Forum
Compello.se

#1 2011-08-29 09:24:32

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

BMW E30 323i Tuborg -89

Namn: Jesper
Bor: Sollefte�
K�r: Bmw e30
Effekt:-
Trim:
V�gh�llning:-
Styling:-
F�lgar/d�ck: n� st�rre som det ser ut,n�r den st�r bredvid Th0masbergs bil :S
Stereo: rak 6.a
Framtidsplaner: Fila lite, putsa lite och f�rs�ka f� i en s�n d�r fl�kt


http://www.compello.se/forum/img/upload/738e34c0.jpg


S� h�r ser bilen ut i dagsl�get, fasten nu �r motorn ur

Nerslipad
http://forumbilder.se/thumbs/e412011115449bf87.jpg




http://forumbilder.se/thumbs/5912011115713f9fe.jpg


Provmontering av nya fronten och framsk�rmarna innan den ska in i garaget, d�r den st�r just NU

http://forumbilder.se/images/ce1201181834A76da.jpg

Senast redigerat av j-molitor (2011-09-04 15:46:36)


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#2 2011-08-29 20:54:53

Yxan
P-J Backbeard
Fr�n: Sollefte�
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

Tuborg gott.. visst va de en E36 spis i den d�r? Riktigt fr�sh E30 fina bilar de!!!


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -V�gra asfalt!

Offline

 

#3 2011-08-30 08:13:48

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

323i sitter det i den


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#4 2011-08-31 08:16:55

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

R�tt Okej komp, n�r man ska stoppa i turbon


http://forumbilder.se/thumbs/731201181052A0f59.jpg

Senast redigerat av j-molitor (2011-08-31 08:17:29)


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#5 2011-08-31 12:25:45

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

Ikv�ll blir det lungt i garaget, f�r det �r ju onsdagsbus smile hoppas det blir bra med folk d�r


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#6 2011-09-01 21:24:16

ponjon
Eat.Sleep.Ride low
Fr�n: Sollefte�
Registrerad: 2006-09-30

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

Satt och kollade igenom lite bilder smile

En motor p� v�g ur big_smile
http://farm7.static.flickr.com/6061/6104093210_7ee9e9e378_b.jpg


Compello.se ► Moderator
........_______l__\___
.......[_@_______@_/
          Caddy mk1

Offline

 

#7 2011-09-01 23:14:47

Th0masberg
Medlem
Registrerad: 2011-08-13

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

Vackert;)

Offline

 

#8 2011-09-02 07:09:23

Candyman
Medlem
Fr�n: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

j-molitor skrev:

R�tt Okej komp, n�r man ska stoppa i turbon


http://forumbilder.se/thumbs/731201181052A0f59.jpg

Vad har det med turbon att g�ra?
N�n som blandar ihop n�tt h�r �r jag r�dd.

Offline

 

#9 2011-09-02 10:38:39

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

ja?vad jag vet s� ska man ha l�gre komp vid turbo konvertering, men du kanske inte gick samma skola som mig ? :S

Senast redigerat av j-molitor (2011-09-02 12:00:22)


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#10 2011-09-02 13:30:42

Yxan
P-J Backbeard
Fr�n: Sollefte�
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

Jag kan inget om s�nt d�r, men �r det n�n som kan bygga bilar s� �r det v�l Tom? B�st du utvecklar dig Candyman big_smile


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -V�gra asfalt!

Offline

 

#11 2011-09-02 13:54:19

zajja
Energiknippe
Fr�n: H�rn�sand
Registrerad: 2005-11-10

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

Njae du har f�tt det lite om bakfoten, med l�gre kompressionsTRYCK blir det inte n� mycket fart p� grejjerna men d�remot kompressionsF�RH�LLANDE vill man ha l�gre i turbo motorer...
en v�ldigt enkel f�rklaring p� skillnaden:
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html


//Marcus Saari

Offline

 

#12 2011-09-02 14:17:06

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

precis ! man kan ju inte ha f�r lite komp heller


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#13 2011-09-02 14:46:50

zajja
Energiknippe
Fr�n: H�rn�sand
Registrerad: 2005-11-10

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

j-molitor skrev:

precis ! man kan ju inte ha f�r lite komp heller

Ja men allts� du har d�ligt _tryck_ vilket �r d�ligt, du vill ha l�gre f�rh�llande vilket du f�r av t.ex att svarva kolvarna eller gr�pa ur f�rbr�nningsrummen i toppen...
Var motorn kall eller varm n�r du gjorde trycktestet? Om den var kall s� �r det nog lugnt, om den var varm skulle jag om m�jligt varmk�ra den igen och sl� i en skv�tt olja, �kar trycker d� skulle ja byta kolvringar (och i samma veva lager etc n�r man �nd� h�ll p�) och om trycket �r of�r�ndrat s� �r det ventilerna som beh�ver slipas in.


//Marcus Saari

Offline

 

#14 2011-09-02 15:44:50

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

kolvringar och s�nt ska bytas, sedan f�rbr�ningsrummen ska jag ta ur


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#15 2011-09-02 17:33:09

zajja
Energiknippe
Fr�n: H�rn�sand
Registrerad: 2005-11-10

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

Ja men d� �re nog lugnt, men du kommer ha mer kompressionstryck n�sta g�ng du testar (f�rutsatt att du slipat/k�rt in ringarna r�tt) men du kommer ha mindre kompressionf�rh�llande isf (vilket �r de man vill �t)...


//Marcus Saari

Offline

 

#16 2011-09-04 15:47:44

j-molitor
Medlem
Registrerad: 2010-09-09
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

idag har man varit i garaget med Th0masberg precis hela dagen, vi blev faktist klar med bilen v�ran idag. camber,turbo och en stor kompressor va ju m�let smile



http://forumbilder.se/thumbs/142011121912P9d9a.jpg


Bmw e30 323i Turbo (Under uppbyggnad)
Seat leon 1.8t 20v (bruksbil)
Toyota Aristo V300 2JZ-GTE  (bruksbil)

Offline

 

#17 2011-09-05 02:12:58

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Fr�n: Sollefte�/�rnsk�ldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

omfg tongue


Bil-l�s!
"Honda �r inte f�r dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#18 2011-09-05 06:58:29

Candyman
Medlem
Fr�n: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-12

Re: BMW E30 323i Tuborg -89

zajja skrev:

Njae du har f�tt det lite om bakfoten, med l�gre kompressionsTRYCK blir det inte n� mycket fart p� grejjerna men d�remot kompressionsF�RH�LLANDE vill man ha l�gre i turbo motorer...
en v�ldigt enkel f�rklaring p� skillnaden:
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

Precis �r ju f�rh�llandet ska vara l�gra inte trycket d� blir det bara skit, som Zajja skrivt �r.

Offline

 

Sidfot