på.
Ombyggnads prylar:
Klart! Ingen raketforskning direkt. Orginalgaffeln knackades ner ca en cm genom kulan och monterades sedan tillbaka med en distans på 1 cm mot hålet i lådan. På så vis ändrades hävarmens längd så växellägena hamnar mycket tightare. Den sladdriga spaken ersattes av en ni solid variant. Ska kompletteras med nån klämmig knopp:
Massvis med tid har lagts på att få till elsystemet. Har fått allt att fungera nu men det behöver snyggas till, kläs med robotslang eller motsvarande och klammas ordentligt. Bilden visar bakdelen där baklampor och blinkers sitter provisoriskt upphängda, dessa ska senare flyttas ut och monteras på bakskärmarna. Man ser även tanken där jag fått en nivågivare på plats. samt min lilla säkringscentral som hamnar under intstrumentbrädan vid passagerarplatsen.
Har skaffat mig en dash från acewell men inte lyckats fånga den på bild. Så här ser den ut i katalogerna iaf:
Har inga avancerade loggfunktioner men innehåller allt jag behöver i mätarväg så förutom denna kommer bara någar små knappar finnas på instrumentpanelen.
Funktioner som finns är bland annat: Hastighetsmätare, varvräknare, trippmätare, tankmätare, vattentemp, 0-100 timer, växelindikator samt indikatorlampor för blinkers, handbroms, laddning, helljus, låg bränslenivå, lågt oljetryck. Bakgrundsbelyst och lätt att kalibrera för olika tankgivare, hjuldiametrar mm.
Nästa bild visar motorrummet där en hel del prylar kommit på plats. Undre generatorfästet har masserats ordentligt så jag fick din en begagnad mazda-generator som är något mindre än ford-generatorn fordgeneratorn hade utanpåliggande fläkt som gärna vilje gnaga lite mot ramen. Även insug, förgasare, kylslangar och avgassystem sitter här monterat. Avgassystemet bara tillfälligt då det skruvades bort igen direkt efter provstarten så att jag fick utrymme att jobba med karossen. Även hjulupphängningarna fram plockades bort.
Karossarbetet påbörjat. Det blev en hel del filande för att få till uttagen i sidopanelerna där hjulupphängningarna fram ska sticka ut. När jag väl fått till ena sidan gick det iaf smidigt att rita av den och föra över till andra sidan mha en mall.
Sidorna monterades sedan med lim och popnit. Lim på alla ytor där sidopanelen ligger mot ramen och popnit längs undersidan och den kant som hamnar inne i hjulhusen bak
Så, nu hade jag inga fler bilder. Det som har hänt sedan sista bilden är att hjulupphängningen fram har skruvats tillbaka. Bilen är fortfarande uppallad då jag tänkte passa på att byta kopplingsvajer innan jag sätter ner den på hjul igen. Vajern som sitter i nu kommer från forden och är onödigt lång. Har en ny vajer som kommer passa som en smäck och dessutom har bättre justeringsmöjlighet.
Det återstår en del arbete med kaross, inredning samt uppsnyggning av elsystemet innan det är besiktningsdags men nu kommer det nog bli fortsatt lugnt ett tag innan bilen kommit på plats i nya garaget.
Har förresten skaffat ny brukis också, VW Passat 1.8t variant -01. Kombi med dragkrok kommer väl passa in bra i villa-livet och kommer förhoppningsvis snart också traila räserbilen till lite banträffar.
Offline
#48 2012-08-12 12:09:32
- solsken
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-09
Re: MK Indy -11/-12
update!
Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5
Offline
#49 2012-08-12 18:10:41
- Stuff
- Medlem
- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
Re: MK Indy -11/-12
solsken skrev:
update!
Tråkigt nog har inte mycket hänt med bilen sedan förra uppdateringen. Köpte hus i januari med tillträde i början av mars så sen dess har det varit fullt upp med målning, tapetsering å trädgårdsarbete.
Det som hänt i bilväg är iaf att jag lyckades komma loss från hyreskontraktet för mitt förra garage några månader i förväg så i början av sommaren blev det brådis att flytta bilen och allt annat skrot hem till nya garaget. Nu har jag precis kommit tillbaka från semester och börjar få lite ordning i garaget så nu kan förhoppningsvis bygget ta fart igen (samtidigt som jag river upp alla golv på källarvåningen)
Offline